Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#201
Ter info: op de site van Acumulus staat een lijst met administratiekantoren die Acumulus ondersteunen:

https://www.siel.nl/boekhouders.php
#202
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb hier helaas geen pasklare oplossing voor in Acumulus.
Zelf gebruik ik de optie om een factuur als conceptfactuur op te slaan bij het begin van een opdracht en die in een later stadium op te pakken en te verzenden (als de klus klaar is).
#203
Aha...

dus voor nu zie ik een melding in het Home-scherm, ga ik vervolgens naar het Forum, tik bij de zoekoptie het betreffende onderwerp/update in en dan kom ik vanzelf bij de betreffende info....? 8) :O
#204
Hai Guido, ik heb nu de (algemene) meldingen op het Homescherm staan, maar als ik op een melding klik gebeurt er niets... klopt dat?
Ik zou verwachten dat ik dan naar info over de melding ga....of naar een topic op het forum.....of iets dergelijks....
#205
Ter info: op de site van Acumulus staat een lijst met administratiekantoren die Acumulus ondersteunen:

https://www.siel.nl/boekhouders.php
#206
De ontwikkelingen in Acumulus gaan snel, heel snel....
Zelf werk ik vrijwel elke dag in diverse accounts in Acumulus en hou ik nagenoeg ieder topic op het forum bij.
En dan nog word ik een enkele keer verrast door een klant/gebruiker die iets nieuws heeft gevonden in het systeem wat mij nog niet bekend was.  :o

Je mag er van uitgaan dat belangrijke nieuwe functionaliteiten gemeld worden op het forum of met een artikel in de wiki/handleiding.
Als je zelf ergens naar op zoek bent, kun je hier middels de zoekfunctie naar zoeken.
Of je kunt een vraag stellen op het forum over dat onderwerp en zo ook op de hoogte worden gehouden van eventuele ontwikkelingen.

#207
Ik denk dat Guido al het juiste aangeeft, maar ik geef er nu even een extra aanwijzing bij (ter verduidelijking):

stel je hebt een factuursjabloon voor betaling via zakelijke bankrekening XXX, dit sjabloon heet "bankbetaling" en voor contante betaling via KAS., dit sjabloon heet "contante betaling".

Ga naar Beheer > Factuursjablonen.
Open factuursjabloon "bankbetaling" en ga naar tabblad Factuur.
Bij dit tabblad staat standaard de volgende tekst:

U wordt verzocht het bedrag van EUR [totaal] binnen [betalingstermijn] dagen over te maken op rekening [rekening] onder vermelding van het factuurnummer.

Verander het veld [rekening] door dit te verwijderen en in plaats daarvan typ je "zakelijke bankrekening XXX"

Bij factuursjabloon "contante betaling" verwijder je de gehele tekst en zet je in de plaats bijvoorbeeld:
"deze factuur is contant betaald".
#208
Graag gedaan.  ;)
#209
Beste Saikon,

Het is aan de ondernemer om te bepalen wat zakelijk verantwoord is.
Dit is mijns inziens iets anders dan simpelweg iets als een zakelijke aanschaf beschouwen om hier fiscaal voordeel mee te behalen.
En dat laatste zal de inspecteur bij een controle opmerken en mogelijk niet akkoord bevinden.

Als er twijfel bestaat is mijn advies om contact op te nemen met de belastinginspecteur en een schriftelijke goedkeuring te vragen.

#210
Speciale onderwerpen / Re: KOR kostensoort
15 december, 2014, 17:02:02
Dit bedrag boek je via Nieuwe boeking > Speciale boekingen > Ik wil de BTW afdracht/teruggave invoeren.
#211
Let op:

Een auto die eenmaal als zakelijk is aangemerkt voor de IB kan niet meer zomaar overgezet worden naar prive, dat kan alleen nog in bepaalde uitzonderlijke gevallen. Je zult dus bij aanschaf of in elk geval in het jaar van aanschaf beslissen of je een auto zakelijk of prive gaat aanmerken. Als je eenmaal IB aangifte gedaan hebt of eigenlijk als je IB aangifte definitief is vastgesteld dan kun je je keuze niet meer wijzigen.

Een uitzonderlijk geval is als je minder dan 10% zakelijke kilometers gaat maken. De auto valt dan automatisch naar privevermogen.
#212
Vraag & aanbod / Re: Acumulus boekhouder gezocht
09 december, 2014, 09:00:58
Ter info:

Er staat op https://www.siel.nl/boekhouders.php een lijstje met boekhoudkantoren die Acumulus ondersteunen.
#213
In het boekingsscherm (via Nieuwe boeking > Nieuwe factuur) is een optie onderin het scherm om de factuur in je tekstverwerker of als pdf te openen.
#214
Niet voor zover ik uit jouw vraag kan herleiden.

Wat zou je op de balans willen zien?
#215
Dit is een instelling die je kunt veranderen in het factuursjabloon.

Ga via Beheer > Factuursjablonen naar het betreffende sjabloon en klik op tabblad Algemeen.
Hier zie je oa de onderstaande regel staan:

Toon regels inclusief BTW J/N

Zet dit op Nee..... ;)
#216
De btw staat in de schermafbeelding niet op btw-vrij, maar op btw-21%.
Dit zie je bij de twee gele productregels  ;)
Wat je het kunt doen is:

A. klik op de eerste factuurregel en wijzig de btw in btw-vrij
    doe hetzelfde bij de tweede factuurregel
    maak een derde factuurregel met bijv. omschrijving "nog te vorderen btw", btw-vrij, bedrag -/- € 73,50
    het totaalbedrag van de factuur komt dan weer op -/- € 423,50

je kunt er ook voor kiezen om onderstaande te doen:

B. klik op de eerste factuurregel en verander de omschrijving in bijv. "creditering transporten, incl. te vorderen btw", btw-vrij, bedrag -/- € 423,50
    klik op de tweede factuurregel en verwijder deze
     het totaalbedrag van de factuur komt dan ook op -/- € 423,50
#217
Hallo Sandra,

Welkom op het forum. Fijn dat je Acumulus kunt en wilt gaan ondersteunen.
Ik heb al even op je websites gekeken en zie dat je pakketten aanbiedt met heldere transparante prijzen. Mooi!  ;)

Als je ergens tegenaan loopt, schroom niet om contact op te nemen, ik help je graag.


Groetjes en we spreken elkaar,
#218
Hallo Jacobine,

we hebben al mailcontact gehad en elkaar telefonisch gesproken, maar nu ook hier op het forum: Welkom!
Fijn dat je Acumulus kunt en wilt gaan ondersteunen.

Als je ergens tegenaan loopt, schroom niet om contact op te nemen, ik help je graag.

Mijn eerste tip: je gegevens in dit topic heb je nu al een paar keer veranderd. Ik zie dat je gegevens op de lijst van Acumulus/Siel hiervan afwijken. Misschien goed om even naar te kijken.
Verder zou je een avatar en handtekening kunnen uploaden/ instellen bij je profiel. Dit doe je via het forum door te klikken op Profiel > Forumprofiel.

Groetjes en we spreken elkaar  ;)
#219
Hallo Nico,

ik heb dit in een testaccount geboekt op de volgende wijze:

product x € 23,28 in vakje incl. btw
verzendkosten € 6,75 in vakje incl. btw
korting € -1,30 in vakje incl. btw

Het totaalbedrag van de factuur komt dan op € 28,73
het bedrag aan btw komt dan op € 4,98 (1 cent verschil in btw ivm afronding op productregels: dit is niet erg)

Volgens mij moet het dan dus goed gaan.

#220
Hallo Nico,

ik zie dat op deze vraag nog geen reactie is gekomen.
Kun je mij de factuur van de webshop mailen (info@meerovercijfers.nl), dan kijk ik er naar.
#221
Een schenking aan je zoon verwerk je in Acumulus via een Priveboeking (opname).

"Wijzigingen in toelaatbare reserves" is bijvoorbeeld een reservering Fiscale Oudedags Reserve (FOR).

Zie verder voor info over schenkingen onderstaande link naar de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_doen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen/vrijstelling_voor_schenkingen_aan_kinderen
#222
Ja mooi!

Een sigaar uit eigen doos, noem ik dat..... :|
#223
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Nieuwe teamleden
02 september, 2014, 17:02:36
Dat voelt als een goed plan  8)
#224
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Nieuwe teamleden
02 september, 2014, 12:55:45
Gefeliciteerd! Wat leuk.

En welkom Dunya en Aris  ;)
#225
Graag gedaan!  ;)
#226
Dat is correct.

Ter controle kun je kijken bij Overzichten > Saldo-overzicht en dan bovenaan dit scherm de juiste rekening e.d. selecteren.
Als het goed is zie je dan beide boekingen staan op dezelfde datum en zie je dat ook je banksaldo kloppend is.
#227
Je moet deze afschrijving in twee boekingen verwerken in Acumulus.

Dus de bankmutatie aanklikken, kiezen voor zakelijke uitgave en dan eerst 35000 als inventaris boeken.
Vervolgens nogmaals de bankmutatie aanklikken en kiezen voor zakelijke uitgave en de overige 50000 boeken als goodwill.

Je krijgt dan bij het verwijderen van de bankmutatie een foutmelding dat er geen bedrag is geboekt op die datum voor dat specifieke bedrag.
Dit kun je negeren.
#228
Een snelle reactie:

Je kunt beide bedragen inboeken als Nieuwe boeking > Zakelijke uitgave.

Kies bij inventaris voor kostensoort "Inventaris" en geef aan dat het een investering is.

Kies bij goodwill voor kostensoort "Diversen" of maak een eigen kostensoort in Acumulus aan die je Goodwill noemt.
Geef ook hier aan dat het een investering is. Let op dat je goodwill met maximaal 10% per jaar mag afschrijven.
#229
Onderstaand een linkje naar een artikel over "Motor van de zaak".
Wellicht interessant om eens door te nemen  ;)

http://www.z24.nl/ondernemen/bijtelling-voor-de-auto-te-hoog-rijd-een-motor-van-de-zaak
#230
Ik zou de km's dan in ieder geval bijhouden zoals Bert-Jan al aangaf.

Per jaar beginstand op 01-01-20.. noteren en de zakelijke km's goed registreren, inclusief omschrijving waar je geweest bent en wat de reden van de rit was. Dus goed aantonen dat het zakelijk is geweest.
#231
Citaat van: Guido op 21 juli, 2014, 10:09:49
Via Overzichten -> Grootboek-overzicht -> Kies kostenplaats kilometervergoeding (+ toon inhoud) is het gegroepeerd te vinden.

Kies kostensoort kilometervergoeding  ;)
#232
Citaat van: Martijn Moes op 21 juli, 2014, 13:22:14
Nu heb ik een brief gekregen van de belastingdienst dat ik de auto minimaal 10% voor zakelijk gebruik moet gebruiken moet ik nu kilometer registratie gaan bijhouden?

Hallo Martijn,

wat is de reden van deze brief van de belastingdienst?
Heeft dit te maken met de aanvraag van het grijs kenteken?
#233
Mooi artikel.

Je bent inderdaad niet de enige, Wilbert.
(had ik ook niet verwacht, hoor....)

Misschien een goed idee om je mening duidelijk op papier te zetten en het gevoel te krijgen dat je gehoord wordt.
Dat is belangrijk voor een mens.  ;)

En hoewel ik hier aangeef dat ik het zelf vrij snel zie op een bankafschrift en ook Annalies aangeeft hoe je dingen snel kunt koppelen, neemt dat niet weg dat de banken best iets kunnen doen aan de omschrijving en waar deze aan moet voldoen.
#234
Dit lijkt mij niet wenselijk.... dat op het bankafschrift een waslijst aan gekochte artikelen komt te staan.
Die staan al op de factuur of pakbon, toch?   :D

Ik begrijp dat het je misschien frustreert, maar wellicht moet je het gewoon loslaten....
Dat ga ik in ieder geval nu wel doen. ;)
#235
Bij de afschrijving uit jouw eerste post staat oa. dat de betaling op 23-04 is gedaan om 09.32 uur.
Kenmerk is 0050001527883100.

Tesamen met het bedrag wat is afgeschreven gaat er misschien een belletje rinkelen?  :|
En zoniet, dan kun je Global Collect verzoeken om duidelijkheid over de leverancier.

Als ik naar mijn eigen bankafschrijvingen kijk, dan staat er overigens zelden iets tussen wat ik niet vrij snel kan thuisbrengen.
#236
Ik ben het met Annalies eens  ;D
#237
Dit oplossing hiervan ligt denk ik niet bij de bank, maar bij de leverancier die Global Collect heeft ingeschakeld om voor hen bedragen te incasseren.

Nadat u een product of dienst heeft gekocht, de betaling en betalingswijze heeft goedgekeurd, krijgt GlobalCollect van de leverancier de opdracht om het bedrag van uw rekening af- en/of bij te schrijven. Over het algemeen verschijnt op uw rekeningoverzicht de naam van de leverancier zodat u de herkomst eenvoudig kunt herleiden.

In sommige gevallen kiest het bedrijf ervoor om dat niet te doen en dan verschijnt GlobalCollect als financiële dienstverlener op het betalingsoverzicht.
#238
Op dit moment bestaat die mogelijkheid nog niet.

Zelf los ik dat op door dan vier factuurherhalingen aan te maken: 1 x per jaar in januari/april/juli/oktober.
Is even wat omslachtiger, maar goed... beter dan geen herhalingen  ;)
#239
Die rust wordt nog 48 uur uitgesteld....
#240
Maar JIJ hebt je aangifte toch wel op tijd ingediend?  ;)
#241
Nieuws, wet- & regelgeving / overBELASTING ;)
31 maart, 2014, 22:47:22
Voor de mensen die last-minute hun aangifte nog willen versturen, of dit de hele avond al proberen:
door een storing is dit niet mogelijk. De deadline voor 1 april is twee dagen verschoven.
Aangiftes die dinsdag of woensdag binnenkomen, worden nog als tijdig gezien.

Op diverse nieuwssites en Twitter is dit te lezen:

http://allestoringen.nl/storing/belastingdienst

http://www.nu.nl/algemeen/3740573/twee-dagen-uitstel-belastingaangifte-vanwege-storing.html

https://twitter.com/Belastingdienst/status/450707768442634241


#243
Een tip:

Als ik dit zelf zou moeten doen (dus meerdere kostenplaatsen tegelijk), dan zou ik in Excel een opstelling maken die er gelijk aan de verlies en winstrekening als Acumulus uit ziet. Hierbij zou ik dan een aantal kolommen maken (1 per kostenplaats) en een totaalkolom.
Vervolgens kijk je in Acumulus per kostenplaats naar de verlies en winstrekening en vul je de kolommen 1 voor 1 in.
En in de totaalkolom zie je dan de totalen die je graag wilt zien.

Misschien wat meer werk, maar volgens mij een goede work-around.


#244
Je kunt in Acumulus per losse kostenplaats overzichten uitdraaien of alle kostenplaatsen tegelijk.
Het is niet mogelijk om een aantal kostenplaatsen tegelijk te selecteren en daarbij andere kostenplaatsen buiten het overzicht te laten.
#245
Als je via Overzichten > Verlies en winstrekening gaat en dan selecteert op - alle kostenplaatsen -:
vind je dan wat je zoekt?
#246
Ik ben nog steeds erg benieuwd waar je deze tip precies gevonden hebt.
Misschien kun je een link geven?

#247
Hallo Leonie,

waar heb je deze tip gelezen?
Ik denk dat je misschien iets verkeerd hebt geinterpreteerd:

Als je geen belaste omzet hebt (lees: je hebt alleen omzet die is vrijgesteld van btw), dan kun je geen voorbelasting aftrekken. Dus ook niet van de zakelijk gereden km's met je priveauto. 

#248
Hoi Astrid,

ik doe mijn best  :D

Over je energie en inrichtingskosten en de BTW daarvan.

Persoonlijk vind ik het een vaag gebied blijven, het huurrecht als ondernemingsvermogen aanmerken.
Ik kies er in die situaties voor om alleen de huur, gemeentelasten ed als 100% zakelijke kosten op te voeren. Met daar tegenover die prive-correctie dmv 1,5% vd WOZ-waarde (in 2012 is dit 1,4%  ;))

Voor de energielasten ga ik niet uit van 100%, maar van een reeel percentage en dit voer ik apart als zakelijke kosten Huisvesting op.

Voor de inrichting ga ik uit van de werkelijke kosten die voor de werkruimte gemaakt zijn. In jouw geval zou dat 28% van de parketvloer kunnen zijn.
Je voert die kosten voor 100% in, met vermelding van de totale BTW en geeft in Acumulus aan wat het percentage voor prive is. De BTW wordt dan ook automatisch gecorrigeerd en niet volledig als voorbelasting opgevoerd door Acumulus.
#249
Dank voor je opmerkzaamheid! Ik zit nog met mijn hoofd in de laatste aangiftes voor 2012...zucht...
Ik pas het ook even in de bovenstaande reactie aan om verwarring te voorkomen.
#250
Hoi Karolien,

naar aanleiding van je PM hier nog even een reactie op het forum:

Je haalt geloof ik twee dingen door elkaar....

Er is zoiets als administratief splitsen van de huurwoning: hierbij bereken je aan de hand vd oppervlakte van de woning wat je zakelijk gebruikt en dit deel van de huur ed voer je dan op als zakelijke kosten.

Verder is er zoiets als het huurrecht als ondernemingsvermogen aanmerken. Dit kan alleen als je minimaal 10% van de woning zakelijk gebruikt. Hierbij voer je de volledige huur ed op als zakelijke kosten en trek je aan het eind van het jaar een bedrag af ter grootte van meestal 1,4% (in 2013 is dit 1,5% geworden) van de WOZ-waarde. Deze laatste boeking kun je invoeren in Acumulus middels een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor), kostensoort Huisvesting, BTW-vrij, Rekening buiten Acumulus. Of je maakt er qua boeking een bijzondere fiscale bijtelling van. Beide geeft hetzelfde resultaat.

Dat was t even in het kort....

Hier nog een link waar het in duidelijke taal beschreven wordt wat wel/niet mogelijk/aan te raden is:
http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Werkruimte%20aan%20huis/473

Groet, Esther