Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#251
Workshop: IN EEN DAG ACUMULUS ONDER DE KNIE

Tijdens deze complete en inspirerende dag wordt 's ochtends aan een klein groepje deelnemers een CURSUS gegeven hoe u als ZZP'er of eenmanszaak uw basis boekhouding in Acumulus kunt verwerken. Er wordt een korte uitleg gegeven bij de diverse boekingen en waar u op moet letten bij bijvoorbeeld de jaarafsluiting en beginbalans. Ook worden de Jaarrekening,  Balans en Winst- en Verliesrekening uit Acumulus onder de loep genomen en uitgelegd wat u op deze overzichten kunt zien en hoe deze cijfers voor uw onderneming van belang kunnen zijn.

Na deze volle workshop-ochtend is er aansluitend een heerlijke LUNCH.

De middag is gereserveerd voor FLEXWERKEN, waarbij u zelfstandig op uw eigen laptop uw administratie in Acumulus kunt invoeren. Tijdens het flexwerken blijf ik persoonlijk aanwezig om eventuele vragen te beantwoorden en wat extra uitleg bij uw boekingen in Acumulus te geven.

Voor praktische informatie, cursusdata en inschrijving kunt u kijken op de website: http://www.meerovercijfers.nl/agenda/

U bent van harte welkom!

#252
Speciale onderwerpen / Re: Nieuw boekjaar voor BV
02 januari, 2014, 23:38:00
De term "priveboeking" is een beetje misleidend in dit geval.

Bij een BV-administratie heb je geen echte privé-opnames of - stortingen, dat klopt. Die lopen via een rekening RC Directie.

Een priveboeking in Acumulus is echter de enige manier om bijvoorbeeld een Balanspost in Acumulus te zetten, die niet via de Winst- en Verliesrekening loopt.
De boekingen voor de beginbalans van een boekjaar vallen hier ook onder. 
#253
Ik vind het ook een leuk forum   :D

Ik denk dat ik redelijk wat weet van werkruimtes in huurwoningen en hoe hier het beste mee omgegaan kan worden.
De jurisprudentie en berichtgeving hierover heb ik nauwlettend gevolgd, omdat het voor een groot aantal ZZP'ers een leuke aftrekpost kan opleveren.
Maar ik ken ook mijn beperkingen... ;)

Als jij een goede fiscalist hebt die jou bijstaat, ben ik wel erg benieuwd wat hij/zij over jouw case te zeggen heeft en welk fiscaal advies daar dan uit rolt.
Hou ons op de hoogte als je wilt.
#254
Jouw vraag is te ingewikkeld om hier op een forum te (laten) beantwoorden.
Je krijgt dan misschien een hoop (deels bruikbare) tips, maar de zaak is dusdanig complex dat je hier echt een goed fiscaal advies voor nodig hebt.
Verder haal je twee dingen door elkaar:
er is een verschil tussen het huurrecht als zakelijk etiketteren en administratief splitsen.
Kijk hier goed naar en probeer een duidelijk plaatje te schetsen, met cijfers/bedragen en percentages erbij.
Als je geen fiscalist wilt of kunt inschakelen, kun je hiermee een akkoord vragen bij je belastinginspecteur, net zoals Astrid heeft gedaan.

Mijn persoonlijke mening/inzicht:
Omdat je naast twee huurhuizen ook een zakelijk kantoor hebt gehuurd en nog parttime in loondienst werkt, denk ik dat dit een lastig verhaal wordt, zo niet onmogelijk.
#255
Super! Dank je x
#256
Hoi Bert-Jan,

Ik werk op dit moment voor een klant die letters gebruikt in de nummering van SEO-shop.
Betekent dit dat ik de import-functie nog niet kan gebruiken?

Groet, Esther
#257
Vraag & aanbod / Re: Afsluiten en BTW aangiften
20 november, 2013, 12:53:19
Ik heb t gezien en je via mail geantwoord.
#258
Vraag & aanbod / Re: Afsluiten en BTW aangiften
19 november, 2013, 14:27:38
Hallo Cas,

ik heb wel enig verstand van Acumulus  ;)

Om een goede prijsindicatie te kunnen geven heb ik wel wat meer informatie van je nodig.
Als je wilt kun je me een email of PM sturen om verder te overleggen.

Groet, Esther
#259
Mooie nieuwe optie! Ik ben er blij mee.

Ik heb t meteen even uitgeprobeerd.
Bij het invoeren van een nieuwe factuur of zakelijke uitgave kan er gewoon een relatie worden toegevoegd.
#260
Er verschijnen 6 regels omdat de eerste afschrijving vaak een gedeelte van een jaar beslaat, bijvoorbeeld aankoop op 01-07 is een half jaar afschrijving in dat kalenderjaar.
Daarna vier volledige jaren afschrijving en de zesde regel is voor wederom een half jaar afschrijving (tesamen met regel 1 is dit dan een heel jaar afschrijving  ;))
#261
Als je facturen met 19% wilt invoeren in Acumulus, moet je even de BTW-modus van Acumulus op 19% zetten:

Na het inloggen in Acumulus zie je in het Home-scherm aan de linkerkant een groene knop "BTW 21%", deze kun je met het pijltje er naast naar een rode knop "BTW19%" omzetten. 
#262
Citaat van: kruse op 25 oktober, 2013, 21:07:26
Na het installeren van de converter de mt940 bestanden om weten te zetten naar CSV. Dan meldt Acumulus bij bestand importeren: bestandstype niet toegestaan. nog een keer alles gedaan en nog een keer. Je moet toch "csv uit mt940 converter"selecteren? Ik vind boekhouden al niet opwindend maar urenlang aanklooien aan telefoon en computer om überhaupt te kunnen beginnen met boekhouden is nog erger. Wat doe ik fout?

Ik heb het zelf zojuist nog weer opnieuw geprobeerd en handel als volgt:

1. Download de bankmutaties in MT940-formaat. Sla dit bestand op op je bureaublad (zonder eerst te openen!).

2. Open het programmaatje "MT940 reader 1.3". Klik linksboven op File > open file en selecteer het zojuist gedownloade bestand. Klik in dat schermpje op Openen: hiermee zit het MT940 bestandje in de MT940 reader. Klik vervolgens in het programmaatje MT940 reader op de linkerkant op "Save as CSV". Let op: klik niet op iets anders, alleen op Save as CSV. Het bestandje staat nu op je bureaublad, met  als bestandsformaat "CSV uit microsoft Excel", op je bureaublad ziet het er ook uit als een soort Excelbestandje (=documentje met een groene X en A,).

3. Ga in Acumulus naar Overzichten > Geïmporteerde bankmutaties > Nieuw bestand importeren.
Zoek bij Bladeren naar het zojuist opgeslagen CSV-bestandje.
Selecteer bij Bank "CSV uit MT940-reader" en bij Rekening de juiste betaalrekening (je ING-rekening in jouw geval)
Klik op bestand importeren.



#263
Ik zal morgen even een testje voor je doen.
Dan bericht ik dat je even de exacte handelswijze hiermee.
Oké?
#264
In geval van nood kun je MT940-formaat downloaden en dit met een speciaal programmaatje converteren naar een csv-bestand.
Dit csv-bestand kun je dan importeren in Acumulus.
Bert-Jan heeft hier vorig jaar op verzoek van mij en een klant die alleen oude MT940-bestanden had een apart "bankformaat" voor aangemaakt: "CSV uit MT-940 converter".
Dat scheelde toen ook een enorme hoop werk!


#265
@ Ivo:

In plaats van staafdiagram kun je ook kiezen voor lijndiagram, dat beeld vind ik zelf bijvoorbeeld al duidelijker.
Verder staat er een vergrootglas waar je op kunt klikken en dan verschijnt er een tabel met inkomsten en kosten per maand in cijfers.

#266
Oke, dan ga ik dat zsm verder in orde maken.
#267
Hai Bert-Jan,
ik denk zelf dat het in de Wiki als PDF toegevoegd zou kunnen worden.
De eenvoudigste boekingen/aanwijzingen zouden dan ook in de handleiding van de IB-aangifte gezet kunnen worden met verwijzing naar een uitgebreidere PDF op de Wiki.
Zoiets?
#268
De jaarlijkse boekingen worden gedaan via een priveboeking of een speciale boeking.
Kortom....ze staan al op de "nieuwe boeking" pagina.

Wat vind je anders van een pdf die je kunt uitprinten en waar de boekingen voor de beginbalans beschreven staan?
Die zou aan de Wiki/handleiding toegevoegd kunnen worden.
#269
Heel fijn!
#270
Dank je, Stefan!
Ik ga hier zeker wat mee doen  :)
#271
Hallo Klaas,

het klopt dat je ook kunt kiezen voor een vast bedrag per dag (mits je aan de voorwaarden voldoet, zoals beschreven in de link die je aangaf).

Als ik jou was zou ik dit in Acumulus gewoon onder Reis- en verblijfkosten boeken, btw-vrij, via Rekening buiten Acumulus. Of je maakt idd zelf een eigen kostensoort aan.
Er is in dat geval (vaste dagvergoeding) geen privécorrectie van toepassing.

En anders....kun je elke bon op zich invoeren en daarbij rekening houden met de privecorrectie, die dan WEL van toepassing is.

Groet, Esther
#273
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuurherhalingen
23 augustus, 2013, 13:54:44
Herhaling per kwartaal.... zit dat ook nog in de planning?
Daar zou ik erg blij mee zijn.

Maar als het er niet komt, ben ik evengoed blij met Acumulus  ;)
#274
Vraag & aanbod / Re: Website Oom
22 augustus, 2013, 14:15:03
Ingevuld !  :)

Succes met je scriptie.
#275
Guido, als je nu al aan de 1232 uur zit, dan heb je toch voldoende uren voor 2013?
#276
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuurherhalingen
10 augustus, 2013, 16:45:06
Moneybird is een heel mooi programma voor facturering, dit heb ik vaker gehoord.
Het is echter geen compleet boekhoudpakket om een jaarrekening mee te kunnen maken.

#277
En als oplossing om eenvoudiger te kunnen zoeken wil je dan een lijst van 100 kostensoorten aanmaken?  ;D ;D ;D

Nee geintje, ik begrijp wat je bedoelt, maar de lijst met bestaande kostensoorten is doorsnee voor de gemiddelde Acumulus-gebruiker.
Er zijn ongetwijfeld meer ondernemers die er maar een paar van gebruiken en eigen kostensoorten willen aanmaken en daarvoor zijn er in het afgelopen jaar 5 toegevoegd die zelf benoemd kunnen worden.

Vergeet niet dat in de IB-aangifte slechts een beperkt aantal kostensoorten kunnen worden ingevuld.
En daarbij: Inkopen zijn inkopen, ongeacht of dat een computer, kabel, scherm, printer etc is die je weer verkoopt aan je klant.
Het lijkt er op of je een complete artikeladministratie wilt bijhouden en daar is Acumulus inderdaad niet op ingericht.
Maar dit kun je dus provisorisch omzeilen door een eigen codering in de omschrijving te zetten en daar op te zoeken.

Als het gaat om kosten die niet onder inkopen vallen, waar denk je dan in jouw geval aan? Dus welke kostensoort(en) mis je?

#278
Ik weet niet wat je precies bedoelt met je inkoopfacturen structureren, maar als het er om gaat dat je uiteindelijk per jaar/periode kunt zien hoeveel kosten je hebt gemaakt voor een bepaald onderdeel, dan zou je kunnen overwegen om zelf een codering te maken voor diverse kostensoorten. In de omschrijving vermeld je dan deze code, zodat je later via een van de overzichten kunt zoeken op deze code en een totale lijst hiervan ziet. 
#279
Natuurlijk kan dat.

Mail me maar even op info@meerovercijfers.nl
#280
Hallo Herman,

ik zie dat er nog niet gereageerd is op jouw vraag, dus mocht je het antwoord nog niet weten:

als eenmanszaak kun je geen huurovereenkomst met jezelf maken.
Als je twijfelt over de kosten van de werkruimte en hoe je deze het beste kunt en mag verwerken in je administratie, dan raad ik je aan om hier echt even naar te laten kijken.
Je mag mij ook een PM of mail sturen met wat specifiekere info over jullie situatie.

Groet, Esther
#281
Ik begrijp de vraag en snap ook dat het heel interessant lijkt om bijvoorbeeld op de zaak van je vriendin een tweede elektrische auto aan te schaffen en dit te willen verantwoorden door een paar uur in dienst te gaan bij haar bedrijf.

Je komt in dit geval echter een "probleem" tegen en dat is dat je vriendin zal moeten kunnen aantonen dat dit een zakelijk correcte beslissing is: twee auto's op de zaak, die toevallig allebei zo'n beetje gelijk zijn en beide nul procent bijtelling hebben.
Als ze dit niet kan aantonen, kan bijv. de bijtelling verhoogd worden naar het daadwerkelijke privegebruik, de nul-procent is nl een minimum percentage!
Ik wil dit dus niet aanraden of promoten....

Je beste optie is mijns inziens om je eigen werkgever te overtuigen van het belang van een zakelijke auto voor jou  ;)
#282
Ik heb ook even gegoogled op electrische auto's....

Zie hier voor een goede link, met makkelijk leesbare info plus een verwijzing naar een Excel-bestand met praktische voorbeelden van de meest voorkomende electrische auto's.
Hier staan situaties in voor eenmanszaken en per 31 juli 2013 is dit uitgebreid met voorbeelden voor BV's. Handig voor de geinteresseerde DGA's die ook van Acumulus gebruik maken  ;)

http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/
#283
Citaat van: entjesbe op 17 mei, 2013, 13:03:30
T@xpatise schreef: In jaren van toepassing van de VAMIL-regeling is de MKB-winstvrijstelling in absolute zin lager

Kun je dit toelichten?

Ik ben wat laat met reageren, maar wellicht wil je het antwoord op deze vraag nog weten:

Als je de VAMIL-regeling toepast, schrijf je waarschijnlijk in het eerste jaar 75% van het geinvesteerde bedrag af. Hierdoor is je winst lager en dus is de MKB-winstvrijstelling in dat jaar ook lager.
#284
Hallo Ton,

ik ben niet Bert-Jan, maar weet wel dat een factuur eerst opgeslagen moet worden, voordat deze verstuurd kan worden.
Dit is een verplichting, omdat het o.a. voorkomt dat er facturen worden verstuurd naar mensen, die vervolgens niet als omzet in de boekhouding staan.
Bij een offerte is dat niet aan de orde, vandaar dat deze wel direct gemaild kan worden.

Groet, Esther
#285
Bijzonder filmpje....

Ik wens jou en jullie ook een fijne vakantie toe...
#286
Citaat van: Annalies Janssens op 29 juni, 2013, 13:53:23
Hieruit zou ik afleiden dat je voor 50% van de investering willekeurig mag afschrijven, dus helemaal zelf bepalen hoe en wanneer afgeschreven wordt. Voor de overige 50% geldt dan de normale afschrijving van minimaal 5 jaar.

Of interpreteert iemand anders dit niet zo?

Ik interpreteer het niet helemaal zo....(sorry Annalies  ;))

Voor investeringen gedaan tussen 1 juli en 31 december 2013 mag in het eerste jaar maximaal 50% afgeschreven worden, dat klopt.
Je mag dus ook minder afschrijven of helemaal niets.
De overige jaren geldt de normale regel, nl. maximaal 20% van de aanschafprijs, dus als je in het eerste jaar al 50% hebt afgeschreven, hou je nog 50% vd aanschafwaarde over en kun je in de komende jaren bijvoorbeeld 20-20-10 % aanhouden.


#287
Nieuwe functionaliteiten / Re: Deel betaling
26 juni, 2013, 13:48:22
Ik vermoed dat deze functie geen prioriteit heeft.....
Er zijn nog een hoop andere dingen die ook op het to-do lijstje van Bert-Jan, Sjaam en Guido staan.

Dus voor nu....zit er niets anders op dan de rekening "Deelbetalingen" te blijven gebruiken om het inzichtelijk op je balans te kunnen zien. Via Overzichten > Saldo overzicht kun je de rekening Deelbetalingen selecteren om alle mutaties in te zien en als je bij de omschrijving steeds de naam van je klant en/of het factuurnummer ingeeft, dan kun je ook op die criteria zoeken.
Komt vast goed!
#288
Ik kende Moneybird nog niet, maar heb even heel snel op hun website gekeken. Het is in ieder geval geen complete boekhouding. Er mist oa een BALANS, wat ik zelf toch wel een essentieel onderdeel vind.

Daarentegen kan Moneybird misschien heel handig zijn in het gebruik voor de overige onderdelen, dat weet ik eerlijk gezegd niet.

Zelf gebruik ik sinds kort de nieuwe agendafunctie van Acumulus, op IPhone. Heel handig!
En ook voer ik regelmatig dingen in via IPhone en heb ik een goed overzicht.
Het forum lees en beantwoord ik ook vaak via IPhone overigens....

De ontwikkelingen bij Acumulus gaan erg hard, dus wie weet kan een van de heren er iets meer over loslaten wat er nog in de planning zit.
#289
Ja, goed plan. Ik zal me er eens over buigen  ;)
#290
Hou er wel bij bedragen boven de 450 euro rekening mee dat over deze vanuit privé ingebrachte goederen geen investeringsaftrek (KIA) van toepassing is, mocht je daar voor in aanmerking (denken te) komen.
#291
Speciale onderwerpen / Re: KOR kostensoort
16 mei, 2013, 22:01:09
Wat er na de 1e boeking eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet je op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-20.. -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.

Bedrag: zie hiervoor de Balans van het oude kalenderjaar, via Overzichten > Balans: kijk wat er als totaalbedrag als Nog te betalen of Nog te ontvangen BTW op de balans staat.

De 3e boeking is de fiscale bijtelling van de KOR, deze wordt bij kostensoort Diversen geboekt.
Als je wilt kun je dit in de IB-aangifte uit de kostensoorten halen en onder Overige opbrengsten zetten, dus bij hetzelfde rijtje als de Omzet.
#292
@ Bert-Jan: het lijkt mij ook een handige optie. Misschien is het een mogelijkheid om bij de relatiegegevens een veld met eventueel privé-percentage toe te voegen?
#293
Citaat van: Frans Martens op 28 april, 2013, 12:31:29
In mijn geval zou het dus reis en verblijfskosten worden, alleen kan ik in Acumulus geen gemengde kosten invoeren bij het kopje reis en verblijfskosten!

Wanneer je er voor wilt kiezen om een broodje onderweg als reis- en verblijfkosten in Acumulus te boeken en tevens de BTW te verrekenen, dan zou je de correctie voor gemengde kosten bij Privegebruik kunnen zetten, dus dan kies je voor 26,5% privegebruik. De BTW van het zakelijke deel wordt dan als voorbelasting in Acumulus gezet. 
#294
Citaat van: Frans Martens op 28 april, 2013, 12:31:29
Hallo Esther,

Ik kreeg als tip van jou:

Tip: als u in een restaurant een diner of lunch gebruikt, mag u de BTW niet als voorbelasting in mindering brengen. Maar stel dat u een keer wat broodjes bestelt om op kantoor te eten of een maaltijd ophaalt tijdens een avondje overwerken, dan mag u de BTW wel als voorbelasting boeken.

Dus als ik het goed begrijp, kan ik met met mijn eenmanszaakje, wanneer ik op de weg naar de BurgerKing ga en mijn broodje in de auto opeet, deze kosten in zijn geheel aftrekken, ondanks dat ik het venstertje krijg van "Let op, U mag deze kosten niet volledig aftrekken! " krijg?

Hallo Frans,

Mijn tip heeft betrekking op de BTW en of die wel/niet aftrekbaar is. Daarnaast speelt er een andere kwestie en dat is dat de kosten beperkt aftrekbaar zijn, maar dat staat dus los van de BTW-vraag.

Voor wat betreft de BTW:
Zie hiervoor artikel 15 lid 5 van de wet Omzetbelasting, waarvan de letterlijke tekst luidt:

5. Geen aftrek vindt plaats van belasting welke in rekening is gebracht ter zake van het verstrekken van spijzen en dranken voor gebruik ter plaatse binnen het kader van het hotel-, café-, restaurant-, pension- en aanverwant bedrijf aan personen die daar slechts voor een korte periode verblijf houden.

Letterlijk vertaald: het bij een restaurant nuttigen van een maaltijd mag geen btw verrekend worden, het ophalen van een maaltijd en die nuttigen op het bedrijf mag wel btw van verrekend worden.
#295
In de Wiki/handleiding is een item toegevoegd over \"kosten verdelen over periodes\", transitorische posten, ofwel kosten verdelen over meerdere periodes:

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=kosten-verdelen-over-periodes
#296
In de Wiki/handleiding is een item toegevoegd over \"overlopende kosten\", ofwel vooruitbetaalde bedragen (overlopende activa) en nog te betalen bedragen (overlopende passiva):

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=overlopende-kosten
#297
Ik zou even wachten op de reacties van gebruikers van deze functie, want er zijn vast en zeker meer ondernemers die blij zijn met deze nieuwe mogelijkheid.
#298
Als ik het goed begrijp:

De herkenning vindt alleen plaats op basis van het exacte bedrag, dus een betaling van meerdere facturen of een iets afwijkend bedrag wordt niet gevonden?
#299
Klinkt super. Ik ga het meteen uitproberen vandaag!
#300
De speciale boeking zet niet alleen de IB-bijtelling in Acumulus, maar ook de BTW-correctie voor het privegebruik.