Mbt het 1e probleem:
Met de antwoorden op onderstaande vragen kun je waarschijnlijk achterhalen wat er mis gaat:
• Is het btw-nummer naar Acumulus verstuurd? Wordt op de relatiekaart opgeslagen.
• Wat staat er bij de “Omschrijving” (op het overzicht “Laatste boekingen”)? Nederlandse btw, levering met buitenlandse btw, intracommunautaire levering, …
Het is belangrijk dat de instellingen van de plugin vallend onder “Over uw winkel” en het veld “btw-nummer” (geavanceerde instellingen) correct zijn ingevuld.
Mbt vraag 2:
De totale EU-verkopen komen van Acumulus (omdat de webwinkel slechts een van de mogelijke verkoopkanalen is). Als deze optelt, worden er dus facturen naar EU consumenten met het standaard NL btw-regime gemaakt. Beide vragen combinerend zou ik dan zeggen:
• Het btw-nummer wordt niet herkend en dus niet verzonden, waardoor het een factuur met buitenlandse btw wordt.
• Als er ook in Acumulus geen btw wordt berekend wordt het gezien als btw-vrije of 0% producten/diensten. Aangenomen dat jullie die niet verkopen:
◦ De instellingen “Over uw winkel” staan verkeerd, of
◦ Jullie ontvangen een waarschuwingsmail hierover maar die wordt niet ontvangen: controleer het “E-mail” adres onder “Uw Acumulus account” of anders jullie spamfolder.
Bedankt voor de info. Ik denk het probleem lag aan dat het BTW nummer niet goed werd doorgestuurd. Deze kwam bij de geavanceerde instellingen niet overeen met de naam van het veld van de plugin die ik gebruik.
Nu ik dit heb aangepast word het BTW nummer goed doorgestuurd.
Ik zie de boeking nu ook netjes bij 3b in omzet + ICP aangifte + hij staat geboekt als intracommunautaire levering aan BE046XXXXXX.
Dus denk het nu goed staat, bedankt voor de informatie.
Alleen nog even kijken of er wel Belgische BTW word gerekend & geboekt als een Belgische consument besteld, ik heb bij EU Omzetdrempelpercentage 0 gezet.