Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#451
Omdat je net begonnen bent kun je misschien beter dit proefaccount laten voor wat het is en een nieuw account aanvragen.
Lijkt me sneller dan 6410 relaties verwijderen.....
#452
Yvette, goed dat je het hier ook plaatst!

Het is inderdaad een drama.
Voor zover ik heb kunnen nagaan zitten deze fouten niet in de offline versie. Bovendien is die naar mijn idee ook veel werkbaarder en er hoeft natuurlijk niet steeds ingelogd te worden om de aangifte te bekijken.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/aangifteprogramma_2014

Ik zou dus aanraden om die te gebruiken.
#453
En hier nog een zeer goed leesbaar stuk (van een naar mijn ervaring zeer betrouwbare site)
http://www.beeldrijk.org/cat/Fiscaliteiten/Werkruimte%20aan%20huis/473
(zoals ook al eerder genoemd)
#454
Mooi, graag gedaan!
#455
Hallo Berend,

Zowel bij zakelijk betaald als bij privé betaald doe je beide boekingen. Alleen bij boeking 1 moet je de keuze maken welke rekening je neemt (zakelijke rekening of buiten Acumulus)
Bij punt 1 maak je een boeking van kosten en BTW én muteer je het saldo van je rekening
Bij punt 2 corrigeer je de kosten weer

Zo komen de kosten op 0, klopt het saldo van je zakelijke rekening en verreken je toch de BTW.
#456
Goedemorgen Frans,

Zoals gezegd: dit zijn algemene adviezen. Je kunt daarmee zelf je financiële situatie beoordelen en kijken of het wat zal opleveren. Een goed advies kan alleen gegeven worden met alle informatie over pensioen, huidig inkomen, andere bezittingen, persoonlijke situatie enz.
Daarvoor kun je eventueel een financial planner inschakelen als je er zelf niet zeker van bent.

Groet, Annalies
#457
In aanvulling op wat Yvette schrijft (waar ik het helemaal mee eens ben):
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for

In het algemeen (echt in het algemeen) is het niet vaak rendabel wanneer u momenteel 42% belasting betaalt. Dan is het belastingvoordeel vaak niet groot (u moet het afzetten tegen te betalen belasting als u met pensioen gaat of de onderneming staakt). De hoogte van uw overige pensioen speelt daarbij een rol maar ook hoe t.z.t. de belastingtarieven zijn (wat natuurlijk niemand weet.....) terwijl uw geld in de reservering niet of nauwelijks rendement oplevert (u moet IB-tarief betalen over de ontvangen rente)

Hopelijk wordt u wat wijzer van de adviezen van deze 2 dames.
#458
Inventaris is zeker een goed plan  :)
#459
Die boek je als kosten zonder BTW. Kies een logische kostensoort. Huisvesting bijvoorbeeld. Zorg dat je zo goed mogelijk vastlegt wat je hebt betaald (als je contant betaalt, dan kopie advertentie of mailverkeer)
#460
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: MKB-brandstofpas
08 januari, 2015, 16:22:47
Voor Borg kun je het beste een aparte rekening aanmaken onder Beheer. Als je de borg betaalt, dan maak je een interne overboeking van je zakelijke rekening naar de rekening Borg. Die wordt dan niet als kosten geboekt maar blijft op de balans staan als vordering/nog terug te ontvangen.
#461
Graag gedaan  :)
#462
Open de boeking, kies voor tabbald v&w, hulpscherm afschrijvingen berekenen.
Kies voor aantal jaren 1
Je kunt dan de volledige afschrijving op het eerste jaar zetten.
#463
Als je het bedrag ex BTW boekt met als rekening "buiten Acumulus" dan wordt dat verwerkt als privé opname.
Het lijkt alsof je nu die 2de boeking van de zakelijke rekening hebt gedaan en daar tegenover een privé-opname. Het klopt dan ook maar die laatste 2 mutaties hebben niet werkelijk plaatsgevonden van de zakelijke rekening dus horen daar eigenlijk niet op.

Of misschien begrijp ik je niet helemaal?
#464
Je kunt dan 2 boekingen doen.
1 zakelijke uitgave, 21% BTW, rekening waarvan de bril betaald is (en indien privé dan rekening buiten Acumulus)
2 zakelijke uitgave met een - ervoor, voor het bedrag excl. BTW, BTW vrij, rekening buiten Acumulus

Zo staan de kosten op 0 en is alleen de BTW geboekt.
#465
Als jij wordt ingehuurd door een bedrijf (dus niet door de VVE) om deze werkzaamheden te verrichten, dan klopt het wat ze zeggen.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/verleggingsregeling/wanneer_btw_verleggen/bij_onderaanneming_en_personeel_uitlenen/verlegging_bij_onderaanneming_en_personeel_uitlenen
Dit is een verplichte regeling in enkele branches. Zorg dat het BTW-nummer van dat bedrijf in de relatiegegevens is ingevuld (en controleer het BTW-nummer)
#466
Speciale onderwerpen / Re: Wow-deal verwerken
13 oktober, 2014, 13:52:53
De commissie kun je het beste apart boeken als kosten. Dat zijn het feitelijk ook.
Bij ontvangst van de betaling van de factuur zet je beide boekingen op betaald via de zakelijke rekening. In dit geval hoef je dus niet te werken met de rekening deelbetalingen.
#467
Deze mogelijkheid is er niet standaard. Dat komt omdat de oplossing ook niet standaard is.
Je kunt namelijk zelf bepalen of bepaalde kosten toegerekend moeten worden aan BTW-vrije of BTW-plichtige diensten. Zo boek je je kosten dan ook BTW-vrij en met BTW-aftrek.
Of je bepaald eens per kwartaal de verhouding tussen BTW-vrij en BTW-plicht en aan de hand daarvan kun je een BTW-correctie boeken.

Kijk eerst goed naar je eigen situatie. Het zou goed kunnen zijn dat de verdeling aan de hand van de omzet helemaal niet reëel is. Als je goed kunt onderbouwen dat jij een andere verdeling kiest dan mag dat. Alles staat of valt met jouw standpunt.

Als je weet hoeveel BTW je moet corrigeren dan maak je daarvoor (bijvoorbeeld op de laatste dag van het kwartaal) 2 boekingen.
Voorbeeld:
Je moet € 105 BTW corrigeren.
- zakelijke uitgave met een - ervoor € 500 excl. BTW (dus € 105 BTW) op kostensoort diversen, rekening buiten Acumulus.
- zakelijke uitgave € 605, BTW vrij, rekening buiten Acumulus
Zo verhoog je de kosten met € 105 welke je minder als BTW mag terugvorderen.
#468
De verzonden factuur is dan geheel betaald. Je wijzigt bij die factuur het rekeningnummer in "deelbetalingen" en je slaat 'm dan op. Vervolgens op je de boeking weer en je zet 'm op "betaald". Daarmee is dan alles rond.
#469
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Nieuwe teamleden
02 september, 2014, 17:14:26
Heel mooi. Gefeliciteerd met de nieuwe locatie en welkom voor de nieuwe teamleden en succes met de werkzaamheden!
#470
Hallo Ivo,

Dank voor je reactie; je vraag is terecht. Het rekensheet had ik al aangepast maar blijkbaar nog niet als link aan de handleiding gekoppeld. Zie bijgaand. Ik zal het per aparte mail nog naar de klantenservice sturen om verwarring te voorkomen.

Groet, Annalies
#471
Dit zijn autokosten (zakelijke uitgave). BTW vrij.
#472
Alles wat je inkoopt om door te verkopen mag je onder inkopen boeken.
#473
Die kun je inderdaad net zo boeken. De incasso van zakelijke rekening naar autokosten en de terugbetaling van autokosten naar zakelijke rekening.
#474
Gaat vast lukken en anders hoor ik t wel. Je mag me dan ook altijd even mailen op info@countforyou.nl dat ik even met je mee kijk.
#475
Moneybird werkt inderdaad zo dat je eerst gaat boeken daarin aangeeft of het + of - is en daarmee of het omzet betreft.
In Acumulus maak je vooraf de keuze.
Omzet = nieuwe factuur
Kosten = nieuwe uitgave.

Hierbij gaat Acumulus er bij omzet vanuit dat het inkomsten zijn (dus geen - erbij) en bij kosten dat het uitgaven zijn (dus ook geen - ervoor)
Mocht je eens kosten betalen die je later terugontvangt, dan zijn dat negatieve kosten. Dus nieuwe uitgave, wel met een - ervoor.
Datzelfde geldt wanneer je iemand een factuur verstuurt die later niet goed blijkt. Dan kies je voor nieuwe factuur en dan wel met een - voor het bedrag.

De verwarring zit er bij self-billing in dat je misschien geneigd zou zijn om dit als credit-nota in de kosten te boeken maar daarmee zou het niet in de omzet komen maar als negatieve kosten.

Kort samengevat: gewoon een uitgaande factuur zonder - ervoor.
#476
Hallo Fernando,

Hoewel je klant hiervoor een credit-factuur stuurt, mag jij die in je administratie gewoon verwerken als omzet. Dat wil zeggen, een uitgaande factuur maken waar dan toch dezelfde cijfers op komen als op de ontvangen credit-factuur.
Je hoeft de gemaakte factuur dan uiteraard niet te versturen maar komt zo goed in je boekhouding als omzet en als betaling op je bankrekening.
Ik zou gewoon het door Acumulus voorgestelde rekeningnummer aanhouden en dan bij de toelichting in de factuur het factuurnummer van de ontvangen credit vermelden.
Mocht het toch niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag.
#477
Met een andere browser lukt het nu om in te loggen. Heb de computer al even opnieuw opgestart maar op chrome (mijn standaardbrowser) lukt het nog niet. Is het een kwestie van geduld hebben of moet ik nog iets ondernemen?
#478
Als je de offerte opent in word dan kun je eenvoudig de totalen verwijderen. Of is dat niet (helemaal) wat je bedoelt?
#479
Je verricht toch zelf de betaling en hebt dus op dat moment een factuur of iets dergelijks met daarbij een betalingsbewijs.
De betaling geschiedt doorgaans op dezelfde dag als de opdracht.
Tenzij je tientallen betalingen per dag doet op deze manier is het toch een eenvoudige handeling om dit te koppelen?
#480
Er zijn veel mensen die betalingen doen waarbij ze het niet prettig vinden dat er een duidelijke omschrijving bij staat. Bijvoorbeeld datingsites en bepaalde webshops  :)
Die shops zouden minder klanten hebben wanneer de bank eist dat er een bepaalde omschrijving bij komt te staan....
#481
Zo lang je het op je zakelijke rekening hebt staan heeft het in elk geval de consequentie dat de ontvangen rente als bedrijfsinkomsten wordt gezien waarover je inkomstenbelasting betaald.
Verder mag je er in principe mee doen wat je wilt, maar je moet er rekening mee houden dat (ook al is het geld op) je ooit inkomstenbelasting moet gaan betalen over het "opgespaarde" bedrag. FOR is niet meer dan uitgestelde belasting.
Je kunt ook besluiten om het geld in een lijfrente of banksparen (is iets anders dan sparen bij de bank!) te storten. Dan zal er waarschijnlijk meer rente over verdiend worden maar betekent ook dat je er niet meer aan kunt komen.
Ik heb er eerder al eens een stuk over geschreven in de WIKI.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for
#482
Zo, jij laat me schrikken!!
Klik op de HIER voor te toets en je ziet dat het inderdaad een (misselijke) 1 april grap is!
#483
Alvast een tip (totdat BJ het wellicht gefixt heeft). Importeer de mutaties in porties (per maand of per kwartaal), dan hoef je veel minder te klikken (gebruik ik ook als ik over een heel jaar wil verwerken. Ik gebruik ook dezelfde methode door eerst de voor de hand liggende duidelijke boekingen te verwerken en later nakijken wat niet meteen duidelijk is.
#484
Als je je uitgaven boekt vanuit de import van de bank dan hoef je niets meer handmatig aan te passen. De omschrijving vanuit je bankboeking wordt dan meegenomen.
Is dat een idee?
#485
Mooi zo!
#486
Boekingen met rekening "buiten Acumulus" kunnen nooit een verschil in de zakelijke rekening veroorzaken.

Er kunnen 2 redenen van verschil zijn:
1  het beginsaldo van de zakelijke rekening op 01-01 moet je handmatig inboeken als privé-storting (bij een positief saldo)
2  je hebt foute boekingen gedaan (dus niet alle mutaties van je zakelijke rekening geboekt in Acumulus of boekingen in Acumulus via de zakelijke rekening welke in werkelijkheid daar niet op gemuteerd zijn
#487
Speciale onderwerpen / Re: investering
21 maart, 2014, 16:53:18
De aanschaf van de laptop kun je dan het beste inboeken op 01-01-2014 om zo de BTW in 2014 terug te vragen en ook de afschrijving op de juiste manier te berekenen
#488
Je zou uit Acumulus een printje van de geboekte verzekeringen kunnen maken als aanvulling. Dan laat je zien dat je je zaken goed voor elkaar hebt.
#490
Gekocht of losse materialen gebruikt maakt niet veel uit. Het moet op de balans komen. Voor welke waarde precies en afschrijven is een gecompliceerde fiscale kwestie die niet zo te beoordelen is. Is ook niet mijn specialiteit.

Als je het niet boekt als investering komt het niet op de balans maar dan wordt het als kosten geboekt.

Misschien dat één van de andere dames er iets meer over kan zeggen maar ik denk dat dit niet meer een vraag is die zo via het forum beantwoord kan worden.
#491
Je hebt dat gebouw toch ooit gekocht? Dan moet je het met de oorspronkelijke datum invoeren en de rekening maakt dan niet uit omdat de betaling valt in een eerder boekjaar.
En waarom zou het geen investering zijn?

Of begrijp ik iets nu helemaal verkeerd?
#492
Denk dat ik het al begrijp. Je hebt gekozen voor de speciale boeking inventaris thuiswerk-ruimte?

Maar je moet kiezen voor een zakelijke uitgave.
#493
Als je een investering boekt dan kun je gewoon kiezen voor Huisvesting als kostensoort.

Je kiest dus voor kostensoort Huisvesting en investering met afschrijving over meerdere jaren.
#494
Wat bedoel je met individueel invoeren?

Bedrijfsgebouwen kunnen net zoals inventaris geboekt worden maar je kunt als kostensoort Huisvesting nemen.
#495
Bedrijfsgebouwen en terreinen kunnen in basis op dezelfde manier geboekt worden als de inventaris. Er moet echter gekozen worden voor bijvoorbeeld 30 jaar afschrijven.
De afschrijving (waar allerlei tamelijk gecompliceerde fiscale regels aan verbonden zijn) moeten dan handmatig aangepast worden.

Het ondernemingsvermogen ontstaat vanzelf als alle andere balansboekingen er goed in staan. Hoeft dus niet handmatig geboekt te worden.
#496
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Uren criterium
02 maart, 2014, 09:46:15
Alleen noteren dat je aan het werk geweest bent is dan niet voldoende.
Ik zou dan in elk geval meer specificeren wanneer je declarabele uren maakt (dat is wel te herleiden naar facturen) en wat je dan doet in de niet declarabele uren.
Hoeft niet per uur of zo, maar bijvoorbeeld:
- ontwikkelen software
- netwerken
- lezen vakliteratuur
- werken aan de website
#497
In principe is dit voldoende.
Voor het opvoeren van de bedrijfskosten is het sowieso toegestaan voor de officiële start.
Officieel moet je voor de BTW een apart verzoek indienen maar als het kort voor de start is zal de belastingdienst daar zeker niet moeilijk over doen.
#498
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: KOR
19 februari, 2014, 09:39:42
Ik kan er echt kort over zijn.
KOR toepassen in t laatste kwartaal, pas dan weet je zeker of je er werkelijk voor in aanmerking komt.
Bijzondere reactie van de mw. van de belastingdienst, zeker een slechte dag  ;)
Je mag er natuurlijk wel voor kiezen om al eerder een deel te verrekenen:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/bereken_het_bedrag/kleineondernemersregeling/aangifte_doen_als_u_geen_ontheffing_hebt/u_doet_aangifte_per_maand_of_kwartaal/u_doet_aangifte_per_maand_of_kwartaal
Administratief is dat alleen wat lastiger als je achteraf nog boekingen wijzigt in een kwartaal.
#499
Ik zou adviseren om voor de activiteit die je samen met iemand anders doet (VOF?) een apart account te nemen.
Je zult zelf voor je eigen activiteiten een EZ hebben?
#500
Ok, dan boek je het gewoon als inkopen.
Je kiest dan BTW vrijgesteld (bij inkopen/kosten maakt het niet echt uit maar is netter om vrijgesteld te kiezen)