Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Bert-Jan

#451
Stel je hebt netjes alle inkomsten en uitgaven geboekt en op basis daarvan netjes btw afgedragen.

Maar je hebt de btw niet juist op de balans staan door bijvoorbeeld:
- geen beginbalanspost btw;
- KOR als teruggave geboekt i.p.v. fictieve afdracht;
- afdrachten niet geboekt als btw-afdracht maar als priveopname.

Stel dat er op de balans 300 nog te betalen btw zou moeten staan over het 4e kwartaal maar er staat 2300. Dan kun je een naheffing krijgen van 2000,- van de belastingdienst op basis van de foute btw op de balans.

Als de btw op de balans lager is dan je hebt afgedragen, hoor je mogelijk niets, maar als het meer is, krijg je gewoon een extra aanslag.

Terwijl je wel hebt betaald...
#453
OK dank.  :)

PS: jouw spamfilter is een beetje streng want wij krijgen bericht dat we jou niet kunnen mailen.
#454
Dus wel aftrekbaar als kosten?
#455
Iemand schreef het volgende...

"Bij mijn weten is dat onjuist. Pensioenpremies voor een verplicht bedrijfstakpensioen vormen geen bedrijfskosten, en horen dus niet op de (fiscale) WV- rekening thuis.
De betaalde premies kunnen wel worden opgegeven, maar buiten de winstaangifte,  en voor zover er jaar- of reserveringsruimte voor is."

Wat denken jullie dames?
#456
Misschien moeten we een keer een scherm maken voor uitgebreid zoeken.
#457
Hoeveel facturen heeft Janssen?
#458
Moet ik over nadenken.

Het moet allemaal wel overzichtelijk blijven.
#459
Op welke term wil je zoeken?
#460
Die is inderdaad alleen bedoeld voor de ICP-opgave.
#461
Verkoop je Janssen?
#462
Dan wordt het lastig. Ik dacht aan aparte kostenplaatsen maar die zijn gekoppeld aan de hele factuur.
#463
In het overzicht Verzonden facturen kun je zoeken op trefwoord. Dan wordt ook gezocht in de factuurregels.
#464
Factureer je producten en diensten gescheiden of ook op een enkele factuur?
#465
Vraag & aanbod / Re: kosten 'acumulus' boekhouder
05 augustus, 2015, 15:06:59
Ik denk dat de slimme dames daar wel iets over kunnen zeggen.
#466
Je zet de originele factuur en de creditfactuur allebei op betaald op dezelfde datum.
#467
Minister van sociale zaken Assher stelt dat werknemers mensen zijn en geen kostenpost.

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/4089861/2015/06/27/Asscher-werknemers-zijn-mensen-geen-kostenpost.dhtml

De minister probeert hiermee de schuld voor de effecten van het regeringsbeleid op de arbeidsmarkt in de schoenen van de werkgevers te schuiven.

Als er iets of iemand is, die stuurt op geld, is het de overheid wel.

Bejaarden zijn mensen en geen kostenpost. Toch worden zij niet meer verzorgd en op straat gezet omdat de overheid het te duur vindt.

De overheid vindt wel meer 'mensen' te duur.

- Chronisch zieken.

- Jong-gehandicapten.

- Kinderen die speciaal onderwijs nodig hebben.

- Mensen die thuiszorg nodig hebben.


Je kunt je afvragen op welke 'mensen' de overheid niet heeft bezuinigd.

Vanuit deze achtergrond een moreel appèl doen aan de werkgevers, dat is pas echt immoreel.
#469
"Wanneer u langer dan twee jaar gebruik maakt van dezelfde internetaanbieder, dient u voortaan bij deze aanbieder te blijven."

Dat geeft de internetaanbieder zekerheid. Dat is belangrijk indien deze bijvoorbeeld een hypotheek wil afsluiten.

Wilt u na twee jaar toch van uw internetaanbieder af, dan betaalt u een hoge afkoopsom.

Klinkt dat onredelijk?

Jazeker! Gelukkig is het niet waar.

Maar waarom geldt dit dan wel voor werkgevers vanaf 1 juli 2015 indien zij personeel langer dan twee jaar in dienst hebben?

Waarom worden contracten voor onbepaalde tijd opgedrongen aan werkgevers terwijl de rest van de samenleving daar niets van moet hebben?

Langer dan twee jaar lid van een voetbalclub?
U huurt al meer dan twee jaar een woonruimte, kantoor of heel pand?
Al meer dan twee jaar uw auto in onderhoud bij dezelfde garage?
Langer dan twee jaar lid van de ANWB?

Kassa! U zou er voor onbepaalde tijd aan vast zitten of een hoge boete moeten betalen.

Niemand, maar dan ook echt niemand zou dit pikken.

Logisch dat werkgevers dit ook niet accepteren met als gevolg dat werknemers sneller op straat staan.

En nu met z'n allen roepen dat de werkgevers onredelijk zijn.
#470
Vraag & aanbod / Re: Gebroken boekjaar
16 juni, 2015, 17:11:59
Dat lijkt mij geen probleem. Ik zou dat even voorleggen aan de belastingdienst.
#471
Waarom lijkt officiële ondersteuning en begeleiding van ZZP-ers zo vaak in handen te liggen van mensen die zelf helemaal geen ondernemer zijn?

Het begint bij de kamer van koophandel. Daar worden de plannen van een aspirant-ondernemer niet beoordeeld door een ervaren ondernemer maar door een werknemer die elke maand salaris ontvangt. Of deze nu werkt of ziek thuis zit.

De CAO-beveiligde medewerkers op de loonlijst van de belastingdienst geven ook graag advies hoe je een onderneming kunt starten. Geen probleem.

Bij de banken idem dito. Hypotheekaanvragen van ondernemers worden beoordeeld door werknemers die alleen de zekerheid kennen van een vast dienstverband. Met een cursus balans-lezen moet je immers een aardig beeld hebben van ondernemerschap.

ZZP-ers worden dus geadviseerd en beoordeeld door werknemers die arbeidsvoorwaardelijk het meest verwijderd zijn van zelfstandigheid.

Dat is hetzelfde als reisadvies vragen aan iemand die nog nooit een voet buiten de deur heeft durven zetten.

Of - wanneer men een nieuwe auto wil kopen - advies vragen aan iemand die geen rijbewijs heeft en altijd met het openbaar vervoer reist.

Dat zoveel ZZP-ers een onderneming van de grond krijgen, is met alle respect voor alle 'adviseurs', toch echt hun eigen prestatie.
#472
De banken geloven meer in een baan met een vast contract dan in een zelfstandige onderneming.

http://banknieuws.blogspot.nl/2015/05/veh-zzper-stuit-nog-steeds-op-muur-bij.html

In welk jaar leven we eigenlijk?

Mensen met een (vaste) baan verliezen tegenwoordig heel makkelijk hun werk. Was dit de banken nog niet opgevallen? Het zijn juist de ZZP-ers die er voor zorgen dat er weer brood op de plank komt.

Waarom krijgen mensen die elk moment ontslagen kunnen worden en stil blijven zitten waar zij zitten in de hoop dat het nog even zal duren, meer krediet dan mensen die het leven in eigen hand nemen en voor zichzelf zorgen?

Is een actieve ZZP-er eigenlijk niet veel kredietwaardiger dan een werknemer die hoopt dat hij niet ontslagen wordt, en als hij ontslagen wordt, DAN pas gaat nadenken hoe de hypotheek moet worden betaald?

Er zijn meer dan 800.000 ZZP-ers,

maar dat was de banken nog niet opgevallen.
#473
Misschien op

import cargadoorsbedrijf
#474
Ik zou een bedrijf inschakelen dat dit allemaal regelt.
#475
Ik heb al heel wat inspecteurs aan de lijn gehad met de vraag of er een XML-auditfile kon worden gemaakt.

Iedere keer heb ik verteld dat dit niet aanwezig is maar dat het wel heel goed mogelijk is om controles uit te voeren.

Iedere keer was dat voor de belastingdienst voldoende.
#476
Je kunt een verwijderde boeking herstellen bij Laatste boekingen -> rechts onderaan -> Verwijderde boekingen.
#477
Volledige SEOshop-integratie gratis beschikbaar voor Acumulus gebruikers.

Vanaf heden is het niet meer nodig om periodiek met CSV-bestanden te werken maar kunt u gebruik maken van een volautomatische koppeling.

U voert uw SEOshop webwinkel-gegevens in en Acumulus regelt de rest.

U vindt de koppeling onder:

Beheer ->
Integratie met andere software ->
SEOshop configuratie starten ->
SEOshop configuratie inregelen

We hopen dat u hier veel gebruiksgemak van zult ondervinden.
#478
Die vraag wordt vaker gesteld. We hebben nog geen concrete plannen maar het is iets waar wij op termijn wel wat mee willen doen.
#479
David de Boer heeft een oplossing bedacht om ING-bankgegevens ouder dan 18 maanden, in te lezen in Acumulus.

Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=K3zFYxdl1xI

Code:
https://gist.github.com/davdebcom/cbe7ef32d13427953def
#480
Hoopgevend.
#481
Uiteraard. Acumulus is in de eerste plaats voor onszelf ontwikkeld. Wij hadden zelf een pakket nodig.

We vinden het in de tweede plaats niet erg dat anderen het ook gebruiken :)
#482
Op 11 april 2000 liepen Sjaam en ik de kamer van koophandel in Leiden binnen.

We gingen een eigen onderneming starten. Naast onze banen. We werden consultants.

In 2005 kwam Devosweb op de markt en in 2008 Acumulus. Sindsdien zijn we eigenlijk geen consultants maar een software-bedrijf.

Vanaf 2008 ontwikkelde zich een mooie samenwerking met een aantal zeer slimme dames: Esther, Annalies, Grietje en Yvette.

In 2013 werd Guido mede vennoot en in 2014 kwamen Dunya en Aris het team versterken.

Er is veel gebeurd in de afgelopen 15 jaar en ik ben daar heel dankbaar voor. Meer dan 12.000 organisaties in Nederland maken dagelijks gebruik van onze software-oplossingen.

Mijn grote dank aan iedereen die dit mede mogelijk heeft gemaakt en - niet in de laatste plaats - aan al onze klanten.

Bert-Jan
#483
Speciale onderwerpen / Re: Onverplichte Betaling
09 april, 2015, 20:20:50
Priveboeking dus.
#484
Speciale onderwerpen / Re: Onverplichte Betaling
09 april, 2015, 14:09:39
In de horeca en bij taxi's worden fooien gegeven.

Deze fooien dienen niet opgegeven te worden als zakelijke inkomsten maar als overige inkomsten uit arbeid.

Bij een fooi is er in zekere zin toch sprake van een prestatie omdat de klant dit bewust geeft als dank voor de dienstverlening.

In het geval van Bert is er op geen enkele manier sprake van een prestatie, ook niet indirect.

#486
1. Ierland, BTW van 0%, er staat op deze factuur expliciet "customer to reverse charge" en mijn BTW-nummer

Levering uit EU

2. Tsjechië, buitenlandse BTW van 21%, hier staat mijn BTW-nummer niet erop!

Gewone factuur 0% btw

3. VS, BTW van 0%, mijn BTW-nummer staat erop

Levering buiten EU
#487
Ik verwacht tot mijn spijt niet dat dit wordt ingebouwd.
#488
Speciale onderwerpen / Re: Onverplichte Betaling
04 april, 2015, 21:08:39
Ik zou dit boeken als privestorting. Er staat geen prestatie tegenover.
#489
Dat is mijn gemiddelde van verschillende bronnen. Ministerie van Financien, ZZP-Nederland etc. De een zegt 10.000 de ander 6.000  :)
#491
Hoe is het mogelijk om zoveel relaties fout te importeren?

Ik zou eerst een test doen met 20 of zo.
#492
De snelste methode op dit moment is de relaties aanvinken en dan klikken op het derde icoontje en dan op Verwijderen.
#493
Ik denk dat de automatische koppeling overschat wordt.

De koppeling is primair een import in het bankboek. Enkele pakketten zullen proberen automatisch af te letteren maar dat kan niet in alle gevallen omdat een bankmutatie vaak te weinig informatie bevat. Je kunt dan het pakket leren meer gegevens te koppelen aan een bepaalde mutatie maar dat kan in Acumulus ook.

Automatische import zal zelden tot nooit betekenen dat je dus niets meer hoeft te doen. Je moet controleren of alles goed is gegaan en eventueel correcties aanbrengen alsook de ontbrekende mutaties zelf handmatig verder doorboeken.

ING heeft ons verteld dat wij mee kunnen doen maar daar zijn wel kosten aan verbonden. Dat is op zich nog niet zo'n ramp maar ING vertelde ook dat men ons niet zou noemen in advertenties over de koppeling.

Ik vind het allemaal niet uitnodigen om serieus verder naar te kijken.

Misschien later wel.
#494
Dit is een bericht voor de deelnemers aan de cursus Aangifte Inkomsten-belasting met Acumulus welke wordt gegeven op 17, 19 en 23 maart 2015.

De cursus zal gegeven worden door Esther van der Meer (www.meerovercijfers.nl) en Annalies Janssens (www.countforyou.nl)

Ter informatie en ter voorbereiding hierbij een aantal zaken.

Het adres

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal Rood (17 en 23 maart) of zaal Groen (19 maart)
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht

Routebeschrijving
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/routebeschrijving_marinus_ruppertgebouw.pdf

Wanneer je de ingang neemt aan de smalle kant van het gebouw aan de Universiteitsweg, vind je zaal Rood ongeveer halverwege de gang aan je rechter hand. Voor zaal Groen loop je door totdat je een lange gang aan je linkerhand treft. Rechts in deze gang is zaal Groen.

Zorg ervoor dat je ca. 18:45 uur aanwezig bent, zodat we op tijd kunnen beginnen.

In verband met mogelijke files en het zoeken van een parkeerplek, adviseren wij jullie om op tijd te vertrekken.


Ter voorbereiding

Neem de checklist goed door voordat je begint met het invullen van de aangifte.
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2014/Bijlage%201%20Checklist%20tbv%20IB%20aangifte%202014.pdf

Tijdens de cursus is het handig om te hebben:

- Uitdraai eigen jaarrekening voor de IB-aangifte uit Acumulus plus de schermafdrukken, zoals in checklist staat.

- Bij eigen laptop: denk er aan om het programma vast te installeren en eventueel de eerste persoonsgegevens in te vullen! Zorg ook dat de accu is opgeladen.

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind vorig jaar was (uit IB aangifte 2013).


Als het goed is, zal er wifi aanwezig zijn.

De handleiding en de bijlagen kunnen hier worden gedownload:
https://wiki.acumulus.nl/

Heb je verdere vragen, dan verzoeken we je deze op ons forum te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Tot ziens op de cursus!

SIEL

Sjaam Mahabier
Guido Passet
Bert-Jan Wiegeraad
#495
Nieuwe functionaliteiten / Re: BTW Mix
12 maart, 2015, 16:59:23
Het scherm voor de zakelijke uitgave kent diverse fiscale regelingen afhankelijk van de kostensoort en zaken als dienst vs product, EU of geen EU alsook afschrijving wel of niet. Als je dat meerdere keren moet uitrekenen en toepassen in een factuur, wordt het een complex scherm.
#496
Nieuwe functionaliteiten / Re: BTW Mix
12 maart, 2015, 15:52:12
Dit is lastiger dan het lijkt.
#497
Zover ik kan zien is de Oxfam Novib aangemerkt als ANBI.

Je kunt dan de kosten zonder BTW opvoeren.
#498
Voor de zekerheid zelf ook maar even gedownload.