Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#301
Daar heb je geen keuze in. Je hebt de auto op de zaak staan en dat kan niet veranderd worden. Je moet dus de bijtelling boeken (zowel voor IB als de BTW)
Voor de IB komen je autokosten dan op 0 uit maar de BTW niet.

In de IB aangifte moet je apart aangeven dat je een auto van de zaak hebt en de bijtelling vermelden, ook al komt het per saldo op 0 uit.

Maar autokosten € 1000? Dat zijn wel heel erg weinig kilometers....
#302
Je moet wel echt alles boeken. Deze gegevens én bijtelling moet ook vermeld worden in de IB aangifte.
Bovendien heb je met de bijtelling ook te maken met de BTW-bijtelling dus moet sowieso gebeuren.
#303
Het hangt er een beetje vanaf hoe groot het bedrag is. Als je het mee wilt nemen in het resultaat van 2016 moet je deze gewoon in 2016 boeken.
Als het echt een klein bedrag is kun je deze het handigst met datum in 2017 boeken, dan gaat het mee in het resultaat en BTW 2017.

Wil je het toch meenemen in 2016?
Ik adviseer altijd om de BTW bij een jaarovergang nooit mee te nemen in het volgende kwartaal omdat je BTW opstelling daar onnodig ingewikkeld van wordt. Dus altijd een suppletie indienen.
#304
Dat klopt.
Stel dat je de aangifte van Q4 al hebt gedaan en je komt er achter dat je meer dan 1000 te weinig hebt aangegeven dan mag je niet wachten tot de aangifte Q1 om het mee te nemen maar je moet dan nu een suppletie indienen.
Dit even los van het feit dat ik bij de jaarovergang altijd adviseer om een correctie niet mee te nemen naar het nieuwe jaar maar wel een suppletie in te dienen.
In jouw geval dus niet nodig omdat je de correctie nu kunt meenemen
#305
Dat klopt. Maar omdat je (zo heb ik het begrepen) nog geen aangifte Q4 hebt gedaan kun je deze aanpassing hoe dan ook meteen meenemen in deze aangifte.
#306
Dit heb ik nooit gemerkt, heb deze week toevallig een zeer oude administratie bijgewerkt met betalingen na een jaar en geen probleem.
Maar misschien was dat net iets anders.
#307
Je moet de facturen gewoon kunnen inboeken maar niet op betaald zetten. Als het bedrag dan in de import staat zal Acumulus de openstaande post herkennen.

Voor de uitgaande facturen maakt het niet uit dat je niet met Acumulus werkt. Als je deze maar inboekt met het juiste factuurnummer zal Acumulus deze ook herkennen.

Sjabloon heeft daar verder geen invloed op en ook niet hoe oud de mutatie is.
#308
Ja, inderdaad. Dan kun je meteen zien of het overeen komt met het bedrag wat je op de bank hebt ontvangen.
#309
@Patrick,
Helemaal handmatig hoeft het niet.
Als je gaat naar verzonden facturen, dan kun je de betreffende facturen aanvinken en via lijstbeheer de betaaldatum aangeven en zeggen dat de status op betaald komt.

Dan komt er vervolgens een melding hoeveel facturen er zijn aangepast.
@Bert-Jan: als daar behalve het aantal facturen ook het bedrag kan komen te staan, Dan zou dat zou al een enorme verbetering zijn.
#310
Als je op het juiste tabblad in de bankimport staat dan krijg je (net als bij inkomende betalingen) in groen de verwerkknop.
Je moet dan in het tabblad "boeking-soorten" staan.

Of heb je de factuur misschien al eerder op betaald gezet?
#311
Door het excel sheet in te vullen in de link die ik stuurde, kun je de verschillen in de aangifte Q4 rechttrekken en indienen.
In de administratie zelf hoef je niets te doen.

Het bedrag dat onderaan bij BTW op de balans staat neem je over als balanspost 01-01-2017.
Als je bovenstaande goed toepast, moet dat dus precies gelijk zijn aan het bedrag van Q4 wat je gaat indienen

#312
Dat bedrag is het resultaat van alle BTW op verzonden facturen en voorbelasting van het hele jaar.
Als je gaat naar overzichten, aangifte omzetbelasting, heel jaar.
Helemaal onderaan zie je dan dit bedrag.
#313
In deze link staat een excel sheet waarmee je kunt zien wat je evt. nog als suppletie kunt indienen of meenemen in Q4 als je die nog niet hebt ingediend
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=btw-aangifte
#314
Dat klopt, je moet dus zelf bepalen wat de voordeligste methode is
#315
Dit is voor als je het zakelijke deel van BTW op autokosten terug wilt vragen. Dan heb je de kilometerstanden per 01-01 en 31-12 nodig.
#316
Je hoeft alleen maar bij de AF boeking van de spaarrekening de betaaldatum te wijzigen.
MijnING is leidend voor het saldo.

Op de betaalrekening is het pas op 02-01 binnengekomen dus daar is 300 BIJ op 02-01

Het geld is inderdaad een paar dagen (onder)weg in dit geval. Dat is bij de jaarovergang valutair bij de bank.
#317
Je hebt in eerste instantie een interne overboeking gedaan met datum 02-01-2017
AF spaar
BIJ betaal

Nu blijkt dat de AF spaar niet op 02-01-2017 is geweest maar op 31-12-2016
Als je die dus aanpast moet je saldo op 31-12 kloppen.

Heb je dan toch verschil? Dan zou het ergens anders moeten zitten.
#318
Voor de interne overboeking kun je de betaaldatum AF boeking aanpassen naar 31-12-2016 (dan kloppen beide saldi)

Bij de bestelling pas je de betaaldatum aan naar 02-01. Toen is het in werkelijkheid pas afgeschreven.
Als je dat niet doet klopt je saldo niet.

#319
Vraag & aanbod / Re: mijn eigen huisstijl invoeren
02 januari, 2017, 16:34:00
Het hoeft niet beslist, het gaat uiteindelijk om het juiste bedrag dat de klant moet betalen. Als dat hetzelfde blijft dan is het niet nodig.
#320
Dat verdubbelt niet, heb je de boeking 2x gedaan?
Op 31-12 hoef je niets te doen.
Het saldo wat er eind 2016 staat boek je als privé storting op 01-01-2017 (saldo van 31-12 wordt namelijk niet meegenomen naar 2017)
#321
De saldi van de rekeningen kun je allemaal invoeren op 01-01-2017 (die kun je immers bij je bank raadplegen).

BTW zou ik nog niet overnemen, daar komen bij de boekhouder vaak nog wel correcties uit.
#322
Als je je balans 2016 opent, dan staat er vet gedrukt "te betalen BTW" of "te ontvangen BTW" en het bedrag ook vet gedrukt. Dat is het bedrag dat per eind 2016 te betalen of te ontvangen is. Dat bedrag moet je boeken als balanspost op 01-01-2017.
Als je gedurende 2016 geen correcties hebt gedaan in eerdere periodes dan zal dit bedrag gelijk zijn aan het bedrag dat je in januari 2017 betaalt over Q4 2016. Beide bedragen vallen dan op de balans 2017 tegen elkaar weg.
Misschien kun je hier nog iets mee:
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=controle-btw-op-de-balans
#323
Dank voor de aanvulling, Esther!
#324
Is € 2300 excl. BTW. Per investering (anders is het geen investering maar kosten) moet het om min. € 450 ex BTW gaan.
#325
Graag gedaan!
#326
De rekening buiten Acumulus staat niet op de balans dus daar hoef je verder niets mee.

Als een rekening niet meer gebruikt wordt, kun je m op niet actief zetten (onder beheer, bankrekeningen). Het jaar na de laatste mutatie komt deze dan niet meer voor op de balans.
#327
Je kunt ook de volgende mogelijkheid proberen:
Ga naar overzichten, verzonden facturen.
Tik in het zoekveld de naam van de klant en dan zie je alle verzonden facturen van de gekozen periode en onderaan de omzet in- en excl. BTW
#328
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Boete
26 november, 2016, 13:22:10
Die € 50 is helaas een privé opname. Boetes mogen niet als zakelijke kosten geboekt worden.
#329
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Boete
26 november, 2016, 12:48:15
Beetje zonde geld maar inderdaad moet je zelf altijd zelf betalen voor de uiterste datum waarop de aangifte ook binnen moet zijn. Het betalingskenmerk staat op de aangifte rechtsbovenaan.

Hier nog wat info
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/boetes/u_betaalt_niet_te_laat_of_te_weinig

Je kunt natuurlijk proberen om (inloggen op het ondernemersdeel) alsnog bezwaar in te dienen en te melden dat je als nieuwbakken ondernemer niet wist dat je zelf initiatief tot betalen moest nemen en gezien het geringe bedrag dat je moet betalen (€ 20) de boete wel erg hoog is. Maak er een mooi verhaal van en "niet geschoten is altijd mis". Misschien heb je geluk.....
#330
Graag gedaan en succes met de start van de webshop!
#331
Hoi,
Opbouw van de factuur klopt.
Maar eigenlijk net andersom dus
10 credit
1. Debet
9 factuur credit

Groet
#332
Ok, dat maakt het een stuk duidelijker, dank.

De inkomsten van de webshop bestaan dus enkel uit de 10% provisie.
Als je het boekt zoals je nu voorstelt blijft dit inderdaad zo goed.

Ten behoeve van de aangesloten webshops zou ik wel meer regels aanmaken:
- gegenereerde omzet
- provisie
Zo hoeven zij ook niet te puzzelen met de factuur.

#333
Vooraf:
in welke hoedanigheid stel je deze vraag? Ben jij een van de webshops die via X verkoopt?

En hoe gaat het met de facturen. Komen die binnen in Acumulus of gaat dat alleen via de webshop?
#334
Hier staat in elk geval ook een beschrijving
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=deelbetalingen

Factuur verwijderen moet je in elk geval echt niet doen als die al verstuurd is.
#335
ha ha, nou, dan ben ik vandaag jouw bril  8)
Succes!
#336
Kostensoort Inhuur staat standaard in Acumulus (onder de I van inhuur  :) )
#337
Hierbij zou ik kiezen voor Inhuur. Dat gebruik je voor werk wat je uitbesteedt. Inkopen gebruik je doorgaans voor fysieke zaken die je inkoopt en weer verkoopt.
#338
Speciale onderwerpen / Re: aftrek huurkosten
06 september, 2016, 21:35:11
Beste Menno,

Ik ben Esther niet maar ik weet er ook wel wat van  :)

Je hoeft niets op de balans te zetten. Door de kosten als zakelijk (huisvesting) te boeken geef je al te kennen dat je de aftrek van de huur toepast.
Er zijn geen inkomensvoorwaarden. Als je voldoet aan de genoemde voorwaarden dan mag je dit toepassen.

Je zegt dat je dit over 2015 nog wilt gaan toepassen. Hoewel het door Esther wel genoemd wordt in het artikel wil ik nog wel benadrukken dat je de keuze voor aftrek op 2 momenten mag maken:
1  bij aanvang van de onderneming
2  bij aanvang van de huur

Eventueel zou het verdedigbaar zijn dat bij vergroting van het zakelijke deel (voorheen minder dan 10% van de oppervlakte, nu meer dan 10%) je dit ook voor het eerst mag toepassen. Houd er wel rekening mee dat je in dat geval bij een controle wel een goede onderbouwing moet kunnen geven. (Bijvoorbeeld foto's voor en na.)

Als de huur keuzevermogen is, dan geldt "eens gekozen blijft gekozen"
#339
Door bijvoorbeeld een waarde van € 1 op de balans te zetten en niet af te schrijven (dus "oneindig" laten staan) heb je in elk geval altijd in beeld dat je het huurrecht als ondernemingsvermogen toepast.
Tegenover het huurrecht staat een schuld aan huur dus per saldo is het daarom feitelijk 0
#340
Speciale onderwerpen / Re: bank kas
27 augustus, 2016, 16:39:11
Als je in Acumulus ook een "rekening"Kas hebt dan:
interne overboeking van bank naar kas 250.00
zakelijke uitgave Kas 182.00

Als je met kas bedoelt dat je het privé houdt, dan:
privé opname van de bank 250.00
zakelijke uitgave 182.00, rekening buiten Acumulus
#341
@Alain. Nog even ter ondersteuning van het verhaal van Esther.
Er is hier geen sprake van verruiming of verandering van de regels.

De methode en wettelijke grondslag hiervoor bestaat al heel lang. Veel ondernemers hebben dit succesvol toegepast. Kort samengevat: In 2015 is er echter een inspecteur geweest die het hele verhaal op losse schroeven wilde zetten door er een zaak van de maken. In eerste instantie kreeg deze inspecteur gelijk waardoor de aftrek afgewezen is. Bij beoordeling door de Hoge Raad is vastgesteld dat de oorspronkelijke regelgeving gewoon nog van toepassing is en blijft dus hiermee is de proefballon van de inspecteur doorgeprikt. Alles blijft dus bij het oude.
En het antwoord op je vraag of je moet verhuizen om gebruik te kunnen maken van de regeling is inderdaad "ja". Bij keuzevermogen geldt "eens gekozen blijft gekozen"
#342
Graag gedaan! (en hier op het forum mag je (u) gewoon je zeggen hoor  :))
#343
Inderdaad, je maakt een volledige factuur. Dat moet ook wel want je maakt ook een volledige credit factuur voor het oude bedrag. (in de oude factuur kun je kiezen voor "kopieer credit", dan gaat het heel gemakkelijk. Vervolgens kun je ook nog kiezen voor kopieer debet en wijzig dan de BTW naar 21%
#344
Inderdaad in Acumulus de foute facturen inboeken. Dit is namelijk ook hoe ze verstuurd en betaald zijn.
En dan nu crediteren en een nieuwe juiste factuur maken en beide versturen. Dan heeft de andere partij de administratie ook compleet. Het verschil tussen de nieuwe factuur en credit-factuur moeten ze dus nog overmaken. Bij ontvangst van dat verschil zet je de beide laatste facturen op betaald en dan klopt je banksaldo ook.
#345
Graag gedaan!
#346
Mooi!
Nee, onder de 450 is geen investering dus ook niet zo boeken, ook niet met directe afschrijving (dan komt het namelijk onder de kostensoort afschrijvingen te staan). Het zijn gewoon kosten welke onder de juiste kostensoort moeten komen te staan.
#347
Beeldrijk is een goede duidelijke site en die info die klopt inderdaad. Onder de 450 is nooit een investering waar je op afschrijft.

Ik kan uit je reactie nu niet goed opmaken wat precies de bedoeling is. Wil je dingen in oude jaren nog allemaal gaan aanpassen.
Wat is nu nog concreet je vraag. Als je weet waar de verschillen in zitten dan kun je dat natuurlijk aanpassen.
Investeringen lopen door over meerdere jaren dus die moet je wel echt laten aansluiten met het overzicht van de accountant. Overige zaken is een beetje wat je zelf belangrijk vindt.
#348
Eerst de gemakkelijkste vraag:
Wijzigen van deze boekingen heeft geen invloed op de BTW

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen
-  Wijziging investering naar geen investering: in principe zou je via de boeking aan te passen kunnen kiezen voor 1 jaar. Het ziet er dan wel uit als een investering voor de IB maar voor het resultaat komt het op hetzelfde bedrag (het wordt echter als afschrijving geboekt in plaats van als andere kosten). Anders moet je de boeking verwijderen en opnieuw doen
-  Restwaarde naar 0 wijzigen is slechts een tekstaanpassing. Om het werkelijk in het resultaat te wijzigen moet je kiezen voor aanpassen investering
-  Het hangt van de verschillen in de jaarrekening af hoe je het kunt aanpassen. Zit er verschil in de balans, investeringen e.d. of in de kosten, BTW?
#349
Het is überhaupt niet nodig om een leverancier te koppelen dus ik zou er voor kiezen om het gewoon zonder leverancier op te voeren als kosten. De leverancier kun je desgewenst in de omschrijving erbij zetten.
Als je gebruik maakt van de bankimport dan is dat niet eens nodig, dan staat het er al.