Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Loekarin

#1
maandagochtend kan ik. Ik denk trouwens dat ik het zelf goed heb gedaan.
#2
Bankgegevens
- download een volledig CSV-bestand uit elke bankomgeving voor elke rekening zolang deze nog beschikbaar is van heel 2021.

*
Bij ABN AMRO kan ik kiezen uit TXT, PDF, MT940, XLS of CAMT.053

Maar geen CSV.
Welke kan ik dan het beste kiezen? XLS?
#3
In mijn geval blijk ik een bedrag AF te moeten boeken.

Op de balans per 1-1-2022 wordt het saldo van Vooruitontvangen bedragen dan 0, en daarmee niet hetzelfde als het saldo op de eindbalans van 2021. Want de debetfactuur zet ik eveneens per 1-1-2022 op betaald.

*
U opent de in het vorige jaar verstuurde factuur en kiest voor "kopieer deze factuur debet". Kies voor een apart, herkenbaar factuurnummer.

Datum 01-01-20..
Wijzig de factuurregel naar  "BTW vrijgesteld"
Kies als rekening "vooruitontvangen bedragen"
Kies voor status  "betaald" d.d. 01-01-20..
Sla de factuur op
#4
Hoe moet je omgaan met de rekening Vooruitontvangen bedragen?
Ik heb volgens de handleiding (https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=vooruitontvangen-bedragen-te-ontvangen-bedragen  )
op 1-1-2022 inkomsten geboekt op deze rekening.
Volgens deze pagina https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=vooruitontvangen-bedragen-te-ontvangen-bedragen
--> boekingen in volgend kalenderjaar --> optie 2  Er is een factuur gestuurd in het oude kalenderjaar

Moet ik nu op 1-1-2022 nog een beginsaldo boeken op de rekening vooruitontvangen bedragen? En zo ja, moet dat dan een priveboeking BIJ of AF worden?
#5
Helaas ontbreekt op de betreffende webpagina https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/  een uitleg over die sterretjes. Zoals: waar staat het sterretje voor? (wat betekent het?) Welke criteria worden daarvoor gehanteerd? Wie bepaalt of iemand/een organisatie een sterretje krijgt en waarom? Wordt het actueel gehouden?

Kortom, ik kan er niet zoveel mee. Ook staat voor mij een sterretje voor 'mijn persoonlijke favorieten', maar in dit geval is het dat niet. Ik kan niet zelf sterren geven aan de vermeldingen die ik 'favoriet' wil maken.
#6
Hoi Yvette,

Ja, ik weet dat dit overzicht bestaat. Zie ook mijn gerelateerde opmerking op dit forum: https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,7788.0.html

Ik vind dit overzicht niet handig om (makkelijk) een boekhouder of administratiekantoor te vinden. Het overzicht biedt, naar mijn mening, te weinig informatie om goed een keuze te kunnen maken. Zeker als afstand geen probleem is, omdat je alles digitaal doet, heb je de keuze uit ca. 20 organisaties. Ik heb geen zin om een voor een al die mensen te mailen/bellen of hun site te bekijken om te ontdekken wie bij me past.
#7
Waarom zouden boekhouders daar niet toe bereid zijn? Het levert hun immers meer klanten op. Als je jezelf duidelijk presenteert en mensen meer van je zien dan alleen je naam, is de kans veel groter dat iemand voor jou kiest of in ieder geval iets uitgebreider naar je aanbod gaat kijken. Bij mij zou dat in ieder geval wel zo werken. Terwijl ik nu niet eens de moeite neem om al die sites te bekijken en daarmee misschien iemand niet vindt, die heel goed bij me zou passen.

Up to date houden is ook geen probleem, want dat is de verantwoordelijkheid van de boekhouder zelf. En die heeft er belang bij dat de goede informatie over hem/haar vermeld staat en dat hij/zij daarmee de goede klanten aantrekt. Misschien kun je mensen zelfs een beperkte inlogmogelijkheid geven in de website, zodat ze zelf hun eigen informatie kunnen aanpassen.
#8
ja, is prima. Ik zet liever niet mijn telefoonnummer op een openbaar forum.
#9
Op https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/  staat weliswaar een opsomming van boekhouders, maar deze lijst biedt mij geen overzicht of handige hulp als ik een nieuwe boekhouder zoek. Ik mis filter- en zoekmogelijkheden om zo boekhouder(s) te kunnen vinden met een bepaald specialisme, affiniteit en/of werkwijze. Nu moet ik bij tientallen boekhouders hun persoonlijke website bekijken, om te ontdekken op wie ze zich richten en waar hun expertise ligt. Kan dit niet anders?
Ja, volgens mij wel. Een zoek- en filtersysteem zou, volgens mij, veel toevoegen. Daarnaast zou het handig zijn als per boekhouder niet alleen adresgegevens e.d. vermeld staan, maar er ook een korte omschrijving bij staat (enkele regels), waarin ze zelf kort kunnen zeggen wie ze zijn en wat ze doen.

Handige filtermogelijkheden zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:
Werkwijze:
-onderwijzen/ trainen/ begeleiden van de klant, zodat je als klant zoveel mogelijk zelf kunt doen
-'overnemen' van de klant, zodat de boekhouder zoveel mogelijk doet
-beide
-anders

Werk je (graag) op afstand bijv. via Zoom, MS Teams etc. of 'in het echt'?
Buiten coronatijd, hoef je een boekhouder aan de andere kant van het land, die aangeeft vooral via echte afspraken te werken, dan niet te benaderen. Behalve als je een paar uur reistijd geen punt vindt.

Expertise, specialismen
-kan ook goed vermeld worden in de korte omschrijving bij iedere boekhouder

-Affiniteit met..
idem. Bijv. ervaring/affiniteit met parttime ZZP-ers; met ZZP-ers die ondernemen naast een uitkering (Wajong, WIA etc.); met het 'middenbedrijf' met lease-auto's en personeel etc.

Kortom: bij het zoeken van een boekhouder wil ik graag iets meer weten, dan wat er nu in het overzicht staat.




#10
Hoi,
Helaas houdt mijn vaste boekhouder er mee op (voor wat betreft controle administratie in Acumulus), dus nu ben ik op zoek naar een nieuwe. Wie zoek ik? Uiteraard ben je goed bekend met Acumulus. Daarnaast heb je ervaring met boekingen van internetaankopen (via websites), die van over de hele wereld kunnen komen en ook niet altijd een factuur opleveren waar op de goede manier de BTW/ VAT op staat vermeld. Ik koop namelijk regelmatig vanalles via een veelheid van websites, zoals Amazon.com, Envato Market en allerlei andere online shops. Het gaat meestal om software of dingen voor een website, zoals themes of plugins. Ook gaat het meestal om 1 ding. Ik importeer dus geen goederen uit het buitenland, maar bestel gewoon alles wat ik nodig heb online, waardoor het voor de administratie meteen een boeking uit het buitenland is of kan zijn. Digitale aankopen download je meteen naar je computer, dus heeft niks met douane te maken.
De boekhouder die ik zoek, is ruimschoots bekend met boekingen horend bij een veelheid van online aankopen van een veelheid van webshops en particulieren. MOSS regelingen, buitenlandse facturen van buiten EU inboeken als 'gewone factuur' terwijl er geen factuur van douane of inklaarder bij hoort etc. etc. is voor jou gesneden koek. Als ik je een factuur laat zien van willekeurig welke online aankoop, weet jij meteen hoe die op de juiste manier in Acumulus gezet moet worden.
En je vindt het leuk dit aan mij uit te leggen en samen met mij door te spreken.

Ik doe de boekingen in Acumulus zelf, maar zoek iemand die 1x per kwartaal de controle doet en jaarlijks de IB-aangifte. Belangrijk daarbij vind ik dat je het leuk vind om vragen (van mij) te beantwoorden, en mij te begeleiden, zodat ik zoveel mogelijk zelf kan. Ik denk al veel te weten, maar vind het prettig dat de boekhouder nog wel altijd de kwartaalcontrole BTW doet. Dit hoeft niet veel tijd te kosten.
Ik ben zelf iemand die altijd precies wil weten hoe iets in elkaar zit en dat verwacht ik van jou ook. Oog voor detail, interesse in regelgeving (m.n. BTW en belastingen), en affiniteit met kleine ZZP-ers spreken voor zich.

Ik schat dat je ongeveer 1 uur per kwartaal kwijt bent voor de BTW-controle, en hopelijk wordt dit steeds minder, omdat ik steeds meer zelf doe. Als je zelf, vanwege ervaring, meteen ziet hoe al die facturen van internetaankopen geboekt moeten worden (en je dus niet meer hoeft op te zoeken hoe het ook alweer zit met MOSS etc.), kan het nog sneller.

Wie is die leuke boekhouder die me wil ondersteunen bij het doen van mijn eigen administratie en het leuk vind te controleren of ik het allemaal goed heb gedaan?

Bij voorkeur woon je in omgeving Nijmegen, maar ook iets verder weg (Arnhem, Ede-Wageningen, Apeldoorn, Den Bosch etc.) is geen probleem.

Ik hoor graag van je!

Karin van den Bosch




#11
En verder zou het met de huidige ICT-technieken toch eenvoudig moeten zijn voor gebruikers om zelf 'custom fields' aan te maken in een database. Ik werk zelf met diverse website-systemen (content management systemen), zoals Wordpress, waar ook een database onder zit. En als gebruiker kun je heel makkelijk zelf 'custom fields' toevoegen aan verschillende inhoudstypen.

Dat moet dan toch in Acumulus ook mogelijk zijn, zou ik denken.
#12
Ik heb in oktober 2017 via email dit verzoek (maken veld voor KvK-nummer klant) nogmaals naar Acumulus gemaild. Ik liep tegen precies hetzelfde probleem aan als PSupport. De oplossing om het KvK-nummer dan maar elders in te vullen, bijv. onder 'clientgegevens', zorgt ervoor dat dit vervolgens op de factuur verschijnt, en dat is niet de bedoeling.
De reactie van Acumulus was: "Omdat een KvK niet van toepassing is in een relatie en ook nooit gebruikt wordt is er in Acumulus geen veld voor.
Als u dit ergens wilt registreren voor u zelf, dan kunt u dat eventueel in de relatie bij tekst zetten of memo (tabblad)."

Maar goed, ik blijf dus vinden dat het KvK-nummer wel handig is (en wel van toepassing) bij een relatie, en ik ben zo iemand die dat wel registreert. Ik kan me ook voorstellen dat het wel gebruikt wordt, bijvoorbeeld om in het handelsregister op te zoeken of een klant betrouwbaar is (zelf geen ervaring mee).

Het veld memo werkt ook niet lekker voor dit doel.

Verder was het antwoord van Acumulus op mijn vraag om een apart veld aan te maken voor het KvK-nummer: "Dat is helaas niet mogelijk voor 1 klant, er is geen vraag naar van andere klanten."

Dus ik ben blij om te lezen dat er nu in elk geval TWEE klanten zijn die dit willen :-)
#13
Ik sluit me hier ook bij aan. Ik zou het ook heel handig vinden als ontvangen facturen productregels bevatten voor ingekochte producten en diensten, net als uitgaande facturen. Ik verkoop geen producten door, maar ik wil kunnen terugzien wat ik aangeschaft heb. Stel dat ik bijvoorbeeld een laptop koop, of iets kleins als paperclips. Dan wil ik snel terug kunnen zien wanneer ik die gekocht had. Dat kan nu niet, als het op een factuur staat met meerdere dingen, bijv.  kantoorspullen, die je tegelijk hebt aangeschaft. Of je bent uren bezig om voor elke productregel een compleet nieuwe boeking aan te maken, en de optie 'boeking kopieren' bestaat ook nog niet. Dat betekent steeds opnieuw alle ca. 15 velden invoeren, waarvan er 14 hetzelfde blijven en eigenlijk alleen het veld omschrijving elke keer verandert. Omslachtig, veel werk, niet intuitief.
#14
Wens: Bij Overzichten --> Laatste boekingen behalve het veld Factuurdatum ook het veld Betaaldatum zichtbaar maken. Dus als volgorde van de velden: 1) Factuurdatum 2) Betaaldatum 3) Factuurnummer 4) Omschrijving 5) Toelichting en dan de rest.
#15
Nieuwe functionaliteiten / Boeking kopieren
14 maart, 2016, 10:11:45
Ik zou het fijn vinden als er een mogelijkheid komt om Boekingen te kopieren. Bijvoorbeeld als ik een factuur (zakelijke uitgave) invoer, die meerdere factuurregels heeft, moet ik nu voor elke factuurregel een nieuwe boeking aanmaken. Maar eigenlijk blijft alles hetzelfde (leverancier, factuurnummer, datum betaald etc.), alleen de productregel is steeds anders. Stel dat ik 1 factuurregel heb ingevoerd en dan opsla. Dan is het handig als ik daarna kan kiezen tussen 'nieuwe uitgave invoeren', 'boeking openen' en als derde optie: boeking kopieren. Dan kan ik daarna in die kopie alles laten staan, alleen de omschrijving (productregel) wijzigen en opnieuw opslaan.
Stel dat ik bijvoorbeeld een hele reeks kantoorbenodigdheden bestel, en dan een factuur ontvang met bijvoorbeeld 20 factuurregels. Ik wil dit niet allemaal samenvoegen, dus ik wil terug kunnen blijven zien wat ik gekocht heb. Dan is het heel erg onhandig om 20x de hele riedel (leverancier, factuurdatum, factuurnummer, betaaldatum, wel/geen investering etc. etc. etc.) opnieuw te moeten doen.
#16
Ik gebruikte eerst een ander boekhoudpakket en wil graag de nummers blijven gebruiken die ik toen heb toegekend aan mijn klanten en leveranciers. Dat is ook het (klant)nummer dat ik op mijn uitgaande facturen vermeld.
#17
Dat snap ik bij meerdere vestigingen of vestigingsadressen. Maar een postbusnummer staat daar meestal los van. Ik heb veel relaties (bijv. stichtingen, verenigingen) die een vestigingsadres en een postbusnummer hebben. Maar wat dan toch echt maar om 1 relatie gaat.
#18
Bij Kenmerk is voor mij niet handig, omdat ik daar al het relatienummer invul. Een KvK-nummer hoort voor mij bij het standaardrijtje dat je bijhoudt, evenals BTW-nummer en bankrekeningnummer. Meestal zie je dit rijtje ook bij elkaar staan onderaan een factuur.
#19
Ja, die had ik al gezien. Er stond een paar maanden geleden een Nijmeegs kantoor op, TaxTigers, maar dat zie ik er nu niet meer tussen staan. Dat is ook terecht, want ze werken niet (echt) met Accumulus. (heb ik ontdekt toen ik contact met hen zocht)
#20
Bij relaties mis ik het veld Relatienummer/Leveranciersnummer/Klantnummer. Ik kan wel het veld Kenmerk gebruiken voor dit doel. Maar volgens mij kun je vervolgens niet sorteren op (relatie/leveranciers/klant)nummer. Ook zie ik in het scherm Relaties niet de nummering staan. Als ik nu bij Kenmerk het eerstvolgende relatienummer in wil voeren, dan moet ik eerst op een omslachtige manier opzoeken bij welk nummer ik ook alweer gebleven ben.
#21
Ik ben op zoek naar een boekhouder die bekend is met Accumulus en hier zelf ook mee werkt, en die mij op weg kan helpen bij het (gaan) gebruiken van Accumulus. Denk aan het bieden van ondersteuning, controleren van boekingen die ik zelf doe, uitleg geven zodat ik zelf kan leren van mijn fouten, bereikbaar zijn voor vragen, verzorgen BTW-aangiftes en aangifte inkomstenbelasting. Met de mogelijkheid om in het begin mij meer te ondersteunen en begeleiden, en dat af te bouwen als blijkt dat ik zelf goed overweg kan in Accumulus. Wie heeft dit als aanbod en werkt bij voorkeur in Nijmegen of omgeving?
#22
Bij Relaties staat nu wel het veld "Adres 2", maar eigenlijk is dat het veld "Adresregel 2", horend bij het eerste adres. Volgens mij is het nu niet mogelijk om echt 2 adressen in te voeren, zoals een vestigingsadres en een postadres (bijv. een postbus-adres). Want dan zou je ook 2x een postcode en woonplaats moeten kunnen invoeren. Ik zou het handig vinden als er in elk geval een onderscheid en aparte invoermogelijkheid wordt gemaakt voor postadres en vestigingsadres.
#23
Ik zou het handig vinden als je bij Relaties zelf (door Drag and Drop o.i.d.) de volgorde van de velden zou kunnen veranderen. Ik zou het bijv. prettig en logisch vinden als de velden Email en Website onder elkaar staan, ipv het ene op Blad 1 en het andere op Blad 2. Als je zelf de volgorde van de velden in het invoerscherm kunt aanpassen, kun je dit zo instellen dat je die velden als eerste ziet, die je zelf het meeste gebruikt. Velden die je niet of minder gebruikt, komen dan meer naar achteren (op Blad 2).
#24
Ik zie dat er bij Relaties niet standaard een veld "KvK-nummer" is. Misschien wel handig om te hebben. Het is in elk geval wat op de meeste facturen standaard vermeld wordt.