Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#401
2,7% is als je ook BTW bij aanschaf hebt afgetrokken. Bij operationeel lease is dat niet het geval (je betaalt een maandelijks bedrag als soort huur met BTW). Dan mag je 1.5% rekenen.
Je kunt voor de zekerheid nog even kijken wat je zelf berekend hebt met de bijtelling.
#402
Wanneer je de IB-bijtelling boekt dan wordt er automatisch ook 1.5% BTW bijgeteld voor het privé-gebruik. Verder hoef je dan niets te doen.
Je kunt die boeking terug zien in het BTW-overzicht (privé-gebruik) en in het grootboekoverzicht bij Diversen.
#403
Klopt zoals je het zegt. Realiseer je dat (omdat de korting zonder aftrek BTW is) de korting feitelijk meer dan 5% is.

200 : 1.21 = 165.29 ex BTW, korting 10.00 dus een korting van 6.05%
#404
Er is wel een belangrijk verschil tussen korting bij betalen binnen een termijn en een opslag wanneer de klant later betaalt.

Je factuur moet je sowieso op het normale afgesproken bedrag van de geleverde diensten/goederen stellen.

- korting bij betalen binnen de termijn: maak een zakelijke uitgave van de korting incl. BTW, btw vrij
- opslag bij te laat betalen (volgens mij is de klant niet verplicht om dat te betalen) een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een - ervoor), incl. BTW, BTW vrij
#405
Hallo Michelle,

Ook al is boekhouden wel je sterkste kant dan is dit best even lastig :-)

Voorop wil ik wel aangeven dat onderweg eten altijd wel wat discutabel is om af te trekken als bedrijfskosten. Belastingdienst stelt dat je ook je eigen boterhammen mee kunt nemen. Eten in een bedrijfsrestaurant is nog verdedigbaar omdat je dan samen met "collega's " eet en natuurlijk niet met je eigen boterham gaat zitten.
Als eten onderweg wel aftrekbaar is, dan mag je de BTW (6%) ook terugvragen als je het bijv. in je eigen auto nuttigt zoals je aangeeft.
Neem hierover zelf een standpunt in wat je kunt verdedigen.

Dan "technisch" de oplossing voor het boeken
Alle boekingen die je hebt gedaan met 21% BTW, daarvan wordt 73.5% van het bedrag excl. BTW als bedrijfskosten geboekt.

Je kijkt dan eerst naar het bedrag dat als zodanig geboekt is als representatiekosten.
-  Dit deel je dan door 0.735. De uitkomst is het bedrag excl. BTW
-  Vervolgens vermenigvuldig je de uitkomst met 1.21 en dan heb je het bedrag incl. BTW
-  Dit laatste bedrag boek je dan precies zoals je het eerder (fout) hebt geboekt maar dan met een - voor het bedrag. Kies de datum waar je de laatste foute boeking hebt gedaan en rekening buiten Acumulus
- Tot slot doe je de juiste boeking, eventueel rekening houdend met mijn opmerkingen hierboven.

Hoop dat je er zo uitkomt.

groet, Annalies
#406
Ok, als ik het goed begrijp betaalt de opdrachtgever de boete (hij schiet het voor) en vervolgens moet jij het terugbetalen.

Dit is wel een erg vreemde constructie moet ik zeggen. Het zou beter zijn als jij een normale factuur verstuurt en het bedrag bij betaling in mindering gebracht wordt.

Zeker met BTW verlegd is dit een probleem omdat het invloed heeft op evt. KOR.

Als de opdrachtgever het beslist zo wil zou je een aparte credit-factuur kunnen maken met BTW vrij. Beide facturen kunnen dan door de opdrachtgever verrekend worden.
Maar, daarnaast moet je nog een handeling doen (het is immers geen correctie op omzet)
- kopieer factuur credit (de credit factuur van de boete) en kies na opslaan voor rekening buiten Acumulus
(hiermee doe je de eigenlijk foutieve factuur teniet en maak je er een privé-boeking van door rekening buiten Acumulus te gebruiken)

Een tamelijk omslachtige methode maar zie zo geen andere mogelijkheid.
#407
Speciale onderwerpen / Re: Inter Company boekingen
01 september, 2015, 10:26:15
Als ik het goed begrijp dan is er 1 verlies en winst-rekening voor de gehele VOF? Dus 1 Acumulus account?

Wordt de omzet wel per winkel geboekt? Als die omzet op een kasrekening geboekt wordt en vervolgens wordt dit overgeboekt naar de rekening van de hoofdwinkel, dan is het een interne overboeking van Kas winkel naar zakelijke rekening.

Maar misschien is de opbouw van de VOF anders en dan moet het iets anders geboekt worden.
Wil je in dat geval wat meer toelichting geven of er aparte administraties zijn enz.
#408
Het mooiste voor je boekhouding is toch wel echt om de auto van je zakelijke rekening te betalen. Je bewaart je administratie voor je bedrijf (incl bankafschriften) minimaal 5 jaar waardoor je alles goed kunt terugvinden. Dat doe je waarschijnlijk niet met je privé-afschriften. Dus beter inderdaad geld overboeken uit prive.

Als het een bestelauto is mag je inderdaad willekeurig afschrijven. Dat kan dan zowel alles ineens afschrijven of een willekeurige andere methode.
Wat verstandig is, is niet op afstand te zeggen. Dat ligt aan je overige winst, aftrekposten, privé-situatie enz.
Persoonlijk geef ik sowieso niet de voorkeur aan ineens afschrijven van een vervoermiddel. Wanneer je de auto namelijk weer verkoopt over enkele jaren dan is de boekwaarde 0 dus de gehele verkoopwaarde telt dan bij je winst mee. Je kunt er een beetje mee "spelen" maar doorgaans is het bij een redelijk stabiele winst verstandig om je afschrijving enigszins af te stemmen met de werkelijke waardedaling.
Maar nogmaals, dat is slechts een globaal advies.
#409
Samenvattend:
- je hebt over 2014 € 9 teveel ontvangen
- je hebt over Q1 en Q2 € 2.68 teveel ontvangen

Wanneer je de aangifte voor Q3 doet dan haal je die uit het overzicht aangifte omzetbelasting uit Acumulus. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de genoemde € 9 en € 2.68

Om die verschillen er uit te krijgen, kun je die € 11.68 bij de volgende aangifte aftrekken van de voorbelasting zoals Acumulus die aangeeft over Q3.
Zo vraag je over Q3 dus minder terug.
Dan zou het daarna weer helemaal moeten kloppen.
#410
Dat hoeft niet als er verschillen zijn door niet exact juiste aangiftes (wat normaal is) en kleine afrondingen.

Er is nog een verschil in de BTW 2014 van 9 euro (1123-1114) te betalen

Tm nu zou er in 2015 € 340.04 ontvangen moeten worden
€ 340.04 - € 87.72 (Q3) dus € 252.32 over Q1 en Q2
Je hebt over Q1 en Q2 € 255 teruggevraagd
Daar zit dus nog een verschil van € 2.68 (255-252.32)

Verschil: 9.00 + 2.68 = 11.68

Vergelijking:
Te ontvangen Q 3 € 87.72
Te betalen 2014    € 9.00
Te betalen Q1 Q2  € 2.68

Per saldo te ontvangen € 76.04 (precies het bedrag van de Balans te ontvangen)
#411
Je hebt de balanspost 01-01-2015 van 1123 nog niet verwijderd.

Dat er op alle balansen nog een bedrag bij verschil betaalde en ontvangen BTW staat klopt. Dat bedrag verandert niet; gaat namelijk over het saldo tussen de BTW over de kosten en inkomsten van dat jaar.
Daaronder komen de BTW ontvangsten en afdrachten te staan waardoor er vervolgens het eindbedrag komt te staan wat over dat jaar nog ontvangen of betaald moet worden.

Hoe het verschil in het saldo is ontstaan kan ik niet nagaan. Dat moet je vergelijken met je bankafschriften.
#412
Er zijn nog enkele dingen.
2015
- je hebt precies de verkeerde 1123 verwijderd. Je moest de balansboeking (01-01) te ontvangen opnieuw doen.
Zoals je het nu hebt gedaan moet je nu een verschil in je bankrekening hebben (omdat je geboekt hebt dat je het bedrag op 30-01 betaald hebt in plaats van ontvangen.
De oude boeking van 30-01 moet dus hersteld worden en de balansboeking 01-01 opnieuw juist geboekt worden.

2014
- hier is hetzelfde gebeurd. De balanspost 01-01-2014 van 149 heb je geboekt als "te betalen" in plaats va "te ontvangen"
Als je dat heb gecorrigeerd komt er op de balans 2014 een bedrag van 1114 te ontvangen.

Nu zou je als balanspost 01-01-2015 1114 te ontvangen moeten boeken (in plaats van 1123)
De eindbalans 2014 moet namelijk gelijk zijn aan de beginbalans 2015

Als je het dan helemaal netjes wilt doen kun je een suppletie insturen van € 9 omdat je over heel 2014 dus € 9 meer hebt ontvangen dan waar je recht op hebt.

Nog een stukje verduidelijking:
De balanspost op 01-01 met jouw omschrijving "btw 4de kwartaal te ontvangen" moet zijn "btw 2014 te ontvangen" Je neemt namelijk het eindbedrag 2014 over naar 01-01-2015 en dan hoeft niet altijd gelijk te zijn aan 4de kwartaal.
#413
Ik zal er morgen naar kijken. Dan hoor je verder
#414
Aan de "laatste boekingen" kan ik niets zien. Op geen van de 3 printscreens (2013 2014 2015) is het deel van de balans zichtbaar waarop de BTW boekingen staan dus ik kan ook niet zien of het klopt.

En je schrijft dat de boeking van 1886.64 verdwenen is. Verwijderd neem ik aan?
#415
Ik zie zo snel bij 2015 al meerdere fouten.
De balanspost op 01-01 van 1123 staat "aan dezelfde kant" als de ontvangst. Die eerste heb je per abuis geboekt als "te betalen" in plaats van "te ontvangen"
Dat veroorzaakt een verschil van 2x 1123 = 2246

Daarnaast kan ik je boeking van 1886.64 niet thuisbrengen. Je schrijft dat dat over 2013 gaat maar die moet dan niet in 2015 geboekt worden (tenzij je dat bedrag nog terug gaat ontvangen van de belastingdienst)

Wanneer je die balanspost van 1132 opnieuw boekt en die 1886.64 verwijdert dan klopt het precies.

Op de overzichten van 2013 en 2014 zijn de BTW bedragen niet zichtbaar.
#416
Als ik naar de bedragen kijk zou je op de balans in Acumulus moeten zien staan:
Verschil ontvangen en betaalde BTW € 340.04. (betaalde BTW in dit geval)
Als dat niet het geval is, dan staan er BTW boekingen in het 4de kwartaal

Je hebt per saldo over 2015 € 255 ontvangen.

Dan moet er komen te staan over 2015, een bedrag van 85.04 te ontvangen.

Je geeft aan dat er staat dat je nog € 280.90 moet betalen.

Als het niet in boekingen in het 4de kwartaal zit dan moeten er toch onjuiste balansboekingen gedaan zijn.
Als je een printscreen van de balans met toon inhoud wilt sturen (kan hier toegevoegd worden of evt per mail naar info@countforyou.nl) dan zal ik waarschijnlijk snel kunnen zien waar het probleem zit.

Nog wel even terugkomend op je eerdere opmerking over duizenden euro's verschil. Dat zou echt niet moeten kunnen. Dan zit er echt wat fout in de boekingen en dan vind ik het wel riskant als je dat op een andere manier hebt opgelost. Misschien wil je daar ook nog iets meer over zeggen?
#417
Hallo Margriet,

Kun je het volgende even op een rijtje zetten

Overzicht omzetbelasting volgens Acumulus, de bedragen van:
- 1e kw
- 2e kw
- 3e kw

Verder de door jou werkelijk betaalde en ontvangen BTW bedragen

Heb je overigens gedacht aan de boeking van de balanspost op 01-01-2015 (te betalen of te ontvangen over 2014)
#418
Goed idee Esther! BTW blijft een probleem voor de meeste ondernemers. Als ze het probleem (h)erkennen komt het meestal wel goed maar ik zie vaak dat er bij het afsluiten en openen van het boekjaar niet goed naar gekeken wordt.
#419
Bert-Jan,
Goed dat je aangeeft dat het blijkbaar dus toch (te) vaak voorkomt dat er zonder meer een aanslag wordt opgelegd. Niemand wordt daar blij van en dan moet er dus bezwaar ingediend worden. Ik zal dit probleem melden op het forum voor belastingadviseurs (waarop ook de belastingdienst vertegenwoordigd is) met de vraag of het niet klantvriendelijker zou zijn om de belastingplichtige eerst te verzoeken om een verklaring te geven voor het verschil.

Anderzijds wil ik toch benadrukken (gericht aan de Acumulus-gebruiker) dat Acumuls een boekhoudpakket is (geen belastingaangifte) en dat de juiste aangifte staat of valt met het het goed vastleggen van alle gegevens in Acumulus. De ondernemer moet zich zelf afvragen of deze voldoende vertrouwen heeft om zelf de aangifte te doen. Al dan niet door ondersteuning d.m.v. de jaarlijkse workshop belastingaangifte ofwel door het goed volgen van de gepubliceerde syllabus en checklist.
#420
De belastingdienst controleert hier inderdaad strenger op.
Echter, normaalgesproken (het blijft natuurlijk wel de belastingdienst...) krijg je eerst een brief met het verzoek te verklaren waar het verschil vandaan komt.
Mocht blijken dat de bewuste 2300 op de balans gebaseerd is op foute boekingen is er niets aan de hand. Mocht er wel meteen een aanslag komen kan er op dat moment nog bezwaar ingediend worden op basis van de werkelijke BTW-opstelling. (Overzichten, aangifte omzetbelasting hele jaar) Dat verminderen met de reeds gedane afdrachten en het bezwaar kan ingediend worden.

Voor uitleg over de BTW-opstelling
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2014/Bijlage%201%20Checklist%20tbv%20IB%20aangifte%202014.pdf

Zie pagina 2 onder Activa
#421
Graag gedaan en dat hoort inderdaad bij de service van Acumulus.
#422
Die 1225 uur moet je altijd kunnen blijven aantonen wanneer er vragen komen. Dat is allicht aannemelijker te maken omdat je daarnaast niet meer werkt dus de kans op vragen is kleiner. Bovendien voldoe je dan ook duidelijk aan het 2de criterium, namelijk dat je meer dan 50% van je werktijd aan je bedrijf besteedt. Maar bij vragen moet je het dus wel altijd kunnen aantonen.
#423
Dat kan inderdaad. Ik had niet begrepen dat het om 2 verschillende posten ging.
#424
In Acumulus is het inderdaad een prive opname en Balans FOR AF

Wat je in de IB precies gedaan hebt is me niet helemaal duidelijk.
Wanneer je FOR afstort naar een pensioenrekening heb je niets te maken met jaarruimte of reserveringsruimte.
#425
Je mag alles ineens als investering opvoeren.
Uiteindelijk wordt bij zowel bedrijfskosten als investering alles ten laste van de winst gebracht. Bij bedrijfskosten alles ineens in het jaar van aanschaf. Bij investering verspreid over meerdere jaren.

Als je starter bent mag je in bepaalde gevallen willekeurig afschrijven over een investering. Dat wil zeggen dat je mag kiezen hoe en wanneer je afschrijft. Bijvoorbeeld niets in het eerste jaar (omdat je toch nog geen winst maakte dus weinig hebt aan aftrek kosten) en dan in een volgend jaar juist meer of misschien wel de hele rest boekwaarde.

Naast afschrijving (al dan niet willekeurig) heb je soms recht op investeringsaftrek. Wanneer je in een kalenderjaar meer dan 2300 euro ex BTW hebt geinvesteerd heb je een extra aftrekpost van 28% over het geinvesteerde bedrag. Dat vul je tzt in bij de IB-aangifte.

In Acumulus kun  je bij overzichten, fiscaal overzicht (na boeking van je investeringen) zien op welke aftrek je misschien recht hebt.
#426
Heel mooi. Gelijk een test of de beschrijving klopt en duidelijk genoeg is. Het is ook inderdaad een lastige materie.
#427
Voordat je bij punt B3 en B4 komt, zie je bij de link investering aanpassen hoe je dat moet doen. Er zijn meerdere stappen te doorlopen. Je moet het ook echt stap voor stap doen. Dan wordt het hopelijk vanzelf duidelijker. Zo niet, laat het dan weten, dan kan ik morgen evt even meekijken.
#428
In eerste instantie wil ik je verwijzen naar de wiki waar deze situatie beschreven staat.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=verkoop-bedrijfs-auto

Bepaal eerst of optie A of B geldt en vervolgens volg je de stappen voor de betreffende optie.
#429
Speciale onderwerpen / Re: G-rekening
14 juli, 2015, 11:28:36
Je kunt het proberen per factuurregel, probleem is dan dat je in die regel de BTW niet kunt zien (is een bedrag excl. BTW)
Eventueel kun je de factuur openen in word en dan de nodige aanpassing in de tekst onder doen. Iets meer werk maar misschien toch handig.

Gewoon even uitproberen denk ik wat prettig is.
#430
Speciale onderwerpen / Re: G-rekening
14 juli, 2015, 09:21:02
De factuur op zich moet voor het juiste bedrag ingeboekt worden. Het doet er daarbij niet toe op welke rekening het uiteindelijk overgemaakt wordt.

Helemaal automatisch kan Acumulus e.e.a. niet verwerken. Je kunt in de factuursjabloon onder tabblad Factuur in de tekst aangeveN:
... % overmaken op G-rekening
...% (of de rest) overmaken op [rekening]

Bij ontvangst van de betalingen moet het in 2 stappen verwerkt worden.
1 zet de factuur op betaald op de zakelijke rekening
2 maak een interne overboeking van zakelijk naar G-rekening voor het deel dat op de G-rekening betaald wordt.
#431
Dit vinkje zorgt ervoor dat het saldo van de bank bijgewerkt wordt, dus als het van de zakelijke rekening gaat moet het aangevinkt worden.
#432
- Als je kiest voor FOR onderbrengen dan maak je inderdaad een aparte rekening aan in Acumulus en door het boeken van het rendement aan het eind van het jaar zorg je dat het saldo in Acumulus weer overeenstemt met het werkelijke saldo

- Als je kiest voor afstorten dan maak je een boeking: Nieuwe boeking > Balanspost FOR AF

In je IB aangifte vul je dan de afname van de FOR in als afname oudedagsreserve en ook bij lijfrente betaling met gebruikmaking van de FOR reserve waardoor dit belastingneutraal blijft.
#433
Speciale onderwerpen / Re: BTW
25 mei, 2015, 09:05:08
In eerste instantie even kort, misschien kom je dan al verder. Als je daarna nog vragen hebt kijken we verder

1  Bij de aangifte zelf hoef je geen boeking te doen

2  nieuwe boeking > speciale boeking > ik wil een BTW afdracht/teruggave invoeren

3  eerst de eventuele KOR boeken (dat wordt in de overicht, aangifte omzetbelasting heel jaar aangegeven indien van toepassing)

4  het eindsaldo van de BTW op de balans moet handmatig overgenomen worden als balanspost 01-01 volgende jaar
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=beginbalans
#434
Hallo Katja,

Alvast een korte reactie.

1  Wanneer je het afstort (van de balans halen) dan betaal je ook IB over het rendement maar dan vanaf uitkeringsdatum.

2  Wanneer je het op de balans laat staan dan betaal je nu IB over het rendement en tzt bij uitkering over de pure FOR-toevoeging

Het verschil tussen beide opties zit dus in de uitgestelde IB over het rendement

Normaalgesproken zou je kunnen verwachten dat IB bij pensioen (optie 1) gunstiger is omdat je dan in een lager tarief valt. Maar met zekerheid is dat niet te zeggen. De wetgeving verandert voortdurend en het hangt ook af van je overige pensioenvoorziening.

Wanneer je vóór je pensioendatum stopt met je bedrijf dan valt de FOR vrij (optie 2) en dan kun je op dat moment beslissen of je op dat moment afrekent en netto uitbetaald krijgt of dat je het alsnog afstort. Bij optie 1 heb je die keuze niet.

Een berekening is er niet te maken; het is eigenlijk koffiedikkijken.

Globaal zou je er vanuit kunnen gaan dat FOR afstorten gunstig is als je bespaart in de 52% schijf. Daaronder levert het erg weinig op.

#436
Deze kosten moeten niet geactiveerd worden. Als alle werkelijke kosten geboekt zijn dan kun je  voor het saldo op deze fictieve rekening een zakelijke uitgave doen met deze rekening. Daarnaast een negatieve zakelijke uitgave voor het forfait (% van de WOZ) met rekening buiten Acumulus.
Mocht je kosten in een ander jaar hebben geboekt, zet dan eerst als betaaldatum bij de fictieve rekening op 31-12 voorgaande jaar zodat wel alle kosten van dat jaar meegenomen worden.
#437
 :)
#439
Speciale onderwerpen / Re: Saldo klopt niet,
12 april, 2015, 20:59:33
Graag gedaan en succes!
#440
Speciale onderwerpen / Re: Saldo klopt niet,
12 april, 2015, 20:38:15
Dat kun je boeken als privé storting
#441
Fantastisch, gefeliciteerd mannen!
Op naar nog eens 15 jaar  :D Hoop nog veel jaren met jullie (en de andere slimme dames) en Dunya en Aris samen te mogen werken.

Ik ga er vanavond een glaasje op heffen, jullie ook?
#442
Speciale onderwerpen / Re: Saldo klopt niet,
10 april, 2015, 15:07:41
Het gaat over het werkelijke beginsaldo op 01-01 wat je in moet voeren (dat is dan als het goed is gelijk aan het eindsaldo vorig jaar in Acumulus)
#443
Speciale onderwerpen / Re: Saldo klopt niet,
10 april, 2015, 14:58:35
Boekingen mag je best verwijderen, alleen uitgaande facturen niet.
Dus opnieuw beginnen is niet nodig.
Eerst het beginsaldo invoeren en dan naast je bankafschriften leggen en kijken wat niet klopt.
#444
Speciale onderwerpen / Re: Saldo klopt niet,
10 april, 2015, 14:19:21
Zie hier voor de bedragen die je handmatig in het nieuwe jaar moet doen.

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=beginbalans
#445
Speciale onderwerpen / Re: Saldo klopt niet,
10 april, 2015, 13:01:35
Heb je het beginsaldo wel als privé-storting ingevoerd?
#446
Het saldo moet je inderdaad (net als te ontvangen/betalen BTW) handmatig overnemen op je beginbalans 2015
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=beginbalans

Als je BTW ontvangt op je privé-rekening dan boek je dat gewoon als BTW-teruggaaf met als  rekening "rekening buiten Acumulus"
Als het IB is dan hoef je er niets mee te doen, dat is sowieso een privé-boeking.

Beter om even je zakelijke rekeningnummer door te geven aan de belastingdienst voor de BTW, kan gewoon via de belastingtelefoon.
#447
Ook al heb je in 2013 niet met Acumulus gewerkt, je moet de eindbalans 2013 van je accountant wel overnemen in de beginbalans van 2014, zie in de wiki bij beginbalans
#448
Omdat je aangeeft dat het bedrag te verwaarlozen is hoef je dat niet apart aan te geven.
Je moet wel een correctie op de voorraad (met resultaatcorrectie) doen om de voorraad van de balans te halen.
#449
Klopt inderdaad, dan moet het allemaal goed komen.
#450
Je kunt de auto voor een reële dagwaarde opvoeren bij start van je onderneming. Je doet dan een zakelijke uitgave (zonder BTW), rekening buiten Acumulus en als investering met afschrijving over minimaal 5 jaar. Eens per jaar op 31-12 boek je dan de bijtelling.
Nog even een tip: de bijtelling BTW gaat wel over de cataloguswaarde dus niet over de dagwaarde.