Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Karen Töning

#51
Citaat van: AnnaliesBij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
OK........ Overzichten - Fiscaal overzicht - Toelichting????? Waar zit die knop of link van de toelichting?
#52
Citaat van: StienserIk doe het nog alleen per post maar zie dat ik een uitstervend ras ben op dat gebied.
Toch maar meer via mail dan.
Heeft ook z\'n charmes.
#53
Citaat van: HtV
Citaat van: SachaBij het boeken van kosten prive auto kan je bij \"aftrekbaar % van de BTW\" het percentage aanpassen (verhouding zakelijk/prive kilometers).
Als je maandelijks de facturen inboekt en aan het einde van het jaar (jaarafsluiting) blijkt dat je niet bijvoorbeeld 50% mag aftrekken maar 60% moet je volgens mij alle boekingen opnieuw doen (of zie ik wat over het hoofd  :/ )
Zou er iets veranderd kunnen worden zodat je aan het eind van het jaar gewoon alleen het % aan kan passen in de boeking en dat het systeem dat automiatsch doorberekend?

Antwoord Bert-Jan:
Citaat van: Bert-JanDat zou inderdaad handig zijn maar daar zitten ook haken en ogen aan.

Je doet meestal elke drie maanden aangifte BTW. Als je aan het einde van het jaar de BTW gaat wijzigen dan zou je dus voor elk kwartaal een nieuwe aangifte moeten doen.

Het blijft lastig om een percentage goed in te schatten. Zover ik weet, krijg je met 75% geen problemen.

Ik neem aan dat dit nog steeds geldt, met dat verschil dat je nu altijd een km-registratie moet bijhouden.
Maar je kan dus pas op 31-12 de kosten voor het gebruik van de prive-auto invoeren omdat je dan pas weet wat de verhouding privé/zakelijk is.
Dus nu gewoon alles boeken als privé-boeking en dan op 31-12 alles optellen en in 1 keer invoeren bij \"Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren\" ??
Ja, dat is wel de enige manier om het zo veilig mogelijk te houden.
#54
Citaat van: culenborgHoe zit het als je later je privé auto als bedrijfsauto gaat gebruiken? Ik ben namelijk mijn bedrijf gestart toen ik mijn prive auto al had, ik heb daarvan dus de BTW over de aanschaf niet afgetrokken maar wel over alle gebruikskosten, als ik dan \"Hebt u voor de aanschaf en/of de gebruikskosten de volledige BTW afgetrokken?\" aanvink, klopt de berekening dan?
Ja hoor, de berekening klopt. Het gaat om het totale BTW-bedrag van dat jaar.
#55
Citaat van: WoutwoHallo iedereen,

Ik merk zelf dat acumulus een stuk prettiger werkt dan veel andere services, en ben dan ook zeer tevreden met het product. Echter mis ik een zaak die ik bij een aantal andere services wel gezien heb, dat is namelijk de optie om (bijvoorbeeld op de voorpagina), het totaalbudget te kunnen zien vanaf het eerste tot en met het laatste jaar.

Dit was vooral erg handig om te controleren of het saldo dat de boekhouding aangeeft overeenkomt met het saldo op de zakelijke bankrekening, om zo snel fouten te kunnen opspeuren.

Kan deze functie misschien worden toegevoegd, opzich is het geen ingewikkeld script, maar toch behoorlijk handig lijkt mij.


Wat denken jullie hier van?


Vriendelijke groeten,

Wouter
Dat staat standaard in het Homescherm. Alleen moet je zelf rechts onderaan het jaar selecteren.
#56
Citaat van: Bert-JanGoede tip.

Wel een beetje vreemd dat het adres gewoon opvraagbaar is.
En hoe zit het dan met de Wet op de Privacybescherming?
#57
Citaat van: JosedeJongBeste Bert-Jan,

Moet ik hieruit opmaken dat Acumulus de correctie voor privé gebruik zakelijke auto voor mij zou moeten berekenen? Als ik een uitdraai maak van de aangifte omzetbelasting zie ik 0 euro staan bij privé gebruik. Wat doe ik verkeerd?
En hoe bereken ik het privé gebruik van de telefoon? Of is dit door cumulus automatisch berekend?

Groeten, Jose de Jong
Dit doe je 1 x per jaar aan het eind van het jaar.
#58
Citaat van: VerschilMDe woon-/werk en zakelijke ritten zijn in 2011 allen opgevoerd middels de km administratie in accumulus. Moet ik nu alle woonwerk-km van ons eruit halen over het hele jaar, of vanaf 1 juli?  Kan ik die anders boeken? Of helemaal niet meer boeken?
Deze regeling geldt niet voor het opvoeren van de 0.19 per km. Voor het berekenen van het percentage wat opgevoerd mag worden voor het terugvragen van de BTW moet je wel rekenen vanaf 1 juli 2011.
Citaat van: VerschilMMag ik de benzine welke ik getankt heb en de onderhoudskosten nu wel of niet aftrekken als ik ze met mijn privepas heb betaald? ( ik ben op de hoogte van de 75% eerste 3 kwartalen en , het laatste kwartaal prive en zakelijk bijhouden.
Wanneer je een eenmanszaak hebt, ZZP-er of freelancer bent en je pint zakelijke kosten met een privépas is er een directe link naar jou. Het is aan te raden dit niet te vaak te doen, aangezien er anders door de Belastingdienst gevraagd kan worden naar de rest van de mutaties op de privérekening..... Zou ik niet willen als ik jou was.
Voor de IB is er niets veranderd. Voor de OB wel.
#59
Citaat van: VerschilMJe hebt gelijk, bij een tweede import van het bestand is het gewoon allemaal in orde.

Opgelost. Sorry voor het ongemak.

John
No problem.
#60
Citaat van: VerschilMAls verbeterpunt wil ik aandragen dat je bij het boeken van een factuur het factuurbedrag onder kunt verdelen in meerdere kostensoorten.
Op het forum heb ik daar ook al meer vragen van gezien.
Kan dit ontwikkeld worden.
Van Bert-Jan heb ik begrepen dat dit waarschijnlijk niet mogelijk is, aangezien er per kostensoort verschillende regels aan verbonden zijn. Het is ook mogelijk dat er een post op de factuur bijstaat die afgeschreven moet worden. Of weer een andere post waar een privépercentage aan gekoppeld zit. Of nog een andere post, waar een ander BTW percentage op zit en ga zo maar door.
Als Acumulusgebruiker zou het niet mijn voorkeur hebben en ik denk dat het scherm dan erg onoverzichtelijk zou worden met te veel verschillende keuzemogelijkheden. Het zou kunnen zijn dat er dan snel fouten in gemaakt kunnen worden  :(
#61
Citaat van: VerschilMbij de uitdraai van en grootboekrekening is er helaas geen (tussen) totaal aan het einde van de kostensoorten , dit is er natuurlijk wel in het systeem. Kan dat niet op de uitdraai worden gepresenterd door accumulus
Ook staan de totalen per grootboekrekening er wel in  :/ Je exporteert het grootboek als het goed is toch wel naar Word of Excel en dan draai je het uit?
#62
Citaat van: VerschilMals we de kosten uitdraaien in het grootboekoverzicht missen we de kostpost afschrijvingen bij de kostensoorten. Als je nu naar de V&W rekening kijkt is het lastig te controleren of de bedragen kloppen. Kunnen jullie dit zo gaan rubriceren in de toekomst?
Waarschijnlijk is er dan iets niet helemaal goed gegaan met het uitdraaien. Zelf heb ik het net geprobeerd en er is niets mis met Acumulus  :)
#63
Citaat van: levy5464Ik koop regelmatig ook software uit Amerika op de digitale manier dus betalen en daarna de software downloaden vanaf de site van de verkoper. Ik zeg het er even bij want ik weet niet of dit verschil maakt fysieke software dat langs de douane komt.

Maar zoals ik hierboven lees moet ik dus aanvinken \"Levering buiten EU\" bij dit soort aankopen.
Maar mijn vraag is eigenlijk of het btw percentage dan gewoon op 19% moet blijven of op 0%?

mvg

Levy
In dit geval is het een gewone factuur met 0% BTW.

Overigens, software mag boven de € 450,= alleen afgeschreven worden in 5 jaar. Voordeelregels gelden niet voor software en ook niet voor auto\'s.
#64
Citaat van: T@xpatiseBeste Bert-Jan,

Bijtelling privégebruik auto vd zaak loopt spaak als je een bijzondere af- of bijtelling hebt ingegeven.

Stel dat per saldo de totale jaarlijkse autokosten (incl. afschrijving) € 10.000 zijn. Dit bedrag bestaat bijv. uit € 10.500 aan kosten en een correctiepost (bijzondere bijtelling) van € 500.  

Bij de berekening \"bijtelling privegebruik bedrijfs-auto\" wordt nu de bijtelling van (stel) 25% x (stel) € 42.000 vergeleken met autokosten ter grootte van € 11.500. Acumulus telt de correctiepost dubbel op bij de kosten van € 10.500 en komt aan kosten ter grootte van € 11.500!!!!!
Uitkomst is nu dat de bijtelling € 10.500 bedraagt, want minder dan € 11.500. Terwijl de bijtelling beperkt zou moeten blijven tot € 10.000.

Groet,

Jan
Het is de bedoeling dat de bijtelling voor de zakelijke auto 1 x per jaar aan het eind van een jaar, berekend over het hele jaar, geboekt wordt. Het klopt dat dit spaak kan lopen indien er voor een andere periode in datzelfde jaar al een bijtelling op Autokosten geboekt staat. Advies is om desbetreffende boeking te verwijderen en opnieuw de bijtelling in te voeren over het hele jaar. Middels een Suppletie Aangifte OB voor de periode over het hele jaar kan e.e.a. weer rechtgetrokken worden voor het berekenen van de OB over dat hele jaar.
Het is niet mogelijk om voor diverse verschillende manieren van boeken die mensen kunnen hanteren, 1 inboekscherm te maken die alle toch al a-la-minute wetjes en regeltjes doorvoerd.
#65
Citaat van: AnnaliesDankjewel Karen, weet ik weer iets meer.
Omdat jij veel weet van werkruimte enz, zou je op onderstaande link willen kijken?
http://www.inzakengaan.nl/fiscus/eigenhuis.html

als je iets naar beneden scrollt, dan staat er onder \"kosten werkruimte\" iets over inrichting die je weliswaar niet kunt aftrekken maar wel mag meetellen voor investeringsaftrek.
Kan het daar mee te maken hebben dat Acumulus wel het hele bedrag meeneemt voor de investeringsaftrek?

Hoi Annalies,
Na 2 regels gelezen te hebben van de link was het al duidelijk dat helaas zijn ook deze mensen niet goed op de hoogte zijn van hoe het wettelijk geregeld is. Jammer.

Als je precies wilt weten hoe of wat betreft de KIA, dan kun je beter even telefonisch of via skype contact met mij opnemen, aangezien er nogal wat haken en ogen zitten en waarschijnlijk veel meer info nodig is om een kort en snel advies via het Forum op te lepelen.

Groetjes,
KSB-Boekhouden
Karen Töning
mobiel: 06 - 20 780 153
skype: karen.toning
#66
Citaat van: AnnaliesEen klant van mij heeft apparatuur aangeschaft van (ca) 2400 ex BTW.
Echter, het is geboekt als 50% prive waardoor er slechts een investering is van 1200 ex BTW

Toch wordt er bij KIA aangegeven dat er voor 2400 is aangeschaft en dat hij dus voor KIA in aanmerking komt.
Klopt dat? Heb hier wel eens iets over gelezen maar weet het niet goed.

Verder voor dezelfde boeking: als ik in het activa-scherm de bedragen voor afschrijving aan wil passen, komt hier ook weer het totaalbedrag te staan (om af te schrijven) en niet alleen het zakelijke deel van 50%

Iemand hier ervaring mee? Of Bert-Jan, Karen??

Ik dacht dat het misschien voor meerderen handig is om hier het antwoord op te weten, vandaar de \"openbare\" vraag.
Hallo Annalies,
Het scherm van Fiscale voordelen in Acumulus is een indicatief scherm.

Deze vraag wordt expliciet gesteld in de Aangifte IB. In de Aangifte IB dient het juiste bedrag ingevoerd te worden (€ 1,200,= in dit geval dus). Het IB programma berekend dan zelf of er recht op de KIA is.

Betreft het aanpassen van een boeking in het Activa scherm m.b.v. de knop \"Hulpscherm om afschrijvingen opnieuw te berekenen\" het volgende:
Wellicht is het beter om deze boeking even opnieuw in te voeren en de oude te verwijderen.

Groetjes,
Karen
#67
Citaat van: sanderbaksHallo,

Gedurende de jaren tussen 2007 en okt 2010 heb ik een BV gehad. Ik heb gewerkt in een \"Uniforce\" Constructie die het mogelijk maakt om voor 1 werkgever te werken zonder dat er een arbeidsrelatie ontstaat.
In deze hoedanigheid was ik consultant voor een detacheringsbureau.

Tegenwoordig werk ik als zelfstandig fotograaf in een 1 manszaak.

Mijn vraag is: mag ik voor 2011 gebruik maken van de startersaftrek?

Dank voor jullie antwoorden!

mvg,

Sander
Als je in de jaren vóór 2011 al 3 keer gebruik hebt gemaakt van de startersaftrek mag je daar in 2011 geen gebruik meer van maken omdat je voor de BV ook al als zelfstandige ondernemer hebt gewerkt.
#68
Citaat van: Bert-JanVerdere groei
In 2011 is onze groei verder versneld. Wij zijn nog steeds met z\'n tweeën maar weten ons steeds meer gesteund door boekhouders die aanvullende diensten leveren en met Acumulus willen werken. Ook het aantal cursussen per maand neemt toe en komen iedere keer vol.

Een speciaal dankwoord is op zijn plaats voor Karen en Annalies die op het forum hun belangeloze bijdrage leveren door jullie vragen te beantwoorden.

Webshops
Er komen steeds meer webshops en ook hun omzet neemt ieder jaar toe. Daarom hebben we in 2011 een webshopkoppeling gemaakt waar webshops op kunnen aansluiten. De eerste aansluiting werd daarna gerealiseerd met Biedmeer Webwinkels. Snel daarna volgde Magento. In de pijplijn zitten Prestashop en voeren wij gesprekken over Virtuemart, ZenCart en OpenCart. Het is een beetje lastig om in te schatten welke platformen de meeste toekomst hebben.

Chaotische wetgeving
Door een rechterlijke uitspraak in juni 2011 besloot de overheid de regelgeving omtrent de BTW-bijtelling voor het privégebruik van een zakelijke auto om te gooien. Niet op 1 januari 2012 zoals men zou verwachten maar halverwege het jaar om geen inkomsten te verliezen. Haastige spoed is zelden goed want op 6 oktober kwam er een aanpassing en op 20 december nog maar een.
Het invoerscherm om de bijtelling te boeken is inmiddels behoorlijk complex geworden en al drie keer omgegooid. We hopen dit desondanks snel gereed te hebben.

Economie
Veel mensen houden hun hart vast voor de economie volgend jaar. Het is belangrijk te begrijpen dat economie niet hetzelfde is als het geldsysteem. Hoewel het huidige geldsysteem faalt en de economie in een wurggreep houdt, zal een nieuw geldsysteem de economie volledig ten goede kunnen veranderen. Het is niet ondenkbaar dat we in 2012 grote veranderingen in het monetaire stelsel en daarmee de hele samenleving zullen meemaken. Hoewel dat aanvankelijk bedreigend kan lijken, zal het een belangrijke stap zijn om de economie en het welzijn in de samenleving daadwerkelijk te verbeteren.

Wij wensen jullie allen een gezellige jaarwisseling zonder al te veel geknal en zien uit naar een prettige samenwerking in 2012.

Bert-Jan Wiegeraad
Sjaam Mahabier

Dank voor de fijne samenwerking.
Ik wens jullie en iedereen een fijn uiteinde en een succesvol 2012!

KSB-Boekhouden
Karen Töning
#69
Citaat van: HomeopaatBeste Karen,
Ik heb een administratief en fysiek afgesplitste praktijkruimte aan huis. Mijn echtgenoot is in loondienst en verdient meer dan ik en zit daardoor in een hogere belastingschaal. Hoe kunnen we er voor zorgen dat we optimaal gebruik kunnen maken van de hypotheekrente aftrek? Hebben we de keuze om de hypotheekrente volledig prive te houden of ben ik verplicht een deel van de rente als zakelijk op te voeren?
Dat is niet zo 1 2 3 te zeggen. Daar is toch iets meer info voor nodig. Je mag me bellen.
#70
Citaat van: HRLIk maak er uit op dat vanaf kwartaal 2 2012 niet meer wordt vergoed, uit eerder perioden lijkt me wel.
http://financieel.infonu.nl/belasting/4029-verdien-aan-de-belastingdienst-heffingsrente.html
Het lijkt me inderdaad niet dat ze zoiets met terugwerkende kracht gaan doen. Alhoewel, je weet maar nooit.....
#71
Citaat van: Joost BaelemansHoi Karen,

ik heb het nooit meegenomen in de boekhouding omdat ik wel een praktijkruimte heb (een slaapkamer) maar zolder voor voorraad dient en ook voor prive net als kantoor dat is studiplek en kantoor.


Citaat van: Karen Töning
Citaat van: Joost BaelemansHoi hoi,

ik denk dat ik het antwoord al weet, maar ik hoor veel tegen strijdige verhalen. Met de steeds agressievere wijze waarop winkels, cafetaria en woonhuizen worden overvallen, lijkt het mij zinvol om wat aan beveiliging te doen. Nu heb ik mijn zaak aan huis gevestigd ( dit is een praktijk en een webshop en behoorlijke hoeveelheid voorraad) en mijn vraag is dan ook, kan ik dingen zakelijk opvoeren ( beveiliging zou ik niet doen als ik de zaak niet had gehad, maar denk dat de belastingdienst daar geen boodschap aan heeft) zo moet je denken aan goed hang / sluitwerk, daarnaast een beveiligingssysteem met meldkamer en camera controle met intercom systeem.

Wat kan ik wel en wat niet aftrekbaar maken? Of is dit weer het grijze gebied van proberen en kijken wat het verhaal gaat worden?

groeten
Joost
Hallo Joost,
als je de werkruimte in de woning (bij bouwkundige splitsing) altijd al hebt opgevoerd, of het administratief splitsen van de woning (bij het niet bouwkundig kunnen splitsen) altijd al hebt opgevoerd, dan lijkt het mij dat je ook de beveiliging van de woning naar rato kunt opvoeren.
Dan denk ik toch dat je zelf een standpunt in moet nemen in deze. Wat vind je zelf?
#72
Citaat van: Joost BaelemansHoi hoi,

ik denk dat ik het antwoord al weet, maar ik hoor veel tegen strijdige verhalen. Met de steeds agressievere wijze waarop winkels, cafetaria en woonhuizen worden overvallen, lijkt het mij zinvol om wat aan beveiliging te doen. Nu heb ik mijn zaak aan huis gevestigd ( dit is een praktijk en een webshop en behoorlijke hoeveelheid voorraad) en mijn vraag is dan ook, kan ik dingen zakelijk opvoeren ( beveiliging zou ik niet doen als ik de zaak niet had gehad, maar denk dat de belastingdienst daar geen boodschap aan heeft) zo moet je denken aan goed hang / sluitwerk, daarnaast een beveiligingssysteem met meldkamer en camera controle met intercom systeem.

Wat kan ik wel en wat niet aftrekbaar maken? Of is dit weer het grijze gebied van proberen en kijken wat het verhaal gaat worden?

groeten
Joost
Hallo Joost,
als je de werkruimte in de woning (bij bouwkundige splitsing) altijd al hebt opgevoerd, of het administratief splitsen van de woning (bij het niet bouwkundig kunnen splitsen) altijd al hebt opgevoerd, dan lijkt het mij dat je ook de beveiliging van de woning naar rato kunt opvoeren.
#73
Citaat van: T@xpatiseHet aangehaalde artikel is bekend maar ziet enkel op het deels door kunnen belasten/verrekenen van huurpenningen ter zake alle mogelijke zaken die worden gehuurd en tevens dienstbaar zijn aan de onderneming en ziet dus dus niet op het mede zakelijke gebruik van koopwoningen.

Anderzijds zegt de hoofdregel (art 3.16 Wet IB) onder meer dat niet afterkbaar zijn:

Kosten van een werkruimte in een niet tot het ondernemingsvermogen behorende woning (dus ook huurwoningen), tenzij de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig deel van de woning vormt en er wordt voldaan aan het inkomenscriterium.
Van aftrek zijn niet alleen uitgesloten de kosten van de werkruimte zelf, maar ook de inrichtingskosten, de onderhoudskosten en de kosten van gas, licht en verzekering. Bij het begrip 'inrichting' moet u denken aan meubilair, stoffering en wandversiering. De uitsluiting geldt niet alleen voor een kantoorruimte, maar voor alle soorten werkruimten in de eigen woning (werkplaats, atelier, bergruimte, behandelkamer).

In twee gevallen zijn de kosten van een werkruimte die een zelfstandig deel van de privéwoning vormt, wel aftrekbaar:
– als er ook werkruimte buiten de privéwoning is en u meer dan 70% van de winst (in voorkomende gevallen: samen met uw belastbaar loon en resultaat uit overige werkzaamheden) in de werkruimte in de eigen woning behaalt;
– als er uitsluitend werkruimte in de privéwoning is en u meer dan 70% van de winst (in voorkomende gevallen: samen met uw belastbaar loon en resultaat uit overige werkzaamheden) in of vanuit die werkruimte behaalt en ten minste 30% van de winst (en inkomsten) aan het werken in die werkruimte is toe te rekenen.
Het gebeurt heel veel dat de regels van het administratief splitsen van de woning en de regels betreft het bouwkundig splitsen van de woning door elkaar worden gehaald. Dat is helaas ook hier weer het geval.
FYI. Zie o.a. in de jaarlijkse uitgave van de Belastingdienst \"Handboek ondernemen\", de site van de Belastingdienst en de deskundigheid van de Juridische afdeling van de Belastingdienst.
#74
Citaat van: Sacha
Citaat van: AnnaliesIk zou het zo doen: maak een schatting, (zorg dat je niet teveel btw terugvraagt) en boek alles vanaf 1 januri met die verhouding. Neem een consequente omschrijving zodat je aan het eind van het jaar deze boekingen makkelijk kunt sorteren op omschrijving. Als het jaar om is bepaal je de werkelijke verhouding. Je kunt dan 2 boekingen maken op 31-12-201.  het totale jaarbedrag negatief met de geschatte verhouding en een nieuwe boeking van het hele jaarbedrag in de juiste verhouding. (doe dat wel vóór de laatste BTW aangifte, anders moet je boekhouder  :D weer een correctie daarop maken.

dat klinkt goed, dan hoef je niet alle boekingen opnieuw te doen en voor alle btw-kwartalen suppleties in te dienen
(toch?)

is het misschien mogelijk om hier verzichtelijk een soort stappenplannetje van te maken, hoe je dat berekent en boekt? (boek je dit onder btw-afdracht/teruggave ?)
Het is eenvoudiger, gebruikelijker en overzichtelijker dat een Suppletie Aangifte Omzetbelasting over het tijdvak van 1 jaar ingediend wordt, ongeacht of de Aangifte OB per kwartaal ingediend moet worden. Ook eventuele fouten worden hierdoor beperkt.
Er zijn overigens onderdelen die over het hele jaar bekeken moeten worden, zoals bijv. de KOR en de BTW privé bijtelling zakelijke auto.
#75
Citaat van: Bert-JanDe eerste ING-keuze of de tweede in het lijstje van banken als je importeert.
ING komma-gescheiden (.csv) werkt perfect! De 1e dus.
#76
Citaat van: Bert-JanDankje. En welke bank bij importeren ING 1 of ING 2?
Wat bedoel je met: ING 1 of ING 2?
#77
Citaat van: Bert-JanMmm, wist ik niet. Welke kies je dan Karen?
Inloggen op de privérekening - klik op: Af en bijschrijvingen - klik op: downloaden in de brede grijze balk - periode selecteren - kies voor: kommagescheiden dd-mm-jjjj - klik op: downloaden - csv bestand opslaan - importeren in Acumulus.
#78
Citaat van: WEL VOOR DE POES
Citaat van: Bert-JanIk zal eens kijken naar de privérekening van ING.
waarvoor alvast dank

Ook de privérekening van de ING kan op dezelfde manier als geïmporteerde bankmutaties in Acumulus gezet worden.
#79
Dat geeft stof tot nadenken of eigenlijk meer nog: te leven in het NU. Dank je Bert-Jan.
#80
Citaat van: Sachaop de site van de belastingdienst staat trouwens dat het per 1-7-2011 al ingegaan is
weet iemand hoe dat zit?
Volgens mij weten ze dat zelf nog niet eens. E.e.a. wordt nog uitgezocht. Is een niet al te eenvoudige materie en vergt nogal wat uitzoekwerk. Hier wordt later op teruggekomen.
Dus helaas, nog even geduld.
#81
Nieuwe functionaliteiten / PDF-opmaak verbeterd
16 oktober, 2011, 15:05:53
Citaat van: Bert-JanNaar aanleiding van een klant die heel veel producten op een factuur plaatste, heb ik e.e.a. aangepast.

De regels lopen nu niet meer door de voettekst heen en worden netjes afgebroken en naar de volgende pagina getransporteerd.
Good work. Thanks.
#82
Nadrukkelijk advies aan ondernemers die zakelijk gebruik maken van een privé auto:

Vanaf 17 oktober 2011 kunt u het beste kilometerregistratie bijhouden. Dit kan door vanaf die datum de km.stand op te nemen en ook de km.stand op 31 dec.
De zakelijk gereden kilometers moeten goed bijgehouden worden. E.e.a. moet aantoonbaar zijn, dus niet aannemelijk.

Hoe dit in de administratie verwerkt moet gaan worden is nog de vraag. De belastingdienst is er zelf ook nog niet uit hoe e.e.a. uitgevoerd moet gaan worden.
In ieder geval, wanneer hier duidelijkheid over is, wordt dit uiteraard doorgevoerd in Acumulus met de daarop aansluitend eventueel vernieuwde (extra) schermen.
#83
Citaat van: mijnpcprobleemIk begrijp je antwoord echter ik heb vanaf maart toen ik begon met mijn webshop nog niet in mijn boekhouding dat verwerkt. Mede doordat ik eerst Yuki aan het testen was en nu pas bij jullie alle boekhouding ben gaan doen. Ik neem aan dat het pas voor de eerste aanslag voor de inkomstenbelasting van belang is toch?

Of had ik over kwartaal 1 en 2 de BTW aangifte anders moeten invullen rekening houdende met deze aftrekpost van de werkruimte of hoeft dat pas in kwartaal 4 in Acumulus verwerkt te worden?

Een andere vraag die ik heb is of de kosten gerelateerd aan het zakelijke werk ook dan afgetrokken kunnen worden bv internet en telefoongebruik of alleen de BTW?

Groeten,
Rafael
Bel me maar even.
#84
Citaat van: mijnpcprobleem1) Wat bedoel je precies met de zin: \"Bij de start van de onderneming of bij verhuizing moet u ervoor kiezen om het deel wat u in de woning zakelijk gebruikt, administratief in uw boekhouding te verwerken.\"
Tot nu toe heb ik in Acumulus alleen nog maar BTW aangiftes gedaan (gebruikte hiervoor een ander pakket maar goed). Wordt er bedoeld dat deze kosten in de eerste aangifte verwerkt dienen te worden?
\"Bij de start van de onderneming of bij verhuizing\" wordt het moment bedoeld dat je je ingeschreven hebt bij de KvK als ondernemer, of als je al ondernemer bent en je verhuist, vanaf de verhuisdatum kun je ervoor kiezen om de woning administratief te splitsen.
Citaat van: mijnpcprobleem2) Wat betreft de definitie van werkruimte ik heb een studeerkamer die volledig gebruikt wordt voor de webshop en deze zit naast de woonkamer. Echter hij is niet afgesloten maar er zit een soort poort. Is dat erg of voldoet een gordijntje dan of ander iets om de woonkamer van deze kamer te scheiden? Mijn voorraad is echter ook in een aparte kamer te vinden. Ik neem aan dat beide ruimte qua oppervlakte opgeteld mogen worden?
Alle oppervlakten in het huis die voor de onderneming worden gebruikt, mogen bij elkaar opgeteld worden.
Dit totaal geeft een percentage van de totale oppervlakte van de woning.
Indien de woning bestaat uit bijv. beg.grond, 1e verdieping en zolder, dan is de totale oppervlakte van de woning het totaal van de opp.vlakte van deze 3 bij elkaar opgeteld.
Bij de berekening kom je uit op een percentage privé en een percentage zakelijk.
Alle zakelijke kosten van de woning kun je naar rato opvoeren. De aankoop van de woning dient dan naar rato op de balans gezet te worden. Ook de hypotheek moet naar rato op de balans gezet worden.

Dit zijn enkele onderdelen die van toepassing zijn.

LET OP! Bij verhuizing of stoppen van de onderneming wordt er over het deel van de verkoop, ook weer naar rato, Inkomstenbelasting gerekend.
Citaat van: mijnpcprobleemHoor graag of ik in aanmerking kom voor deze aftrek...
Bij de start van de onderneming of bij verhuizing. Dat is de enige voorwaarde.
#85
Indien je kiest voor invoeren van factuur i.c.m. creditfactuur, moet je wel beide facturen op Betaald zetten. Neem dezelfde betaaldatum voor beide facturen. Anders blijven de facturen op Niet betaald staan.
#86
Citaat van: bhodiHallo,

Ik heb zojuist een demo account aangemaakt om te testen of ik Acumulus kan gebruiken ipv het pakket wat ik nu gebruik.
Reden hiervoor is de nieuw aangemaakte koppeling met biedmeer webshops.

Het importeren van mijn Ing gegevens gaat perfect, echter lijkt het erop dat er geen mogelijkheid is om ook paypal gegevens te importeren, klopt dat of zie ik iets over het hoofd? Ik vroeg me ook af of het mogelijk is om gegevens over te zetten van mijn huidige programma (e-boekhouden) naar Acumulus, of wordt dat een handmatige actie?

alvast dank voor de eventuele antwoorden en met vriendelijke groet,

Sylvester

Hallo Sylvester,
voor PayPal kun je in Beheer een aparte rekening aanmaken en net zo behandelen als een gewone zakelijke rekening in Acumulus.

Vriendelijke groeten,
Karen Töning
#87
Als je een factuur die nog niet betaald is inboekt zet je hem bij het boeken op Niet betaald.
Wanneer je deze factuur betaald hebt, zoek je de factuur/boeking op, klikt hem aan, in het tabblad boeking zet je eerst de juiste betaaldatum erin (eventueel met het kalendertje ernaast) en sla je het schermpje op. Je ziet dan de gewijzigde betaaldatum in de knop verschijnen van Betaaldatum wijzigen. Daarna zet je in het volgende schermpje de status op Betaald en ook deze sla je op.

Tip: niet te snel klikken. Het is een snel programma, maar het moet wel de kans krijgen alle wijzigingen door te kunnen voeren.
#88
Citaat van: Bert-JanDat wordt lastig denk. In principe boek je alle inkomsten in acumulus met een factuur. Deze hoeft natuurlijk niet te versturen maar een aantal zaken zoals correcte btw-afhandeling zijn belangrijk en worden automatisch goed afgehandeld.

Buiten dat, alle mogelijkheden zitten in Acumulus  :)
#89
Nieuws, wet- & regelgeving / Rusteloze zondag
12 september, 2011, 02:47:13
Citaat van: Bert-JanHet is redelijk goed gekomen.  :)

Het gazon maar eens overal bijgeknipt.

Het hele gazon geknipt of ook nog met een grasmaaimachine?
#90
Waarschijnlijk hebben jullie al gehoord dat er gewoon weer Aangiftes gedaan kunnen worden.
#91
In het boekingsscherm kun je het percentage wijzigen.
#92
Vannacht is de site van de Belastingdienst gekraakt. Dit was op het nieuws. De site de komende dagen niet gebruiken!!!!!!

Er wordt geadviseerd om de komende paar dagen geen enkele overheidssite te gebruiken. Ook buitenlandse overheidssites zijn hieraan gekoppeld. Het is onduidelijk om welke sites het gaat. Ook deze de komende dagen niet gebruiken.
#93
Nieuwe functionaliteiten / Faktuur nummering
02 september, 2011, 14:46:30
Misschien is het handig om een optie maken bij de in te boeken facturen om welk jaar het gaat en dat jaar vast te kunnen zetten, met de combi dat Acumulus voor dat jaar kijkt naar het hoogst ingevoerde factuurnummer.
#94
Nieuwe functionaliteiten / Reserveringen toegevoegd
31 augustus, 2011, 11:25:43
Sorry, maar het is niet verstandig om de balans onder gewone tekst op dezelfde pagina te zetten. De pagina van de V&W en de pagina van de Balans horen bij de Aangifte IB. Deze moeten 10 jaar bewaard worden. Hier moet je niet in hoeven te rommelen. De overige pagina\'s zijn informatie/handleidingen en hoeven niet 10 jaar bewaard te worden.

Er zijn velen die in de Aangifte IB het EV begin boekjaar in moeten voeren van een andere jaarrekening dan die in Acumulus staat. De rekenhulp zoals die er nu in staat is eenvoudig voor iedereen te gebruiken.
#95
Wettelijk mag een factuurnummer alleen uit cijfers bestaan. Er mogen geen andere tekens of spaties in staan.
#96
Nieuwe functionaliteiten / Nieuwe look
14 augustus, 2011, 09:20:59
Ziet er heel mooi uit  :)
#97
Nieuwe functionaliteiten / Homescherm
03 augustus, 2011, 11:08:31
Wauw! Geweldig! Dank je wel Bert-Jan. Even persoonlijk gezien: nu weet ik weer snel waar ik aan toe ben.
#98
Citaat van: Bert-JanWat betekent dit in fatsoenlijk Nederlands?  :rolleyes:

Dat wanneer je een factuur per email wilt versturen, de optie om een leesbevestiging te vragen, standaard UIT staat.

Echter, dankzij een cookie (een klein bestandje op jouw pc) wordt de keuze op de pc opgeslagen dus hoef je dat niet steeds opnieuw te doen.

Tenzij je bijvoorbeeld een nieuwe pc koopt...  :)

Dank je wel Bert-Jan!
#99
Nieuwe functionaliteiten / Homescherm
27 juli, 2011, 12:41:23
Citaat van: Bert-JanDie eerste grafiek werkte niet onder Internet Explorer. Helaas gebruiken nog vrij veel klanten IE.

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om de waarden toe te voegen.


Misschien is het sowieso een idee om duidelijk aan te geven dat Acumulus het beste werkt onder Mozilla Firefox of Google Chrome. IE brengt toch regelmatig problemen met zich mee?
#100
Nieuwe functionaliteiten / Homescherm
27 juli, 2011, 12:39:41
Citaat van: remon004Goedemorgen Bert Jan,

zou het weer mogelijk zijn om in de staafdiagram als je er op gaat staan wat de inkomsten en uitgaven zijn zoals dit eerst ook mogelijk was.

Met vriendelijke groet,
Remon

Daar was ik ook een veelvuldige gebruiker van. Je kon gelijk in 1 oogopslag precies zien hoe of wat. Je hoefde alleen je muis maar boven de staven te houden.