De betalingstermijnen bij overeenkomsten tussen bedrijven en bij overeenkomsten tussen bedrijven en overheden worden wettelijk vastgelegd. Nu bepaalt de wet alleen dat de betalingstermijn niet onredelijk mag zijn. De wijziging treedt naar verwachting op 1 juli 2012 in werking.
http://www.accountancynieuws.nl/actueel/branche/betalingstermijnen-tussen-bedrijven-worden.106033.lynkx
dat betekend dus dat we standaard met een 30 dagen termijn opgescheept zitten en dat de 14 dagen termijn wegvalt? vanaf wanneer gaat dit dan in?
Beste Andre,
Die 30 dagen geldt uitsluitend indien niets anders is overeengekomen. De contractsvrijheid blijft gelukkig voorop staan. Als je in jouw contracten en offertes 14 dagen opneemt, blijft het 14 dagen.
Groet,
Lenny
okee gelukkig! :D
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/aanpassing-regels-betalingstermijnen
Deze regeling gaat dus per 16 maart in. Omdat ik ook merk dat het betalingsgedrag verslechtert, wil ik er nu echt werk van gaan maken.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wanneer ik een nieuwe factuur stuur met incassokosten en wettelijke rente, gaat de klant waarschijnlijk gauw de oude factuur betalen, terwijl dan de nieuwe, hogere factuur van toepassing is. Heeft iemand tips hoe je dit het beste aan kunt pakken en kunt administreren in Acumulus? Want een snellere betaling is welkom, maar meer administratieve rompslomp niet.
Grijpt niemand van de zzp\'ers hier deze wet aan om de betalingstermijnen strenger te hanteren?