Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - SKYB Yvette

#101
Hi,

U boekt dit op de zelfde manier  ;D. Het saldo van de rekening voorschotten met creditcard trekt u vervolgens af van het saldo van de nog openstaande te betalen facturen bij het opmaken van uw jaarcijfers.
#102
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: bedrijfsnaam
04 november, 2015, 07:18:11
Hi,

Geen dank. En veel succes met het kiezen van je bedrijfsnaam  ;D
#103
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: bedrijfsnaam
03 november, 2015, 22:15:19
Hi,

Graag wil ik adviseren om dit voor te leggen aan de kamer van koophandel. Zij kunnen uw vraag goed beoordelen en beantwoorden.
#104
Hi,

Dan zal ik u ook geen aanbod doen. Aangezien ik ook op dit forum rond hang. :-)
#105
Hi,

Wederom wil ik u verwijzen naar het overzicht in Acumulus waar u de administratiekantoor kan vinden die u wellicht kunnen helpen. Het is namelijk niet de bedoeling dat wij als administratiekantoren hier op dit forum reageren op uw oproep. U zult daarom helaas zelf contact moeten opnemen met de administratiekantoren vermeld in het overzicht  ;D

https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/
#106
Hi,

Natuurlijk, kan ik de laatste allinea nog even verduidelijken  :)

Bijtelling IB was 14% ivm energie zuinige auto. Geen kilometeradministratie aanwezig. Kon hierdoor niet worden aangetoond dat er geen excessief privé gebruik was geweest. Dan zou er nl. meer bijtelling moeten plaatsvinden.  Gelukkig met een waarschuwing ervan afgekomen. Maar zeker bij auto's met een lagere bijtelling kan hier dus naar gekeken worden bij een controle   :(
#107
Hi,

Als andere dame, zal ik ook antwoorden  :)

Ik ben het eens met Annalies. Voor gehele zekerheid kan men beter een schriftelijk verzoek indienen voor een uitspraak.

En volgens mij ziet Annalies niet iets over het hoofd.

Let er bij de bijtelling IB wel op dat indien er sprake is van een zuinige auto (lees verlaagde bijtelling) ik laats heb meegemaakt dat er werd gevraagd om een kilometeradministratie waaruit bleek dat niet meer privé werd gereden in verhouding tot de zakelijke kilometers als dat er aan bijtelling was opgegeven. Wellicht een over ijverige controleur, maar toch.... Ik dacht laat ik het even melden.
#108
Hi,

Die melding is een goed idee. Dan maakt men in ieder geval een goede start van het boekjaar.
#109
Hi,

Ik sluit me volledig aan bij Annalies. Het is van belang dat men zich realiseert dat acumulus een goed boekhoudpakket is. Dat Acumulus veel mogelijkheden heeft, maar dat ook hierbij wel nog steeds helaas het keiharde gezegde van toepassing is;  als er troep in gaat komt er ook troep uit.

Zeker dus een aandachtspuntje
#110
Hi,

Mijn advies en werkwijze is daarom altijd om de btw goed te controleren en een jaaropstelling te maken bij het afsluiten van een boekjaar als men bijv. de aangifte IB te doet.
#111
Geen dank  ;D
#112
Hi,

Ja, volgens mij wel dus. Want niet aftrekbaar bij de aangifte IB
#113
Hi,

Voor de zekerheid heb ik mijn informatie gezocht op het forum van de belastingdienst dat speciaal is voor fiscale dienstverleners. Daar werd aangegeven dat deze premies zich niet kwalificeren als uitgave inkomsensvoorziening in de zin van afd. 3.7 wet IB 2001 die worden meegenomen in de aangifte IB en dus wel in het resultaat dienen te worden meegenomen.





#114
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Autowassen
26 juli, 2015, 17:24:38
Hi,

Geen dank  :)
#115
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Autowassen
24 juli, 2015, 17:04:29
Hi,

Als de auto zakelijk op de balans is geactiveerd kunt u dit inderdaad gewoon zakelijk nemen. Is de auto privé geëtiketteerd en vergoed je het aantal zakelijk gereden kilometers, zitten deze kosten in deze vergoeding.
Wilt u echter dit doen vanwege de eventuele aftrek van de btw voorbelasting en daarom onder de kostensoort onderhoud laten vallen, is dit inderdaad ook mogelijk. U dient uiteraard wel een factuur/bon met de vermelding van de btw in uw bezit te hebben voor de onderbouwing.
#116
Speciale onderwerpen / Re: inkopen AlieExpress
08 juli, 2015, 08:17:17
Hi,

Geen dank  😀
#117
Speciale onderwerpen / Re: inkopen AlieExpress
08 juli, 2015, 07:56:17
Hi,

Sorry, dan moet ik hem wel toevoegen uiteraard  ;/

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=nieuwe-zakelijke-uitgave

#118
Speciale onderwerpen / Re: inkopen AlieExpress
07 juli, 2015, 21:29:47
Hi,

In de handleiding (zie bijgaande link) wordt bij: Buiten EU, gemeldt hoe hier in Acumulus precies om moet worden gegaan met deze boeking. Vermoedelijk is dat het antwoord wat je zoekt  ;D
#119
Speciale onderwerpen / Re: inkopen AlieExpress
07 juli, 2015, 15:40:06
Hi,

Het zou kunnen dat je achteraf nog een aparte rekening ontvangt voor de te betalen btw. Die kan je dan eventueel alsnog inboeken later. Maar het kan ook zo zijn dat je die rekening niet ontvangt. Gewoon even afwachten dus 😀
#120
Speciale onderwerpen / Re: inkopen AlieExpress
07 juli, 2015, 08:50:32
Hi,

Geen dank. 

Als de aankopen van buiten de EU komen wel.

Zoals ik vermoed :|
#121
Speciale onderwerpen / Re: inkopen AlieExpress
07 juli, 2015, 08:33:45
Hi,

Als dit zakelijke aankopen zijn, kunt u dit als zakelijke uitgave inboeken.  Probeer zoveel mogelijk documenten te bewaren als onderbouwing.  Bijvoorbeeld een print van de aankoop, mail etc.  Uiteraard kunt u dan geen btw als voirbelasting aftrekken.
#122
Hi,

Kijk even op onderstaande lijst, wellicht kunt u daar iemand vinden in de buurt.

https://www.siel.nl/boekhouders.php
#123
Hi,

Hier lees je inderdaad over model contracten. Ergens anders lees je dat grote partijen contracten gaan voorleggen (was geloof ik bij Accountancy Vanmorgen). Kortom: onduidelijkheid overal.

De VAR ging over de werkzaamheden die er werden uitgevoerd door de zzp'er en die konden worden uitgevoerd bij verschillende opdrachtgevers (stel: 100). Dus 1 VAR nodig.. En na de goedgekeurde 1e aanvraag, daarna automatisch. Dus zonder enige inmenging van een ambtenaar.
De overeenkomst dient dadelijk per opdrachtgever te worden afgesloten. Dat is dus dan 100 overeenkomsten die gecontroleerd moeten gaan worden.  Dit zal per contact beoordeeld moeten gaan worden, tenzij je het modelcontract gebruikt en we dan dus allemaal opeens precies het zelfde willen regelen??
Een overeenkomst hoort op maat te worden gemaakt tussen 2 partijen en vaak zijn er dan toch (kleine) verschillen die je samen wil afspreken. Dat kan dan dus niet.

Door het afschaffen van de VAR wlde men de schijnzelfstandigheid aanpakken, maar of dat wordt voorkomen door een modelcontract ??? Zonder de verplichting om die dan weer te laten controleren? Ik vraag het me af.
#124
 Hi,

Ik betwijfel of het werkelijk werkzaam is. Men moet het contract laten beoordelen door de belastingdienst voor zekerheid. Gaat de belastingdienst daar extra mankracht voor aantrekken? Ben benieuwd hoe dit uitgewerkt gaat worden.
#125
Hi,

Geen dank  ;D
#126
Hi,

U kunt dit inboeken als een negatieve zakelijke uitgave op de autokosten, rekening buiten acumulus. Zet in de omschrijving erbij waar het om gaat.
#127
Hi,

Van harte gefeliciteerd! Ook ik wens jullie nog vele goede jaren toe en hoop nog jaren met jullie te kunnen samenwerken.  :D
#128
Ter informatie:

Als u ondernemer bent enkel ondernemer voor de omzetbelastig omdat u zonnepanelen heeft aangeschaft en de btw heeft terug gevraagd, dan kunt u een brief van de Belastingdienst verwachten. Zij sturen vandaag 10.000 brieven aan houders van zonnepanelen. In de brief staat dat de ontvanger van de brief vanaf 1 januari 2015 geen btw-aangifte meer hoeft te doen. De brief geeft ook aan welke voorwaarden hiervoor gelden.
De brief komt in de plaats van andere brieven die u hierover in 2015 heeft ontvangen over het al dan niet doen van btw-aangifte.

De Belastingdienst wil op korte termijn de werkwijze en systemen zo aan passen, dat nieuwe particulieren met zonnepanelen eenmalig btw terugontvangen en geen onnodige correspondentie over de btw-aangifte krijgen. Maar daar moeten we dus nog even op wachten.
#129
Hi,

Kijk even op onderstaande lijst, wellicht kunt u daar iemand vinden in de buurt.

https://www.siel.nl/boekhouders.php
#130
Hi,

Geen dank.

Wellicht gelden in dat land buiten de EU andere regels. En het wil natuurlijk niet zeggen dat als je iets al 35 jaar zo doet, het automatisch goed gaat. Er zijn uiteraard ook wijzigingen in wet etc  :D
#131
Hi,

Helaas wordt door het inboeken als 1 bedrag het nu erg onduidelijk wat de werkelijke waarde van alleen de goederen is. Bij de aangifte wil men in ieder geval al de inkoopprijs van de omzet apart vermeld hebben.en vallen de verzendkosten onder een andere kostensoort. Het heeft ook gevolgen als er wordt  gewerkt met een voorrraad op de balans. Er onstaat dan een onjuiste waarde op de balans en dat is niet wenselijk. Ook als  de voorraad is verzekerd dan ontstaat wederom een onduidelijkheid over de werkelijke inkoopprijs.

Kortom ik wil adviseren om deze posten apart in te boeken. Welllicht kunt u nog een nieuwe factuur vragen.
#132
Hi Annalies,

Ik dacht....... 3x is scheepsrecht. Nu plaats ik het ook maar even op het forum hier.  ;D
#133
Hi,

Nu de belastingdienst de 3e fout in de aangifte software heeft toe gegeven, plaats ik toch maar ook even hier (naast op mijn facebook) hier een melding over.

Het advies van de belastingdienst is om de voor ingevulde aangifte goed te controleren en nog even te wachten met het inzenden van de aangifte tot na 10 maart. Er is door hen gezegd dat fout 2 & 3 dan naar verwachting zullen worden opgelost.

Fout 1: inzake kapitaalverzekering
Fout 2: aftrek doorwerken ouderen
Fout 3: aftrek levensonderhoud voor kinderen voor mensen met fiscale partner
#134
Hi,

Geen dank namens ons beide  :)
#136
Hi,

Kijk even op het overzicht zoals Esther zegt. Op het overzicht staan verschillende ondersteuners vlak bij Amsterdam  ;).
#138
Hi,

En nu sluit ik me volledig aan bij Annalies
#139
Hi,

Helaas is hier geen één standaard antwoord op te geven en is dit per situatie verschillend. Reserveren voor FOR is het uitstellen van de winst en de dus de betaling van belasting hierover.

Aan de reservering FOR kleven altijd risico's. Onderstaand enkele voorbeelden.
De wetgeving kan veranderen.
U gaat scheiden en dan dient u eventueel 1/2 van het pensioen aan uw echtgenoot te doen toekomen en dan heeft u liquidemiddelen nodig binnen uw onderneming om dit in eenensioenvoorziening van uw echtgenoot te kunnen stoppen.
Als u uw onderneming staakt (of u wordt niet meer gezien als ondernemer voor de IB), dient er ook te worden afgerekend. En heeft u dus ook liquidemiddelen nodig.

In de praktijk kom ik helaas vaak wel de reservering tegen, maar helaas ontbreekt het dan aan liquidemiddelen om eventueel te kunnen voldoen aan de verplichtingen van de belastingdienst en de ex-partner. De reservering is dan eigenlijk alleen aan administratieve handeling geweest. En dan kunt u zich voorstellen wat dit voor enorme problemen man opleveren mocht één van bovenstaande situaties aan de orde zijn.

Dus mocht u toch een FOR willen reserveren, dan wil ik u met klem adviseren om deze gelden ook daadwerkelijk beschikbaar te hebben in de onderneming. Maak er dus niet alleen een administratieve handeling van en wees u bewust van de risico's etc.
#140
Hi,

Ter info:

Er staat op https://www.siel.nl/boekhouders.php een lijstje met boekhoudkantoren die Acumulus ondersteunen.
#141
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: familie in de zaak
11 december, 2014, 22:42:55
Hi,

Loonadministratie mag je zelf doen, maar...... het moet wel voldoen aan de gestelde wetgeving hierover. Of het dus verstandig is om het zelf te doen, is dus de vraag. Er is best wel sprake van een specifieke wetgeving namelijk en bij een 0 uren contract is het elke keer weer anders. Als een loonadministrateur de loonstroken, aangifte en het journaal heeft opgemaakt, kunt u uiteraard het journaal wel inboeken in Acumulus  :|

Met betrekking tot het mengen van de toaal verschillende bedrijfsactiviteiten is het wellicht is een idee om een overkoepelende eenmanszaak te maken met daaronder de gescheiden handelsnamen voor het ICT bedrijf en een andere handelsnaam voor de schoonmaak onderneming. U voert dan een gescheiden administratie en consolideerd deze bij de aangifte. Ook neemt u gescheiden bankrekeningen etc. Kortom u gaat er mee om als 2 totaal gescheiden ondernemingen onder de overkoepelende onderneming.

Wellicht toch een idee om hierover met een financieel adviseur te overleggen. Wellicht is een andere ondernemingsvorm namelijk ook een goede mogelijkheid voor u zeker gezien uw aansprakelijkheid etc.  Maar dat is echt afhankelijk van uw persoonlijke situatie en niet hier op het board goed over te beoordelen en te adviseren.
#142
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: familie in de zaak
11 december, 2014, 18:13:01
Hi,

Bij beide voorstellen die je doet is er sprake van een arbeidsovereenkomst met alle gevolgen van dien. Inderdaad loonbelasting, salarisstroken, etc.

Bij voorstel 1. ontvangt je zus elke maand een minimum bedrag bij voorstel 2. niet. Zij ontvangt dan alleen inkomen als ze daadwerkelijk heeft gewerkt.
Voorstel 1. Is eenvoudiger te verwerken in de loonadministratie, omdat deze constant hetzelfde is. Voorstel 2. Zal elke maand wisselen en hier zit dus extra werk in en vergt natuurlijk discipline in het bijhouden van de uren, doorgeven aan salarisadministrateur etc.

Mocht het helaas toch niet werken is er natuurlijk voor het beeindigen beide overeenkomsten sprake van een opzegtermijn. Maar bij voorstel 2. is dit vermoedelijk voor jou goedkoper. Immers je zus komt dan niet meer werken en jij hoeft niet te betalen. Maar voor je zus is er meer onzekerheid.
Bij  voorstel 1. krijgt je zus in ieder geval nog gedurende de opzegtermijn haar inkomen.

Uiteraard zijn er ook nog andere mogelijkheden om met je zus te gaan samenwerken. Graag wil ik je wel adviseren om het goed en zakelijk te regelen om problemen in de toekomst te voorkomen.

Mocht je nog vragen hebben of specifiiekere antwoorden willen, neem dan even persoonlijk contact met mij op
#143
Hi,

Klopt als een bus Esther. Wellicht had ik duidelijker moeten zijn

Het is mogelijk te verkopen en kilometers te declareren als de vrouw het als 2e auto aanschaft en deze dan uitsluitend privé gebruikt. En er dient ook sprake te zijn van een andere/nieuwe auto in het gezin. De kilometers van die andere auto kunnen dan wel worden vergoed. Maar inderdaad niet de kilometers die zakelijk gereden worden met de (oude zakelijke) auto van de vrouw.
#144
Hi,

Dat mag eventueel.
Maar je zult de auto zakelijk tegen de gebruikelijke marktwaarde aan jezelf privé moeten verkopen. Het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopwaarde vormt namelijk een zakelijke winst/verlies en daar ben je dus wel belasting over verschuldigd. Leuker kan ik het helaas niet maken  :(
#145
Hi,

Zoals belooft heb ik op de intermediairdagendagen dit aangekaart inzake de inkomstenbelasting. Het volgend kwam hierbij toen naar voren.
Voor dit inderdaad de btw imogelijk. Echter moeten dan de consquenties in de inkomstenbelasting ook worden verwerkt.

Voor de inkomstenbelasting het volgende:
Het is ondermeer van belang wie de eigenaar is van de woning met de zonnepanelen. Zijn beide eigenaar iziet men dit zowiezo als sprake een constructie om belasting te ontwijken en zal dit niet worden goedgekeurd. Is het huis alleen eigendom van de man is dit ook niet mogelijk i.v.m. vermoedelijke natrekking. Is er in gemeenschap van goederen getrouwd en huis van vrouw alleen, is er toch sprake van gezamelijk eigendom en dus wederom sprake van een schijnconstructie. Alleen als er op huwelijksvoorwaarden is getrouwd zonder enige deling & huis is dus geheel en alleen van de vrouw zou het doorbelasten mogelijk zijn. De vertegenwoordiger van de belastingdienst nam daarbij wel ook meteen het standpunt in dat ik al eerder in deze discussie heb gemeld (vrouw moet de opbrengst van de verkoop van de energie opgeven in de aangifte IB).
Verder gaf hij aan dat als hij zo'n soort constructie bij een controle zou tegenkomen, hij dit al snel als een schijnconstructie ziet die alleen dient om belasting te kunnen ontduiken. Hij adviseerde mij om te adviseren dit niet zo te doen.

Graag wil ik u daarom adviseren om mocht u dit toch willen gaan doen, eerst hierover een schriftelijk uitsluitsel te vragen aan de belastingdienst.

Helaas kan ik het niet leuker maken  :mad:
#146
Hi,

Helaas door griep niet geweest. Maar gelukkig heb ik over 14 dagen nog een kans. Ik kom er dus nog op terug en ben het niet vergeten  ;D
#147
Hi,

Woensdag ben ik als intermediair bij de intermediairdagen van de belastingdienst. Ik zal het daar eens navragen en laat het hier dan horen. Dit is namellijk best een interesant onderwerp  :|
#148
Even ter aanvulling

U kunt het dus nog na vragen bij de belastingdienst voor de zekerheid. Maar als u de energie leverancier als leverancier aanmerkt, zou de energie leverancier over de inkomsten (uw kosten zijn hun extra inkomsten) inkomsten/vennootschapsbelasting moeten betalen aan de belastingdienst. En ik vermoed dat zij dat ook niet willen en zullen doen, tenzij u ze daadwerkelijk gaat betalen natuurlijk.

Het nadeel van de inkomstenbelasting doordat u minder resultaat (kosten) heeft, wordt zoals gezegd gecompenseerd door het voordeel voor de inkomstenbelasting doordat iemand anders extra resultaat heeft. Of dit nu uw vrouw of de leverancier is.

Mocht het wel zo geaccepteerd worden, hoor ik (en ik vermoed meer mensen) dit erg graag van u.
#149
Hi,

Vraag het even na bij de belastingdienst voor de zekerheid. Maar ik vermoed dat men niet graag de inkomsten misloopt  :|
#150
Hi,

Graag wil ik u erop attent maken dat uw vrouw wellicht vrijstelling voor de btw verkregen, maar dit geldt vermoedelijk niet voor de inkomstenbelasting. Zij zal de inkomsten die zij van u ontvangt wel opdienen te geven in de aangifte IB. Of zij voor de IB wordt aangemerkt als ondernemer kunt u vragen bij de belastingdienst. Wordt zij niet als ondernemer aangemerkt (waarschijnlijk) zullen de inkomsten moeten worden opgegeven onder inkomsten overige werkzaamheden.

Helaas kunnen we het niet leuker maken. In de belasting betekend een kostenpost voor de één vrijwel altijd een inkomsten voor een ander.