Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#151
Wel of niet een tweede zakelijke auto is niet het criterium!
Het gaat er om of de oude auto aan  de voorwaarden voldoet om geheel prive te mogen zetten.
Die nieuwe zakelijke auto maakt de bewijsvoering wel een stuk gemakkelijker.
#152
Waar het om gaat is dat je een zware bewijslast hebt voor de keuze dat je de auto van de zaak overbrengt naar prive. Dat mag alleen in hoge uitzondering (zoals geen zakelijk danwel volledig prive gebruik). De bewijsvoering is weliswaar vrij maar ik zie geen andere manier om te bewijzen dat je de auto niet meer zakelijk gebruikt dan door een sluitende kilometeradministratie.

Een tweede auto welke dan zakelijk gebruikt gaat worden is wel een goede ondersteuning van je bewijs. Bij geen tweede auto die volledig beschikbaar is voor zakelijk gebruik is wel vragen om moeilijkheden.
#153
Nieuwe functionaliteiten / Re: Verwerken bankimport
28 februari, 2019, 13:51:56
Ach Aris toch, sorry hoor!! Ik zie dat logo en denk dat het Guido is....

Bij deze dan: Aris, heel erg bedankt voor je snelle actie!
#154
Nieuwe functionaliteiten / Re: Verwerken bankimport
27 februari, 2019, 11:33:23
Hi Guido,

Top, het lijkt nu in elk geval goed te werken. Heel fijn, dankjewel!

gr. Annalies
#155
Nieuwe functionaliteiten / Verwerken bankimport
13 februari, 2019, 18:44:48
Sinds een tijdje doet het volgende probleem zich voor:

In het bestand van de bankmutaties staan 10 mutaties per "pagina". Als ik de eerste pagina oversla (omdat ik nog iets moet nazoeken) verwerk ik iets van pagina 2. Daarna schiet het meteen weer terug naar pagina 1.
Bij een groot bestand van bijvoorbeeld 20 pagina's is het bijna ondoenlijk. Ik ga door naar pagina 5 en moet daarna weer van voren af aan gaan zoeken naar de juiste pagina.

Is hier iets aan te doen?
#156
Sowieso mag je niet een boeking uit een eerder jaar verwijderen. Maar ik krijg de boekingen nog niet helemaal helder.
Misschien kun je op een rijtje zetten welke boekingen met welk bedrag en datum je het hebt geboekt.

Je mag dat ook via mail doen info@countforyou.nl

Ik denk dat het dan wat sneller opgelost is.
#157
De boeking voor het restant wat niet betaald is, heb je nu gedaan met "rekening buiten Acumulus". Deze kun je veranderen in "deelbetalingen debiteuren". Als het goed is, is het saldo van die rekening nu exact het factuurbedrag.
Zet de factuur nu op betaald met ook als rekening "deelbetalingen" en hiermee komt de rekening op 0 en is de factuur van de balans verdwenen.
Je geeft niet aan op welke data die laatste boekingen zijn geweest maar zorg in elk geval dat er niets meer veranderd wordt in de voorgaande jaren. Factuur en laatste afboeking moeten dus in 2018 of 2019 op betaald gezet worden.
#158
Dat is in elk geval gunstig. Daarnaast zal wel aangetoond/aannemelijk gemaakt moeten kunnen worden dat jij zelf mee geweest bent dus in de gelegenheid was om mee te gaan.

Voor het overige vraag ik me nu ook af of het kenteken wel echt op haar naam staat. Ik vraag me namelijk af of een verzekeraar een verzekering afsluit waarvan de auto op iemand anders naam staat.

Blijft dat ik niet een uitspraak durf te doen hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt.
Als je zekerheid wilt kun je vooroverleg aanvragen en anders neem je een standpunt in en dat verdedig je als er vragen komen.
#159
Ik durf het niet zeker te zeggen met de verzekering. Op zich zou het geen probleem hoeven te zijn omdat een autoverzekering gekoppeld is aan een auto en die is zakelijk.
  Omdat je bij controle kunt verklaren dat de auto wel minimaal 10% zakelijke gebruikt wordt (ook al ben jij de chauffeur) en waarom de verzekering op jouw naam staat, lijkt het mij verdedigbaar.
#160
Speciale onderwerpen / Re: Splitsen
01 februari, 2019, 19:32:40
Het laagste bedrag van € 50 zou ik boeken met BTW laag. Dan trek je iets te weinig BTW af. Maar je kunt het natuurlijk ook in 2 aparte boekingen doen.

€ 250 zie ik meer als soort seminar, representatie waar een behoorlijk prive aandeel in zit (hapje en drankje). Dus met 20% privé correctie.
#161
Speciale onderwerpen / Re: Splitsen
01 februari, 2019, 18:16:54
Lijkt dus op dat je tegen betaling van een donatie voor een goed doel aanwezig mag zijn op een gala.
Dan zou ik dat boeken als donatie, btw vrij.

Maar wat zijn de andere componenten dan?
#162
Speciale onderwerpen / Re: Splitsen
01 februari, 2019, 17:04:10
Ik heb even wat moeten rekenen (omdat je 2x laag uitsplitsing noemden en ook niet of het om een bon uit 2018 of 2019 ging) maar het is gelukt.

hoog 12.40 + 2.60 BTW
laag  32.11 + 2.89 BTW
Zit er op het gala geen BTW? Dat vind ik dan wel weer apart.
   Is het een soort seminar?

Allereerst moet je bepalen in hoeverre de BTW überhaupt aftrekbaar is. Het ligt er aan waar die BTW plichtige zaken voor zijn. Als het om consumpties gaat dan is het sowieso niet aftrekbaar.

Als je dat helder hebt, laat maar even weten, dan kunnen we bepalen hoe je dat het beste kunt boeken.
#163
Wat bedoel je precies met "fiscale eenheid"?

Als je een VOF hebt dan moet het echt op naam van de VOF staan. Als je een EZ hebt dan moet het wel op jouw naam staan. De EZ staat is gekoppeld aan jou als persoon.
#164
Goed om te horen!
#165
Natuurlijk mag dat.

Misschien kun je hier al eens naar kijken of je hiermee verder komt:
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=controle-btw-op-de-balans

Als het je op deze manier lukt om op te lossen, dan heb je daar zelf later veel plezier van omdat je het daarna waarschijnlijk beter begrijpt.

Maar dus welkom als het toch niet lukt.
#166
@Rebecca. Je mag me wel even mailen op info@countforyou.nl, handigst is met inlogcodes (vergeet niet de contractcode)

Ik heb vandaag nog wel hier en daar wat ruimte om je verder te helpen.
#168
Nieuwe functionaliteiten / Re: Deel betaling
03 december, 2018, 07:56:49
Vaak is het 't handigst om te gaan proberen. Als je er niet uit komt weet je ons te vinden!
#169
Nieuwe functionaliteiten / Re: Deel betaling
03 december, 2018, 07:43:12
Als een investering met afschrijving over het bepaalde aantal jaren, restwaarde. Bij https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen zorg je dat de afschrijvingen in het juiste jaar plaatsvinden.
#170
Nieuwe functionaliteiten / Re: Deel betaling
03 december, 2018, 07:12:25
De aanschaf moet je wel in 2018 boeken. Je neemt dan nog geen afschrijving omdat de auto nog niet in gebruik is.
De investeringsaftrek geldt voor het jaar waarin je de verplichting aangaat (dus 2018). Dit moet je ook verwerken in je IB-aangifte 2018. De toegepaste aftrek wordt beperkt tot het betaalde bedrag in 2018.
  Effectief heb je dan dus geen aftrek in 2018 maar je moet in 2018 vermelden.
#171
Het is echt een aanrader. Ik heb het boekje (uiteraard) ook aangeschaft en in een ruk uitgelezen. Mooi!!
#172
En toch wil ik ook nog een keer dit topic onder de aandacht brengen. Per kwartaal iets factureren is waar ik zelf mee te maken heb en mijn klanten nog meer.
Het zou een zeer welkome aanvulling zijn.
Nu moet ik handmatig per kwartaal een lijstje afvinken met alle facturen die verstuurd moeten worden.
#173
Graag gedaan!
#174
@BJ: je hebt er heel goed over nagedacht toen je de factuur bouwde, toen wist je gelukkig al heel goed hoe het werkte!
#175
Bijgeleverde materialen moeten net als de uren verlegd gefactureerd worden (dat is ook gelijk de reden dat je op 1 factuur niet per regel een keuze kunt maken voor verlegd of BTW berekenen).

Neem het bedrag van de materialen excl. BTW en zet het gewoon op de factuur met de uren.
De BTW van de ingekochte materialen kun je gewoon terugvragen.
#176
Speciale onderwerpen / Re: Donatie verwerken
17 oktober, 2018, 16:29:42
Misschien kan iemand van mijn collega's hier verder op reageren en misschien anders uitleggen.
#177
Speciale onderwerpen / Re: Donatie verwerken
17 oktober, 2018, 13:34:27
Sorry, ik kan uit je reactie nu niet meer halen hoe je het wilt boeken.
Je moet de inkomsten boeken en daar de btw gewoon uithalen.
Je bepaalt dan wat je gaat overmaken en dat boek je als kosten btw vrij.
Het is een zakelijke actie dus op je privé rekening laten boeken had niet uitgemaakt.
#178
Speciale onderwerpen / Re: Donatie verwerken
17 oktober, 2018, 12:38:55
Het is zeker goed te verwerken in Acumulus. Je maakt alleen denk ik een denkfout als je er vanuit gaat daar je het bedrag zo kunt doorstorten zonder fiscale consequenties. Er zijn verkopen geweest, via veiling, of anders maakt niet uit. Over die verkopen moet Btw afgedragen worden. Over de inkopen is immers ook btw teruggevraagd door de individuele donateurs.
De opbrengst is dus het bedrag excl btw.
Als je dat bedrag weer overboekt zijn dat kosten en zo is het voor jou fiscaal neutraal
#179
Speciale onderwerpen / Re: Donatie verwerken
17 oktober, 2018, 09:31:29
Het is van belang wat jij ziet als opbrengst. Als dat in jouw optiek het geheel ontvangen bedrag is, dan kost het jou geld.
De Btw moet je immers afdragen en je hebt zelf de kosten voor verzending gedragen.
Wat je doet is aan jou, als je je maar realiseert hoe het in elkaar zit.
#180
Speciale onderwerpen / Re: Donatie verwerken
15 oktober, 2018, 19:58:02
Als ik het goed begrijp heb jij artikelen gratis ontvangen om vervolgens te verkopen en de winst is voor het goede doel?

Dan kun je de opbrengsten gewoon als normale verkoop boeken met btw.
Je winst is dan het bedrag wxcl btw, eventueel verminderd met verzendkosten.
De winst maak je over en boek je btw vrij als donatie (bijv reclame en advertenties)
#181
Je kunt dan inderdaad alsnog lijfrente aankopen. Maar dan moet je het geld natuurlijk wel hebben. Eerder gaf je aan dat je het beschikbaar wilt houden voor andere uitgaven. Als het geld dan dus op is, valt er niets af te storten.....
   (en dat is dus waar veel mensen te laat achter komen)

Zie mijn eerdere post:
Je kunt FOR overzetten naar een vorm van beleggen (zoals BND pensioen of banksparen). Je hebt dan niets te maken met de jaarruimte of reserveringsruimte.
Je FOR in je bedrijf neemt af en in je IB aangifte kun je aangeven dat je lijfrente stort vanwege afname FOR. Dat is dan nagenoeg fiscaal neutraal (afgezien van de 14% MKB vrijstelling die nog toegepast wordt op je hogere winst door afname FOR)


#182
Onder kosten van de omzet hoort inkoop (bijvoorbeeld voor een webshop) of inhuur (zoals in jullie geval)
Inhuur gaat om werkzaamheden voor de core-business van je bedrijf, dus waarvoor je je opdrachtgevers weer factureert.

Als voorbeeld: als ik als boekhouder iemand betaal om mutaties van klanten te verwerken, dan is het INHUUR. Als ik daarentegen iemand mijn website te bouwen, dan is dat reclame.
#183
Als ik je goed begrijp wil je het geld beschikbaar houden en dan is FOR de beste oplossing.

Laatste wat ik nog wil benadrukken is dat je niet zelf de keuze hebt in wanneer je de FOR laat afnemen. Wanneer je voor je AOW datum met je bedrijf moet stoppen (of 2 jaar achtereen niet aan het urencriterium voldoet) dan valt het verplicht vrij.
In dat geval moet je dus tegen het normale tarief belasting betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve
#184
Je kunt FOR overzetten naar een vorm van beleggen (zoals BND pensioen of banksparen). Je hebt dan niets te maken met de jaarruimte of reserveringsruimte.
Je FOR in je bedrijf neemt af en in je IB aangifte kun je aangeven dat je lijfrente stort vanwege afname FOR. Dat is dan nagenoeg fiscaal neutraal (afgezien van de 14% MKB vrijstelling die nog toegepast wordt op je hogere winst door afname FOR)

Let wel goed op dat je de goede vorm kiest (dus pensioen wat vast staat; niet een vorm van pensioensparen waar je later op een willekeurig moment weer aan kunt komen).
Je kunt het ook wel op een vrije rekening zetten maar dan blijft de FOR gewoon in stand.

Wat BJ zegt is hierin belangrijk om je te realiseren: het is slechts uitstel van belasting betalen. Ooit moet er belasting betaald worden.
Heb je dit artikel al eens gelezen?
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for

Hoop dat je hiermee even verder kunt.
#185
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
06 oktober, 2018, 13:00:10
Op de komende intermediairdagen (door de belastingdienst, voor belastingadviseurs) zal hier aandacht aan besteed worden. Ik heb me ingeschreven voor die sessie dus zal hier een (beknopt) verslag van gaan doen (half december)
#186
Dit lijkt me juist wel inhuur. Waarom denk je zelf van niet=
Om wat voor werkzaamheden gaat het?

A stuurt een factuur aan de opdrachtgever (verkopen) en B stuurt een factuur (verkopen) aan A (inkoop/inhuur) voor zijn aandeel
#187
Info voor de adviseur:
De belastingdienst moet dan gewoon aangeven welke informatie ze willen ontvangen en dat kun je hen dan per mail toesturen vanuit Acumulus.

Audit-file is alleen maar een heel gemakkelijke manier voor de belastingdienst om heel weinig handmatig te doen en alles op een presenteerblaadje te krijgen.....
#188
En nog iemand, dit wil ik echt meemaken!
#189
Nu wil ik toch ook nog graag reageren. Als supportmedewerker ben ik op voorhand misschien bevooroordeeld, maar dat is niet voor niets. Als boekhouder heb ik inmiddels zo'n 30 jaar ervaring. Met grote klanten werk ik vaak samen met een accountant waarbij we gebruik maken van grote pakketten als AFAS en EXACT online.
Hier gaat de bankimport vanzelf en ook de toewijzing. Mijn ervaring is dat er inderdaad wel veel goed gaat. Maar waar het niet goed gaat, heb je zoveel meer werk aan dan wanneer je het meteen zelf verwerkt (via de handmatige import). Regelmatig ben ik boekingen kwijt (een factuur waarvan we zeker weten dat ie betaald is maar per ongeluk aan een grootboek is toegekend in plaats van aan de crediteur). Groot voordeel van de handmatige versie vind ik ook dat je zelf nogmaals alle mutaties een keer tegenkomt wat het besef over je eigen financiën ten goede komt.
Wat we misschien ook niet moeten vergeten is dat Acumulus volgens mij bedoeld is voor de wat kleinere ondernemer die geen honderden mutaties per maand te verwerken heeft.
Voor enkele klanten verwerk ik per kwartaal de boekingen uit Acumulus. Voor bijvoorbeeld zo'n 200 mutaties ben ik dan zeker niet meer dan een half uur bezig. Nu mag ik dan heel ervaren zijn maar een ondernemer kent zijn eigen bedrijf beter dan ik zijn bedrijf dus veel zal dat niet uitmaken denk ik.

Tot zover gewoon wat hersenspinsels van een adviseur.....

Basecone ken ik verder (nog) niet dus daar kan ik niets over zeggen.
#190
Je hoeft niets met terugwerkende kracht te wijzigen in de facturen.
De ontvangen bedragen van de belastingdienst kun je boeken als negatieve zakelijke uitgave op de kostensoort Diversen (of evt zelf een kostensoort aanmaken)
In de IB aangifte verantwoordt je het dan inderdaad als bijzondere baten.

Als je geen Balanspost per 01-01 van het betreffende jaar (jaar dat je de bedragen hebt ontvangen) had opgenomen als "te ontvangen BTW" dan hoef je de ontvangsten ook niet als balanspost ontvangen BTW te boeken.
#191
Ik had het niet beter op kunnen sommen  8) ;D
#192
Hi Annie,

Bijna helemaal goed.
5  ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt maar je hoeft in elk geval niets weg te halen

6  belangrijk: tegelijk met boeking 1 doe je een speciale boeking: lening BIJ (rekening buiten Acumulus)

2  de lening (punt 6) komt na betaling van alle termijnen op 0 te staan.
#194
Persoonlijk geef ik altijd (ook bij kleine bedragen) de voorkeur aan een suppletie. Je doet dat dan over het hele jaar 2017 (ongeacht het kwartaal waar de fout in zat)
-  Het bedrag dat er eind 2017 op de balans BTW staat boek je als balanspost 01-01-2018
-  daar valt voor het grootste deel de afdracht Q4 2017 tegen weg.
-  vervolgens ga je in 2018 die € 15 ontvangen en dan valt Q4 + suppletie precies weg tegen de balanspost 01-01
#195
1  Hoe en wanneer je 'factureert" aan de verkoper mogen jullie onderling bepalen

2  De werkelijke factuur wordt vanuit de webshop gestuurd. In dit geval is de factuur in Acumulus alleen bedoeld om de omzet te boeken.
  Geen probleem dus

3  In principe hoef je niets te uploaden in Acumulus. Zolang je de boekingen maar kunt linken aan de verwerkingen in de webshop
  Ook dit is net hoe jullie het onderling afspreken. Acumulus is in jouw situatie slechts de verwerking van de boekhouding van de mutaties die in de webshop plaatsvinden.
#196
Het is niet verplicht om dit mee te nemen in de aangifte inkomstenbelasting 2017. Je kunt dit aan je boekhouder overlaten door hem deze factuur nog te verstrekken.
Als hij aangeeft dat hij de omzet meeneemt in 2017 dan kun je deze beschrijving volgen om het op de juiste manier in Acumulus te verwerken.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=vooruitontvangen-bedragen-te-ontvangen-bedragen
#197
Energie in een privé woning in deze situatie is niet aftrekbaar. Eventueel een deel van de BTW zakelijk gebruik wel.
Van welke rekening het bedrag betaald wordt is niet zozeer van belang. Voor alles waar je aftrek claimt (of dat nu voor de IB of voor de BTW is) moet je bewijsstukken in de administratie hebben.

Voor de boeking van de BTW kun je de speciale boeking gebruiken "ik wil de inventariskosten".... neem hier het bedrag voor het zakelijke deel van de woning) De kosten worden dan niet in aftrek genomen, alleen de BTW. Kies voor "rekening buiten Acumulus"
#198
Melena,

De beschrijving klopte alleen ik denk dat je dacht dat je naar het relatie-overzicht moest gaan. Dat is niet het geval. Je gaat naar het overzicht verzonden facturen en dat kun je exporteren naar word enz. zoals hieronder beschreven staat (overigens een fantastische oplossing van Menno, heb ik ook nooit geweten!)

Vraag het overzicht Ga naar overzichten, verzonden facturen.op voor alle relaties in Acumulus
Exporteer naar Word (erg raar dat export Excel niet wordt aangeboden)
Selecteer alle kolommen in het overzicht, inclusief de kopregel met de kolomnamen
Plak dit in Excel
Afhankelijk van je instellingen moet je in de  kolom met de bedragen de punt vervangen door een komma dmv Ctrl + H
Bereken nu het totaal van de kolommen en vergelijk deze met het rapport in Acumulus. In principe moet dat gelijk zijn, anders heb je een fout gemaakt.
Maak nu een draaitabel in Excel en je krijgt een keurig overzicht, desgewenst per maand, per klant.

De mogelijkheden van een draaitabel zijn bijna onbegrensd!
#199
Als je het excel bestand invult waar hier een link voor staat
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=btw-aangifte

dan kom je in elk geval een eind verder.
Vul in wat je werkelijk hebt aangegeven en niet wat het eventueel had moeten zijn.
Aan het eind staat dan wat je over het 4e kwartaal moet aangeven.
Als er verder geen verschillen in je balans 2017 zitten dan is dit bedrag precies gelijk aan wat er eind 2017 op de balans open staat
en is dit ook hetzelfde als wat je moet boeken als balanspost 01-01-2018
#200
Dat bedrag bedoel ik inderdaad. Mail maar even