Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#551
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
01 maart, 2013, 16:59:19
Citaat van: Ton_Elings
Citaat van: Esther-Meer over CijfersOf de mogelijkheid van een knop \"deelbetalingen\" in Acumulus ingebouwd gaat worden, kan ik je niet zeggen.

Wel is er een item over in de handleiding/Wiki, waarin een methode staat beschreven die goed toepasbaar is en waarmee je de deelbetalingen redelijk duidelijk in beeld kunt brengen.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=deelbetalingen

Hoi Esther,

Ik heb er het gehele forum en de Wiki al eens op nageplozen maar ik heb een soortgelijke uitdaging die ik niet onder de knie krijg:
Ik heb een klant die bijv 300 euro vooruit betaalt, als een soort rekening courant. Vervolgens stuur ik elke maand een factuur van bv 75 euro.

Ik heb een rekening aangemaakt met als naam Rekening courant klant X, en daar door een interne boeking 300 euro op geboekt.
Vervolgens maak ik een factuur tegen deze rekening ter waarde van 75 euro. Nu doe ik een interne boeking van de rekening courant ovv het factuur nummer, maar het saldo blijft gewoon staan op 300euro.

Wat doe ik verkeerd?

Groetjes,

Ton

De bedoeling is dat je de factuur van 75 euro betaald zet met als rekening \"rekening courant klant x\".
Dan wordt het saldo 225 euro.
Wat voor interne boeking had j dan gemaakt van de rekening courant en waar naartoe?
#552
ok, Esther, we zijn het weer eens :-)  Precies tegelijk geantwoord dus.....
#553
De waarde van de voorraad is een onderdeel van de balans. Als je niet aan voorraadwaardering doet, dan komt het onderdeel voorraad (welke je uitdraait uit Acumulus) niet voor op de balans. Ik zou dan ook niet 0 invullen maar het gewoon weglaten.
#554
wat een prachtig, inspirerend verhaal om te lezen op dit nachtelijke uur na een heel drukke dag.
Kippenvel! Dank je Bert-Jan
#555
Speciale onderwerpen / Facturen uit het buitenland
14 februari, 2013, 22:13:24
Ok, pas dan eerst het BTW% aan naar 6 en boek het vervolgens opnieuw. Denk er aan dat je het excl BTW bedrag invult in de rubriek excl. BTW.
Je schreef dat je het bedrag excl. BTW hebt betaald dus dan moet het in het saldo-overzicht ook echt kloppen met de betaling.
#556
Speciale onderwerpen / Facturen uit het buitenland
14 februari, 2013, 08:15:29
Dan boek je de factuur als levering uit EU. Omdat je de factuur kunt beschouwen als een factuur zonder BTW (je hebt de BTW immers ook niet betaald) kun je die zo boeken. Let wel even op de toelichting bij de boeking.
#557
Speciale onderwerpen / Facturen uit het buitenland
31 januari, 2013, 13:17:57
kun je een screenshot van de factuur plaatsen?
#558
ik geloof het niet....Alleen het bedrag van de investering (dus de boeking die je ziet van het grote bedrag (cataloguswaarde van je auto) moet je verwijderen.
De andere 2 (balanspost en AF diversen) moet je laten staan.

Je mag evt. de boeking doen en me dan  tijdelijk toegang geven tot je account; mail me dan maar even.
#559
Hiervoor moet misschien nog een stukje in de wiki komen maar voor nu zou ik het zo doen (is even knutselen)

Je doet even alsof het om een bedrijfsauto gaat waarvoor je de bijtelling gaat boeken:
nieuwe boeking, ik wil de bijtelling voor prive-gebruik bedrijfsauto invoeren

vakje: BTW volledig afgetrokken niet aanvinken.
(dan wordt er namelijk 1,5% bijgeteld.

Vervolgens ga je naar laatste boekingen.
Daar zie je 3 boekingen:
-  investering (die verwijder je)
-  balanspost BTW (die is goed en vind je terug onder BTW aangifte 1d
-  af Diversen (dit is de bijzondere fiscale aftrekpost ivm de bijgetelde BTW; die boeking is ook juist
#560
Nieuwe functionaliteiten / boeking dupliceren
27 januari, 2013, 15:15:21
Misschien is er nog een tussenoplossing: wanneer je bankmutaties importeert kun je aangeven op welke kostensoort er geboekt moet worden wanneer er aan dezelfde crediteur betaald wordt. De volgende keer als je deze mutatie verwerkt hoef je er dus niet meer over na te denken.
#561
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
22 januari, 2013, 16:54:04
Borg:
Goede oplossing; mooier is als je een \"rekening\" borg brandstofpas aanmaakt en daar het bedrag op zet.
Dat doe je dan door een interne overboeking: van zakelijke rekening naar borg.
Dan blijft deze altijd zichtbaar en terug te vinden op de balans en kun je tzt evt. ook niet vergeten dat je het bedrag nog tegoed hebt.

Lijkt me ook heel goed zoals je het wilt doen met de kosten. Dan moet je natuurlijk wel handmatig nog je facturen controleren met de gedane betalingen via incasso. Je kunt de factuur evt. opslaan bij de laatste incasso van die factuur.
#562
Misschien zit het hier in:

Er worden steeds 2 IBAN\'s gegeven:
aansluitende posities en het zogenaamde Paper form (met spaties)

Je moet die eerste hebben.
#563
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
10 januari, 2013, 15:14:19
En ik (als strak georganiseerde boekhouder :) ) tank gewoon met mijn zakelijke bankpasje en doe mijn tankbonnetjes keurig achter mijn bankafschrift. Ouderwets maar effectief  :cool:
#564
Ongeveer in het midden van de pagina over KOR staat ook een link naar een site van de belastingdienst waar meer wordt uitgelegd over de berekening van KOR en de verleggingsregeling.

Nu wil ik Acumulus-gebruikers zeker niet onderschatten maar dit is een nogal ingewikkelde materie. Ik durf zelfs als boekhouder te zeggen dat ik hier altijd heel aandachtig op moet rekenen als ik het niet via Acumulus kan boeken.
Het is daarom de vraag of je dit als ondernemer moet begrijpen. Mag natuurlijk wel, maar de berekening zoals Acumulus die geeft klopt.
#565
Ik lees dit topic voor het eerst en ben ook verbaasd. Kinderopvang is inderdaad BTW-vrijgesteld dus er kan in dit opzicht niets mee gedaan worden. Helaas.....
Maar wel weer leuk dat je volgend jaar (of dit jaar nog??) vader gaat worden
#566
Nieuwe functionaliteiten / Herhaling priveboeking
13 december, 2012, 15:37:49
:)  Graag gedaan
#567
Nieuwe functionaliteiten / Herhaling priveboeking
13 december, 2012, 12:23:08
ik heb nog wel een trucje... Verdient misschien niet de schoonheidsprijs maar werkt wel.

Je maakt een zakelijke uitgave. Zet de omschrijving erbij en kiest voor BTW vrij. Vervolgens zet je % prive op 100%. Kostensoort zou ik dan op Diversen zetten, maakt niet heel veel uit. Er wordt dan niets geboekt aan BTW, niets aan kosten, gewoon een prive-boeking dus.
#568
Wow, ik ben onder de indruk!
#569
Even vanuit mijn 15-jarige bankachtergrond: \"gewone banken\" kennen inderdaad de 11-proef. Oude ING/Postbanknummers niet, dus daar zou denk ik al een hele uitdaging liggen om controle te kunnen doen.

Daarnaast denk ik even vooruit naar het moment dat de IBANcodes ingevoerd gaan worden. Elk banknummer is dan geheel anders opgebouwd. Een combinatie van cijfers en letters.

Nu ben ik geen techneut of programmeur, daar kan Bert-Jan meer over vertellen maar ik vraag me af of controle dan nog mogelijk is. Dus, Bert-Jan, kun jij je hier nog over uitspreken?
#570
wow, leuk om te horen zeg,

vind ik wel een felicitatie waard!   :cool:
#571
Voor wat betreft de verschillende inkoopfactuur regels kan ik bij Bert-Jan aansluiten: dit zijn meer complexe boekingen waarbij het de eenvoud van het programma zou aantasten. Bovendien is het technisch ook een forse ingreep. Voor de gemiddelde gebruiker zal het niet heel erg vaak voorkomen dat er meerdere regels geboekt moeten worden.

Dan over de boekstuknummers: je zou in de omschrijving kunnen beginnen met een boekstuknummer (als je dat prettig vindt) zodat je daarop altijd later kunt sorteren/selecteren op het moment dat je dingen na wilt zoeken.
#572
Nieuwe functionaliteiten / Memo\'s
02 september, 2012, 13:27:38
Klik bovenaan je scherm op \"home\". Daar staat de memo. Als je erop klikt kun je kiezen voor verwijderen.
#573
Voor mijn klanten heb ik dit vaker bij de hand gehad.
Wat me niet duidelijk is, waarom mag je de woning niet huren:
is je verzamelinkomen te laag en denken ze daarom dat je het niet kunt betalen
of:
je netto inkomen is te hoog waardoor je niet in aanmerking komt voor deze woning.

Wat je schrijft lijkt namelijk met elkaar in tegenstelling. Enerzijds zeg je dat je inkomen te laag is, dat je in aanmerking komt voor huursubsidie en dat ze je daarom geen woning aanbieden waar je geen huursubsidie voor krijgt.

Ik denk dat het het eerste punt is. Daarom moet je aantonen (met je IB aangifte) dat je verzamelinkomen weliswaar laag is maar dat je bedrijfs-winst je besteedbaar inkomen is. Dat heb ik voor veel klanten al zo geregeld en zo hebben zij dus de woning gekregen die ze wilden.

Verder schrijf je \"wat ga ik nu doen\"? Maar je hebt al besloten naar het buitenland te gaan?

Ik weet, er zijn vaak wat extra hobbels te nemen als zelfstandige, dat klopt. Maar het is een kwestie van goed aantonen en dan lukt het toch doorgaans wel.
#574
Hallo Patrick,
Op mijn site heb ik bij downloads http://www.countforyou.nl/downloads.html  een artikel staan waar je misschien iets mee kunt.
Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik nog even niet weet of het toegestaan is dat ik het op mijn site plaats. Het komt namelijk van Indicator \"tips en advies belastingen\" waar ik lid van ben.
Dat ga ik in elk geval ook even onderzoeken. Ik weet niet hoe ik het artikel anders toegankelijk kan maken.
#575
Dank voor deze \"vertaling\"  :D
Esther, jij hebt dus blijkbaar niet alleen verstand van boekhouden!  :)  :)
#576
Beste Jos,

Ik heb weinig kennis van juridische zaken (heb meer verstand van boekhouden  :D ) maar wat je hier schrijft is volledig abracadabra voor mij..... Zou je het enigszins toe kunnen lichten?
#577
BTW aftrek kun je het beste per jaar doen, alleen dat geeft namelijk een betrouwbaar beeld van de verhouding zakelijk/prive.

Dan moet je echter geen boeking als zakelijke uitgave doen maar de speciale boeking \"ik wil de kosten voor het gebruik van mijn prive-auto invoeren\".
Het is niet de bedoeling dat je een berekening maakt zoals hierboven maar dat je de werkelijke brandstofkosten neemt in de werkelijke verhouding. In dit topic kun je diverse manieren vinden hoe je dit t beste kunt bijhouden.
#578
Ach, jij hebt vast hele belangrijke, goede, andere kwaliteiten. Toevallig is boekhouden mijn vak dus tja, dan mag je wel verwachten dat ik daar een beetje creatief in ben  :)
#579
Ja, leuk he! Vond ik zelf eigenlijk ook wel toen ik het bedacht had   :D
Een interne boeking gaat ook veel sneller dan de \"normale boeking voor zakelijk gebruik prive-auto\".
En die laatste hoef je nu dus nog maar 1x per jaar te doen.
#580
Hallo Jeroen

als je op die regel in het ondernemersgedeelte klikt, dan downloadt het programma vanzelf.

Je inkomsten uit loondienst kun je dan invullen onder het kopje \"box 1 werk en woning\"

succes!
#581
doe ik t even zo:
1  maak rekening \"autokosten\" aan
2  maak van alle BTW-houdende autokosten betalingen een interne overboeking aan (van zakelijk naar autokosten) op de betaaldatum. Zo blijft je saldo zakelijk juist en houd je in beeld hoeveel autokosten je hebt gemaakt
3  aan het eind van het jaar kun je de verhouding bepalen van zakelijk/prive X
4  kijk naar het saldo op de balans van \"rekening autokosten\" Y
5  maak een boeking \"ik wil de kosten voor gebruik prive auto boeken\" 31-12-12 (of welk boekjaar dan ook)
    - vul hier bij bedrag incl. BTW het bedrag onder 4 (Y) in.
    - vul bij aftrekbaar % het % van 3 (Y) in.
    - selecteer rekening \"autokosten\"

Dan staat de rekening autokosten weer op nul.
De BTW is met het juiste % opgenomen in de BTW aangifte 4e kw.

Deze BTW bedragen moeten juist bij voorkeur in het 4e kwartaal teruggevraagd worden. De regels daarvoor zijn overigens ook nog verder versoepeld. Kleine correcties over voorgaande kwartalen mag je zonder meer meenemen in de laatste aangifte.

Hoop dat het zo duidelijk is. Anders misschien belafspraak maken.
#582
Hoe bedoel je met \"betalen\"?
Waarschijnlijk bedoel je juist dat je het t hele jaar niet terugvraagt?

Je mag de BTW natuurlijk alleen terugvragen als je zeker weet dat het t juiste bedrag is. Je kunt per kwartaal de verhouding bepalen (hoewel dat niet echt maatgevend is) en dan de correctieboeking doen waardoor je per kwartaal de BTW terugvraagt.
Beter is per jaar (stel dat je hoge onderhoudskosten hebt in een kwartaal dat je heel weinig zakelijke kilometers maakte, dan doe je jezelf erg tekort).
Doorgaans gaat het echt niet om honderden euro\'s BTW

Laat maar weten als je iets anders bedoelt.
#583
Esther, ik denk dat Hans dit bedoelt:

Als je autokosten van je prive-rekening betaalt, wil je natuurlijk wel je deel BTW terughalen. Je doet dan een prive-storting voor het kostenbedrag op de rekening \"BTW houdende autokosten\"
#584
Ik doe het als volgt (omdat geen van mijn klanten en ook ikzelf niet vantevoren weet wat het percentage zal zijn)

Maak een rekening \"BTW houdende autokosten\" aan in Acumulus.

Op het moment dat je van je zakelijke rekening onderhoud of brandstof betaalt, dan maak je een interne overboeking (daarin wordt geen BTW berekent) \"van zakelijk naar BTW houdend....\".
Zo boek je het hele jaar (of evt per kwartaal) alle autokosten waar BTW op zit op die rekening.
Op het moment dat je de werkelijke verhouding weet, maak je een boeking \"ik wil de kosten voor gebruik van mijn prive auto invoeren\".
Je neemt dan het totale bedrag dat er op de rekening autokosten staat.  

Zo komt het saldo van \"BTW houdende autokosten\" weer op 0 en je hebt het juiste bedrag aan BTW verrekend.

Ik werk er nu al een tijd mee en werkt perfect moet ik zeggen.
#585
jazeker, veel :-) Mail me maar even PM
#586
Citaat van: Karen TöningJe moet het maar durven. Ook de Belastingdienst kan tot 7 of 10 jaar na dato nog terugkomen op besluiten. You never know.

Mijn laatste reactie op dit onderwerp: er is niets \"te durven\".
Je doet niets illegaals, je stuurt de aangifte in op basis van de reële situatie. Ook al komt de belastingdienst er na 5 jaar mee (kans is nagenoeg nul), dan nog kun je aantonen dat de feitelijke situatie klopt met de door jou ingestuurde info.
Om alle twijfel te voorkomen kun je dus altijd even een briefje sturen, dan zit je altijd goed.
#587
Nee hoor, ik stuur de aangifte gewoon in \"naar keuze\" dus zoals dat het gunstigst is voor de klant. Het is in alle jaren 1 x voorgekomen dat de BD alsnog vroeg om een winstaangifte maar na verklaring van mijn kant simpel afgedaan als particuliere aangifte.
De ondernemersaangiften zijn altijd als zodanig afgehandeld.

De case die ik noemde ging om een aangifte die als particulier al volledig was afgehandeld en definitief was. Daarom een brief er achteraan
#588
Ik doe dit al jaren zo.
Als je als particulier aangifte doet terwijl je uitgenodigd bent als particulier of andersom en je krijgt gewoon een (definitieve) aanslag, dan is daarmee de aangifte goedgekeurd door de belastingdienst.

Vorige week nog zoiets bij de hand gehad. Een nieuwe klant had in 2008 als particulier aangifte gedaan. Ik heb electronisch alsnog een winstaangifte ingestuurd met ondernemersaftrek en startersaftrek. Begeleidende brief gestuurd met reden en alles is zonder meer goedgekeurd. 5000 euro verdiend. Alles legaal en goedgekeurd
#589
Ja hoor, je kunt gerust als particulier aangifte doen. 99 van de 100 keer wordt ie gewoon verwerkt en komt het dus vanzelf goed. Een enkele keer duurt t lang tot je een aanslag krijgt en blijft de aangifte dus \"hangen\". Je kunt dan even een eenvoudig briefje aan je belastingkantoor sturen met de mededeling
\"ik heb een uitnodiging gehad tot het doen van winstaangifte. Mijn activiteiten zijn echter dermate gering dat ik een particuliere aangifte heb verzonden met inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik verzoek u deze aangifte als zodanig te verwerken\"
Je kunt er ook voor kiezen om deze brief meteen te versturen als je de aangifte verstuurd hebt.
#590
Wanneer je niet aan het urencriterium voldoet en je hebt niet voor 2200 euro investeringen dan is het enige voordeel om als ondernemer aangifte te doen, de MKB aftrek (dit is meteen een nadeel als je op verlies uit gekomen bent)

Wanneer je zo eerst een paar jaar \"rustig\" met je bedrijf start, en je doet aangifte als ondernemer, dan kan het zijn dat je na 4 of 5 jaar serieus aan de slag gaat en meer winst gaat maken. Dan kun je al niet meer 3x gebruik maken van startersaftrek. Voor de belastingdienst word je namelijk gezien als ondernemer vanaf het moment dat je als ondernemer aangifte doet.
Als je eerst 5 jaar als particulier aangifte doet en vervolgens als ondernemer, dan is dat laatste jaar fiscaal gezien je eerste jaar dat je ondernemer bent.
Wel of niet fiscaal partnerschap, wel of niet baan erbij...... zo zijn er meer overwegingen.
Te veel om zo helemaal uit de doeken te doen, maar kan heel veel geld opleveren/besparen.
#591
toch een kleine aanvulling: het hangt van veel factoren af of het voordelig is of je als ondernemer aangifte doet of niet.
Ook als er geen aangifte voor je klaarstaat mag je toch als ondernemer aangifte doen (moet je wel ff de aangiftebestanden van iemand krijgen).

Als je hulp nodig hebt voor de beoordeling wat gunstig is, PM mag.
#592
woon-werkverkeer (dus van je prive adres naar je eigen praktijkadres) telt niet mee voor de BTW verrekening. Wel voor de 0.19/km
Beide regelingen mag je naast elkaar toepassen.

0.19 heeft te maken met je v&w en de BTW alleen met het terugvragen van de BTW
#593
Hoi Klaziena,

Een lokkertje voor alle vrouwen hier!!!

Mijn zoon zei altijd al \"chocolade\" is groente, het komt toch van bonen!  En nu blijkt het dus echt gezond, ga morgen verder kijken :-)
#594
Om heel eerlijk te zijn: ik denk dat we er niet zo\'n probleem van moeten maken.
Welke manier je ook kiest voor boeken: als je t maar kunt \"verkopen\" aan de inspecteur. Het zijn echt niet zulke \"boe-mannen\" als iedereen misschien denkt.
We hebben het hier bij Acumulus over mensen die hun eigen boekhouding voeren en een inspecteur heeft er echt wel begrip voor dat je soms niet precies weet hoe het zou horen.
Je mag ook het hele jaar al je kosten in een excel sheet invoeren. Net zo handig.
Op 31-12 maak je dan in één keer de boeking, je hangt je excel-sheet (compleet met sluitende kilometeradministratie, data van de betaalde kosten enz.) eraan en klaar.
De kans op controle is sowieso heel klein en ook als die er komt gaat het er om dat je het allemaal goed gedocumenteerd hebt en dat is op deze manier zeker het geval
#595
Citaat van: Karen TöningProbleem is alleen wel dat je dan aangeeft dat je in de praktijk ook een zakelijke rekening hebt waar deze kosten op geboekt staan. Ook op de Balans en op de jaarrekening komt e.e.a. weer naar voren. Overal in Acumulus blijft deze niet bestaande zakelijke rekening doorgevoerd worden. Dit is niet wenselijk en kan veel vragen van en het uitlokken van de Belastingdienst in de hand werken.

Dit is slechts een tijdelijke rekening. Zoals ik in mijn voorbeeld aangeef, loopt de rekening per 31-12 van het jaar weer op nul.
Als je de rekening vervolgens op inactief zet komt ie nergens in de boeken meer voor.

Bovendien, als de belastingdienst vragen stelt, dan heb je toch juist een fantastisch argument om te laten zien hoe goed je de onderbouwing voor het percentage doet. Geen enkele reden tot ongerustheid dus.
#596
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: AnnaliesBij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
OK........ Overzichten - Fiscaal overzicht - Toelichting????? Waar zit die knop of link van de toelichting?

Gewoon de kopbalk: datum, omschrijving, toelichting..........
#597
Kun je misschien iets hiermee: door deze rekensom toe te passen heb je in één keer de totale prive-opnamen van een heel jaar.

Winst                      30.000    plus
Beginvermogen        5.000   min
Eindvermogen        8.000   plus
      
Prive-opnamen      33.000
#598
Bij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
Wat verder kan, is per specifieke boeking, bekijken welke deel als zakelijk en welk deel als prive is aangemerkt. Maar ik denk dat het jou om een totaalbedrag per periode gaat?

Maar, een tegenvraag is: waarom zou je dit willen traceren?
Het gaat er (fiscaal gezien) alleen om of het zakelijke gedeelte goed geboekt is.
Daarnaast: wanneer je werkelijke banksaldo klopt met het saldo in Acumulus, dan kan het bijna niet misgaan.

Wellicht dat je bij export naar excel nog iets zou kunnen doen maar dan moeten we er dieper in duiken.
#599
Ik heb er het volgende op bedacht (voor de liefhebbers   ):
Een rekening aanmaken: BTW-plichtige autokosten (dus brandstof, onderhoud. Maar geen belasting, verzekering).
Op het moment dat je deze kosten betaalt, dan maak je een interne boeking
- van je \"zakelijke rekening\"
- naar \"BTW plichtige autokosten\"
Zo houdt je de kosten mooi apart en kun je het gemakkelijk terugvinden.
Aan het eind van het jaar weet je dan:
- de verhouding zakelijk prive
- het totale bedrag waar de BTW correctie op plaats mag vinden.
Je kunt dan 1 boeking doen op 31-12-2012 \"ik wil de kosten gebruik prive auto opvoeren\"
Bij \"rekening\" kies je dan \"BTW plichtige autokosten\"
Hiermee voer je de correctie (zoals het hoort) bij de laatste BTW aangifte op.
Ook de rekening \"BTW-plichtige autokosten\" staat hiermee weer op 0.
Hoop dat mijn uitleg duidelijk is en ben benieuwd wie dit gaan volgen.....
#600
Als ik de artikelen hierover lees, dan vallen onze adviezen hier (en zelfs mijn werk als belastingadviseur) helemaal niet onder die wet.

Het gaat om financiele adviezen waarbij er evt. een product verkocht wordt.

Dus hoera, wij hoeven geen opleiding te volgen?! Belastingadviseur blijft dus een vrij beroep met (helaas) dus ook het nodige kaf onder het koren..........

Dus Bert-Jan, ook voor jou: deel gerust gul je adviezen uit, we zullen je niet voor de rechter slepen  :D