Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#101
Citaat van: manuelflo op 11 maart, 2020, 22:53:23
De telefoon is aangeschaft op de zaak. Ik ga proberen het goed uit te leggen hoe de telefoon is geboekt.

De telefoon is aangeschaft via de zaak (ZZP)

De factuur is geboekt in oktober 2018 voor het volledige bedrag. 1076 euro.

De boeking heb ik als volgt gedaan:
-1076 euro betaalt via de bank, dat bedrag ging er af.
- 1076 euro als lening naar de bank (zodat het saldo van de bank weer klopt)
- Elke maand boek ik een bedrag van 39 euro van de bank af naar de lening. de lening neemt ook iedere maand af.
- Op de beginbalans heb ik het bedrag van wat van de lening over is, geboekt, zonder het saldo bij te werken.

Maar ik begrijp nu dat het niet de juiste manier is?

Ok, nu is het helder. Ja, dan is het zo goed. Op 01-01-2020 boek je lening BIJ (saldo niet bijwerken) op de balans.
Bij elke afbetaling via de bank kies je voor Lening AF en saldo wel bijwerken,
#102
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
12 maart, 2020, 08:28:41
Citaat van: manuelflo op 12 maart, 2020, 08:27:39
Kan ik voor de BTW correcties de uitleg uit de handleiding gebruiken?

Voor de omzet btw vrij berekening:

Totale omzet gebruiken en het deel btw vrij als percentage gebruiken voor de btw correctie?

Ja, zo kun je dat doen
#103
Poeh, het wordt er niet duidelijker op.
Eerder schreef je:

De boeking heb ik als volgt gedaan:
-1076 euro betaalt via de bank, dat bedrag ging er af.

Dus dat je € 1076 via de bank hebt betaald.

Misschien kun je nu het hele verhaal met duidelijk de data en bedragen vermelden in 1 bericht.
#104
Nu begrijp ik er nog minder van. Als je het hele bedrag (1076) meteen betaald hebt, dan heb je toch geen lening?
#105
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
12 maart, 2020, 06:38:25
Soms is het ook erg lastig om teksten goed te interpreteren. Als je het eenmaal weet, snap je wel wat er staat maar als je het nog niet weet....lastig.
#106
Je had de maandbetalingen blijkbaar niet op de juist manier verwerkt. Maar nu zeg je dat je die als uitgave hebt geboekt maar betaling van een lening is geen zakelijke uitgave.

De maandelijkse afbetaling lening moet je boeken als Lening AF, saldo direct bijwerken.

Als je maandelijks wel een Lening AF hebt gedaan maar alleen niet het vinkje gezet hebt, dan kun je nu het bedrag ineens boeken als prive boeking (dus niet als uitgave)
Vanaf 2020 dan gelijk maandelijks op de juiste manier boeken.

Wat je bedoelt met  ivm de Crediteuren post die nu niet afneemt? begrijp ik nog niet.
#107
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
10 maart, 2020, 06:18:13
Je kunt op 31-12 1 verzamelfactuur maken om alles in 1 keer te corrigeren.

Noteer het hele bedrag ex BTW. Maak een uitgaande factuur aan. Kies bij regel 1 de omzet en neem BTW vrij.
Volgende regel zelfde bedrag maar dan met een - ervoor en BTW 0%

De factuur komt dan op 0 uit en daarna moet rubriek 1e van de aangifte leeg zijn.

Voor de BTW op voorbelasting moet je dan ook nog een correctie doen. Daarvoor moet je eerst de verhouding van je omzet BTW vrij/BTW plichtig bepalen.
Meld je dan hier maar even weer, dan kunnen we dat doornemen.
#108
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
08 maart, 2020, 18:59:52
Als je muziekles geeft aan jongeren tot 21 jaar dan is het (zo uit mijn hoofd) BTW vrijgesteld.
Maar, BTW vrijgesteld is heel iets anders dan 0%
Daar gaat het dus mis.
Als je dit invult bij BTW 0% dan is dat BTW verlegd en dan gaat het mis in de berekening van de KOR.

Maar, lever je daarnaast ook BTW-plichtige diensten? Anders zou je niet aan BTW betalen toekomen dus ook geen recht op KOR hebben.

Dan tot slot (ik ga ervan uit dat je ook BTW-plichtige diensten/goederen levert.
Houd je er rekening mee dat je dan ook niet alle BTW op kosten mag aftrekken?
In grote lijnen geldt dat voor de verhouding van BTW vrij/BTW plichtig
Wanneer 50% van je omzet BTW vrijgesteld is, mag je ook maar 50% van de BTW op kosten aftrekken.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/belaste_en_vrijgestelde_omzet/

#109
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
08 maart, 2020, 18:03:32
Succes!
#110
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
08 maart, 2020, 15:20:52
Als je boekingen goed zijn (en in de juiste BTW rubriek staan) en Acumulus aangeeft dat er geen recht bestaat op KOR dan klopt dat.

Voor de volledigheid:
alleen het feit dat je te betalen bedrag minder is dan ca. € 1800 wil nog niet zeggen dat je recht hebt op KOR.
De inhoud van BTW rubrieken 1e, 2a, 4a en 4b beïnvloeden het bedrag wat de basis vormt voor de KOR

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=kleine-ondernemersregeling-kor
Als je helemaal naar beneden scrollt dan kun je een excel bestand openen. Dan vul je alles in zoals Acumulus en dan wordt meer inzichtelijk hoe de KOR werkt.

En kun je wat specifieker zijn over wat er niet klopt op de balans?
#111
Citaat van: MFrank01 op 07 maart, 2020, 14:32:20
Hallo, Ik heb vast een rare vraag,maar wanneer de administratie 2019 in Accumulus geboekt is moet ik dan eerst de boekingen maken die staan in "tips jaarovergang" en daarna pas de jaarrekening 2019 +jaarrekening voor IB 2019 printen? Of andersom? (of maak dat niet uit?)
Bedankt alvast voor antwoorden!
Vragen zijn nooit raar!

Zorg met de tips en de checklist dat 2019 helemaal klopt en je niets over het hoofd hebt gezien. Dan is je administratie echt klaar en kun  je alles printen.
#112
Ik geloof dat ik je niet helemaal begrijp.

Als je het in Acumulus steeds goed verwerkt hebt, dan moet je het in de IB aangifte ook zo overnemen.
#113
Speciale onderwerpen / Re: Lening boeken, hoe?
02 maart, 2020, 11:14:33
Je moet de ontvangen lening nog boeken als Balanspost BIJ. Op 1 januari elk jaar moet je die ook weer handmatig overnemen en dan "saldo bijwerken" uitvinken.
#114
Speciale onderwerpen / Re: Lening boeken, hoe?
11 februari, 2020, 23:01:37
Ik denk dan dat ik je niet helemaal begrijp. Als je het verwerkt zoals ik aangeef dan krijg je geen verschil in het banksaldo
(dus eerst de foute boekingen verwijderen en opnieuw boeken zoals het hoort

Als je het zo verwerkt hebt en nu nog verschil hebt dan zit het ergens anders in.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je iets anders.
#115
Speciale onderwerpen / Re: Lening boeken, hoe?
11 februari, 2020, 14:21:47
Je kunt de lening op 2 manieren verwerken.

Via een rekening (zoals je nu gedaan hebt)
- bij start een opname van de rekening Lening Ford (of evt een interne overboeking dit worden in Acumulus automatisch 2 tegengestelde boekingen) van rekening Lening naar Zakelijke rekening
- bij aflossingen een interne overboeking van Zakelijk naar Lening

Of via Lening (balanspost)
Bij start Lening BIJ
Bij aflossing Lening AF en saldo muteren aanvinken
#116
Hi Claudia,

Heb je hier al eens gekeken?
https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/

groet, Annalies

(ik heb het in deze periode zelf veel te druk)
#117
Je zet de factuur op betaald én je doet een prive storting voor de inruil van de prive auto.
Dan moet je banksaldo weer kloppen.

Gaat het om een grijs kenteken? Dan zou in 4 jaar afschrijven mogen maar ik zou het eigenlijk in de meeste gevallen niet aanraden. Mocht je deze namelijk weer gaan verkopen dan zit je gelijk met een flinke boekwinst.
#118
Ik vind het erg lastig om zo te beoordelen of het helemaal klopt. Je topic begon namelijk dat er een bedrag bij de voorraad stond.
Als je eerder zo'n boeking hebt gedaan, dan kan die uit 2 boekingen bestaan. Als je er maar 1 hebt verwijderd gaat het niet goed.

Als je zekerheid wilt: Je mag me wel mailen op info@countforyou.nl met tijdelijke inlogcodes, dan kan ik het even nakijken.
#119
Speciale onderwerpen / Re: Electrische auto en MIA
13 januari, 2020, 14:53:25
Graag gedaan!
#120
Speciale onderwerpen / Re: Electrische auto en MIA
13 januari, 2020, 14:27:34
Het is me volgens mij duidelijk.
Het is niet dat je een toekenning hebt van € 2700. Dat bedrag is alleen een soort voorbeeldberekening van het netto voordeel wat je ervan hebt.
Ze gaan hier uit van 25% belastingvoordeel.
Ik zie dat ook op hun site.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/mia-en-vamil/voorwaarden-miavamil/rekenvoorbeelden

Je kunt in je IB aangifte dus gewoon die € 40.000 opvoeren en dan komt er een MIA te voorschijn van € 10.800 waarover je dus geen inkomstenbelasting betaalt.
#121
Aha, dat verklaart het een en ander.
Onderhanden werk heeft normaalgesproken te maken met bijvoorbeeld een aannemer die veel inkopen gedaan heeft (dus al kosten gemaakt) maar er dus nog mee aan het werk is.
Dan kun je het als voorraad boeken omdat het in mindering gebracht moet worden op de eerdere inkopen
(je maakt dan alleen een correctie aan de inkoopkant)

In jouw geval is het geen voorraad dus daar moet ook geen boeking op gedaan worden.

De methode van punt 4 is precies wat je moet doen.
Maar, in je eerste vraag noemde je dat er een bedrag staat Vlottende Activa > Voorraden in de plus, 
en dat mag dan niet.
Blijkbaar heb je ergens een voorraadboeking gedaan, anders zou het daar niet staan.

Bij de saldi zou de door jou aangemaakte rekening "onderhanden werk"  juist zonder min moeten staan (het is immers een vordering)
#122
Speciale onderwerpen / Re: Electrische auto en MIA
13 januari, 2020, 07:10:19
Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen je netto winst (dat is het verschil tussen je inkomsten en uitgaven) en belastbare winst (dat is je winst na diverse belastingvoordelen zoals ondernemersaftrek, KIA en MIA)
De ondernemersaftrek (€ 7280 in 2019) kan en mag je ook niet in Acumulus verwerken. Dat staat er namelijk volledig los van.
Dat is bijvoorbeeld ook zo met de rente van je eigen woning, heffingskortingen e.d.
Al die posten hebben invloed op het te betalen bedrag belasting.

Dan inhoudelijk over de auto:
Dat je een MIA verklaring van € 2700 hebt gekregen kan ik niet verklaren.
Kan het zijn dat je slechts een deel van de auto in 2019 hebt betaald? Dan zou het kunnen zijn dat dat verwerkt is in de toekenning.
Ik ken het formulier niet goed genoeg. Misschien kun je m als bijlage toevoegen (persoonlijke gegevens onleesbaar maken)
MIA claim je volledig in het jaar van aankoop. Het kan dus wel zijn dat je slechts een deel kunt verzilveren als je niet alles in 2019 hebt betaald maar dan kun je het restant in 2020 meenemen (maar de claim blijft in het jaar van aanschaf)

Wanneer je binnen 5 kalenderjaren (voor eind 2023) de auto weer verkopen dan moet je desinvesteringsbijtelling berekenen. Dat is dan hetzelfde % als het voordeel wat je nu hebt gekregen en dan over het bedrag waarvoor je de auto op dat moment verkoopt.

#123
Ik hoor die wens ook van veel van mijn klanten. Voor hen vaak reden om de factuur eerst naar zichzelf door te mailen zodat ze met hun email-handtekening aan de klant kunnen doorsturen.
Dus: duimpje omhoog voor deze suggestie!
#124
Zeker, deze kun je gewoon gebruiken, is niets veranderd verder.
#126
Onderhanden werk is een soort voorraad en die moet in de beginbalans van 01-01-2019 geboekt worden. Dat heeft niet te maken met te ontvangen of te betalen.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=beginbalans

Het bedrag boek je dan als nieuwe boeking > balanspost > voorraad BIJ en het vinkje bij resultaatrekening bijwerken zet je uit.

Op 31-12-2019 doe je dan hetzelfde maar dan voorraad AF en je laat het vinkje staan. Die voorraad wordt dan als inkopen in 2019 geboekt
  (als je na de boeking kiest voor laatste boekingen dan zie je dat Acumulus voor deze handeling 2 boekingen aanmaakt)
Hiermee staat de voorraad op de balans als het goed is op 0
#127
Die vrijstelling administratieve verplichtingen geldt alleen voor de BTW.
Voor het overige moet je dus gewoon nog je administratie bijhouden (en gelukkig zie je zelf ook het nut ervan in!)

De kosten van Acumulus en alle andere kosten boek je dan vanaf datum vrijstelling als BTW vrij (en als bedrag dus de kosten dus incl. BTW)
Als je bij het invoeren van de zakelijke uitgave de BTW op BTW vrij zet en op de diskette klikt dan onthoudt Acumulus die instelling en kun je ook niet per ongeluk alsnog de BTW boeken.
#128
Hallo Armando,

Ik kan aan deze screenshot niet zien hoe het precies geboekt is met de restwaarde omdat er pas in 2015 is afgeschreven.

Als je wilt, mag je me mailen op info@countforyou.nl met (tijdelijke) inlogcodes (vergeet de contractcode niet) zodat ik er naar kan kijken.
Zet er dan even de link naar dit topic bij zodat ik weet waar het om gaat.

groet, Annalies

#130
Wil je eerst even kijken wat er voor jou van toepassing is over restwaarde (toevallig gisteren ook net een topic over)
https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,7439.msg42095.html#msg42095

Dan kunnen we kijken hoe we het t beste kunnen oplossen.
#131
Dat is dan net als anders een zakelijke uitgave maar dan kies je voor BTW vrij.
#132
Ik ben niet gehinderd door enige kennis van API's....

Maar:
een interne overboeking is niets meer of minder dan een prive boeking AF van de ene rekening en prive boeking BIJ op een andere rekening.
Is dat niet te bouwen?
#134

Maak een rekening "T-mobile lening"  aan. Daarbij kies je dan bij speciaal voor Passiva Overig.

Je kunt dan de investering van 1073.69 boeken, rekening "T mobile lening"

Elke maand betaal je een deel af. Dat bedrag boek je als interne overboeking van zakelijke rekening naar lening Tmobile
De rest van het betaalde bedrag is dan je maandbedrag bellen en dat boek je als zakelijke uitgave.

#135
Het kan soms lastig zijn inderdaad maar in jouw geval is het verrassend gemakkelijk.

De enige voorwaarde voor de nieuwe regeling is dat je minder dan € 20.000 BTW-plichtige omzet hebt. Omdat jij gezondsheidkundige diensten verleent, ben je BTW vrijgesteld. Je hebt dus geen BTW-plichtige diensten.
Ik neem aan dat je op dit moment geen BTW aangifte hoeft te doen (aangezien je als het goed is vrijgesteld bent) dus er verandert ook niets.

Je valt dus niet in de nieuwe regeling omdat je sowieso niets met BTW te maken hebt.
Je inkomsten zijn vrijgesteld en de BTW over je kosten kun je niet terugvragen.

Hoop dat dit wat helderheid geeft. Zo niet, schroom niet om nog eens te vragen!
#136
Graag gedaan, daar zijn wij voor!
#137
Voor kosten die je in het buitenland maakt kun je de buitenlandse BTW niet via de normale weg terugvragen. Soms kan het via een speciaal formulier maar zijn wel drempels voor.
In Acumulus boek je die kosten incl. BTW en BTW vrij.

Aan je klant moet je eigenlijk altijd BTW doorberekenen.
Dus wat jij betaald hebt (incl. buitenlandse BTW) en daar overheen de gewone 21% Ned BTW berekenen. Maakt voor je klant niet uit, die krijg het ook weer terug.

Als je exact doorberekent wat je betaald hebt (dus geen opslag voor het een of ander) dan zou je het kunnen zien als "doorlopende kosten"
https://www.schootenadvies.nl/btw-over-doorbelaste-onkosten/

In dat geval verwerk je het in je factuur als BTW vrij (niet als BTW 0%)
#138
@Fjutt.
Je mag me evt. mailen op info@countforyou.nl en dan kunnen we een belafspraak maken om te kijken of ik je iets gerichtere adviezen kan geven.
#139
Dat klopt, zijn dan helemaal kosten.
#140
Citaat van: fjutt op 12 november, 2019, 19:00:40
Hoi Annelies.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het zo samenvatten:

Verkoop: Ik reken een vast bedrag en specificeer geen BTW
klopt

Inkoop:

  • Inkoop in Nederland gekocht krijg ik gewoon rekening met BTW en kan die niet meer aftrekken
klopt
  • Inkoop in EU landen worden nu ook incl BTW? en kan ik niet terug vorderen
je moet aan je leverancier doorgeven dat ze geen BTW meer mogen verleggen, dus buitenlandse BTW laten berekenen. En die BTW boek je dan gewoon mee als kosten
  • Inkoop buiten EU landen worden via import voorzien van BTW
Idem zoals inkoop binnen EU

Als er binnen EU toevallig geen BTW wordt berekend kan ik aangifte BTW zelf doen en die afdragen (en niet terug vorderen)
Klopt, je moet dan incidenteel aangifte doen

Als ik de nieuwe KOR niet wil kan ik gewoon doorgaan zoals nu enkel met afdracht van de BTW vanaf de eerste EUR.
De oude KOR bestaat helemaal niet meer en daar is ook geen ruimte voor in de aangifte. Je moet dan dus precies afdragen waar je op uit komt, zonder KOR correctie

Groet,
Frans
#141
Als je nu aan iemand verkoopt met een BTW nummer, dan is je opbrengst het bedrag excl. BTW, bijvoorbeeld € 20
Stel je inkoop is € 10 ex, € 12.10 incl. BTW
Je marge is dan € 10

Als je onder de KOR wilt vallen, dan verkoop je zonder BTW (zoals jij zegt dus € 20) dan wordt je marge kleiner omdat je geen BTW van aankoop mag terugvragen. Je inkoop wordt dus € 12.10

Je mag ook niet meer inkopen met BTW verlegd (of je moet alsnog de BTW afdragen in de incidentele aangifte). Je hebt er geen voordeel van of je wel of niet in het buitenland koopt.

Waar het op neer komt is dat wanneer je aan particulieren verkoopt, dat het doorgaans voordelig is om onder de KOR te gaan vallen. Bij verkoop aan bedrijven is het onvoordelig, tenzij je je prijzen aan hen verhoogt zodat je marge gelijk blijft.
Het blijft een afweging op maat die per ondernemer anders kan uitpakken.
#142
Of het bedrijf wel of niet is ingeschreven doet er niet toe. Ik denk dat je het beroep wellicht niet eens mag uitoefenen zonder die opleiding....

Je moet echt zelf de beslissing nemen....
#143
Waar het om gaat:
Wanneer de opleidingskosten aan te merken zijn als bedrijfskosten, dan tellen de uren mee. Als het als persoonlijke aftrekpost geldt dan tellen de uren niet mee

Wat leesvoer:
https://www.zzpservicedesk.nl/1046/zijn-studiekosten-aftrekbaar-voor-zzp.htm  (zie laatste onderdeel waarin gezegd wordt "als je in de toekomst....." dat geldt hier voor jou)

https://beeldrijk.org/bibliotheek/de-fiscale-ondernemer/winst-opbrengsten-en-kosten/scholing-en-vakkennis-als-bedrijfskosten/   (kopje nieuwe kennis wat volgens mij volledig van toepassing is op jouw situatie)

Het gaat er niet om of je wel of geen winst maakt met dat vakgebied. Het gaat er om of je de opleiding volgt voor je huidige bedrijf (bedrijfskosten) of toekomstige activiteiten (persoonlijke aftrekpost)

Wat mij betreft is er weinig twijfel (geen bedrijfskosten) maar uiteindelijk moet je zelf de keuze maken en een standpunt innemen waar je achter staat zodat je dat bij vragen kunt motiveren.
#144
Ik ben het hierin niet echt met Bert-Jan eens. Het is een opleiding voor toekomstige activiteiten die ook nog eens niets te maken lijkt te hebben met het huidige bedrijf.

Het risico is best groot. Je zou het urencriterium kunnen opvoeren maar houd er rekening mee dat het na een evt. controle afgewezen wordt. Dus maak voor jezelf een berekening wat je dan nog als belasting moet afdragen.

Kijk ook even naar het belang. Als ik zie dat je nu niet aan het urencriterium voldoet, dan heb je misschien ook weinig winst. En dan met de kosten voor de opleiding er af misschien wel verlies?
Dan maakt het misschien qua belasting niet eens uit of je wel of niet aan het urencriterium voldoet. (afhankelijk van allemaal andere factoren van de inkomstenbelasting zoals evt ander inkomen). Je spaart zo ook nog een jaar startersaftrek....

Kortom, bekijk het zelf nogmaals goed voordat je de keuze maakt.
#145
Gert Jan:
Voor bedrijven maak je altijd prijsafspraken excl. BTW. Die prijs blijft dus hetzelfde. Je berekent dan alleen geen BTW meer; klant hoeft die niet te betalen aan jou en krijgt 't niet terug. Geen verschil dus.

Voor jou wel nadelig omdat je geen BTW op kosten terug krijgt.

Globaal: als je voornamelijk zaken doet met bedrijven, dan is de nieuwe regeling niet voordelig om ervoor te kiezen.
#146
Mooi, graag gedaan!
#147
De factuur zelf boek je dus als zakelijke uitgave, BTW vrij.

de BTW factuur moet uitgesplitst worden volgens dat excel document.
Dit worden dan 2 boekingen.
De ene waarbij een omrekening gemaakt wordt zodat het juiste BTW bedrag geboekt wordt
De andere een tegenboeking zodat per saldo de juiste kosten geboekt worden.
Beide boekingen samen moeten dan het betaalde bedrag aan Fedex zijn.

Als je er niet uitkomt, mag je de Fedex factuur wel even als bijlage hieraan hangen en dan vul ik het excel bestand voor je in.
#148
De BTW apart boeken kun je doen met behulp van het excel document wat je vindt bij
Beheer > Bijlagen (rechts bovenaan) en dan het document BTW op invoer/import

De inkoopfactuur boek je dan als normale binnenlandse factuur, BTW vrij. Je boekt alleen als import of buiten EU als je helemaal geen BTW betaalt, dus ook niet via de inklaarder.
#149
Ik laat me even buiten het BTW verhaal omdat dat erg afhankelijk is van alle feitelijke zaken.

Je kunt in Acumulus een "rekening" aanmaken "contributies". Alles wat je ontvangt boek je als interne overboeking van deze rekening naar BANK.
Na afloop van een periode (maand, kwartaal, jaar; wat jij wilt) maak je een factuur voor het hele saldo van de rekening contributies.

Subsidie zou ik per keer een factuur voor aanmaken.