Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - DDD

#1
Ik ben ook benieuwd of er ook andere mensen zijn die zoiets zouden gebruiken.
#2
Natuurlijk. Bij een factuurherhaling zou ik graag een regel willen kunnen toevoegen met de wettelijke rente of bijvoorbeeld administratiekosten. Nu kan ik wel een afzonderlijke factuur opmaken, maar dan moeten er twee afzonderlijke facturen worden verzonden. Ik heb wel bedacht dat ik op de rentenota natuurlijk in de regel het totaalbedrag kan vermelden, maar erg fraai is dat niet.
#3
Ik heb vandaag mijn eerste rentenota opgemaakt. Het zou mooi zijn als bij factuurherhalingen er ook de optie was een regel toe te voegen met de verhoging.
#4
Nieuwe functionaliteiten / Re: Acumulus gaat Mobiel
15 december, 2013, 19:40:11
Jazeker, maar die kan ik niet koppelen aan Acumulus, voor zover ik weet. Ik heb een Xperia Z1.
#5
Nieuwe functionaliteiten / Re: Acumulus gaat Mobiel
15 december, 2013, 14:00:31
Het direct inbellen naar contacten kan misschien handig zijn, dat moet ik eerst ervaren. Maar de grootste toegevoegde waarde van een mobiele versie lijkt me dat je ter plekke een offerte verstuurt en dat je je uren kunt invoeren/ tijd kunt bijhouden met een stopwatch. Dus dat zou wat mij betreft een belangrijke functionaliteit zijn voor een mobiel apparaat.
#6
De koppeling met Timewriter is dus niet ideaal? Dat is goed om te weten, want ik zat er aan te denken om Timewriter met Acumulus te combineren.

Als iemand andere suggesties heeft hoor ik ze ook graag.
#7
Het is een fiscalist die DGA's maar ook grote bedrijven bijstaat. Maar dit soort dingen zijn tot op heden niet aan de orde. Het gaat echter om grote bedragen, dus ik denk dat dat zeker de moeite waard is, ik zal je op de hoogte houden.
#8
Ik heb een accountant en fiscalist die mij bijstaan. Alleen ik ben nog maar net begonnen en vind dit een leuk forum. En daarnaast had de accountant hier nog nooit van gehoord, dus misschien is het wel zo dat het efficiënter is om een advies van een deskundige op dit forum erbij te krijgen. Ik wil daar best voor betalen, want het gaat om grote bedragen.

Ik weet het verschil, maar drukte me dan niet zo goed uit. Ik stelde me voor het tweede huis als zakelijk te etiketteren en het andere administratief te splitsen.

Het zakelijk kantoor heb ik eigenlijk vooral omdat dat in mijn geval verplicht is. En mijn baan houdt helaas binnenkort ook op, vermoedelijk.

Overigens begreep ik eerder op dit forum dat je het ook gewoon kunt doen, en dan een voorziening kunt aanleggen voor het geval de inspecteur niet akkoord gaat. Dat lijkt me ook wel een optie, omdat de totale huur waarschijnlijk helemaal niet zoveel hoger ligt dan bij een gemiddeld advocatenkantoortje.
#9
Ik vond het al best duidelijk, maar ik doe mijn best.

Ik heb twee huurhuizen. Het tweede huis heb ik vanwege de reisafstand naar mijn werk vanaf mijn eerste huis.

Sinds 1 september ben ik voor mijzelf begonnen als ondernemer. Ik heb daarbij een kantoor gehuurd in Utrecht. Daarnaast werk ik nog 1,5 dagen in de week bij een werkgever. Contacten met die werkgever zijn van belang voor het slagen van mijn bedrijf.

Ik denk dat ik het tweede huis in ieder geval als zakelijk kan aanmerken.

Voor wat betreft het eerste huis is het wat ingewikkelder. Op grond van de rekentool op de website van de belastingdienst kan dat wel. Ik verdien er zeker 10 procent van mijn inkomen, want ik werk ook wel eens thuis (ook weer vanwege de reisafstand).

Als ik de rekentool van de belastingdienst bekijk is het 10procentscriterium niet beperkt tot de omvang van de ruimte. Het gaat erom dat je aannemelijk kunt maken dat het huis (deels)kwalificeert als ondernemingsvermogen. Er wordt gezegd dat het aantal m2 een goed uitgangspunt is. Maar het kan niet beslissend zijn, want de wet zegt dat niet.

Ik zou bovendien zeggen dat de bijtelling voor privégebruik moet worden verminderd vanwege de onderhuur, en dat dan de verhuurinkomsten als bedrijfsinkomen moeten worden gerekend. Dus het is nog wel even rekenen wat nu aantrekkelijker is.

In ieder geval concludeer ik dat je als ondernemer met een eenmanszaak meestal beter een huurhuis kunt hebben dan een koophuis.
#10
Ik heb een tweede huis, althans, appartement, in de buurt van mijn werk. Dat is zo gegroeid toen ik werknemer was, ook in verband met de filedruk destijds. Ik heb ook een gewone huurwoning. Sinds september ben ik voor mijzelf begonnen, vanwege het feit dat mijn zelfstandige werkunit werd opgeheven. Ik heb een advocatenkantoor opgericht.

Vanwege vereisten die samenhangen met het uitoefenen van mijn vak moest ik perse in Utrecht kantoorhouden, in ieder geval voor de eerste drie jaar (opleiding). Ik werk zeker één dag per week thuis, en overnacht in het tweede huis omdat dat dichter in de buurt van mijn werk is en vlakbij mijn part-time werkgever (waar ik nu nog 1,5 dagen per week werk).

Het tweede huis is alleen gehuurd vanwege mijn werk, dat is ook echt waar. Ik zit er over te denken het tweede huis daarom als zakelijke woning aan te merken. Dat neemt niet weg dat ik er natuurlijk ook slaap en als zodanig ook privé van geniet. Dat zou ik echter ook thuis kunnen doen, ware het niet dat dat verder weg is.

Als ik in mijn 'eerste' huis werk, doe ik dat vaak in de woonkamer. Is dat een probleem? Ik heb nu een werkkamer die net niet 10 procent van de woonruimte omvat, tenzij ik de zolder niet meeneem. De zolder is onderverhuurd (met toestemming van de verhuurder).

Ik zou me kunnen voorstellen dat ik het standpunt inneem dat ik minimaal tien procent van mijn inkomen in mijn eerste huurwoning verdien (dat is absoluut waar, laten we zeggen, inclusief het weekeinde, 20 procent) en dat ik het andere huis niet zou hebben als ik niet dit werk deed (dus daarvan zou je dan toch zeker 90 procent als zakelijke kosten moeten rekenen.

En hoe zit dat dan met de BTW over bijvoorbeeld de uitgaven?




#11
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben die veel korte activiteiten achter elkaar doet. Adviseurs en consultants, advocaten en dokters die hebben aan de lopende band zulke gesprekken. Maar misschien lossen zij het op een andere manier op, bijvoorbeeld via een afzonderlijk tijdschrijfsysteem. Dat kan ik ook best doen, maar het leuke aan Acumulus vond ik nu juist dat het alles tegelijk kon wat ik nodig had.

Maar dat eerste wacht ik dan af. Dat is natuurlijk niet zomaar opgelost en het heeft ook geen haast. Het geeft nu alleen een aantal rode gevallen in de urenregistratielijst van geannuleerde regels, ik neem aan dat die niet op de factuur verschijnen. Het is een goede aanleiding om heel goed te kijken voordat ik op ok klik.

Ook als ik ingelogd ben verwijst Explorer me weer terug naar de hoofdpagina. Dus bij mij werkt dat op de een of andere manier niet.
#12
Dat betekent echter dat als je in de haast de verkeerde optie selecteert je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Want als je 30 relaties hebt met elk 30 mogelijke activiteiten is een foutje snel gemaakt.

Wat is de logica dat je niet kunt wijzigen naar een andere relatie? Als ik een e-mail beantwoord dan moet ik invullen wie het betreft en wat ik deed. De kans dat ik de verkeerde relatie invul is even groot of misschien wel groter dan de kans dat ik de verkeerde werkomschrijving invul.

Overigens is het als je meer dan 20 verschillende dingen per dag in rekening brengt wel degelijk van belang dat er steeds een stukje afvalt. Mensen bellen op. Je moet eerst alle spullen erbij zoeken, ondertussen loopt de teller nog niet. Na een minuut ofzo ben je zover. Als ze na vijf minuten klaar zijn, wat toch vaak het geval is, dan factureer je als je niet oplet twee minuten in plaats van 6, terwijl dat laatste een veel eerlijker beeld geeft van de daadwerkelijke inspanningen. E-mails die minder dan twee minuten kosten factureer ik niet, maar als ze 5 minuten kosten wel. Ik kan natuurlijk handmatig naar boven afronden, maar dat is extra ingewikkeld omdat hij niet accepteert dat je iets in de tijd wijzigt zolang de teller loopt. Op deze manier zou ik nog aan geen drie werkuren per dag komen.

Het lijkt me trouwens een goed idee om in het overzicht tijdsregistratie de optie 'vandaag' als sorteermogelijkheid toe te voegen. Je kunt nu wel sorteren op relatie, startdatum, omschrijving en je kunt ook de data invullen, maar 'vandaag' zou in mijn geval veruit het meeste gebruikt worden.

Klopt het trouwens dat als ik een directe link maak naar de urenregistratiepagina dat die na een tijdje niet meer werkt?  Ik wilde hem als vaste link in de favorieten zetten maar dat lukt niet. Idem met het urenoverzicht.


#13
Ik begin net met Acumulus en wil gebruik gaan maken van de tijdnotities.

Ik kan niet vinden hoe ik een tijdnotitie die per ongeluk aan het verkeerde dossier is toegewezen kan corrigeren.

Daarnaast ben ik benieuwd hoe ik kan zien hoeveel uur er op een bepaalde dag geschreven is.

Tenslotte is het in Explorer zo dat je een aantal minuten alleen kunt invoeren als je eerst de klok stopzet. Het zou handiger zijn als hij vanzelf begreep dat hetgeen je invult het juiste aantal is. Is er ook een sneltoetscombinatie om de tijdnotitie te openen? Eventueel via bijvoorbeeld Fingertips?

Tenslotte lijkt het er op dat als je negen en een halve minuut gewerkt hebt hij er slechts 9 in rekening brengt, terwijl feitelijk je er altijd al een halve minuut bij moet optellen. Dat is wel lastig. Het zou mooi zijn als hij het automatisch naar boven zou kunnen afronden op 0,1 uur.
#14
Dat kan dus wel!

Dat is heel mooi. Dat ga ik gelijk proberen.
#15
Ik ben een nieuwe gebruiker van Acumulus, ik ben er nu al helemaal blij mee. Ik mis een paar dingen waarvan een met betrekking tot dit draadje.

Waarom kan een invoerder niet ook een nieuwe relatie invoeren? Dat zou wel zo handig zijn. Ik vind het niet zo'n prettig idee om alles open te laten maar het invoeren van een nieuwe klant hoef ik niet per se zelf te doen, wat mij betreft.