Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#151
Je kunt inderdaad voor de tweede handelsnaam een extra btw-nummer aanvragen en dus twee maal btw-aangifte doen per periode.
Let wel op dat bepaalde regelingen over het geheel gaan van de onderneming, bijv. KOR en investeringsaftrek (KIA).
#152
Je kunt voor het tweede bedrijf/handelsnaam een extra account nemen.
#153
Aha, ik begrijp wat je zegt.
Wanneer je te maken hebt met meerdere zelfde bedragen op 1 datum, dan zou die vlieger echter niet opgaan... ;)
Vertrouw er op dat je een werkwijze hebt die sluitend is.

Zelf controleer ik zo na het verwerken van de mutaties nog even het saldo-overzicht om te zien of de boekingen goed gegaan zijn en het banksaldo in Acumulus overeenkomt met het werkelijke saldo op de zakelijke betaalrekening.
#154
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, denk ik...
Mijn werkwijze:
- zorg dat je geopende Acumulusscherm niet op volledig beeld staat, maar ca tweederde van he beeldscherm bedekt
- Ga naar Overzichten > geïmporteerde bankmutaties
- open de lijst met bankmutaties die je wilt verwerken
- zet het lijstje met bankmutaties naast het geopende Acumulusscherm
- verwerk een voor een de bankmutaties zoals je gewend bent
#155
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Verbouwing pand
30 januari, 2016, 17:07:52
Ik vind dit een gewetensvraag....
Het lijkt mij bijvoorbeeld dat de zaagmachine ook prive gebruikt kan gaan worden na de verbouwing (in dat geval is een privecorrectie van toepassing). Of de zaagmachine wordt verkocht na de verbouwing? Dan kun je de verkoop als zakelijke opbrengst boeken en de privecorrectie buiten beschouwing laten.


#156
In het artikel waar Annalies naar verwijst wordt het tijdstip van uitreiking van een factuur besproken:
ten laatste de 15de van de maand volgend op de maand waarin de dienst is verricht of de goederen zijn geleverd.
Het houdt in dat je werkzaamheden of artikelen nog iets later mag factureren, maar dat dit aan beperking is gebonden.
Let op: de factuurdatum is dan ook iets later.

Topicstarter heeft het over een factuur die gedateerd is op 31-12-2015 en ruim een week later pas bij hem binnen komt.
Dit heet antidateren.

(onderstaand komt uit een artikel van De Tresaurier http://www.detresaurier.nl/op-tijd-factureren-voorkom-boetes/)
Juridisch

Een andere bekend fenomeen bij factureren is het antedateren of antidateren van een factuur. In principe dient een factuur de datum mee te krijgen van het uitreiken / verzenden van de factuur. Het moedwillig vervroegen van deze datum in de hoop de factuur eerder betaald te krijgen noemen we antedateren. Antedateren is een strafbaar feit en valt onder de categorie Fraude of Valsheid in geschrifte waar flinke boetes voor opgelegd kunnen worden. Vaak loopt het niet zo'n vaart, echter in de praktijk kom ik toch regelmatig facturen tegen die een aantal weken na de factuurdatum worden ontvangen. De factuur hoeft hiervoor niet teruggezonden te worden, echter zegt dit wel wat over de moraal van de leverancier.

Tip
Registreer de datum van ontvangst met een datum (stempel, mail) en betaal de factuur op de afgesproken betalingstermijn na de ontvangstdatum.
#158
De correctie kun je toepassen in de rubriek waardoor de 3 euro te weinig is betaald. Als dat bij rubriek 5b (voorbelasting) was, dan klopt je redenering ;)
#159
Citaat van: Johan Kes op 18 januari, 2016, 19:43:28
Hopelijk gebeurd dit ook als ik de btw opgave invul bij de belasting.
Dat zal dan wel.

Ter controle:

Ga naar Overzichten > Aangifte omzetbelasting. Selecteer het juiste jaartal plus periode, zet een vinkje bij Toon inhoud.
Je ziet nu zowel bij de af te dragen omzetbelasting als bij rubriek 5b (de voorbelasting) hetzelfde bedrag staan.
#160
Hallo Ton,

als het goed is krijg je een bcc van elke verstuurde mail in je mailbox.
Zelf bewaar ik deze mailtjes in een apart mapje en controleer aan de hand van de opvolgende nummers of ik geen factuur mis (vergeten ben te versturen).

Misschien is dat voor jou ook een optie zolang er nog geen andere manier is?
#161
Je vraagt de belastingdienst van het land van je afnemer of en hoe je aangifte moet doen.

#162
Ik heb zelf geen account bij ING, maar lees hieronder de volgende aanwijzing:

je moet niet het tabblad Boekhoudexport aanklikken maar Zoeken en Downloaden, daar kun je nadat je de data ingevuld hebt .csv aanvinken.
#163
Het motto van Acumulus is: "houdt het simpel"  ;)
#164
Vraag & aanbod / Re: Hulp gezocht Amsterdam
07 januari, 2016, 15:30:05
Mijn aanbod via een PM op 01 december:

......
Ik heb in de maand december tot ca. half januari nog wel een paar uurtjes vrij die ik je ter beschikking zou willen stellen.
Mijn kantoor bevindt zich op vijf minuten loopafstand van bus-en treinstation Apeldoorn. Wanneer je in de gelegenheid bent om zelf vervoer naar Apeldoorn te bekostigen, dan nodig ik je uit om een dagdeel bij mij op kantoor te komen.
Ik help je dan in Acumulus op weg, je kunt vervolgens zelf met je administratie verder en in de rest van de tijd kan ik je gaandeweg aanwijzingen geven.


Ik denk dat dat hetgeen is waar je in je eerste post al om vroeg en nu nog steeds naar op zoek bent. Maar dan dichter bij je huis in (de buurt van) Amsterdam.

Wanneer je dat niet precies kunt vinden, is het goed om het los te laten.... Er ontstaat dan meer ruimte voor je eigen kracht....
Er zijn veel mensen die jou willen en kunnen helpen. Ik wens je al het goede en geloof dat je komt waar je zijn wilt.  ;)



#165
Allereerst wil ik je vragen of het noodzakelijk is om deze kosten als overlopende kosten te boeken.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om ieder jaar deze kosten gewoon in januari van het volgende jaar te boeken.
Hou je administratie in Acumulus zo simpel mogelijk. ;)

Mocht je toch besluiten om dit als overlopende kosten te boeken:

- de oorspronkelijke factuur boek je zoals je gewend bent.

- de overlopende kosten boek je zonder btw (als 1 bedrag) in het oude jaar en vervolgens op 1 januari boek je ditzelfde bedrag tegen (negatief) in het nieuwe jaar.

Je kunt de handleiding volgen voor de exacte boekingen..
#166
Vraag & aanbod / Re: Hulp gezocht Amsterdam
07 januari, 2016, 10:18:33
Hallo Ivy,

zoals ik het lees heb je nu inmiddels al meerdere aanbiedingen gekregen voor hulp.
Probeer het idee los te laten dat iemand naast je moet zitten om te kunnen beginnen met Acumulus.
Er zijn voldoende andere wegen.

Geloof in jezelf en ga bezig....

#167
Je kunt een investering o.a. semi-automatisch aanpassen en daarbij bijvoorbeeld het afschrijvingsbedrag en het aantal afschrijvingsjaren wijzigen.

Zie voor meer uitleg: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen
#168
Vraag & aanbod / Re: Hulp gezocht Amsterdam
05 januari, 2016, 16:17:16
Hallo Ivy,

wij hebben een aantal weken geleden al even contact buiten het forum om gehad, omdat ik je hulp heb aangeboden als je naar Apeldoorn zou willen/kunnen komen. Dat was voor jou helaas niet mogelijk.

Nu lees ik dat je nog steeds op zoek bent.
Als je hulp zoekt in Amsterdam en je geen betaling in euro's kunt veroorloven, is het misschien een optie om op een andere manier die helpende hand iets te bieden. Een soort ruildienst, bedoel ik.
Op die manier kunnen jullie er allebei iets aan hebben.
#169
Hallo Nick en Ton,

ik weet niet of de technische heren dit laatste verzoek opgemerkt hebben... ik zal ze een verwijzing naar dit topic sturen.
Wie weet  ;)

#170
Hallo Nick,

Ik zou zo geen eenvoudiger methode kunnen bedenken, behalve dat het ook een mogelijkheid zou zijn om je documenten extern in een mappenstructuur te plaatsen en niet aan elke boeking in Acumulus een document toe te voegen.  ;)
#171
Speciale onderwerpen / Re: hoe te boeken?
29 oktober, 2015, 11:50:43
Voor de btw-aangifte kijk je naar Overzichten > Aangifte omzetbelasting.
Selecteer het juiste jaar en de juiste periode.
Mogelijk heb je in eerdere periodes te veel of te weinig omzetbelasting aangegeven.
Dit kun je corrigeren (met een max van 1000 euro) in een volgende periode of middels een suppletieformulier.
#172
Speciale onderwerpen / Re: hoe te boeken?
27 oktober, 2015, 13:45:49
Zakelijke kosten die je gemaakt hebt en betaald zijn via je priverekening, kun je inboeken in Acumulus via Nieuwe boeking > Zakelijke uitgave, kies bij rekening voor Rekening buiten Acumulus.
#173
Ik heb er ook nog even naar gekeken en een aantal white-papers van accountantskantoren doorgenomen.

Voor lease-auto's staat in elke van deze white-papers, plus op sites van leasemaatschappijen, het btw-correctie % van 2,7% !
#174
Nieuwe functionaliteiten / Re: Inkopen voorraad
02 september, 2015, 21:57:55
Citaat van: Leonie op 02 september, 2015, 19:50:49

Heb even een vraag. Steeds regelmatiger koop ik iets in voor klanten wat ik dan later weer op de factuur naar hun zet. (zonder toeslag of winst)
Ik was begonnen met dat te boeken als inkopen voorraad (voor verkoop) maar moet er niet aan denken een voorraadadministratie bij te houden. (lees daar net over in de Acumulus wiki)
Kan ik dat omzeilen, en hoe kan ik dan de goederen die ik voorschiet in mijn administratie verwerken? (dus welke kostensoort?)

Hoor het graag.

Met opgeruimde groet,

Leonie Langius

Hai Leonie,

door deze kosten te boeken als inkopen/voorraad en vervolgens weer te factureren aan je klant, doe je het goed!
Daar hoef je niet een aparte voorraadadministratie voor bij te houden.
#175
Hallo lieve mensen....

ik volg de laatste dagen dit topic en vraag me af of de vraagsteller "margrietroos" zich er van bewust is dat deze gehele discussie, incl. alle cijfers/balansen ed., op een openbaar deel van het forum geplaatst staan.

Iedereen kan dit dus zien/lezen....

#176
Het gaat vaak om onwetendheid.
Misschien is het goed om bij het begin van het nieuwe jaar een melding te maken (bij het inlogscherm?) aan de Acumulus-gebruikers dat er ieder jaar boekingen voor de beginbalans gedaan moeten worden. Met verwijzing naar een artikel in de Wiki waarin die boekingen staan uitgelegd.
#177
Citaat van: SKYB Yvette op 17 augustus, 2015, 18:27:31
Hi,

Voor de zekerheid heb ik mijn informatie gezocht op het forum van de belastingdienst dat speciaal is voor fiscale dienstverleners. Daar werd aangegeven dat deze premies zich niet kwalificeren als uitgave inkomsensvoorziening in de zin van afd. 3.7 wet IB 2001 die worden meegenomen in de aangifte IB en dus wel in het resultaat dienen te worden meegenomen.

Ik sluit me daarbij aan, Yvette  ;)
#178
Hallo Ruud,

Ter info: via de website van Acumulus kun je een lijst vinden met boekhoudkantoren die Acumulus ondersteunen.

Zie: https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/

#179
Vraag & aanbod / Re: kosten 'acumulus' boekhouder
05 augustus, 2015, 17:29:59
Oh, wat grappig. Dat had ik niet door, dat we al kennis hadden gemaakt  :-[
Ik zie graag je bericht verschijnen.

En ik denk dat er naar aanleiding van je vraag op dit forum ook wel boekhouders een PM aan je zullen sturen met hun aanbod.  ;)
#180
Vraag & aanbod / Re: kosten 'acumulus' boekhouder
05 augustus, 2015, 16:34:39
Een prijs noemen is op voorhand best lastig. De kosten voor een controle zijn afhankelijk van de complexiteit van de boekhouding en de mate waarin de administratie op de juiste manier in Acumulus wordt gevoerd.

Op mijn website staan een aantal opties voor jaarprijzen, waardoor je een indicatie kunt krijgen van de opties die je zou kunnen hebben. Elke jaarprijs is in principe gebaseerd op een bepaald aantal uren aan ondersteuning/controle.

Naar mijn bescheiden mening zou een "acumulus"boekhouder (zoals topicstarter dit noemt) een boekhouder moeten zijn die ook daadwerkelijk zelf met Acumulus werkt en de (on)mogelijkheden van dit adminstratiepakket kent, omarmt en hiermee overweg kan. Dit kan door een extra gebruiker aan te maken en de boekhouder te laten inloggen in je account. De betreffende boekhouder zou je wegwijs kunnen maken als je boekingen fout doet of handiger zou kunnen doen. Na verloop van tijd is er dan minder tijd nodig en kun je steeds meer zelfstandig doen.

Er zijn overigens ook een heel aantal ondernemers die volledig zelfstandig hun administratie in Acumulus zetten en zelf alle aangiftes (omzetbelasting en inkomstenbelasting) verzorgen, zonder verdere controles. 
#181
Hallo Katja,

Annalies Janssens is goed bekend met de FOR. Zij kan je er waarschijnlijk meer over vertellen. Ik zal haar een linkje sturen naar dit topic.
In de Wiki/handleiding van Acumulus staat een artikel over de FOR, misschien heb je daar ook iets aan:

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for
#182
Een servicebericht van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/berichten/nieuws/coulance_voor_belastingaangifte

Extra tijd voor belastingaangifte

Ondernemers en particulieren die vandaag nog hun belastingaangifte moeten indienen, krijgen de tijd tot en met 5 mei. De verwerking van de ingestuurde belastingaangiften verloopt voorspoedig. Hierdoor is er ruimte ontstaan om mensen een paar dagen extra de tijd te geven.

De coulance tot en met 5 mei zal naar verwachting bijdragen aan een verdere spreiding van de aangiften. De aangiften inkomstenbelasting, omzetbelasting en loonheffingen die tot en met 5 mei binnenkomen, worden behandeld alsof ze ingediend zijn op 30 april.

#183
Zoals ik het lees is het plan dat er modelcontracten beschikbaar worden gesteld:

"Ingevulde contracten hoeven niet ter goedkeuring aangeboden worden aan de Belastingdienst

De nieuwe modelcontracten bieden zowel opdrachtgever als opdrachtnemer duidelijkheid over de fiscale positie. Het blanco contract kan worden gedownload via de website van de Belastingdienst en direct gebruikt worden. Het modelcontract hoeft niet ter goedkeuring te worden voorgelegd aan de Belastingdienst. Dus het modelcontract kan onbeperkt worden gebruikt en hoeft niet steeds opnieuw te worden aangevraagd. Indien de voorwaarden van het contract worden opgevolgd dan zal er geen sprake zijn van handhaving achteraf.  De nieuwe modelcontracten bieden zowel opdrachtgever als opdrachtnemer duidelijkheid over de fiscale positie. Indien de voorwaarden van het contract worden opgevolgd dan zal er geen sprake zijn van handhaving achteraf. "
#184
Een mooie mijlpaal  8)

Ik vertel regelmatig over het ontstaan van Acumulus, de mannen die het ontwikkeld hebben en hoe onze samenwerking tot stand is gekomen.

"Boekhouden in een warm bad", dat is voor mij waar Acumulus voor staat.
#185
Speciale onderwerpen / Re: Onverplichte Betaling
09 april, 2015, 20:36:44
Nee, dat zeg ik niet :)
#186
Speciale onderwerpen / Re: Onverplichte Betaling
09 april, 2015, 15:05:38
Ik ben het deels met je eens.
De vergelijking met fooien is niet helemaal correct, daar had ik beter bij na moeten denken  :-[

Het is echter wel een betaling die zakelijk is ontvangen.
Dit mag je niet zomaar als priveboeking verwerken.

Ik heb het nagekeken en in principe is de verjaringstermijn voor een onverschuldigde betaling 5 jaar.
Tot die tijd kun je het op de balans zetten en daarna kun je het via de Winst/verliesrekening bij het bedrijfsresultaat optellen.
#187
Speciale onderwerpen / Re: Onverplichte Betaling
09 april, 2015, 09:19:22
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 04 april, 2015, 21:08:39
Ik zou dit boeken als privestorting. Er staat geen prestatie tegenover.

Eh...dit zie ik anders....

Als je in de horeca werkt en fooien ontvangt, moet er ook belasting over betaald worden.
Een onverplichte betaling zie ik als dezelfde categorie....

Je boekt dit het makkelijkst in Acumulus als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor),  kostensoort Diversen
#188
Speciale onderwerpen / Re: Cooperatie
09 april, 2015, 09:08:35
Even kort door de bocht:

Je kunt mijns inziens het beste werken door het aanmaken van extra rekeningen (via Beheer > Bank- en girorekeningen) voor Werkkapitaal en een nog een rekening voor Winstuitkeringen.

De stortingen en uitbetalingen boek je via Interne overboekingen van/naar je zakelijke rekening en van/naar rekening Werkkapitaal of Winstuitkering.
#189
Gisteravond hebben we de eerste cursus gegeven. Het voelt als een geslaagde avond.  :)

Ter info: de cursusavond is naar mijn mening niet voor iedereen geschikt om meteen de aangifte compleet in te vullen. Hier is helaas onvoldoende tijd voor. Voor deelnemers die echt goed voorbereid zijn, de benodigde gegevens bij zich hebben en ook het aangifteprogramma thuis als al eens goed hebben doorgenomen, zal het wel mogelijk kunnen zijn.

Mijn advies voor de meeste deelnemers is om tijdens de cursus goed op de schermen te letten, te luisteren naar de aanwijzingen en tips die we geven, eventueel vragen te stellen waar je tegenaan loopt en dan thuis rustig de aangifte voor jezelf invullen. 
#190
Even los van de manier waarop dit gegaan is: zie onderstaand voor artikel over de verjaringstermijn van een factuur.

http://www.dezaak.nl/wat-is-de-verjaringstermijn-van-een-factuur-of-vordering--5151694.html
#191
Ik begrijp je uitleg en vraag als volgt:

je levert een prestatie die btw-belast is van stel 2000 euro ex btw.
Dit factureer je aan de verzekeringsmaatschappij, inclusief btw.
Van de verzekerde ontvang je een bedrag ter grootte van zijn/haar eigen risico, stel 300 euro.
Ik zie dat niet als btw-vrij voor jou, maar als een betaling van een deel van jouw btw-belaste prestatie.


#192
Misschien begrijp ik deze vraag niet goed, dus vandaar een verzoek om meer info.
Welke diensten lever je en wat maakt dat je het eigen risico btw-vrij noemt?
#193
Als je de werkelijke prijs per kilometer hebt berekend en alle motorkosten in Acumulus hebt geboekt, dan zou ik een negatieve zakelijke uitgave in Acumulus maken (dus bedrag met een minnetje ervoor) voor 1000 km a berekende km-prijs, BTW-21%, kies bij rekening voor Rekening buiten Acumulus.
#194
Graag gedaan ;)
#195
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: MKB-brandstofpas
13 februari, 2015, 16:09:32
Citaat van: J.P. van Popta op 13 februari, 2015, 13:35:14
1 vraag blijft over. Dit moet dus pas aan het eind van het jaar bepaald worden... ofwel het nieuwe jaar. Dus BTW teruggave hoort dan bij  welk jaar?? Of maakt dat niet uit? Kan dit dan evt. ook nog van jaar daarvoor?

Toch benieuwd. Bij MKB bankpas gebeuren... volgens mij wordt daar niet om beginstand enzo gevraagd... wat is daar anders dan de 'normale' manier van prive auto declaraties? Zaken horen toch op dezelfde manier gedaan te worden?

Dit is nog meer dan 1 vraag..... ;)

Het is het makkelijkst om de methode te hanteren die in de Wiki beschreven staat en dan over een heel jaar de correctie voor btw te doen. De btw-teruggaaf hoort dan bij het jaar waarin deze betaald is. Dus nu over 2014.
Over een voorgaand jaar (in dit geval 2013) zou je een suppletie kunnen indienen.

MKB-brandstofpas is niet in de basis voor het terugvragen van btw bij een priveauto. Dit neemt niet weg dat het wel als middel gebruikt kan worden. Je hebt dan geen losse tankbonnetjes meer, maar 1 rekening per periode waarop alle tankbeurten vermeld staan.
#196
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: MKB-brandstofpas
13 februari, 2015, 16:04:31
Citaat van: J.P. van Popta op 13 februari, 2015, 13:35:14
Even vraagje tussendoor... km stand bijhouden eerste/laatste dag van het jaar... eh, leuk, maar hoe kan een belastingdienst of wie dan ook dit in hemelsnaam controleren? Ik heb dat bijv niet gedaan, maar kan wel inschatting maken (aangezien ik wel weet hoeveel ik zakelijk rijdt, die houdt ik immers bij ritten registratie).
KM-stand wordt bijgehouden door garage (bij APK en/of onderhoud).
#197
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: MKB-brandstofpas
13 februari, 2015, 15:42:23
Citaat van: J.P. van Popta op 13 februari, 2015, 13:35:14
Aangezien het af te trekken bedrag toch alleen voor BTW geldt (aangezien de rest als 'interne boeking' wordt gezien....

De rest wordt niet als "interne boeking" gezien.... :|
Als je via je zakelijke rekening een bedrag aan btw-houdende kosten betaald (dit is meestal brandstof of onderhoud) boek je het volledige bedrag incl. btw als interne overboeking!
#198
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: MKB-brandstofpas
13 februari, 2015, 15:38:43
Citaat van: J.P. van Popta op 13 februari, 2015, 13:35:14
"Als u BTW-houdende kosten via uw zakelijke rekening maakt voor uw privéauto,"

Onder die zin staat in de wiki:
Als u via uw privérekening BTW-houdende-kosten voor uw privéauto maakt doet u een privéstorting voor het betaalde bedrag van de kosten incl. BTW op de rekening "BTW-houdende-kosten privéauto";
#199
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: MKB-brandstofpas
13 februari, 2015, 12:46:10
Dit zijn heel wat vragen tegelijk.... :O

Ik wil je allereerst verwijzen naar een artikel op de Wiki/handleiding waarin e.e.a. beschreven staat:
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=priveauto-ib-ondernemer

De vragen die daarna overblijven, zie ik graag verschijnen  ;)
#200
De eenvoudigste oplossing als dit slechts een enkele keer voorkomt:

eerste vraag: maak een privestorting voor dit teveel betaalde bedrag met omschrijving waar het betrekking op heeft.
tweede vraag: maak een priveopname voor dit te weinig betaalde bedrag met omschrijving waar het betrekking op heeft.
Deze twee bedragen vallen tegen elkaar weg!

derde vraag: kosten boek je via een Nieuwe boeking > Zakelijke uitgave, kies voor kostensoort bankkosten, selecteer bij rekening je Paypalrekening. Voor verdere beschrijving zie de handleiding/Wiki van Acumulus: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=payment-service-provider

vierde vraag: een koerswinst zou je kunnen boeken via een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje er voor), kostensoort Afrondings- en koersverschillen.