1
Speciale onderwerpen / Re: Onderneming en de woning: Max. aanloopfase, KIA inrichtingskosten, keuze BV?
« Gepost op: 18 mei, 2021, 14:00:32 »
Hi,
Zoals aangegeven is het écht handiger om één en ander telefonisch te bespreken omdat best een lastige vraag is om hier zo te beantwoorden. Ik zal vraag 1 en 2 hier kort algemeen beantwoorden. Helaas kan ik dus niet goed aangeven of dit op deze situatie ook van toepassing is.
1. Als de ruimte zich als zelfstandige werkruimte kwalificeert en dit deel ook als zakelijk wordt geëtiketteerd op de balans (De vraag is of je dat uberhaupt wenst. Maar dat is zoals ik aangaf een financieel plannings vraagstuk. Welk vraagstuk eerst beantwoord dient te worden), mogen de kosten eventueel worden meegenomen in het resultaat en hebben inderdaad dan invloed op de IB-heffing. Het is dan wel van belang dat de tenaamstelling van de factuur aan de onderneming is gericht. Dit is ook van belang om de btw te kunnen aftrekken. Wel wil ik aangeven dat 12 maanden voor opstart onderneming wel ver vooruit is. Het is dus van belang om dit goed te onderbouwen waarom dit als zakelijke kosten worden aangemerkt. Staat de factuur op privé is het uiteraard nog lastiger om te onderbouwen. Er moet dan namelijk uit andere stukken blijken dat er al voornemen was/is om de onderneming op te starten op het moment van aankoop. Bijvoorbeeld omdat er ook logo's / folders etc. zijn gemaakt. De afschrijving start echter meteen bij aankoop. Dus niet later als de onderneming is opgericht. Uiteraard kan er ook worden gedacht aan inbreng vanuit privé (zonder btw aftrek mogelijkheid) mocht de tenaamstelling van de factuur niet correct zijn.
2. Je aanname klopt. BTW is (gedeeltelijk) aftrekbaar. Hier is het van belang hoeveel procent van de kosten als zakelijke kosten kan worden toegekend. Anders is niet alles volledig aftrekbaar en zal hier een berekening van het zakelijk deel over moeten worden gemaakt. Opnieuw is onderbouwing van groot belang. Als er sprake is van KIA aftrek is het van belang dat de activa ook op de balans geactiveerd blijft staan. Mocht er namelijk sprake zijn van verkoop of schenking binnen 5 jaar is er namelijk sprake van desinvestering en zal er genoten KIA terug moeten worden betaald. Na deze 5 jaar zou er dan een correctie boeking kunnen worden gedaan om de activa te de-activeren op de balans. Zelf zou ik dan de activa dan in 1x afschrijven en een negatieve aankoop inboeken voor het zelfde bedrag. Dit over privé verrekenen en in de aangifte IB dit dan corrigeren.
Vraag 3. kan ik niet beantwoorden en zoals aangegeven is het voor vraag 1 ook al beter om eerst één en ander te bespreken voordat het besluit wordt genomen om het gedeelte van het pand zakelijk te etiketteren.
Mocht u toch contact wensen, blijft mijn uitnodiging staan.
Zoals aangegeven is het écht handiger om één en ander telefonisch te bespreken omdat best een lastige vraag is om hier zo te beantwoorden. Ik zal vraag 1 en 2 hier kort algemeen beantwoorden. Helaas kan ik dus niet goed aangeven of dit op deze situatie ook van toepassing is.
1. Als de ruimte zich als zelfstandige werkruimte kwalificeert en dit deel ook als zakelijk wordt geëtiketteerd op de balans (De vraag is of je dat uberhaupt wenst. Maar dat is zoals ik aangaf een financieel plannings vraagstuk. Welk vraagstuk eerst beantwoord dient te worden), mogen de kosten eventueel worden meegenomen in het resultaat en hebben inderdaad dan invloed op de IB-heffing. Het is dan wel van belang dat de tenaamstelling van de factuur aan de onderneming is gericht. Dit is ook van belang om de btw te kunnen aftrekken. Wel wil ik aangeven dat 12 maanden voor opstart onderneming wel ver vooruit is. Het is dus van belang om dit goed te onderbouwen waarom dit als zakelijke kosten worden aangemerkt. Staat de factuur op privé is het uiteraard nog lastiger om te onderbouwen. Er moet dan namelijk uit andere stukken blijken dat er al voornemen was/is om de onderneming op te starten op het moment van aankoop. Bijvoorbeeld omdat er ook logo's / folders etc. zijn gemaakt. De afschrijving start echter meteen bij aankoop. Dus niet later als de onderneming is opgericht. Uiteraard kan er ook worden gedacht aan inbreng vanuit privé (zonder btw aftrek mogelijkheid) mocht de tenaamstelling van de factuur niet correct zijn.
2. Je aanname klopt. BTW is (gedeeltelijk) aftrekbaar. Hier is het van belang hoeveel procent van de kosten als zakelijke kosten kan worden toegekend. Anders is niet alles volledig aftrekbaar en zal hier een berekening van het zakelijk deel over moeten worden gemaakt. Opnieuw is onderbouwing van groot belang. Als er sprake is van KIA aftrek is het van belang dat de activa ook op de balans geactiveerd blijft staan. Mocht er namelijk sprake zijn van verkoop of schenking binnen 5 jaar is er namelijk sprake van desinvestering en zal er genoten KIA terug moeten worden betaald. Na deze 5 jaar zou er dan een correctie boeking kunnen worden gedaan om de activa te de-activeren op de balans. Zelf zou ik dan de activa dan in 1x afschrijven en een negatieve aankoop inboeken voor het zelfde bedrag. Dit over privé verrekenen en in de aangifte IB dit dan corrigeren.

Vraag 3. kan ik niet beantwoorden en zoals aangegeven is het voor vraag 1 ook al beter om eerst één en ander te bespreken voordat het besluit wordt genomen om het gedeelte van het pand zakelijk te etiketteren.
Mocht u toch contact wensen, blijft mijn uitnodiging staan.