Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Karen Töning

#101
Citaat van: Edwinweet er nog wel een paar:
met Koninginnedag een oranje interface, boompjes met kerst, paaseitjes met Pasen, een knopje waar ik mijn favoriete radio mee open en regelmatig een pop-up scherm met de laatste mop http://www.acumulus.nl/forum/img/smilies/hmm.png http://www.acumulus.nl/forum/img/smilies/wink.png
groetjes Edwin

:lol: :lol: :lol:

Gelukkig zijn er mensen als Edwin die tussen alle serieuze dingen in het leven nog een behoorlijke portie humor er tussendoor gooien.
Met Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar wordt dat al gedaan bij Acumulus. Wacht maar af....
#102
Citaat van: HRLEn je kunt er zoveel (gratis) meer mee!

 :cool:  ;)
#103
Citaat van: ThalemmaIk had ook begrepen dat het altijd 19 procent is, omdat het een dienst is. Ik lever vanuit een webshop spul met 6 procent, en reken over de verzendkosten 19 procent. Ik ging er maar van uit dat de belastingdienst er vast niet over zou klagen, als ik teveel inhield. Het komt toch bij hu terecht uiteindelijk. Then again, met de belastingdienst kun je allerlei rare fratsen verwachten bij tijd en wijle...

Zoals Bert-Jan al zei:
Indien je bijkomende kosten factureert zoals verzendkosten, sejour (eten en drinken) of kilometervergoeding, dien je hier hetzelfde BTW-%-age over te berekenen als het hoofdbestanddeel van de factuur.

Ook al heb je zelf geen BTW betaald over de postzegels, je moet er wel BTW over berekenen tenzij het hoofdbestanddeel 0% BTW heeft.

Pas op voor een naheffing van BTW als je dit niet goed doet.
#104
Als eerste zet je de originele factuur op betaald.

De originele factuur kopieer je credit. Hier maak je dus een creditfactuur van. Deze factuur krijgt daardoor een nieuwe factuurdatum en een nieuw factuurnummer. Doordat je crediteert, haal je de afgedragen BTW terug en de omzet van de oude factuur wordt het crediteren weer van je winst afgehaald.
Deze creditfactuur zet je op dezelfde betaaldatum als de betaaldatum van de originele factuur met hetzelfde rekeningnummer. Per saldo vallen ze tegen elkaar weg en hou je beide facturen bij elkaar in je saldo-overzicht.
#105
Factuurregel in het midden van de regel aanklikken en verwijderen me de knop verwijderen.
#106
Je hebt gelijk. En niet iets voor op het Forum.
#107
Dan richt je je op negatieve dingen. Je kunt het daarom beter omdraaien en je richten op wat je wel wilt.
#108
Citaat van: HRLInteressante en bewonderenswaardige levensvisie Bert-Jan, maar zit het leven zo wel in elkaar?
Waarom betalen we überhaupt verzekeringspremie?

Uit persoonlijke ervaring weet ik dat het inderdaad zo werkt. Mijn onderschrift is niet voor niets:
#109
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
29 juni, 2011, 14:49:17
Prima idee. Goed opgelost.
#110
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
28 juni, 2011, 21:49:37
Aangezien de regelgeving van de Belastingdienst met grote regelmaat gedurende een jaar wordt aangepast, en dit de hoogste prioriteit heeft om dit z.s.m. aan te passen in een online boekhoudprogramma als Acumulus, is het goed mogelijk dat sommige handelingen die op dit moment nog \"omslachtig\" genoemd worden, niet alleen maar fiscaal juist zijn, maar ook het saldo blijft kloppen, maar dat dat enigszins wel wat onvrede met zich mee kan brengen.

Vooralsnog is het zo, dat als je werkt met Acumulus, de benadering van de administratie het dichtst bij de realiteit zit t.o.v. op welke manier er dan ook wordt boekgehouden. Om de eenvoudige reden dat jij zelf de enige bent die precies weet wat er aan inkomsten en zakelijke uitgaven is geweest, zowel zakelijk als privé. Maar ook weet welke investeringen en overige kosten er gemaakt zijn.

Een andere mogelijkheid om de boekingen in Acumulus juist te krijgen is om i.p.v. een deelbetaling met een privestorting te doen, 2 facturen te maken.
#111
SBR nieuwe standaard voor aangifte

Er komt één heldere standaard voor ondernemers, accountants en administratiekantoren om financiële informatie aan te leveren vanuit hun administratiesysteem aan bijvoorbeeld de Belastingdienst, het CBS en de KvK.

Ondernemers, accountants en administratiekantoren die vanuit hun eigen systemen aangiftes aanleveren, zijn in de toekomst verplicht de SBR-standaard te gebruiken. Vanaf 1 januari 2013 moeten zij voor de Inkomstenbelasting en Vennootschapsbelasting (vanaf belastingjaar 2012) hiervan gebruikmaken. Andere belastingen volgen gefaseerd in 2014 en 2015.

Voor ondernemers die via hun persoonlijk domein op www.belastingdienst.nl aangifte doen, verandert er niets.

http://belastingdienst.nl/zakelijk/nieuwsbrief/nieuwsberichten/2011-05-30_sbr.html#P0_0

De belastingdienst kan het niet leuker maken, maar of dit nu wel zo makkelijk is zoals zij beweren betwijfel ik met al die ingrijpende veranderingen steeds.
#112
Nieuwe functionaliteiten / email facturen
21 juni, 2011, 20:46:01
Als je factuur via Acumulus verzonden is, komt dit bij Notities te staan als je de boeking opent op het tabblad Boeking.
#113
;)  :D
#114
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
06 juni, 2011, 17:27:25
Als je er even een momentje rustig geconcentreerd voor gaat zitten, dan heb je heel snel door hoe een deelbetaling in zijn werk gaat. Dit is sneller te begrijpen dan welk online boekhoudpakket dan ook  :D .

Uitleg hoe om te gaan met deelbetalingen uitgaande van een verzonden factuur waarvan een deelbetaling is binnengekomen en later de rest wordt betaald.

In eerste instantie zet je de factuur op Nog niet betaald.
Als er een deel van de betaling is binnengekomen boek je die als een privestorting met het desbetreffende factuurnummer en de naam van de debiteur in de omschrijving.
Wanneer de rest van de factuur wordt betaald, zet je de originele factuur op betaald met als betaaldatum de laatste datum waarop betaald is.
Hierna maak je een prive-opname met dezelfde omschrijving en hetzelfde bedrag als in de eerder gedane prive storting, met als betaaldatum de datum dat het uiteindelijke bedrag is betaald. Deze laatste prive-opname moet je doen om het saldo weer recht te krijgen.

Indien het nog onduidelijk is, mag je ook even bellen.
#115
Nieuws, wet- & regelgeving / Lunchbonnen
30 mei, 2011, 13:04:05
Als je de BTW op 0% zet, en het bedrag invoert wat je totaal hebt betaald, dan vraag je de BTW niet terug, maar trek je het af van de winst. Dit mag wel volgens de belastingdienst.
#116
Aan het eind van het jaar word de KOR pas toegepast voor over de periode van het hele jaar. Aan te raden is, de te betalen BTW per kwartaal gewoon te voldoen. Als aan het eind van het jaar blijkt dat de KOR van toepassing is, krijg je de betaalde BTW (of een gedeelte daarvan) terug.
#117
Voor het administratief splitsen van de werkruimte in de woning zijn de regels betreft de 30% van het totale inkomen uit o.a. werk en loon e.d., alsmede de 70 % regel niet van toepassing.

Indien er een ingrijpende verbouwing van het pand plaatsvindt, kan er ook vanaf dat moment gekozen worden om de werkruimte in de woning te gaan splitsen.
#118
Mijn excuses voor de late reactie. Maar er is goed nieuws!

Voor het administratief splitsen van de werkruimte in de woning zijn de regels betreft de 30% van het totale inkomen uit o.a. werk en loon e.d., alsmede de 70 % regel niet van toepassing.

Ook gaat het erom dat de werkruimte hierbij geen aparte opgang heeft. Als dit wel het geval is, dan valt dat onder bouwkundige splitsing. In dit onderwerp is administratieve splitsing van toepassing.

Zoals gezegd moet de oppervlakte van de werkruimte in de woning minimaal 10% zijn van de totale oppervlakte van woning.

Indien er een ingrijpende verbouwing van het pand plaatsvindt, kan er ook vanaf dat moment gekozen worden om de werkruimte in de woning te gaan splitsen.
#119
Citaat van: TobiasBert-Jan, bedankt voor je reactie en fijn te weten dat het je aandacht heeft. Ik heb idd ook al de afrondingsverschillen gemerkt bijvoorbeeld bij € 15,- INCL. btw, dit gaat niet a.g.v. uitgangspunt van bedrag ex. btw. Toch heb ik regelmatig facturen van kleine bedragen in hele euro\'s (zie www.stomen.eu) incl. btw en dan staat het wel minder netjes als het bedrag niet exact klopt, bovendien heb je met pinbetaling dan ook weer een verschil als de klant rekent op € 15,- precies.

Hoi Tobias,

voordat je een factuur verstuurd of uitprint, kun je dit aanpassen en opslaan.

Groetjes,
Karen
#120
Niet onmogelijk
#122
Geweldig, scheelt een hoop werk. Vooral bij abonnementen i.c.m. incassobatches.
#123
Dat is mooi zeg! Een geweldige nieuwe functionaliteit.
#124
Nieuws, wet- & regelgeving / Nieuwe website
25 april, 2011, 09:23:10
Dat ziet er goed uit! Het geeft alles weer wat je nodig hebt en in Acumulus kunt vinden. Mooi hoor.
#125
Beste heer Van Overbeek,

Indien u het niet eens bent met de aanslagen van de belastingdienst, kunt u, indien de bezwarentermijn is verlopen, tot 5 jaar terug verzoeken indienen tot herziening van de aanslagen. Deze brieven met verzoeken tot herziening van de aanslagen dient u te sturen t.a.v. de inspecteur van de belastingdienst van uw regiokantoor.
Het is aan te raden per jaar een brief te sturen met daarbij als bijlage een geheel nieuwe aangifte IB met daarin verwerkt alle daadwerkelijke financiele gegevens.

Nu u het online boekhoudprogramma Acumulus heeft, is het vrij eenvoudig en kost het niet al te veel tijd en geld om dit te realiseren.

Indien u hierbij hulp of begeleiding wilt kunt u kontakt opnemen.
De ervaring en hoe te handelen in dergelijke situaties is aanwezig.
#126
Wellicht is het misschien nog handiger om niet van elke kosten die je maakt voor het gebruik van de prive auto de BTW terug te vragen. Dan hoef je ook geen exacte berekeningen bij te houden. Hierdoor krijg je ook geen problemen met de belastingdienst.

Het gaat er bij de belastingdienst om dat er uit jouw administratie de verhouding zakelijk gereden km t.o.v. prive gereden km niet is af te leiden.
#127
Vraag & aanbod / factuurnummer
12 april, 2011, 15:55:18
Je kunt het factuurnummer wat op de bon staat kwijt in de Omschrijving.
#128
Nieuws, wet- & regelgeving / Lunchbonnen
08 april, 2011, 10:22:47
Na enig uitzoekwerk d.m.v. de belastingdienst is het volgende naar voren gekomen:

Lunchbonnen e.d. die kontant betaald zijn, mogen deels zakelijk opgevoerd worden als aannemelijk gemaakt kan worden (bijv. middels agenda) dat de lunch zakelijk nodig was.
Het is sowieso aannemelijker indien er van een rekening betaald is (bij voorkeur zakelijke rekening).
#129
Een mogelijkheid is om de zakelijke uitgaven gewoon met BTW te boeken. Als je de aangifte OB indiend, kun je een schatting maken welk bedrag je als voorbelasting kunt aftrekken.
#130
Citaat van: yoeristaalBedankt voor de antwoorden!
Ik had inderdaad de aangifte IB voor particulieren gedownload..

Goede programma gedownload (voor ondernemers), alles ingevuld dankzij de export-functie van Acumulus, hartelijk dank daarvoor!
Wat me wel opviel, nadat ik allemaal hokjes en vakjes en informatie had ingevuld, kwam er een dikke E -10.000 over het geheel, waardoor ik 0 euro hoefde te betalen. Klopt dit?
Nogmaals:
de omzet: ongeveer 4000 euro.
Uitgaven: ongeveer 1000 euro.

Dat kan. Waarschijnlijk heb je recht op de ondernemersaftrek. In het overzicht van de Aangifte IB kun je onderstreepte opties aanklikken, om te kijken hoe het totaal van de desbetreffende optie is opgebouwd.
#131
Ja, je bent BTW afdracht plichtig vanaf de datum dat je de factuur verstuurd. Dit staat los van wanneer een factuur betaald wordt.
#132
Citaat van: yoeristaalIk weet helaas niet welke versie dit is.
Ik heb de volgende mail ontvangen:

CiteerUw aangifte inkomstenbelasting indienen.

U moet uw aangifte inkomstenbelasting voor het sofinummer ********* over het jaar 2010 indienen.

U kunt uw aangifte inkomstenbelasting op de volgende manieren elektronisch indienen:
- via de internetsite van de Belastingdienst. Log in op het beveiligde gedeelte van de internetsite en download de aangifte inkomstenbelasting. Vul uw aangifte inkomstenbelasting in en verzend deze.
- met aangifte- of administratiesoftware. U kunt dit zelf doen of u kunt dit laten  verzorgen door uw belastingconsulent.

Uw aangifte inkomstenbelasting moet uiterlijk 01-04-2011 binnen zijn bij de Belastingdienst. Met de aangifte inkomstenbelasting doet u ook aangifte voor premie volksverzekeringen en voor de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Als u uitstel wilt, moet u hiervoor een schriftelijk verzoek indienen bij het belastingkantoor waaronder u valt. Als u uw aangifte laat verzorgen door een belastingconsulent die bij de Belastingdienst geregistreerd is, dan kan deze gebruikmaken van de Uitstelregeling belastingconsulenten.

Als u in het vervolg geen berichten meer wilt ontvangen dat een aangifte of opgaaf voor u klaarstaat, dan kunt u dit aangeven via de link \'Gebruikersinstellingen\' nadat u bent ingelogd op het beveiligde gedeelte op de internetsite.

Dit is een automatisch e-mailbericht. Heeft u vragen, neem dan contact op met de BelastingTelefoon: 0800 - 0543. De BelastingTelefoon is bereikbaar op werkdagen van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur. Kijk voor meer informatie over elektronisch aangeven op www.belastingdienst.nl. Kies \'Zakelijk\' en vervolgens \'Aangifte doen, belastingen en premies betalen\'.



------------------------------------------------------------------------
De Belastingdienst gebruikt e-mail niet voor de uitwisseling van
vertrouwelijke informatie met de burger of voor de bekendmaking
van beslissingen. De Belastingdienst hanteert conventies voor het
gebruik van e-mail. Deze zijn te vinden op www.belastingdienst.nl.

Omdat ik niet in loondienst heb gewerkt, valt daar niets in te vullen. En ik kan wel \"resultaat uit overige werkzaamheden\" opschrijven als freelancer, maar ik heb niet voor niets een inschrijving bij de KVK? Ik heb wel netjes omzetbelastingen ingediend elk kwartaal.


Yoeri, zo te zien ziet de belastingdienst jou als ondernemer voor de IB. De aangifte IB moet je downloaden van het beveiligde deel van de belastingdienstsite. Om op het beveiligde deel te komen moet je het door de belastingdienst toegestuurde gebruikersnaam en wachtwoord gebruiken. In het overzicht op deze beveiligde site staat de aangifte IB voor jou klaar.

De aangifte IB voor ondernemers bestaat uit 2 delen. Het eerste zakelijke deel en het 2e prive gedeelte. Bij Box 1 Werk en Woning overlapt het zakelijke deel een klein deel van het privegedeelte van de aangifte, namelijk de Prive onttrekkingen/-stortingen. In het zakelijke deel voer je je inkomsten en je uitgaven in aan de hand van de jaarrekening uit Acumulus. Hier komen ook nog een aantal andere vragen naar voren i.v.m. bijv. de ondernemersaftrek of, indien aanwezig, een zakelijke auto, afschrijvingen e.d. Zo kunnen er nog meer zakelijke opties zijn waar je mee te maken hebt gehad, die bij het zakelijke onderdeel thuishoren.
Je hebt sowieso wel recht op de MKB-vrijstelling. Deze wordt automatisch in het programma berekend en kun je zien in het overzicht aan het eind van de aangifte IB.
Vul de zakelijke inkomsten en uitgaven NIET in bij \"Inkomsten uit overige werkzaamheden\".

Als je hulp nodig hebt, mag je me bellen.

Vr.gr. KSB-boekhouden 06 - 20 780 153
#133
Citaat van: yoeristaalHeel 2010 heb ik gewerkt als ZZPer.
In januari 2010 een KVK nummer aangevraagd, vier keer netjes BTW afgedragen.
De omzet: ongeveer 4000 euro.
Uitgaven: ongeveer 1000 euro.

Ik heb de optie \"download gegevens van de Belastingdienst\" gebruikt, omdat ze mijn gegevens al hebben.

Wat ik mij nu afvraag, na alles ingevuld te hebben, staat er nu op mijn aangifte OVERAL een 0.
Premies 0, inkomsten 0, totaal 0.

Nergens op het aangifteformulier ben ik iets tegengekomen over mijn inkomsten.
Ik ben niet in loondienst geweest, maar heb dus wel zo\'n 4000 euro verdiend als ZZPer.
Waar vul ik dit in? Of klopt het zo?


Heb je van de belastingdienst een uitnodiging gekregen om aangifte IB te doen voor ondernemers, die voor je klaar staat op het beveiligde gedeelte van de belastingdienstsite? Of om een aangifte IB te doen voor particulieren die je van de gewone site van de belastingdienst kunt downloaden? Dit is namelijk een groot belangrijk verschil.
#134
Nieuwe functionaliteiten / Aanhef en offerte
25 maart, 2011, 23:25:12
Een factuur is een rekening. Een factuur is geen brief waar een aanhef boven hoort.
#135
Nieuwe functionaliteiten / Factuur-herhalingen
25 maart, 2011, 10:24:13
Dit is een super aanvulling voor de abonnementen! Scheelt heel veel tijd en werk. Behalve de opbouwende kritiek, deze wordt hartelijk ontvangen lijkt me. ;)

Dank je wel, Bert-Jan.
#136
Dat is inderdaad een prive opname met als omschrijving Salaris
#137
Internet Explorer versie 9
#138
Deze kun je laten staan, want Acumulus geeft dat zelf aan.
#139
Citaat van: kschwabHallo Karen,

Gelden de volgende eisen nog steeds:
- de ruimte moet een eigen ingang hebben (en evt aan derden verhuurd zou kunnen worden)
- minimaal 70% van het inkomen moet vanuit de werkruimte verdiend worden

m.a.w. een \"kantoor\" thuis (met administratie en opslag) voor iemand die voornamelijk buitenshuis werkt valt niet onder die regel?

vr gr,
Kurt

- Wanneer je geen eigen opgang hebt, kun je onder de eerder genoemde voorwaarden administratief splitsen.
- volgens mij ligt het percentage lager, hier kom ik volgende week op terug.

Het maakt niet uit hoeveel je buitenshuis werkt.
Bovenstaande vraag heeft betrekking op het bouwkundig splitsen van de woning. Daar gelden andere regels voor.
#140
Citaat van: Talent2SupportBeste Karin,
Kun je dit toelichten? Betaalde inkomstenbelasting is een prive boeking?
Ik ga voor 2010 aangifte doen samen met mijn partner. Hier zal een te betalen bedrag uit komen van ons gezamenlijk. Vermoedelijk gebruik ik hiervoor de inkomsten uit mijn onderneming. Boek ik dit dan af als een prive boeking of kan ik de belasting ook gewoon betalen vanaf mijn zakelijk rekening? Kortom ik zou hier nog wel iets meer uitleg over willen.
Alvast dank.
Ingrid

Betaalde inkomstenbelasting mag je niet als zakelijke kosten opvoeren. Dit is prive.

Als je de inkomstenbeasting wilt betalen van je zakelijke rekening, dan maak je in Acumulus een priveboeking - Uitgave (AF) - selecteer je zakelijke rekening.
#141
Betaalde of ontvangen Inkomstenbelasting is een priveboeking.

Het ondernemingsvermogen aan het begin van het boekjaar is doorgaans hetzelfde als het ondernemingsvermogen aan het eind van het voorgaande boekjaar. Dit bedrag kun je vinden op de jaarrekening of op de aangifte IB van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de nieuwe aangifte IB wordt gedaan.
Het ondernemingsvermogen is het eigen vermogen inclusief de FOR.

Indien er geen sprake is van een onderneming in het voorgaande jaar, dan zet je het ondernemingsvermogen aan het begin van het boekjaar op 0.
#142
Nieuwe functionaliteiten / kasboekingen
25 februari, 2011, 11:44:28
Heb je een zakelijke auto of een prive auto?

Materiaal betaald van de rekening Kas, kun je boeken als zakelijke uitgave, betaald van Kas.

Lunch kun je ook boeken als zakelijke uitgaven, kostensoort Representatie & Verteer, betaald van de rekening Kas.
#143
Indien iemand BTW-plichtig is, moet er sowieso altijd BTW verrekend worden als er meer of minder betaald wordt dan het factuurbedrag.

V.w.b. betalingskorting bij betaling binnen een bepaalde termijn zoek ik nog uit. Ik kom hier later op terug.
#144
Als er meer of minder betaald wordt dan het bedrag wat er op de factuur staat, moet hier ook weer apart BTW over berekend worden.
#145
Klopt Bert-Jan.

Hallo Jan-Paul,
ik kom hier later op terug.

Groet,
Karen
#146
Vraag & aanbod / Eigen vermogen
01 februari, 2011, 16:35:49
Thanks HRL
#147
Veel sterkte met de verdere ontwikkelingen. Keep up the good things.
#148
Vraag & aanbod / hypotheek
19 januari, 2011, 11:27:48
Tenzij werkruimte in de woning van toepassing is. Lees dit topic eerst aandachtig door

http://www.acumulus.nl/forum/viewtopic.php?id=725
#149
Vraag & aanbod / Eigen vermogen
09 januari, 2011, 22:44:32
Het eigen vermogen aan het eind van een boekjaar, hoef je pas weer in te vullen in de aangifte IB van het jaar daarna. Dit is een aparte vraag in de aangifte.

Voor het overige het volgende:
beginbalans beginnen

Om een boekjaar te starten, zet u de volgende stappen:

Saldi
Maak voor iedere betaalrekening inclusief Kas een priveboeking naar deze rekening op 1 januari met het bedrag van het beginsaldo, noem deze boeking bijvoorbeeld: Beginsaldo.
Dit dient u elke jaar opnieuw te doen.
De daadwerkelijke beginsaldi staan apart vermeld op het eerste afschrift van het nieuwe jaar.


Investeringen
Er zijn twee soorten investeringen: investeringen die direct volledig worden afgeschreven in hetzelfde jaar, en investeringen die worden afgeschreven over meerdere jaren.
Investeringen zonder afschrijving boekt u op de datum van aanschaf en deze verschijnen alleen op de balans van het jaar waarin de investering is gedaan.
Investeringen met afschrijvingen over meerdere jaren, boekt u ook op de aanschafdatum. Deze investeringen verschijnen op de balans van meerdere jaren. Acumulus rekent dit automatisch uit.

Stel u begint in april 2011 met Acumulus en u wilt uw investering van een computer op de balans zetten van 2011. Deze computer hebt u op 12 oktober 2009 gekocht. U boekt dan een nieuwe zakelijke uitgave met als datum: 12-10-2009. Omschrijving: computer. U selecteert Investering met afschrijving over meerdere jaren u geeft het aantal jaren de de restwaarde op. Wanneer u de boeking hebt opgeslagen, staat de computer met het juiste bedrag op de balans van 2011.
Dit hoeft u slechts eenmalig te doen.

Openstaande debiteuren/crediteuren
Indien u nog openstaande facturen hebt van vorig jaar en u wilt deze op de balans hebben van dit jaar, dan kunt u de facturen eenvoudig invoeren op de originele datum. Deze blijven op de balans staan zolang deze niet zijn betaald.

Voorraden en leningen
Voer per jaar de waarde in van uw voorraden en leningen. Dit dient elk jaar opnieuw gedaan te worden.

Openstaande BTW
Aan het einde van het vorige boekjaar is bekend welk bedrag u nog moet betalen (of kunt ontvangen) aan BTW. U dient deze handmatig toe te voegen aan de balans van het nieuwe jaar.

Hiervoor is een speciale functie ingebouwd. U vindt deze onder:

Nieuwe boeking -> balanspost -> Nog te betalen of te ontvangen BTW.
#150
Ter aanvulling:

Citaat van: voschristianIk ben dit jaar voor het eerst Acumulus gaan gebruiken en loop tegen een vraag aan hoe ik mijn ondernemers(eigen) vermogen van eind 2010 kan doorvoeren op de begin balans van 2011.
Ik wil dit niet doen met een prive opnamen van mijn rekening courant (RC) want dan komt het saldo van mijn RC niet overeen met het saldo in Acumulus.


Als je zakelijke rekeningen aan het begin van een boekjaar niet op 0 staan, dan moet je in Acumulus per 01-01 een priveboeking maken met het saldo wat op je rekening staat om je saldo in Acumulus kloppend te houden.

Als je voor 2010 of 2011 al ondernemer was, dan moet je bij de Aangifte IB je eigen vermogen invullen van het eind van het vorig boekjaar.
Het kan dan ook zijn dat er nog het een en ander van de vorige jaarrekening over moet worden genomen in Acumulus.