Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Bert-Jan

#101
Vanwege de snelle groei van het aantal klanten, gaan we een zwaardere server toevoegen aan de bestaande servers.

Deze wordt thans getest en voorbereid. Daar zit wel wat tijd in. Persoonlijk wil ik de nieuwe server toevoegen na 1 april omdat het nu aangiftetijd is en wij erg veel vragen krijgen.

Ondertussen is het echter wel erg druk geworden waardoor ook de huidige servers zwaar belast worden. Soms krijgen wij de melding van een klant dat Acumulus erg traag is of niet lijkt te reageren. Dat laatste kunnen wij niet helemaal verklaren omdat de servers het wel allemaal aankunnen, zij het, dat het veel is.

We kijken nu of we de nieuwe server reeds voor 1 april in gebruik kunnen nemen. Dat heeft als nadeel dat we in de aangifte tijd op een avond vroeg moeten sluiten omdat we daar meestal wel een aantal uren mee bezig zijn.

We kijken het even aan en werken ondertussen hard aan de nieuwe server om deze gereed te maken.
#102
Handel je in tweedehands goederen, dan dien je vanaf 1 januari 2013 de volgende zin op de factuur te vermelden:

Bijzondere regeling – gebruikte goederen

Ik heb nergens gelezen waar die zin moet komen te staan. Wij adviseren jullie dat toe te voegen aan het factuursjabloon.
#103
Een concurrent adverteert op Google met de zoekterm \"Acumulus\".

Dat mag sinds enige tijd. Ik zie het als een groot compliment.

Nu hebben zij ook een zogenaamde vergelijkingssite:

http://www.boekhoudpakketten-vergelijken.nl/Pakketten


Acumulus wordt echter helemaal nergens genoemd...

Dan vraag ik mij af. Als je wel adverteert met \"Acumulus\", waarom dan geen enkel spoor hiervan in de eigen vergelijkingssite?
#104
Uiterlijk 1 februari 2014 stapt heel Europa over op het zogenaamde International Bank Account Number (IBAN)

Bedrijven en instanties worden geadviseerd niet te wachten tot die datum maar reeds dit jaar de overstap te maken. Voorlopig betekent dat vaak dat twee rekeningnummers worden opgeslagen van de klant:

- het oude nationale rekeningnummer;
- het IBAN.

Wij gaan dit jaar ook de IBAN\'s verzamelen van onze klanten en hebben daarom het veld IBAN ingebouwd bij Beheer -> Contractgegevens.

Wil je weten wat jouw IBAN is?

https://www.ibanbicservice.nl/SingleRequest.aspx

Iedereen wordt verzocht het eigen IBAN in te voeren. Vanaf 1 april zal dit een verplicht veld gaan worden zodat wij in 2013 de overstap kunnen gaan maken.
#105
En opeens regent het klachten dat de inloggegevens niet meer automatisch ingevuld worden.

Dat is geen handeling van ons maar iets van de browser en/of de gebruiker. Aangezien er veel meldingen zijn, vermoed ik dat er een soort security update is geweest die alle cookies wist.

Weet iemand meer over dit fenomeen?
#106
Acumulus heeft een bescheiden iDeal-functie in uitgaande facturen maar die wordt niet veel gebruikt.

Regelmatig wordt er gevraagd om andere payment providers in te bouwen. Ik zou graag willen weten hoe groot de belangstelling is.
#107
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
09 januari, 2013, 09:21:30
Interessante uitspraak van de Stichting Reclame Code.

Fiscus accepteert WEL tankbonnen zonder bedrijfsnaam, mits traceerbaar is dat het bonnetje van de declarant is.

http://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=24725&acCode
#108
Wanneer je een zakelijke auto rijdt en daar meer dan 500 privé-kilometers mee maakt, dan heb je een vaste bijtelling afhankelijk van de categorie waarin de auto valt. Het maakt dan niet uit hoeveel privé-kilometers je maakt (als het maar niet meer dan 90% is).

Aangezien de overheid naarstig op zoek is naar nog meer geld, is dat opeens niet meer eerlijk.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/januari/32473-weekers-getrapte-bijtelling-en-strippenkaart-oldtimers

Staatssecretaris Weekers kondigde daarom aan in overleg te willen met de autobranche om een \'faire\' bijtellingsregeling uit te werken. Er moet een soort staffel komen waarbij een notoire privé-kilometer-rijder meer betaalt dan iemand die minder privé-kilometers maakt.

De enige manier om dit vast te stellen, lijkt mij een sluitende kilometer-registratie. De rijders van een privéauto waren in 2011 al de klos en moesten opeens toch maar een sluitende kilometer-administratie gaan bijhouden willen zij nog iets van de btw op gebruikskosten kunnen aftrekken.

Nu mag - naar het zich laat aanzien - ook de zakelijke rijder met een bijtelling een sluitende kilometer-administratie gaan bijhouden.

Hoe zat het ook alweer met administratieve lastenverlichting?
#109
Vandaag was Acumulus soms traag. We hebben niets vreemds gezien maar er waren klachten dat Acumulus soms niet goed functioneerde.

We gaan extra servers installeren mede in het licht van de drukte vanaf 1 januari.
#110
Nieuwe functionaliteiten / Subschermen
13 december, 2012, 22:14:23
Om meer in te spelen op de tablet-ontwikkelingen en Windows 8, worden kleine schermpjes vervangen door pseudo-schermpjes die lijken op een scherm maar eigenlijk een extra laagje zijn over de pagina. Dit voorkomt dat op bijvoorbeeld een iPad een nieuwe tab wordt geopend wanneer je een kostenplaats of betaaldatum wilt aanpassen.

De code hiervoor is javascript en dient door de browser bij elke start opnieuw ingelezen te worden. Alleen doen browsers dat niet altijd...

Daarom moet je de browser even dwingen om alles opnieuw in te lezen door de pagina te vernieuwen.

Meestal helpt het al als je op F5 drukt of Ctrl F5.

Als dat niet helpt, ga je naar de pagina waar de knoppen niets lijken te doen, klik je met je rechter muistoets in het scherm en kies je voor (Dit deelvenster) vernieuwen.
#111
Het is nu mogelijk om met de API voor het importeren van nieuwe facturen uit bijvoorbeeld een webshop, deze direct te mailen aan de klant. Hiervoor hoeft niet ingelogd te zijn in Acumulus.

Deze velden zijn toegevoegd.

                   
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                   


Voor meer info:
http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=facturen-importeren
#112
We zijn begonnen met een wiki voor Acumulus:

http://www.acumulus.nl/wiki

Waarom een Wiki?

Het forum werkt erg goed voor losse actuele vragen.

Maar het forum kent weinig structuur en oude teksten die niet meer van toepassing zijn, blijven bestaan en kunnen voor verwarring zorgen. Gebruikers kunnen een reactie geven op een heel oud topic en poef... het staat weer bovenaan, alsof het actueel is.

Er wordt daarnaast vaak gevraagd om een handleiding en daar is meer vaste structuur voor nodig. Vandaar de wiki want daar bepalen wij de structuur en volgorde en niet de gebruikers.

En het forum dan?

Die wil ik graag behouden voor losse actuele vragen waarbij eventueel gemakkelijk een linkje kan worden gegeven naar het betreffende wiki-onderwerp.

En de helpfunctie in Acumulus dan?

Die komt te vervallen als de wiki voldoende is gevuld.

Verschuiving van forum naar wiki

Wij zullen de komende tijd zoveel mogelijk onderwerpen uit de helpfunctie en dit forum kopieren naar de wiki.
#113
Webkoppelingen / Webshop-koppeling Prestashop 1.5
02 november, 2012, 11:27:39
#114
Webkoppelingen / Virtuemart 2.0
25 oktober, 2012, 22:21:03
#115
29 oktober zal RTL7 opnamen maken van de cursus Acumulus. De uitzending is 25 november om 9:55 uur.
#116
Je kunt nu het eerst-volgende factuurnummer opvragen:

https://www.sielsystems.nl/acumulus/api/get_next_invoicenumber.php?contractcode=&username=&password=
Dit is wellicht handig voor diegenen die in hun webshop alvast willen weten wat het factuurnummer gaat worden in Acumulus als een nieuwe factuur wordt geïmporteerd.

Uiteraard geeft de call add_invoice.php na de import ook altijd het nieuwe nummer terug.

Daarnaast is er een API-call voor het importeren van uitgaven (expenses). Deze is gedocumenteerd op:

http://www.siel.nl/api_addexpense.php
#117
Webkoppelingen / Magento Go
11 oktober, 2012, 15:54:56
Zijn hier gebruikers van Magento Go die belangstelling hebben voor een koppeling met Acumulus?
#118
Acumulus zelf ligt er niet uit want dat is een andere server maar onze gewone website wel.

We kregen provider De Heeg niet te pakken maar de site doet het weer.

Als onze site het niet doet, kun je direct inloggen op:

https://www.sielsystems.nl/acumulus/login.php

Je kunt voor deze link wellicht het beste een bladwijzer aanmaken.
#119
De economische crisis lijkt aan de Nederlandse webwinkels voorbij te gaan. Het afgelopen halfjaar steeg de omzet van die winkels met 15 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

http://www.parool.nl/parool/nl/30/ECONOMIE/article/detail/3321015/2012/09/23/Flinke-stijging-omzet-webwinkels.dhtml
#120
Misschien is dat niet zo\'n goed idee. Vandaag las ik dit op het forum van de KvK:

Hallo Nancy,

Eind april heeft Google de Penguin update doorgevoerd met als grootste verandering een soort herwaardering van linkbuilding.

Google gaat ervan uit dat het merendeel van de links op natuurlijke wijze is opgebouwd, ze kijken nu naar het aantal anchor tekst links in verhouding tot normale links.Normale verwijzingen hebben vaak een tekst zoals Klik hier, website, www.jouw domeinnaam etc

Als je veel links met een anchor tekst hebt zoals  Game ontwikkeling,animaties & illustraties waar trefwoorden in staan die ook op de verwijzende pagina voorkomen mag dat aantal eigenlijk niet boven de 60% komen van het totaal inkomende links anders heb je een probleem of kun je een probleem krijgen met Google

Mocht je ook op ander fora een tekstlink in je handtekening hebben staan zou ik daar toch eens naar kijken, elke post telt immers ook als een link en voordat je het weet loopt het aardig op. Je kunt wel anchor teksten gebruiken in je link maar er moet variatie in zitten.

Bovenstaand kan een reden zijn voor een dropping in de Google SERP maar het kan ook gewoon een fluctuatie zijn en sta je na een paar dagen weer op je oude positie.

Als je meer details wilt lezen over de gevolgen van linkbuilding en de penguin update kun je even kijken op http://www.micrositemasters.com/blog/penguin-analysis-seo-isnt-dead-but-you-need-to-act-smarter-and-5-easy-ways-to-do-so/

Groet,

Albert

http://hallo.kvk.nl/hallo/internet/website_feedback/f/144065/p/22542/94069.aspx#94069
#121
Nieuws, wet- & regelgeving / Storing API (opgelost)
21 september, 2012, 21:09:55
Er was een storing vanmiddag in de API.

Dit had te maken met de versleuteling van de wachtwoorden. Dit is nu opgelost.

Excuses voor het ongemak.
#122
Nieuwe functionaliteiten / Vrije kostensoorten
15 september, 2012, 22:39:42
Het heeft bijna 5 jaar geduurd, maar je kunt nu zelf kostensoorten aanmaken.

Standaard zijn er onlangs 5 kostensoorten toegevoegd:

Overigen A (zelf te bepalen)
Overigen B (zelf te bepalen)
Overigen C (zelf te bepalen)
Overigen D (zelf te bepalen)
Overigen E (zelf te bepalen)

Vanaf vandaag kun je deze een eigen naam geven.

Beheer -> Kostensoorten
#123
Nieuws, wet- & regelgeving / Acumulus op TV?
14 september, 2012, 11:30:00
Gisteren kregen we een aanmelding van een klant die een reclame voor Acumulus had gezien op Discovery Channel.

Dat is bijzonder want wij weten van niets... ik heb niet eens een TV.

Heeft iemand anders dat ook gezien?
#124
Speciaal voor facturen die met 21% btw zijn gefactureerd vóór 1 oktober a.s. alsook facturen die met 19% btw worden gefactureerd vanaf 1 oktober a.s. is er nu een nieuwe rubriek in de aangifte omzetbelasting ingebouwd:

Rubriek 1c.

Facturen die aan de bovenstaande kenmerken voldoen, vallen automatisch in rubriek 1c.

Let er op dat je dus mogelijk ook deze rubriek moet overnemen uit Acumulus bij het doen van aangifte omzetbelasting.
#125
Speciale onderwerpen / Relaties verwijderen
09 september, 2012, 10:54:02
Je kunt een relatie alleen verwijderen wanneer deze nog niet aan één of meerdere boekingen is gekoppeld.

Wanneer je bijvoorbeeld een uitgaande factuur boekt, moet je een relatie selecteren. Zodra de boeking is opgeslagen, kan deze relatie dus niet meer worden verwijderd want dan zou de factuur niet meer compleet zijn.

Ook wanneer je de factuur verwijderd, kan de relatie niet worden verwijderd want de factuur komt in de lijst van Verwijderde boekingen. Verwijderde boekingen moeten altijd hersteld kunnen worden en daarom moet ook hier de relatie bewaard blijven.

Om een relatie te verwijderen, ga je naar Relaties in het hoofdmenu en klik je op de betreffende relatie waardoor een nieuw scherm wordt geopend. Rechts onderaan vind je de knop Verwijderen. Staat er geen knop Verwijderen, dan is de relatie gekoppeld aan één of meerdere boekingen. Dit geldt ook wanneer er een dossier is gekoppeld aan de relatie.


Meerdere relaties in één keer verwijderen

In de hoofdlijst van relaties kun je relaties aanvinken. Vink alle relaties aan die je wilt verwijderen en klik op het derde kleine icoontje onder de lijst met de subtekst \"Met geselecteerd...\"

Kies vervolgens voor Verwijderen. Alleen de geselecteerde relaties waar geen boekingen of dossiers aan zijn verbonden, worden dan verwijderd.


Wat je ook zou kunnen doen...

is een relatie op niet actief zetten. Dan verschijnt deze niet meer in de lijstjes voor een nieuwe boeking.
#126
Hopelijk duurt het niet langer dan een uur.
#127
Formeel is een kredietbeperking geen betalingskorting maar een toeslag wegens waarschijnlijk te laat betalen welke door de klant in mindering kan worden gebracht bij tijdig betalen.

Stel je factureert iets voor 100 euro ex btw. Als je een kredietbeperking wilt toepassen, ga je er op de factuur vanuit dat de klant te laat gaat betalen en factureer je de boete (kredietbeperking) er alvast maar bij.

Goederen: 100,00
Kredietbeperking: 10,00
Netto: 110,00
19% btw: 20,90
Totaal: 130,90

Let er op dat over de kredietbeperking hetzelfde btw-tarief wordt berekend als het hoofdbestanddeel van de factuur.

Wanneer de klant op tijd betaalt en de kredietbeperking er van aftrekt, stuur je een creditfactuur voor de kredietbeperking.

De klant is - zover ik weet - wettelijk niet verplicht de kredietbeperking te betalen. Zie het maar als een soort dreigement van jouw kant die mogelijk leidt tot snelle betaling maar ook extra werk met zich meebrengt.
#128
Wanneer jouw account is beëindigd, kun je niet meer bij jouw gegevens.

Je kunt het beste voor elk kalenderjaar de volgende uitdraaien maken:

- jaarrekening  (voor de IB-aangifte);
- saldo-overzicht van elke rekening;
- fiscaal-overzicht voor elke kostenplaats en alle kostenplaatsen tegelijk;
- het grootboek-overzicht in Word- alsook in Excel-formaat.

Bij elke BTW-aangifte (per maand, per kwartaal of jaar afhankelijk van hoe vaak je aangifte doet):

- de aangifte omzetbelasting zonder detail-informatie;
- de aangifte omzetbelasting zonder met detailinformatie.

Ik zou sowieso altijd elke aangifte even opslaan wanneer je deze hebt verstuurd.

Tot slot kun je alle documenten die zijn opgeslagen bij de boekingen, het snelst benaderen via Overzichten -> Alle geüploade documenten


Worden mijn gegevens direct verwijderd na beëindiging?

Nee. Dat deden wij enkele jaren geleden wel maar dat gaf erg veel problemen. Relatief veel klanten hadden hun gegevens toch nodig voor bijvoorbeeld de belastingdienst en hadden geen goede uitdraaien gemaakt of waren deze kwijt. Daarnaast waren er klanten die gewoon weer verder wilden werken met Acumulus maar dan wel het liefst met hun oude gegevens.

Tegenwoordig worden de gegevens daarom nog ca. een jaar bewaard. Wanneer klanten binnen deze periode opnieuw bij hun gegevens willen, vragen wij simpelweg om het abonnements-geld met terugwerkende kracht over te maken.

Indien de vertrekkende klant expliciet aangeeft dat de gegevens direct en onherroepelijk verwijderd dienen te worden, worden de gegevens ook daadwerkelijk direct en onherroepelijk verwijderd.
#130
Inkoopfacturen kunnen meerdere factuurregels bevatten. Je kunt deze in een enkele boeking verwerken wanneer alle onderdelen onder dezelfde kostensoort, kostenplaats en eventuele afschrijving vallen.

Wanneer je bijvoorbeeld een inkoopfactuur hebt met de regels:

CiteerLaptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-19%, aantal 1
Laptoptas, prijs inclusief BTW 100 euro, BTW-19%, aantal 1
dan zijn de kostensoorten, kostenplaatsen en de BTW gelijk. De laptop moet je in principe afschrijven over minimaal 5 jaar en daar kun je de tas in meenemen. Je boekt dan één zakelijke uitgave met afschrijving voor 700 euro.

Maar wanneer je naar de Makro gaat en je krijgt de volgende factuur:

CiteerLaptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-19%, aantal 1
Balpoint, prijs inclusief BTW 1 euro, BTW-19%, aantal 10
Koffie, prijs inclusief BTW 5 euro, BTW-6%, aantal 5

lukt dat niet in een enkele boeking. De laptop moet worden afgeschreven over 5 jaar. De ballpoints moeten niet worden afgeschreven en de koffie heeft een ander BTW-tarief.

Waarom kan dit niet in één keer dan?

Het scherm voor een enkele zakelijke uitgave is op zich al redelijk complex omdat er allerlei fiscale regelingen in de gaten worden gehouden en er moet kunnen worden afgeschreven. Als je deze complexiteit per factuurregel moet kunnen toepassen, wordt het scherm er niet eenvoudiger op. Ik had een keer een probeersel gemaakt maar dat werd dusdanig bewerkelijk dat ik het vermoeden kreeg dat gebruikers hier veel vragen over zouden gaan stellen.

Dus heb ik dat maar niet gedaan. Mogelijk zie ik in de toekomst een keer het licht en maak ik een scherm wat mega complex is en toch makkelijk in te vullen is, maar dat moment is nog niet gekomen.
#131
Nieuws, wet- & regelgeving / Bert-Jan speelt de bas
23 augustus, 2012, 23:22:24
In mijn vrije tijd ben ik jazz bassist. Ik heb mijn eerste Youtube filmpje geupload:

http://www.youtube.com/watch?v=AfnwUTyGm68&feature=youtu.be
#132
Webkoppelingen / Drupal Ubercart
21 augustus, 2012, 16:48:33
Zijn er gebruikers van Acumulus die werken met de webshop Ubercart?
#133
Wanneer je een nieuwe relatie invoert, kun je de postcode invoeren op basis waarvan het adres en de woonplaats worden gezocht.

Klik op de gevonden adresgegevens en voeg daarna het juiste nummer toe.
#134
Voorraadwaardering is niet hetzelfde als voorraadadministratie. Bij voorraadadministratie houd je netjes bij wat je hebt ingekocht en verkocht.

Voorraadwaardering gaat over het bijhouden van de waarde van de voorraad op de balans aan de linkerkant (de activa-kant). De voorraadwaarde dient verhoogt te worden wanneer je voorraad inkoopt en verlaagt te worden wanneer iets uit de voorraad hebt verkocht. Je dient de voorraad ook af te waarderen door bijvoorbeeld diefstal of bederf.


Hoe gaat voorraadwaardering in zijn werk?

Stel je koopt voor 1000 euro ex btw artikelen in om te verkopen. Dan boek je dat met een Nieuwe zakelijke uitgave met de kostensoort Inkopen. Inkopen gaat over al die zaken die je niet voor jezelf koopt, maar voor jouw klanten en die niet voor de eigen bedrijfsvoering bedoeld zijn.

Met deze zakelijke uitgave wordt de winst lager want de inkoopkosten worden direct als kosten geboekt. Als je niet aan voorraadwaardering doet, ben je hiermee klaar. Als je echter wel aan voorraadwaardering doet, moet je vervolgens hetzelfde bedrag weer bij de winst optellen (om die eerste kostenaftrek ongedaan te maken) en vervolgens op de balans te zetten als voorraad.

Deze twee boekingen kun je in een keer doen met een nieuwe Balanspost -> Activa - Voorraad

Als je voorraad hebt ingekocht, kies je BIJ, dan gaat de waarde omhoog. Voor het afwaarderen van de voorraad, kies je AF. Standaard staat het vinkje bij Resultaatrekening bijwerken aan. Dat betekent dat er naast een verhoging van de voorraad op de balans, gelijk een correctie wordt geboekt in de winst- & verliesrekening om de eerder geboekte kosten weer ongedaan te maken. Dit komt in de winst- & verliesrekening terecht als negatieve uitgave kostensoort Diversen.

Je hebt nu dus in het totaal eigenlijk drie dingen gedaan:

1. inkoop geboekt als kosten;
2. deze kosten weer gecorrigeerd met een negatieve uitgave;
3. de waarde van de voorraad op de balans verhoogd.

Je hebt dus wel kosten gemaakt maar deze worden in eerste instantie niet van winst afgeboekt. In plaats daarvan heb je deze op de balans gezet zodat je deze in de toekomst kunt aftrekken. Je zou de voorraad op de balans (en de investeringen) kunnen zien als: nog af te trekken kosten in de toekomst.

Wanneer trek je het dan wel af van de winst? Wanneer je voorraad hebt verkocht of wanneer de voorraad is bedorven of gestolen. Dat doe je niet bij elke verkoop maar minimaal één keer aan het einde van het jaar. Je bepaalt de waarde van de voorraad door deze te tellen aan het einde van het jaar en je stelt vast hoeveel deze nog waard is. Stel dat je 1000 euro aan voorraad had opgewaardeerd en je aan het einde van het jaar tot de conclusie komt dat jouw voorraad nog maar 600 euro waard is.

Dan boek je een afwaardering van de voorraad van 400 euro op 31-12 van het betreffende jaar met Resultaatrekening bijwerken aangevinkt en DAN PAS wordt er 400 euro als kosten geboekt. Die overgebleven 600 euro blijven gewoon op de balans staan.


Beginbalans nieuw jaar

Om die 600 euro op de balans te zetten van het volgende jaar, kies je weer voor de balanspost voorraad maar nu vink je Resultaatrekening bijwerken uit. Waarom? Omdat je anders weer een correctie toepast in de winst van 600 euro maar dat was voor deze voorraad al gedaan in het vorige jaar. Je moet alleen kiezen voor Resultaatrekening bijwerken als je nieuw ingekochte voorraad eerst hebt geboekt als zakelijke uitgave en nu op de balans wilt zetten.


Waarom zou ik dit allemaal doen?

Ten eerste wordt dit in het traditionele boekhouden vaak zo gedaan dus denkt men vaak dat het zo moet. Wij hebben diverse malen aan de belastingdienst gevraagd of het verplicht is, en het antwoord was steeds: nee.

Ten tweede is het van belang om de waarde van je onderneming beter zichtbaar te maken op de balans. Als je niet aan voorraadwaardering doet, is eigenlijk niet goed duidelijk wat jouw onderneming waard is. Dat kan van belang zijn wanneer je jouw bedrijf wilt verkopen. We spreken dan van een commerciële balans omdat de balans de commerciële waarde van de onderneming moet weergeven.

Voor de aangifte IB is dit niet noodzakelijk. De belastingdienst gaat primair uit van een fiscale balans ofwel een balans die aangeeft over welke winst inkomstenbelasting dient te worden betaald.

Aangezien wij boekhouden zo makkelijk mogelijk willen maken, ontraden wij het hele proces van voorraadwaardering. Het is meer werk en levert eigenlijk alleen maar een rijker plaatje op van het bedrijf. Hierdoor moet je op korte termijn mogelijk meer belasting betalen. Met voorraadwaardering stel je de aftrek van kosten immers uit. Dat kan in je voordeel zijn of in je nadeel afhankelijk of je nu of in de toekomst meer of minder winst maakt.

Als je in het begin veel voorraad inkoopt maar weinig verkoopt, zou voorraadwaardering gunstig kunnen zijn. Op termijn maakt het niet zoveel meer uit maar heb je er wel meer werk aan.  :(


Het stelsel van voorraadwaardering wijzigen

Als je reeds aan voorraadwaardering deed voordat je met Acumulus ging werken, is het een logische keuze om dat voort te zetten maar je mag het ook wijzigen. Dat dien je dan wel specifiek aan te geven in de aangifte IB.
#135
Uitgaande facturen die gemaakt worden vanaf vandaag, kunnen met een externe link direct worden gedownload.

Je tref in het boekingscherm op het eerste tabblad bijna onderaan de externe link.

Deze kun je gebruiken voor andere systemen of doorgeven aan je klant.

Hier werd veel om gevraagd door gebruikers die naast Acumulus een verkoopsysteem hebben en daar de facturen direct opvraagbaar willen hebben.

(dit is nog niet ingebouwd voor facturen vanuit webshops)
#136
Ja hoor, daar gaan we weer. We gaan werknemers en zelfstandigen vergelijken en komen dan zowaar op een verschil uit.

http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/b/weblog/archive/2012/08/09/de-zelfstandigenaftrek-is-zo-ontzettend-oneerlijk.aspx
#137
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
09 augustus, 2012, 01:16:39
Wanneer je een nieuwe relatie invoert, kun je deze opzoeken in de gegevens van de KVK.

Bij het snel-invoerscherm staat naast de bedrijfsnaam een knopje Opzoeken...

Wanneer je daar op klikt, opent zich een scherm waarin je kunt zoeken. Er worden maximaal 5 resultaten getoond (niet mijn keuze maar een beperking van de API van OpenKVK.

Klik op de gewenste ondernemer en de naam en het adres worden automatisch ingevuld.

Ik heb geen velden gevonden voor telefoon e.d.
#139
Naar aanleiding van deze vraag:

http://www.acumulus.nl/forum/viewtopic.php?pid=10906#p10906

is er nu een overzicht van alle documenten die her en der bij verschillende boekingen zijn opgeslagen.
#140
In dit verhaal staat ook aangegeven dat je beter geen facturen met 21% kunt versturen vóór 1 oktober.

http://www.verhalen24.nl/article.php?id=979
#141
Vanaf 1 oktober 2012 zal het hoge BTW-tarief 21% bedragen.

Er is nu een knop ingebouwd waarbij je kunt switchen tussen 19% en 21%. Vanaf 1 oktober 2012 zal deze standaard op 21% staan. Tot die tijd op 19%.

Het kan zijn dat je nu reeds te maken hebt met facturen met 21%. Zet dan voor deze boekingen tijdelijk de BTW-modus op 21%.


Persoonlijk zou ik dit niet doen voor uitgaande facturen! Het begint nu langzaam duidelijk te worden dat het dan allemaal erg ingewikkeld kan worden.

Ontvangen facturen met 21% kun je wel gerust boeken door tijdelijk het tarief te switchen.


Houd het simpel en pas 19% toe tot 1 oktober en 21% vanaf 1 oktober. Als je toch 21% gaat gebruiken in het derde kwartaal, kun je achteraf misschien meer werk moeten verrichten om de aangifte omzetbelasting goed ingevuld te krijgen! Mogelijk moet er dan 19% in het derde kwartaal opgegeven worden en 2% (!) in het vierde kwartaal. Dit moet je niet willen.


Waarom niet gewoon een extra tarief in de dropdownlijstjes?

Er zit veel rekenlogica in de schermen die afhankelijk zijn van het gekozen BTW-tarief. Om technische redenen was het beter om het tarief te kunnen switchen dan extra in te bouwen. Bovendien is dit een tijdelijke zaak omdat wij allen geacht worden vanaf 1 oktober 21% te rekenen.

Gebruikers die oude gegevens moeten invoeren, dienen na 1 oktober tijdelijk terug te switchen naar 19%.


Maak geen uitgaande facturen met zowel 19% als 21% BTW!

Gebruik de 21%-modus NIET voor bijvoorbeeld facturen uit het buitenland zoals België en Ierland. Buitenlandse BTW hoort niet thuis in de aangifte omzetbelasting.


Tot slot...

Rubriek 1a van de aangifte omzetbelasting gaat mogelijk niet meer kloppen. Dat wil zeggen: er was altijd een vaste verhouding tussen het gefactureerde bedrag ex BTW en de BTW. In de aangifte van belastingdienst werd dat ook zo berekend. Je voerde de BTW in en de omzet werd berekend.

Nu klopt dat mogelijk niet meer omdat er zowel 19 als 21% gefactureerd kan worden in hetzelfde kwartaal. Op jaarbasis klopt het gegarandeerd niet meer omdat dan zeer zeker 19 en 21% door elkaar zullen lopen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de belastingdienst dat gaat oplossen.
#142
Ik moet toegeven dat ik niet zoveel snap van Facebook maar je bent jong en je wilt met je tijd mee gaan...  :cool:

Natuurlijk is er al dit forum, maar laten we kijken hoe dit zich ontwikkeld. Misschien krijgen we wel Likes!

http://www.facebook.com/acumulusonline
#143
Ik zit in de tuin,

IPad op schoot.

Kinderen spelen om mij heen.

Wat gek,

er is zo weinig mail.

Zou er iets mis zijn

met de mail?

Ik kijk naar de lucht,

en steek een pijpje op.

Ik begrijp het wel.

Het is gewoon te warm

om te boekhouden.
#144
Gisteren is begonnen met het upgraden van de serversoftware.

Vanmorgen bleek dat de mail nog niet goed werkt. Dat betekent dat er ook geen facturen en offertes kunnen worden verstuurd.

We hopen dit zo snel mogelijk opgelost te hebben.

Onze excuses voor het ongemak.
#145
Ik heb het onderdeel over wereldzaken verwijderd. Het gaf bij sommigen te veel verwarring.

Er gebeurt op dit moment heel veel in de wereld waar mensen zich niet van bewust zijn. Dat vind ik jammer maar ik realiseer mij dat je dit zoort zaken niet kunt opdringen.
#146
Nieuws, wet- & regelgeving / Quote van de dag!
07 juli, 2012, 16:20:47
Wanneer mensen banken beroven, gaan ze naar de gevangenis.
Wanneer banken mensen beroven, krijgen ze een bonus.
#147
Volgens de politiek moet er een pensioen komen voor ZZP-ers.

Als er echter iets gevaarlijk is, is het je spaargeld in een grote collectieve pot storten. Je weet immers nooit wie er nu en in de toekomst allemaal in gaan graaien.

Pensioenen lijken op een Ponzi-scheme. Er zijn net voldoende mensen die een uitkering krijgen waardoor het lijkt alsof het systeem werkt. Maar op termijn werkt het niet.

Het zou wel kunnen werken als de overheid niet zo zou graaien in de pot.

Maar helaas, in alle collectieve potten wordt gegraaid:

- pensioenen;
- verzekeringsfondsen (WW/WIA);
- AOW;
- woningcorporaties (Vestia);
- etc.

Dat graaien wordt meestal verkocht met verhalen over zogenaamd tegenvallende beleggingen. Werkt altijd want niemand snapt het.

De EU heeft haar ogen nu ook laten vallen op de Nederlandse pensioenpotten. Daar blijft dus weinig van over.

En terwijl de pensioenpotten door Jan en alleman worden leeggeroofd, zouden de ZZP-ers zo gek moeten zijn om en nog eentje aan te leggen?

Laat ik het omdraaien: stort elke maand geld in een ZZP-pensioen en je weet zeker dat je er nooit meer iets van terugziet.

ZZP-ers zijn zeker volslagen krankzinnig en hebben geen idee wat ze met hun geld moeten doen.
#148
Stel, je hebt een dorpje met honderd mensen die allemaal een paar schoenen nodig hebben.

Idealiter zorg je er dan met elkaar voor dat er minstens 100 paar schoenen zijn.

Wat gebeurt er echter wanneer je structureel te weinig schoenen maakt? De schoenen worden heel erg duur en de dorpsbewoners gaan met elkaar de strijd aan om een paar te bemachtigen.

In de ,,economie" gebeurt precies hetzelfde met geld. Hoewel de banken het geld uit niets maken wat op zich al een gotspe is, maken zij bewust te weinig geld.

Nu gebeurt er iets vreemds. De mensen maken geen bezwaar tegen dit bewust gecreëerde tekort, maar laten zich verleiden en aanmoedigen om met elkaar de strijd aan te gaan om dat geld.

Dit heet concurrentie. En dit wordt verkocht als iets natuurlijks en positiefs.

Daarom denken wij allemaal dat we goed naar onze concurrenten moeten kijken en moeten zorgen dat we het beter en slimmer doen dan de ander. Zodat wij winnen en zij verliezen.

Als we winnen, zijn we trots en als we verliezen geven we onszelf de schuld dat we niet goed genoeg zijn.

Hoe triest allemaal. Het tekort is helemaal niet natuurlijk en het gevecht in de schaarste ook niet.

We zijn gek als we ons nog langer laten verleiden om een strijd te voeren die steeds meer verliezers oplevert.

Het wordt tijd dat we beseffen dat we makkelijk 100 paar schoenen kunnen maken voor 100 mensen. Dat we niet langer denken in schaarste maar in overvloed.
#149
Het is eigenlijk te simpel voor woorden. En aan de andere kant toch best een uitdaging.

Jouw succes hangt niet af van:

- jouw ondernemingsplan;
- jouw financiële positie;
- jouw originaliteit;
- wat anderen jou gunnen;
- geluk hebben.

Jouw succes hangt af van jouw:

- zelfbeeld;
- gemoedstoestand;
- focus;
- geduld.

Visualiseer hoe jouw ideale leven er uit ziet. Identificeer jezelf met jouw hoogste ideaal. Kijk er niet tegenop maar beschouw het als iets dat bij jou past. Durf te dromen. Gun jezelf het allerbeste. Stop jezelf kleiner te maken dan je bent. Het wordt tijd dat je accepteert hoe groot je bent.

Voel hoe het is om midden in jouw ideale leven te staan. Voel de vreugde en het plezier. Doorvoel het. Met heel je wezen. Jouw gevoel is jouw grootste kracht. Wees de baas over jouw gevoel. Kies voor dat gevoel. Houd het vast. Denk liever wat minder en voel wat meer.

Breng al jouw gedachten, woorden en daden in overeenstemming met jouw ideaal. Je denkt het, je spreekt het, je doet het en je bent het. In alles. Maak je geen zorgen en laat je angsten los. Je hebt ze niet meer nodig. Zij dienen jou niet meer.

Werk rustig, onverstoorbaar en eigenwijs aan jouw doelen met het gevoel alsof je het reeds bereikt hebt. Volg je eigen droom. Het plezier zit in de reis, niet in de eindbestemming want mogelijk kom je ergens uit waar je nog niet aan durfde te denken.

Leef bij de dag. Besteed zoveel mogelijk energie aan alleen de uitdagingen van vandaag. Laat het verleden en de toekomst los. Laat los wat anderen van je zeggen en denken want dit gaat jou niets aan.

De sleutel ligt in hoe jij je nu voelt, wat je nu van jezelf denkt, wat je nu zegt en doet.

Trek jouw hoogste bestaan naar het nu want het nu is het enige moment waarop je het kunt beleven.

Zie je hoe overzichtelijk het eigenlijk is?

Nu moet je het gewoon nog doen ;)
#150
Morgen treedt de zogenaamde cookiewet in werking.

Ons affiliate-programma werkt met cookies. Het affiliate-ID wordt met een cookie op de pc van de bezoeker opgeslagen en gelezen wanneer deze een account aanmaakt.

Volgens mij mag dat niet meer zonder toestemming van de bezoeker.


(http://orangevalley.nl/wp-content/uploads/2012/05/cookiewet_nederland.jpg)