Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#602
Ik denk er het volgende aan de hand is: je hebt je wel ingeschreven bij de kvk en die geeft het door aan de belastingdienst. Waarschijnlijk is er toen geoordeeld dat je inkomsten gelden als \"inkomsten uit overige werkzaamheden\". Dat betekent dat je als particulier aangifte doet. Je moet het dan niet invullen bij je loon uit dienstbetrekking maar het betreffende vakje aanvinken bij de inkomsten in het programma. Dan wordt ook niet (zoals in de zakelijke aangifte) de MKB vrijstelling in mindering gebracht op je verlies.
Wanneer je als ondernemer aangifte wilt doen (zeker niet aantrekkelijk zo lang je niet aan het urencriterium én verlies hebt) dan kun je daarvoor een brief schrijven aan je belastingkantoor zodat je zakelijke aangifte klaargezet wordt op de beveiligde site.
#603
gewetensvraagje: waarom print je m nog uit voor je eigen administratie....gewoonte? Bij mij ook hoor, tot een half jaar geleden. Zou niet meer weten waarom ik het ooit uitgeprint heb....
#604
Nieuws, wet- & regelgeving / BTW Q4 en IB box 3
22 januari, 2012, 11:56:48
De grens moet je zelf aangeven. De belastingdienst kijkt er bij controle na of het bedrag dat je op je balans van de zaak hebt wel reëel ondernemingsvermogen is. Bijvoorbeeld om belasting te reserveren, (BTW en IB), FOR of autokosten.
Je moet echt een keuze maken of een rekening zakelijk of prive is. Laat dat zien door de keuze van de tenaamstelling (zakelijk of prive)

Er is wel degelijk onderscheid zoals je kunt zien in je IB aangifte. Er is een balans zakelijk én box 3 prive.

Als je de rekening waarop je FOR gezet hebt niet op je zakelijke balans opneemt kun je die FOR dus niet opvoeren voor 2011 omdat je eigen vermogen dan niet toereikend is.

Eventueel zou je het aannemelijk kunnen maken dat je de betreffende rekening nu opneemt in je balans (en dus weg laat uit box 3) en de tenaamstelling bij de bank zsm aanpast. Ik denk dat het bij eventuele controle wel verdedigbaar is.
#605
Nieuws, wet- & regelgeving / BTW Q4 en IB box 3
21 januari, 2012, 13:17:58
Het is belangrijk om wel een onderscheid te maken in je privé en zakelijke bezittingen door aparte zakelijke bankrekeningen aan te houden. De rekeningen die zakelijk zijn komen op je zakelijke balans en dus niet in je IB aangifte box 3. Consequentie is wel dat de ontvangen rente op die rekeningen als bedrijfsinkomsten tellen.
Gereserveerd geld voor BTW zou dus in je zakelijke administratie voor dienen te komen.
Schulden aan de belastingdienst mag je niet opvoeren als schulden in box 3, dat is dus wel een probleem.
Dit is dus iets om in 2012 te regelen; evt. een zakelijke spaarrekening op naam van je bedrijf. Als je evt. geld wilt gaan reserveren voor FOR dan is het ook noodzakelijk dat je zakelijke balans hoog genoeg is om te mogen reserveren. Voldoende reden dus om dit te regelen.
Wellicht ten overvloede:
het saldo per 01-01-2012 gebruik je pas voor de aangifte IB 2012, nu dus nog niet.
Tot slot:
voordat je je in allerlei bochten wringt om je bezittingen box 3 omlaag te brengen. Over het bedrag boven de drempel betaal je 1,2% belasting. Dat is dus 120 euro per 10.000 euro.
#606
Nieuws, wet- & regelgeving / FOR correct invoeren
10 januari, 2012, 17:15:20
Ok, ik begrijp nu je vraag. Wat er geadviseerd wordt, om bij de bank een (spaar)rekening te openen waar je de gereserveerde FOR op zet zodat je het geld niet \"per ongeluk\" uitgeeft. In dat geval maak je wel een daadwerkelijke overboeking van je zakelijke rekening naar je zakelijke FOR-spaarrekening.
Daarnaast doe je de FOR-boeking zoals jij dit gedaan hebt. Dan wordt die toevoeging aan de passiva-kant gezet als een soort lening. Misschien is daar de beschrijving ietwat onduidelijk. Door de boeking van die FOR ontstaat automatisch een soort lening. Je hoeft dus niet nog zo\'n boeking te doen.
Hoop dat t zo duidelijk is
#607
Nieuws, wet- & regelgeving / FOR correct invoeren
10 januari, 2012, 17:02:06
De eerste boeking is goed. Je ziet dan dat er op de balans (als je klikt op toon inhoud) de FOR rechts staan.

De tweede (over)boeking die je hebt gedaan is niet juist. Het is puur een fiscale post. Je boekt immers niks over, het saldo van je bank wordt niet lager. Dus met deze boeking verlaag je onterecht je banksaldo.
Maar, heb je dan misschien zelf een rekening FOR aangemaakt? Anders kan ik t zo niet plaatsen.
#608
Dankjewel Karen, weet ik weer iets meer.
Omdat jij veel weet van werkruimte enz, zou je op onderstaande link willen kijken?
http://www.inzakengaan.nl/fiscus/eigenhuis.html

als je iets naar beneden scrollt, dan staat er onder \"kosten werkruimte\" iets over inrichting die je weliswaar niet kunt aftrekken maar wel mag meetellen voor investeringsaftrek.
Kan het daar mee te maken hebben dat Acumulus wel het hele bedrag meeneemt voor de investeringsaftrek?
#609
Een klant van mij heeft apparatuur aangeschaft van (ca) 2400 ex BTW.
Echter, het is geboekt als 50% prive waardoor er slechts een investering is van 1200 ex BTW

Toch wordt er bij KIA aangegeven dat er voor 2400 is aangeschaft en dat hij dus voor KIA in aanmerking komt.
Klopt dat? Heb hier wel eens iets over gelezen maar weet het niet goed.

Verder voor dezelfde boeking: als ik in het activa-scherm de bedragen voor afschrijving aan wil passen, komt hier ook weer het totaalbedrag te staan (om af te schrijven) en niet alleen het zakelijke deel van 50%

Iemand hier ervaring mee? Of Bert-Jan, Karen??

Ik dacht dat het misschien voor meerderen handig is om hier het antwoord op te weten, vandaar de \"openbare\" vraag.
#610
Ook mijn dank aan de mannen van Acumulus voor hun klantvriendelijke manier van werken, Karen ook bedankt voor de samenwerking; twee weten er meer dan één.
Ik wens iedereen een goede jaarwisseling en goede zaken voor het nieuwe jaar!
www.countforyou.nl
Annalies Janssens
#611
Deze berichten had ik ook gelezen. Maar, weet je misschien antwoord op mijn vraag:
Geldt de regeling met ingang van vergoeding rente belastingjaar 2012 of wordt er meteen vanaf 1 januari helemaal geen rente toegekend als de fiscus binnen de termijn terugbetaalt.
Voorbeeld:
ik heb op 20 december 2011 een eerste aangifte 2007 ingediend. De aanslag komt op 25-01-2012. Wordt er dan nog wel rente vergoed tm 31-12-2011 of dat ook niet meer.
#612
Dat is niet op te lossen helaas. De belastingdienst eist dat je aantoont wat de verhouding is. Heel misschien zou je het als volgt kunnen doen (wel veel werk).
- al je brandstofbonnen over het jaar bewaren en herberekenen (aan de hand van verbruik) hoeveel kilometers je dan ongeveer gemaakt hebt. Je noteert zowel de zakelijke als de prive kilometers in het hele jaar zodat je het wel sluitend hebt met de je brandstofverbruik. Dan kun je dus toch de verhouding bepalen. Voor het geval je controle krijgt dan lijkt het me dat je je behoorlijk ingedekt hebt.
#613
Ik zou het zo doen: maak een schatting, (zorg dat je niet teveel btw terugvraagt) en boek alles vanaf 1 januri met die verhouding. Neem een consequente omschrijving zodat je aan het eind van het jaar deze boekingen makkelijk kunt sorteren op omschrijving. Als het jaar om is bepaal je de werkelijke verhouding. Je kunt dan 2 boekingen maken op 31-12-201.  het totale jaarbedrag negatief met de geschatte verhouding en een nieuwe boeking van het hele jaarbedrag in de juiste verhouding. (doe dat wel vóór de laatste BTW aangifte, anders moet je boekhouder  :D weer een correctie daarop maken.
#614
Als je op 1 januari je kilometerstand noteert en op 31 december, dan weet je de totaal gereden kilometers. Je kunt dan dus ook de verhouding bepalen als je je zakelijke kilometers op deze manier aantoont.
Lijkt me raadzaam dat je op de een of andere manier die kilometerstand kunt bewijzen. Bijvoorbeeld met onderhoudsfacturen waar ook vaak de kilometerstand genoteerd wordt.
#615
Nieuws, wet- & regelgeving / FOR Oudedagsreserver
10 december, 2011, 10:31:59
Advies om het wel of niet te doen laat ik even buiten beschouwing. Dat hangt van veel factoren af. Maar, je kunt nog met terugwerkende kracht van 5 jaar (2006 kun je  nog tot 31-12-2011 indienen) FOR toevoegen. Het is dan wel nodig dat je balans voldoende eigen vermogen laat zien. Je kunt nooit meer dan het eigen vermogen toevoegen.
Wanneer je alsnog 2010 toevoegt, en je wilt 2011 ook toevoegen, dan moet je er dus voor zorgen dat er eind 2011 een eigen vermogen binnen het bedrijf is van: toevoeging 2010 + gewenste toevoeging 2011.
Voor 2010 kun je desgewenst je aangifte gecorrigeerd gewoon opnieuw indienen.
#616
Nieuwe functionaliteiten / Inclusief BTW
21 november, 2011, 10:37:43
Via beheer, producten, kun je het bedrag inclusief BTW invoeren. Het bedrag excl. wordt dan automatisch berekend.
Ook bij het handmatig invoeren per regel in de factuur, kun je meteen naar het bedrag incl. BTW gaan.
#617
Het is wel eigenaardig dat we net met ingang van 2012 geconfronteerd worden met een drastische wijziging: de zelfstandigenaftrek wordt niet meer aflopend bij meer winst maar wordt een vast bedrag.
In het nieuwe voorstel wordt de zelfstandigenaftrek weer wel winstafhankelijk maar dan net andersom. Hoe meer winst, hoe meer aftrek. De hardwerkende full-time ondernemer die weinig winst haalt, ontvangt dus een lagere aftrek. Of dit eerlijk is? Vind ik niet.....

Waar ik zelf wel al jaren op hoopte, is dat het urencriterium naar rato van de gewerkte maanden zou gelden. De helft van het jaarbedrag zou dan ook redelijk zijn. Maar als je nu in een half jaar als ondernemer 1200 uur maakt (ruwweg 46 uur per week!!) krijg je niets...

Maar, we zullen wel weer afwachten wat de \"wijzen in het westen\" gaan beslissen.....
#618
Hallo Andre,

Toch een kritische noot.... Ik zou iemand eens kritisch mee laten kijken op je website. Zoals het nu is (en eerlijk gezegd al zoals je bericht hierboven is), staan er erg veel taal- en spelfouten in. Misschien doe je al heel goede zaken maar dat kan ongetwijfeld nog veel beter worden als je je website wat verbetert...
Succes!
#619
Nieuws, wet- & regelgeving / FOR Oudedagsreserver
04 november, 2011, 11:12:01
Citaat van: Bert-JanAOV is geen lijfrente dus daarmee wordt de FOR niet verlaagd.

Je kunt de FOR wel verlagen door gewoon een bedrag uit deze reserve te halen en toe te voegen aan je winst.

.... ik moet dit bestrijden.... Als je het zo zou doen is het een soort \"middeling\" wat je zelf toepast. Afname mag onder de volgende voorwaarden (zie belastingdienst)

Afname oudedagsreserve
In de volgende situaties neemt de oudedagsreserve af of wordt deze opgeheven:

U koopt een lijfrente voor een inkomensvoorziening en u verzoekt ons om de oudedagsreserve met dat bedrag te laten afnemen.

Het bedrag van de oudedagsreserve is hoger dan het ondernemingsvermogen, terwijl van 1 van de volgende situaties sprake is:

U staakt de onderneming geheel of gedeeltelijk.

U bent op 1 januari van het kalenderjaar 65 jaar of ouder.

U voldoet dit kalenderjaar en het vorige kalenderjaar niet aan het urencriterium.

 

Een afname of opheffing van uw oudedagsreserve betekent in principe dat u een hogere winst hebt. Daarom moet u het bedrag van de afname of opheffing van de oudedagsreserve toevoegen aan de winst. Dat doet u in de aangifte bij \'Box 1: winst uit onderneming\' in het scherm \'Wijzigingen in toelaatbare reserves\'.
#620
De belastingdienst vindt opvolgende nummering belangrijk. In jouw geval kun je het beste de factuur wel invoeren maar met een 0-bedrag. Dan een omschrijving invullen met bv \"vervallen ivm storing\" of zoiets. Misschien met verwijzing naar de vervangende factuur (als die er is). Andere mogelijkheid is om de factuur wel in te voeren en inderdaad kiezen voor \"kopieer factuur credit\" met verwijzen naar de foute factuur en reden.
Mag allebei.
#621
Nieuwe functionaliteiten / 2de en 3de herinnering
28 september, 2011, 09:41:37
Hallo Wout:
prima mogelijkheid: maak een aparte (kopie) factuursjabloon aan die je gebruikt voor 2e 3e of volgende herinnering. Daar kun je dan de tekst aanpassen.
#622
Hallo Martin,

Best begrijpelijk je vraag. Je hebt denk ik gekozen voor \"ik wil de kosten voor gebruik prive-auto\". Dit scherm is alleen bedoeld om het zakelijk deel van de BTW op autokosten te boeken.
Motorrijtuigenbelasting is echter volledig prive. Je kunt hiervoor dus een \"prive-boeking\" doen.

Hoop dat het zo duidelijk is.
#623
gewetensvraag.... waarom print je m eigenlijk nog voor je eigen administratie? Tot voor kort deed ik dat zelf ook nog hoor, maar zie er eigenlijk het nut niet van in. Zeker sinds de \"verwijderde\" boekingen als functionaliteit erbij gekomen is. Mocht je eens per ongeluk iets verwijderd hebben....
#624
nu wel gestemd. Ik had niet gezien dat dat kon... sorry.... ben een digi-dummie....
#625
Ik gebruik altijd PDF om te versturen via email. Ik verstuur niets per post, print helemaal niets meer en adviseer ook mijn klanten om de door hen (van mij) ontvangen facturen als document aan de boeking te hangen. Even wennen maar dan reuze handig.
#626
Nieuws, wet- & regelgeving / Rusteloze zondag
11 september, 2011, 19:01:46
Wat herkenbaar! Zal voor veel meer \"kleine\"ondernemers herkenbaar zijn. Ik ben zelf dan ook maar eens gaan wandelen, precies wat je al dacht  :)
En heerlijk hoor, even \"verplicht\" niet aan je verplichtingen denken....

Is t vanmiddag nog goed gekomen met je?