Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#351
Dank je wel, Bert-Jan.
#352
Beide opties geven hetzelfde resultaat.  :)
#353
Nieuws, wet- & regelgeving / Bert-Jan speelt de bas
24 augustus, 2012, 15:09:19
Welke vrije tijd ?  ;)

Ps leuke kleur blouse
#354
Wanneer je de km\'s met de leaseauto maakt en deze gaat declareren bij je eigen bedrijf, bekijk dan goed wat je doet. Deze km\'s tellen als privégebruik voor je leaseauto en de fiscus kan hierdoor de bijtelling hoger vaststellen dan 25% (of 20%/14%).

De wet biedt nl de optie om de bijtelling te verhogen naar het werkelijk privé gebruik als dat aantoonbaar hoger is (bewijslast ligt bij de inspecteur).
#355
Er zijn natuurlijk best meerdere opties......
ik noem er even een paar:

- je werkgever betaalt de leaseauto en jij betaalt via je loonstrook een vergoeding aan je werkgever voor het gebruik van de auto, omdat je niet meer fulltime in dienst bent; OF
- je werkgever stuurt jou een factuur voor het gebruik van de auto; OF
- je werkgever stelt de leaseauto ter beschikking aan iemand anders en jij regelt zelf ander vervoer; OF
- je werkgever koopt het leasecontract af, levert de auto in en jij regelt zelf ander vervoer......

Zit er al iets bij wat je past?  ;)
#356
De facturen met 21% mogen voor 1 oktober ook in rubriek 1c gezet worden, indien mogelijk.

Maar voor Acumulusgebruikers: hou het maar mooi simpel en zet alles in rubriek 1a.
Dat is ook overzichtelijker voor het jaaroverzicht en controle acheraf.

Gelukkig is er duidelijkheid dat het nu officieel ook \"mag\" van de Belastingdienst  ;)
#357
Een hele nuttige. Dank je, Bert-Jan.

En ook duidelijk voor wat betreft het factureren van 21% voor 1 oktober en 19% na 1 oktober en hoe dat in de aangifte verwerkt kan/mag worden.
#358
Vraag & aanbod / gezocht Accountent
02 augustus, 2012, 17:27:34
Hallo Sander,

ik heb je een mail gestuurd.

Er staat overigens op de site van Acumulus een lijst met administratiekantoren die aanvullende diensten aanbieden voor Acumulus-gebruikers.
Dus daar zou je ook tussen kunnen kijken  ;)

Groet, Esther
#359
Dat is waar  ;)
Dat zou ook zeker mijn advies zijn.

Voor de ondernemers die wel afwijkend factureren resteert er dan nog een andere optie en dat is om zelf even uit te rekenen welke omzet met het andere % is gefactureerd en dit te verdelen in hun aangifte, wanneer ze dat het beste vinden.
#360
Hallo Bert-Jan,

Bij de digitale BTW-aangifte zou gekozen kunnen worden voor rubriek 1c (overige tarieven) om tijdens een overgangsperiode een ander btw-% met bijbehorende omzetgegevens aan te geven.
Bij de BTW-aangifte die uit Acumulus komt, zie ik deze rubriek tot nu toe nooit staan.
Is het voor jou technisch een optie om het tarief van 21% (met een achterliggende grootboekkaart) onder de motorkap van Acumulus tijdelijk te koppelen aan deze rubriek?

Groet, Esther
#361
Acumulus op Facebook, dat ik dat nog mee mag maken.... :D

Volgens mij ben ik de 13e \"Liker\", dus het gaat goed Bert-Jan!
#362
Hallo,

in de regel klopt het wat je stelt. Voor datgene wat je als btw-plichtige ondernemer verkoopt moet je btw in rekening brengen en vervolgens afdragen.

Nu staat mij bij dat jij een tijdje geleden hier op het forum hebt geïnformeerd naar het inbrengen van materialen vanuit privé, dat je dit jaar per 01-01 gestart bent en deze materialen direct willekeurig wilde afschrijven.....
Wanneer deze parachute daaronder valt dan was/is het misschien ook een optie om deze niet in je bedrijf te brengen, maar vanuit privé door te verkopen.

Groet, Esther
#363
Dat klinkt ook niet verkeerd....  :)  :)  :)
#364
Nee hoor, gewoon zin om lekker te werken na een fijne vakantie....  :cool:
En bovendien zit mijn kantoor aan de niet-zon kant, dus is het binnen koeler dan buiten.
#365
Ik heb geen hinder van warmte die me zou beletten om te boekhouden.
Gewoon lekker op mijn kantoor, achter twee grote schermen, heerlijk   :cool:
#366
Sorry, ivm vakantie een late reactie....

Wat een verhuurder simpelweg wil weten is of je in staat bent de huur te betalen, daar moet je dus \'zekerheid\' over geven.
Een accountantsverklaring kost veel geld, ik zou eerst proberen of een jaarrekening uit Acumulus plus je volledige IB-aangifte niet voldoet.

Groet, Esther
#367
Dat is mooi  ;)
#368
De aftrek van kosten voor een werkruimte is en blijft een lastig geval.

Deze nieuwe rekenhulp van de belastingdienst is voor veel gevallen goed bruikbaar en voor mij is het helder en duidelijk wat wel en wat niet mag/kan.

Helaas blijven er altijd gevallen die complexer zijn en wat meer toelichting vragen.
Schroom vooral niet om dan even externe hulp/advies te vragen, het kan mogelijk een mooie aftrekpost opleveren.

Groet, Esther
#369
Citaat van: Karen TöningDe belastingdienst steekt het administratief splitsen van de huur- of koopwoning niet meer onder stoelen of banken. Het mag tijd worden!!!

LET OP!
In de link staan geen voorwaarden vermeld wanneer u administratief mag gaan splitsen. Deze voorwaarden staan wel in het begin van dit topic en kunt u ook opvragen bij de Belastingdienst.

Hoi Karen,

in de voorwaarden die jij bovenaan en verderop in dit topic vermeld, staat dat de gebruikte werkoppervlakte minimaal 10% vd woning moet zijn.

Bij deze link van de belastingdienst stellen zij dat anders, zie bijlage (printscreen).
Kun jij dit misschien verklaren? Klopt het dat deze voorwaarde recent gewijzigd/bijgesteld is?

Ter aanvulling: bij deze link van de belastingdienst stellen zij dat wanneer de oppervlakte van de werkruimte meer dan 10% van de woning is, dat er dan ook een derde keuze is, namelijk het gehele huurrecht als ondernemingsvermogen aan te merken, waarbij dan een wettelijk percentage voor privegebruik in acht moet worden genomen. Dit levert meestal nog een veel grotere aftrekpost op!  

Groet, Esther

PS volgens mij zijn dit de bepalingen die voortkomen uit de jurisprudentie die wij eerder dit jaar besproken hebben, maar waar nog geen duidelijkheid over was.  ;)
#370
Ik heb de link van de belastingdienst bekeken. Wat een superlink, het is helder en duidelijk.
Dank je wel!
#371
Ja Pieter, wat leuk dat je ook websites bouwt. En hele mooie heb ik gezien..... ;)
#372
Nieuwe functionaliteiten / Overzicht dossiers
25 mei, 2012, 17:51:00
Ik ga toch eens meer werken met de urenregistratie/dossiers hier.....
Volgens mij werkt het prima en lekker handig dat het dan al meteen in Acumulus staat.  :)
#373
Nieuwe functionaliteiten / Overzicht dossiers
24 mei, 2012, 17:23:19
Ik zit even te kijken bij Overzichten > Urenregistratie.

 :/ er is toch al een sorteermogelijkheid van o.a. startdatum, maar ook van status?
#374
Hallo Jeroen,

het is geenszins mijn bedoeling geweest om jouw verzoek te bagatelliseren, dus mocht dat zo overgekomen zijn, dan spijt me dat en bied ik je hierbij mijn excuses aan.

Ik kan niet voor Bert-Jan spreken, maar zie wel legio vragen, opmerkingen en verzoeken langskomen op dit forum met verbeterpunten. Voor veel van die punten valt zeker iets te zeggen, zo ook voor het verzoek om de mogelijkheid tot aanmanen te integreren in Acumulus.

Om het op dit moment te kunnen verwerken in Acumulus zul je gebruik moeten maken van een workaround. Wanneer je hierbij een leidraad nodig hebt voor een goede opzet van een factuursjabloon, dan mag je me mailen en help ik je daar graag bij. Mogelijk kan ik je nog wat extra tips geven hoe je een en ander binnen de mogelijkheden van Acumulus bij kunt houden en/of correct kunt verwerken op een manier die voor jouw bedrijf, en voor jouw gevoel, afdoende is.


Groet, Esther
#375
@ Jeroen:
In Acumulus ontbreken meer dingen die voor bepaalde ondernemers, in bepaalde situaties, handig zouden kunnen zijn;
het is de kunst om te zien wat er allemaal WEL aanwezig is  ;)

De aanmaning kan via een factuursjabloon aangemaakt worden. Wellicht wat meer werk om het allemaal bij te houden, maar soit...

De boekhouding op zich voldoet natuurlijk volledig, dat heeft niets van doen met het wel of niet aanwezig zijn van een herinner- en/of aanmaanmodule.

@ Jos:
Dank voor de handige verwijzing naar het wetsartikel. Altijd prettig om te weten waar we op terug kunnen vallen.

Groet, Esther

ps @ Bert-Jan: hou je vooralsnog eerst maar bezig met de mogelijke btw-aanpassingen  :/
#376
Hoi Karen,

De bonnenboekjes zijn een hele goede tip voor als je persoonlijk iets van een particulier koopt.

Als het allemaal via internet verloopt, lijkt mij wat Gerda (rogema) zegt ook wel goed. Je maakt dan zelf een soort inkoopfactuur aan mbv de gegevens en een betaling via je zakelijke rekening maakt het een en ander sluitend.
Of heb jij er andere ervaring mee?

Groet, Esther
#377
Mmmm....ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo heel veel ervaring heb met het toepassen van de margeregeling.
Als je in Acumulus bij het aanmaken van een factuur links onderaan aanvinkt dat hier de margeregeling van toepassing is, dan verschijnt er naast de verkoopprijs een rood hokje waarin je de inkoopprijs moet invullen.

Acumulus berekent dan zelf onder de motorkap de winstmarge en bijbehorende btw.

En een bewijs van inkoop....tsja, om het als inkoopkosten te kunnen boeken heb je natuurlijk wel een bewijsje nodig. Maar dat geldt bij alles, he.  ;)

Is dit voldoende info?

Groet, Esther
#378
Ik heb er even naar gekeken.
Het is nog in de beginfase, maar wat een leuk initiatief.
Omdat ik dol ben op de koppeling met Acumulus  ;)  ga ik me in ieder geval inschrijven als professional en ik zal wat mensen attent maken op je site.

Succes, groet,

Esther
#379
Voor gebruikte goederen mag je de \"margeregeling\" toepassen.
Bij de helpteksten van Acumulus staat hier een uitleg over.

Zie ook deze link naar download van de Belastingdienst:
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/btw_bij_handel_in_gebruikte_goederen_ob2031z10fd.pdf

In Acumulus is een speciale functie voor de margeregeling ingebouwd die je (links onderaan) kunt aanvinken bij het maken van een verkoopfactuur.

Groet, Esther
#380
Dank je wel voor de verdere uitleg, Lenny. :)
#381
Ooit in een grijs verleden heb ik rechten gestudeerd en pas later ben ik de cijfers ingerold  :D
De rechtspraak (incl. wetten en regeltjes) blijft me altijd boeien, bovendien hou ik wel van lange teksten  ;) .

Overigens zal Lenny (LegraCon) hier ook zeker iets zinnigs over kunnen zeggen, denk ik.
Of misschien meer voorbeelden kunnen aangeven waarbij het voor ondernemers van belang kan zijn.
#382
@ Annalies & Bert-Jan: Ik ben niet Jos, maar misschien wordt het zo iets duidelijker:

Met deze wet krijgt de rechter de mogelijkheid krijgt om prejudiciële vragen te stellen aan de civiele kamer van de Hoge Raad.  
(Een prejudiciële vraag is een rechtsvraag van een rechter aan een hoger gerecht over de uitleg van een rechtsregel)

Met dit voorstel kunnen prejudiciele vragen gesteld worden over twee soorten zaken:

1. bij een massavordering, waarbij het antwoord op een rechtsvraag ook van belang is voor de vele andere identieke vorderingen van andere gedupeerden;

2. als in een procedure een rechtsvraag aan de orde is die tegelijkertijd ook voor de afhandeling van vele vergelijkbare geschillen zorgt.

Voorbeeld:
In een massaschadezaak kan tijdige beantwoording van belangrijke rechtsvragen bijdragen aan de bereidheid van een schadeveroorzaker om over een collectieve schikking te praten. Het oordeel kan partijen ook helpen bij de onderhandelingen over deze schikking.

Ietsje duidelijker zo?   :D

Groet, Esther
#383
Hoi Karen,

dat klinkt als een aantal zeer interessante onderwerpen, ik zal er wat mensen op attent maken.
Mogelijk dat ik zelf ook even aan kom waaien  ;)

Dank je wel voor de info.

Groet, Esther
#384
Niet te geloven dat zo\'n maatregel ingevoerd gaat worden en zeker niet gedurende een kalenderjaar.....

Om nog maar te zwijgen over de rest vd besluiten!  :/
#385
Hallo Sjaam,

Kun je ons misschien iets meer vertellen over welke onderwerpen/boekingen er ter sprake gaan komen?

Groet, Esther
#386
In de helpteksten hier in Acumulus is ook het een en ander aangepast.

Zie bij autokosten en BTW voor een tweetal manieren om dit goed te administreren in Acumulus.  

Groet, Esther
#387
Tariefswijziging is inderdaad geen reden om de vermogensetikettering te wijzigen.
#389
Yep, bijtelling kan een hoop geld zijn.....
Maar nooit meer dan de werkelijke autokosten, hoor!
Dat is iets wat veel ondernemers niet duidelijk weten en waar ze zich in vergissen.

Maar goed, voor jou is de keuze niet aan de orde nu en ik hoop dat de km-vergoeding omhoog gaat ipv omlaag.... ;)
#390
Hoi Sacha,

denk er wel aan dat je dan niet zomaar je auto zakelijk kunt boeken als\'ie tot dusverre privé was/is.
Alleen bij aanvang van je onderneming of bij aankoop van een andere auto kun je kiezen of deze tot je zakelijke of je privévermogen hoort.

Groet, Esther
#391
Ja, zo kun je er ook over denken  :D

Mooi voorbeeld van \"het glas is halfvol...\"  ;)
#392
Citaat van: Sacha
Citaat van: rogemaHelaas ik ben dus de pisang.

Controle bij mijn ouders: ziektekosten 2009 afgekeurd
Controle bij mijn stiefzoon: 2009 uren inleveren , ziektekosten specificeren
Controle bij ons: 2010 ziektekosten van mijn man afgekeurd en voor mijzelf 2010 uren inleveren en specificatie van bedrijfskosten

mvg
Gerda


waarom zijn die uren afgekeurd?

Gerda heeft niet gezegd dat haar uren zijn afgekeurd, ze moet ze alleen specificeren.

Als je ondernemersaftrek claimt kan de belastingdienst vragen om een specificatie van de uren en moet je aannemelijk kunnen maken dat dat minimaal 1225 zakelijk besteeddde uren zijn geweest.

Dus....goed bijhouden en dan kun je het zo overhandigen mocht er een keer controle komen.
#393
Tsjaa......

Ik zeg niet dat de kans heel groot is.  :)

Maar er is altijd een kans........
#394
@ HRL: maar dat betekent natuurlijk niet dat je zelf moet proberen om er mee weg te komen!  ;)

Controle kan altijd komen, als je je zaakjes en administratie op orde hebt, is er niets aan de hand.
#395
Webkoppelingen / OpenCart Koppeling
03 april, 2012, 14:14:20
Nee hoor, dat was drie  ;)

(de starter van dit topic plus recentelijk twee gebruikers)
#396
Je kunt een proefberekening doen via de site vd belastingdienst.
Dan hoef je maar een paar gegevens in te vullen en zie je een goede indicatie.

Uiteraard zijn Toeslagen niet voor iedereen beschikbaar, maar het is zeker de moeite waard om het te bekijken. Rond de 50 k verzamelinkomen is veel meer dan veel zzp\'ers zullen hebben, maar dat terzijde.

Voor Zorgtoeslag is de grens voor alleenstaanden 36.022 en voor samenwonenden maar liefst 54.264.
(boven de 50k dus....)

Groet, Esther
#397
Voor zover ik weet kan ANWB ook via automatische incasso, waardoor de 1,50 zou moeten vervallen.

Voor de btw:
 als er vermeld staat dat er 1,45 btw bij het bedrag inzit, mag je niet zelf een ander bedrag berekenen.
Een btw-bedrag op de factuur is bindend.
#398
Het uitstel is supersimpel te regelen via de Belastingtelefoon door het intoetsen van je bsn-nummer, of anders door digitaal uitstel te vragen mbv DigID (particulier) of via het beveiligde gedeelte op de belastingsite bij \'overige formulieren\' ( ondernemer).

Regel ook uitstel als er eventueel nog Toeslagen aangevraagd moeten/kunnen worden!

Ik kom nu bij een heel aantal klanten de mogelijkheid voor een mooie Toeslag van onze vrienden van de fiscus tegen, zonde om te laten liggen!

Groet, Esther
#399
Werkruimte aan huis is een hele specifieke materie en niet zo makkelijk te beantwoorden op het forum.

Er spelen veel dingen mee en om te bepalen of het voordelig is om toe te passen, indien mogelijk, zul je eerst alle dingen moeten berekenen om uiteindelijk een weloverwogen beslissing te nemen.

Voor wat betreft het aanpassen van de btw- aangiftes: hiervoor zou je een suppletie kunnen indienen. Maar nogmaals: pas toepassen als het mag en na berekening of het voordelig is.

Groet, Esther
#400
Nieuwe functionaliteiten / PAKBON
21 maart, 2012, 15:23:50
Bert-Jan,

bij mijn klanten werkt het op diverse manieren.

Een productiebedrijf stuurt bv. eerst een pakbon met de vracht mee en later pas een factuur, tijdens een wekelijkse facturatieronde.
Maar bij een andere klant gaat eerst de factuur weg, deze wordt betaald en vervolgens pas de artikelen verstuurd, vergezeld van een pakbon.

Ik zou deze twee items dus niet perse voor of na elkaar willen zien.

Wat wel een feit is, is dat er bij iedere pakbon een factuur hoort.
Maar niet bij iedere factuur een pakbon.

(en dit helpt natuurlijk niets in je denkproces  ;) )

Groet, Esther