Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#301
Dat is niet juist.

Ik kopieer even iets uit het eerste stuk van dit topic:

Aftrekbare kosten
Tot de aftrekbare kosten horen onder meer:
- een evenredig deel van de huur
- een evenredig deel van de energiekosten, verzekeringskosten (geen bedrijfsverzekering), schoonmaakkosten en dergelijke die u maakt
- de inrichtingskosten voor het deel wat u voor de onderneming gebruikt, bijvoorbeeld voor vloerbedekking, behang, bureau(s) en kastruimte (over deze kosten moet u mogelijk afschrijven)

Het gaat dus niet om een evenredig deel van de inrichtingskosten van de hele woning.....
#302
Tsja.....wat zal ik hier eens van zeggen.....
\"Neem je eigen standpunt in, als je denkt dat je dit kunt verdedigen\" ?

Mijn advies: niet doen! Er zijn grenzen....
#303
Meestal staat dit vermeld op de aanslag gemeentelijke belastingen die je eens per jaar krijgt.
#304
Als het goed is heeft Sjaam voor alle cursisten de documenten laten printen.
#305
Of vragen op het forum stellen, zodat een van de supporters kan antwoorden......

Beterschap, mannen!
#307
IK zou je een mail kunnen sturen, maar kan je ook wijzen op de site van Acumulus. Daar staat een lijstje met administratiekantoren/boekhouders die Acumulus ondersteunen.

En voor alle duidelijkheid: je kunt ook veel vragen kwijt op het forum en je zou een cursus kunnen volgen voor de Aangifte IB met Acumulus. De eerstkomende is 18 maart a.s. ;)
#309
Grappig :)
#310
Als je in Acumulus geen voorraadwaardering toepast, vul je ook in de IB-aangifte geen waarde in bij de voorraad.
Het is dus een keuze die jij zelf maakt, waarbij je in alle redelijkheid een beslissing neemt.
#311
Het beste is om het verhaal van Bert-Jan even rustig door te lezen en te bepalen of jij aan voorraadwaardering wilt/moet doen.

Voorraadwaardering houdt idd aan, dat je op 31 december de voorraad telt en waardeert (tegen inkoopprijs) en deze waarde op de balans zet ipv meteen als kosten in de winst/verliesrekening.
#312
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
11 februari, 2013, 14:33:51
Of de mogelijkheid van een knop \"deelbetalingen\" in Acumulus ingebouwd gaat worden, kan ik je niet zeggen.

Wel is er een item over in de handleiding/Wiki, waarin een methode staat beschreven die goed toepasbaar is en waarmee je de deelbetalingen redelijk duidelijk in beeld kunt brengen.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=deelbetalingen
#313
Citaat van: Bert-JanHandel je in tweedehands goederen, dan dien je vanaf 1 januari 2013 de volgende zin op de factuur te vermelden:

Bijzondere regeling – gebruikte goederen

Ik heb nergens gelezen waar die zin moet komen te staan. Wij adviseren jullie dat toe te voegen aan het factuursjabloon.


Zie bijlage voor een bestandje met de factuureisen en -wijzigingen in 2013.

Ik zal het ook in de Wiki nog ergens toevoegen.

Groet, Esther
#314
Leonie heeft via rechtstreekse mail ook contact opgenomen en antwoord gekregen.
Ik zie dat deze vraag nu \"open\" blijft staan op het forum.

Ter info: Het ging mij er om dat duidelijk was dat dit artikel niet direct voor ondernemens met een BV geschikt was.
 ik zal de titel van het stuk veranderen in \"eenmanszaak\" ipv IB-ondernemer, om verwarring te voorkomen.
#315
Ja, zorg voor een goede beginbalans van de BV en zet die met wat hulp in Acumulus. Dan heb je een goede basis om mee te starten. Als je wat concrete aanwijzingen nodig hebt kun je de klantenservice van Acumulus mailen, of als je wilt een rechtstreeks bericht aan mij sturen.

En houdt de Wiki in de gaten, want de komende tijd worden er nog een aantal stukken toegevoegd, die o.a. voor BV-administraties in Acumulus handig zijn.
#316
Klopt....

Op de Wiki/handleiding staat ondertussen ook een stuk hierover. Met daarbij de vermelding dat je in 2012 moet letten op de btw-verhoging.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=priveauto-ib-ondernemer
#317
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
10 januari, 2013, 15:06:19
:lol:
#318
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
10 januari, 2013, 13:39:28
En dat is dan wel een terechte uitspraak ;)

Tankbonnen dien je wel te bewaren, allemaal, stuk voor stuk.....
Zo\'n rekening eens per maand is dus zo gek niet, hoor.
#319
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
09 januari, 2013, 14:48:07
Zal altijd een passie blijven vrees ik.... ;)
#320
Nieuws, wet- & regelgeving / MKB-brandstofpas
09 januari, 2013, 10:21:27
Het ging in deze uitspraak om het wel/niet aftrekbaar zijn van de BTW, niet alleen om de brandstofkosten.

De reclame is er op gebaseerd dat dit zonder een brandstofpas niet geaccepteerd zou worden door de fiscus, wat niet correct is.
Waar de reclame naar verwijst is een standpunt over kassabonnen in het algemeen.
Voor brandstof is er een uitzondering: tankbonnen betaald met pinpas (of creditcard) worden geaccepteerd. Er is dan via de bankafschrijving een link te leggen naar zowel afnemer als leverancier.
#321
Ik heb er wel wat mee gedaan ;)
#322
Ik denk persoonlijk dat het belangrijkste is dat mensen weten dat de berekende KOR welke in het BTW-overzicht van Acumulus staat volledig juist is, wanneer alles correct is ingevoerd.

Bij twijfel kan er altijd even een vraag op het forum gezet worden, een mail aan de klantenservice of een PM aan een van de supporters.
Er is altijd iemand even bereid om mee te kijken waar de mogelijke afwijking door veroorzaakt wordt.
#323
Dat zou best zo kunnen zijn. Als je alles goed in Acumulus hebt ingevoerd, klopt het in ieder geval.... ;)

Onderstaand tekst uit het hoofdstuk in de Wiki:

Hoe groot de belastingvermindering is, hangt af van het BTW-bedrag dat u in een jaar aan de Belastingdienst zou moeten betalen.
 Als u totaal aan BTW af moet dragen:

 •onder de € 1345 > dan is de KOR maximaal € 1345 (dus hoeft u niets af te dragen)
 •tussen de € 1883 en € 1345 > dan is de KOR 2,5 x (€ 1883-af te dragen btw)
 •boven de € 1883 > geen KOR
 
 
Uitzondering: het kan zijn dat u in de BTW aangifte over een heel jaar ziet dat u per saldo minder dan € 1345 BTW heeft ontvangen en dat u toch niet (geheel) recht hebt op de KOR. Dat heeft te maken met de berekening van fictieve BTW van verleggingsregelingen. Acumulus berekent dit automatisch dus u kunt altijd de gegevens uit de Acumulus aanhouden. Andersom kan het zijn dat het saldo tussen ontvangen en betaalde BTW meer dan € 1883 is terwijl u wel recht hebt op de KOR.
#324
Ik heb zojuist die drie boekingen in de Wiki erbij gezet.
Zie onderstaande link:

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=kleine-ondernemersregeling-kor
#325
Ik denk dat dit een goede toevoeging is, om de drie boekingen van de KOR in de Wiki te zetten.
Een van ons gaat het er bij zetten.....
(reken op uiterlijk morgen ;))
#326
Je haalt nu twee dingen door elkaar....

Als je het huurrecht als zakelijk vermogen wilt aanmerken (en dus aan de voorwaarden hiervoor voldoet!), dan boek je alle kosten en aan het eind vh jaar een % van de WOZ waarde als privegebruik.

Je kunt er ook voor kiezen om de verhouding zakelijk/privé te berekenen en dan alleen het zakelijke deel te boeken. Dit kan bijvoorbeeld ook als je minder dan 10% van je huurwoning als zakelijk gebruikt.

En zoals gezegd: er komt een hoofdstuk over in de Wiki. Duurt even een paar dagen, maar zodra het er staat zal ik hier de link vermelden.
#327
Het privegebruik is een correctie die je aan het einde vh jaar kunt boeken in Acumulus.
De woonlasten (huur, gas, water, elektra, verzekeringen etc.) gewoon per maand/kwartaal inboeken.

Edit: ik zie dat Floris ook al goede tips heeft gegeven ;)
#328
Het huurrecht als ondernemingsvermogen verwerken doe je door dit in je administratie te boeken. Dus alle kosten als zakelijke uitgave invoeren.

Het privegebruik (% vd WOZ-waarde) moet je in mindering brengen op deze kosten, dit kan in Acumulus via Nieuwe boeking > Speciale Boeking > ik wil een bijzondere fiscale aftrekpost of bijtelling invoeren

Het betreft in dit geval een bijtelling, geef als kostensoort Huisvesting op en zet bij de omschrijving dat het privegebruik vd woning betreft.

NB ook eventuele huurtoeslag moet in mindering gebracht worden op de kosten vd huisvesting, dit kan ook door bovenstaande manier.

Omdat dit weer een actief onderwerp lijkt te worden, zal ik kijken of er een hoofdstuk in de Wiki aan gewijd kan worden. De link zal ik dan hier plaatsen, als het klaar is.
#329
Nieuwe functionaliteiten / Herhaling priveboeking
13 december, 2012, 13:29:20
Annalies, wat ben je toch weer handig  :lol:
#330
Nieuwe functionaliteiten / Boekstuk nummers
06 december, 2012, 14:56:57
Goed bezig, Bert-Jan  ;)
#332
Als je gedurende de eerste 8 maanden vh jaar een leaseauto hebt gehad, vermoed ik dat je daar bijtelling over hebt moeten rekenen?
Die periode sluit je dan als het ware af door de leaseauto de deur uit te doen en een priveauto aan te schafffen. De bijtelling stopt dus na die 8 maanden en over de laatste 4 maanden van het jaar heb je een andere situatie.

De verhouding prive/zakelijk kun je gewoon over 4 maanden bijhouden en het juiste percentage vd BTW over de gebruikskosten van je auto (over die 4 maanden) aftrekken. De beginstand van de km-teller is dan niet 1 januari, maar 1 september in dit geval. Heel simpel eigenlijk..... ;)
#333
Dit soort dingen zijn wat lastig om te verwerken, mede omdat je niet weet of je de BTW wel of niet gaat terugkrijgen.
Je mag de BTW in ieder geval niet verwerken in de reguliere BTW-aangifte. Als het goedgekeurd wordt, komt er een aparte beschikking voor deze btw-teruggaaf.

Ik heb ook geen idee over welk bedrag het hier gaat....

Als je nu meteen graag de openstaande factuur wilt wegboeken, zou je een creditfactuur kunnen maken voor het bruto bedrag inclusief de btw, waarbij je dan het BTW% in Acumulus op BTW-vrij zet.
De factuur en deze creditfactuur zet je beide op status \"betaald\" via \"Rekening buiten Acumulus\".

Als de BTW-teruggaaf toegekend wordt, kun je dat in Acumulus boeken als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor), kostensoort Diversen, met als duidelijke omschrijving \"BTW-teruggaaf oninbare vordering\".
#334
Om uitgaven met 19% Btw te boeken zul je Acumulus in de 19%-modus moeten zetten.

Ik weet eerlijk gezegd niet waarom de bankmutaties dan zouden blijven hangen, dit lijkt me niet een probleem van Acumulus maar misschien van je browser?

Je zou anders eerst de uitgave via nieuwe boeking in Acumulus kunnen boeken en op status \'betaald\' zetten. Daarna geef je bij de bankmutaties aan dat deze mutatie al verwerkt is.

Groet, Esther
#335
In dat geval mag je de factuur als oninbare vordering afboeken en de btw middels een verzoekbriefje aan de belastingdienst terugvragen. Stuur de originele factuur mee en liefst een brief vd curator waarin staat dat je debiteur failliet is en er geen uitbetaling volgt voor de crediteuren wegens onvoldoende activa.

Zie ook onderstaande link:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_vanwege_oninbare_vorderingen
#336
Dank je  :)

Het totaal aantal ingevoerde zakelijke km\'s kun je zelf berekenen door het totale bedrag van de kilometervergoeding te delen door 0,19.
Het bedrag van de kilometervergoeding vind je o.a. bij Overzichten > Winst- en Verliesrekening.
#337
Hallo Sierd,

ik citeer even een zin van Karen, waar het antwoord al in staat:

\"De creditfactuur zet je op dezelfde betaaldatum als de betaaldatum van de originele factuur met hetzelfde (bank)rekeningnummer. Per saldo vallen ze tegen elkaar weg en hou je beide facturen bij elkaar in je saldo-overzicht.\"

Groet, Esther
#338
Links in het beginscherm van Acumulus staat nu eengroene knop met 21% BTW er op vermeld.
Als je op het pijltje naast deze knop klikt, kun je Acumulus tijdelijk in de 19% \"modus\" zetten.
Je kunt dan een uitgaande factuur maken met 19% btw.

Groet, Esther
#339
Voert u als IB-ondernemer uw administratie in Acumulus en heeft u een privéauto die u ook voor zakelijke doeleinden gebruikt?

In dat geval mag u hiervoor in 2012 bepaalde kosten in aftrek brengen op het resultaat van uw onderneming:


1.   een kilometervergoeding van 19 cent per zakelijk gereden kilometer.


U voert deze kosten in Acumulus via Nieuwe boeking > Speciale boekingen > ik wil de kilometervergoeding invoeren voor zakelijke kilometers met mijn privéauto. Hierbij vult u de km's van de heen- en terugreis in, de datum van de rit en een beknopte omschrijving van het zakelijke doel van deze rit.


2.   het zakelijke deel  van de BTW-belaste  gebruikskosten die u maakt voor uw privéauto.

U kunt dit doen door een sluitende kilometerregistratie bij te houden. Noteer in ieder geval een beginstand op 1 januari en eindstand op 31 december van de kilometerteller in uw auto. Uw zakelijke kilometers kunt u in Acumulus vrij eenvoudig bijhouden door de zakelijke kilometers zoveel mogelijk per rit gelijk in te voeren via de kilometervergoeding zoals genoemd onder 1. U weet dan aan het eind van het jaar het totaal van de zakelijke kilometers. Op basis hiervan berekent u het zakelijke percentage van uw totaal gereden kilometers.

Om de BTW-belaste kosten van uw privéauto bij te houden kunt u een inmiddels veelgebruikte methode in Acumulus hanteren:
[list=*]
  • U maakt een extra rekening "BTW-kosten privéauto" aan (Beheer > Bank- & girorekeningen, kas);[/*]
[list=*]
  • Als u BTW-belaste kosten via uw zakelijke rekening maakt voor uw privéauto, bijvoorbeeld onderhoud of brandstof, maakt u via een interne overboeking (Nieuwe boeking > Speciale Boekingen > Ik wil een bedrag intern overboeken) het bedrag over van uw zakelijke bankrekening naar "BTW-kosten privéauto";
Als u via uw privérekening BTW-kosten voor uw privéauto maakt doet u een privéstorting voor het bedrag op de rekening "BTW-kosten privéauto";
Zo boekt u het hele jaar al deze kosten op die rekening en geeft u bij de omschrijving het BTW-percentage (19% of 21%) aan;[/*]
[/list]
[list=*]
  • Op het moment dat u aan het eind van het jaar de werkelijke verhouding weet, maakt u de nodige boekingen voor de bedragen met 19% en 21% BTW met de knop Nieuwe boeking > Speciale boekingen > Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privéauto invoeren. U moet dan het totale bedrag wat er op de rekening "BTW-kosten privéauto" staat via deze boekingen wegboeken en geeft bij elke boeking het juiste percentage van de BTW en van de verhouding tussen de zakelijk en privé gereden kilometers aan. Zo komt het saldo van "BTW-kosten privéauto" weer op 0 en verrekent u het juiste bedrag aan BTW bij de laatste BTW-aangifte van het jaar.[/*]
! Let op: omdat er in 2012 een btw-verhoging aan de orde is, kunt u ervoor kiezen om bij de omschrijving van de kosten het BTW % aan te geven en vervolgens aan het eind van het jaar zelf deze kosten te splitsen in 19% en 21%. Dit is de manier zoals boven staat beschreven.

! U kunt er ook voor kiezen om niet één, maar twee extra rekeningen aan te maken en deze respectievelijk "BTW-kosten privéauto 19%" en "BTW-kosten priveauto 21%" te noemen en op deze manier per boeking al een splitsing bij te houden. U brengt in dat geval aan het eind van het jaar beide rekeningen weer naar 0 door de juiste boekingen per rekening te doen.

Wat kunt u met de BTW van de gebruikskosten van uw privéauto als u geen sluitende kilometerregistratie heeft?

In dat geval kunt u ervoor kiezen om alle (100%) BTW voor de gebruikskosten van uw privéauto af te trekken en een zogenoemde forfaitaire bijtelling voor het privégedeelte van de BTW op te voeren. Dit forfait is 1,5% van de cataloguswaarde incl. BTW en BPM van uw privéauto. Deze bijtelling komt bij de laatste BTW-aangifte van het jaar in rubriek 1d (privégebruik) en als grondslag komt  hier de cataloguswaarde incl. BTW en BPM te staan. Het kan zijn dat deze bijtelling hoger uitvalt dan het totaal in aftrek te brengen BTW-bedrag. In dat geval kiest u er voor om in het geheel geen BTW voor de gebruikskosten van uw privéauto in mindering brengen. Het is immers niet de bedoeling dat u er geld op toe moet leggen.....

N.B. Het verdient aanbeveling om een sluitende km-registratie te hebben en bij gebrek aan een sluitende km-registratie eerst uit te rekenen of het loont om de BTW van de gebruikskosten van uw privéauto op te voeren.  

Wat valt er allemaal onder de BTW-belaste gebruikskosten van uw privéauto?

U moet hier voornamelijk denken aan brandstof en onderhoudskosten, zoals de jaarlijkse APK-keuring/onderhoudsbeurt. Op motorrijtuigenbelasting en verzekeringen zit geen BTW, hier kunt u in dit verband dus niets mee. Let er goed op dat een bon/rekening wel op naam moet staan of aan u gelinkt moet kunnen worden. Brandstofbonnen (tankbonnen) dienen in dit geval met een bankpas betaald te worden van uw zakelijke of privébankrekening  om geldig te zijn voor aftrek van een gedeelte van de BTW. Als u een tankbeurt contant heeft betaald, kunt u deze niet gebruiken in dit verhaal.

Waar u ook niets mee kunt in dit verband zijn bijvoorbeeld het inbouwen van een airco, het aanbrengen van een extra remlicht, spoiler etc. Voor alle duidelijkheid: alles wat in de auto "op gaat" hoort bij de auto op zich en deze is in dit verhaal als privévermogen aangemerkt. De BTW die u voor deze onderdelen moet betalen, komen volledig  voor UW rekening en kunt u in het geheel niet in aftrek brengen.
#340
Ik denk, dat dit dan de link is waar meer info staat:

http://www.ondernemendnederland.tv/Waar-te-zien

Acumulus zit vast en zeker in aflevering 10: online  :)

Groet, Esther
#341
Super! Voor welk programma is het?
#342
Een tip voor mensen die met meerdere kostenplaatsen werken, of bijvoorbeeld de voorraadmutatie niet onder de automatisch toegepaste kostensoort willen zien:

Als je de voorraadboeking op de balans hebt gezet en het vinkje bij \"resultaatrekening bijwerken\" zet, kijk dan vervolgens bij Laatste boekingen om de boeking te openen en de kostenplaats en/of kostensoort aan te passen.

Als je de voorraadmutatie om wat voor reden dan ook zelf wilt boeken in de winst/verliesrekening zet dan GEEN vinkje bij \"resultaatrekening bijwerken\", maar maak in plaats daarvan een fiscale bijtelling/aftrekpost.

Dit laatste doe je via Nieuwe boeking > Speciale boekingen > ik wil een (bijzondere) fiscale aftrekpost of bijtelling invoeren.
Via deze boeking kun je zelf een bedrag, kostensoort en/of kostenplaats aangeven. Zet wel duidelijk bij de omschrijving dat het hier om de voorraadmutatie gaat.
#343
Hoi Katja,

de administratie van een stamrechtBV zou je best in Acumulus kunnen zetten. Je hebt hier wel een 2e account voor nodig, dit kun je voor een gereduceerd tarief aanvragen. Gewoon bij de aanvraag aangeven dat je al een account in Acumulus hebt, dan krijg je voor het tweede en volgende account korting op je maandtarief.

Of ik iemand kan aanbevelen voor het ondersteunen van het opzetten in Acumulus...?
Er staat een lijst van administratiekantoren op de site van Acumulus, maar ik weet eerlijk gezegd niet precies welke van deze kantoren een BV-administatie in Acumulus ondersteunen. Je kunt er even tussen kijken of je een kantoor ziet wat je aanspreekt en/of bij jou in de buurt zit.
Zelf doen lijkt overigens vaak goedkoper, maar vergeet niet dat je een publicatieplicht hebt en een aangifte vennootschapsbelasting moet doen. De gegevens hiervoor rollen niet \"vanzelf\" uit Acumulus, zoals dat wel het geval is voor het zakelijke gedeelte van de aangifte Inkomstenbelasting. Een beetje (deskundige) hulp is dus wel raadzaam, zeker in het begin.

Groet, Esther
#344
Bij het boeken van de kostensoort Representatie & Verteer (eten & drinken) geeft Acumulus de volgende melding:

Dit zijn gemengde kosten die u niet volledig mag aftrekken! Vanaf 2007 mag u maximaal 73,5% aftrekken. De BTW mag u niet aftrekken als voorbelasting. Acumulus corrigeert deze boeking automatisch (alleen op exploitatiekosten en niet op investeringen). Indien u dat niet wilt, kunt u dit uitvinken.

Voor IB-ondernemers is dit een mooi voorbeeld van de manier waarop Acumulus automatisch meedenkt met de geldende fiscale regels en hen daarop attent maakt en helpt. Tot zover prima!

Als ondernemer met een BV kunt u dit automatisch corrigeren door Acumulus beter niet laten toepassen. Het beperkt aftrekbare deel van deze kosten wordt u immers niet persoonlijk (als DGA van een BV) aangerekend: het mag slechts door de BV voor wat betreft de vennootschapsbelasting niet volledig afgetrokken worden van het resultaat. De correctie voor deze beperkt aftrekbare kosten dient u dan ook in de VPB-aangifte (vennootschapsbelasting) aan te geven en de cijfers in Acumulus houdt u beter op het commerciële resultaat.

Als u dus de kostensoort Representatie & Verteer in Acumulus gebruikt, haalt u dan het vinkje in het hokje voor de tekst "Gemengde kosten automatisch corrigeren" weg. Acumulus boekt dan 100% van het bedrag als zakelijke kosten.

Vergeet in dit geval niet dat u zelf moet bedenken dat u de BTW op 0% zet (indien van toepassing) , zodat de BTW niet ten onrechte als voorbelasting wordt berekend.

Tip: als u in een restaurant een diner of lunch gebruikt, mag u de BTW niet als voorbelasting in mindering brengen. Maar stel dat u een keer wat broodjes bestelt om op kantoor te eten of een maaltijd ophaalt tijdens een avondje overwerken, dan mag u de BTW wel als voorbelasting boeken.
#345
Heb je een factuur met 19% gemaakt op datum 2 oktober?
Bij de BTW-aangifte voor het 4e kwartaal zul je de 19% btw van deze factuur in rubriek 1c zien staan.

Rubriek 1a leveringen/diensten belast met 19% vóór 01-10-2012 en 21% vanaf 01-10-2012 (zie anders 1c)

Rubriek 1c Leveringen/diensten belast met overige tarieven, behalve 0%
(dit betreft facturen met 21% welke zijn gefactureerd vóór 01-10-2012 en/of 19% vanaf 01-10-2012)
#346
Een factuur in Acumulus kent de status "betaald" of "nog niet betaald", u kunt geen gedeeltelijke betaling aanvinken.

Wilt u een deelbetaling van uw klant in Acumulus verwerken en het eenvoudig op de balans terug kunnen zien?

[list=*]
  • U maakt voor deze deelbetalingen een extra rekening  aan (via Beheer > Bank- & girorekeningen, kas). Deze rekening noemt u "Deelbetalingen debiteuren" en u zet bij de omschrijving  dat het een balansrekening voor deelbetalingen van klanten betreft.[/*]
[list=*]
  • Als u een gedeeltelijke betaling per bank of kas ontvangt, maakt u via een interne overboeking het bedrag over van "Deelbetalingen debiteuren" naar de zakelijke bankrekening of kas. Geef hierbij als omschrijving de naam van de klant en het factuurnummer.
    Op deze manier kunt u elke deelbetaling verwerken, totdat de factuur volledig voldaan is.[/*]
[list=*]
  • Nadat u de laatste deelbetaling op deze manier hebt verwerkt, zet u de status van de factuur op "betaald" met als betaaldatum de datum van de laatste deelbetaling. U moet er nu aan denken dat u bij rekening in dit geval de rekening "Deelbetalingen debiteuren" aangeeft. Hiermee zuivert u het saldo van de rekening "Deelbetalingen debiteuren" weer aan.[/*]
Andersom kan het ook voorkomen dat u zelf een keer niet in staat bent om een rekening van een crediteur (leverancier) in zijn geheel  te betalen. U spreekt dan bijvoorbeeld een betalingsregeling af en wilt deze graag in uw administratie verwerken.

[list=*]
  • U maakt voor deze deelbetalingen een extra rekening  aan (via Beheer > Bank- & girorekeningen, kas). Deze rekening noemt u "Deelbetalingen crediteuren" en u zet bij de omschrijving  dat het een balansrekening voor deelbetalingen aan leveranciers betreft.[/*]
[list=*]
  • U boekt de rekening van uw leverancier in Acumulus via Nieuwe boeking > Nieuwe uitgave zoals u dat gewend bent.[/*]
[list=*]
  • Als u een gedeeltelijke betaling per bank of kas doet, maakt u via een interne overboeking het bedrag over van de zakelijke bankrekening of kas naar "Deelbetalingen crediteuren". Geef hierbij als omschrijving de naam van de leverancier en het factuurnummer.
    Op deze manier kunt u elke deelbetaling verwerken, totdat de factuur volledig voldaan is.[/*]
[list=*]
  • Nadat u de laatste deelbetaling op deze manier hebt verwerkt, zet u de status van de rekening op "betaald" met als betaaldatum de datum van de laatste deelbetaling. U moet er nu aan denken dat u bij rekening in dit geval de rekening "Deelbetalingen crediteuren" aangeeft. Hiermee zuivert u het saldo van de rekening "Deelbetalingen crediteuren" weer aan.[/*]
Wat doet u met de saldi van deze balansrekeningen Deelbetalingen als u de jaarlijkse aangifte (IB of VPB) moet verzorgen?

Denk hierbij heel eenvoudig: de betalingen die via deze balansrekeningen zijn binnengekomen/betaald horen in mindering gebracht te worden op het saldo van de openstaande factuur/rekening.

[list=*]
  • Het saldo van "Deelbetalingen debiteuren" trekt u van uw Debiteurensaldo op de balans af.[/*]
[list=*]
  • Het saldo van "Deelbetalingen crediteuren" trekt u van uw Crediteurensaldo op de balans af.[/*]
#347
Als u een kleine BV heeft en uw administratie in Acumulus bij wilt houden, dan komt u wellicht op enig moment een privéopname en/of privéstorting tegen, welke niet direct een zakelijke lening aan of van uw BV is. U stort bijvoorbeeld een bedragje op de zakelijke rekening of u betaalt iets van de zakelijke rekening wat voor u privé bestemd is.

Acumulus is in eerste instantie gericht op eenmanszaken en geeft hier aan dat u een privéboeking moet doen. In dat geval worden deze mutaties onder de motorkap van Acumulus via het Eigen Vermogen van de eenmanszaak verwerkt.  Maar in uw geval, als ondernemer met een BV, horen de privémutaties op de balans van uw onderneming te staan. Dit heet ook wel Rekening Courant Directie.

Hoe kunt u dit verwerken in Acumulus?


U maakt een extra rekening aan via Beheer > Bank- & girorekeningen, kas. Deze rekening noemt u Rekening Courant X (ipv X vult u de naam van een DGA/vennoot in). Als omschrijving kunt u hier aangeven dat het een balansrekening voor privémutaties betreft.
[list=*]
  • Bij een storting verwerkt u dit met een interne boeking van Rekening Courant X naar zakelijke bankrekening.[/*]
[list=*]
  • Bij een opname verwerkt u dit met een interne boeking van zakelijke bankrekening naar Rekening Courant X.[/*]
Met deze boekingen houdt u het saldo van uw bankrekening kloppend en ziet u op de balans de rekening met het saldo van de privémutaties van de betreffende DGA/vennoot.  

Voor alle duidelijkheid:
[list=*]
  • als dit Rekening Courant X met een negatief bedrag op de balans staat, heeft de BV een schuld aan X (ofwel: X heeft per saldo geld gestort in de BV)[/*]
[list=*]
  • als dit Rekening Courant X met een positief bedrag op de balans staat, heeft de BV iets te vorderen van X (ofwel: X heeft per saldo geld opgenomen van de BV)[/*]
Wilt u de mutaties van deze rekening inzien?
Via Overzichten > Saldo-overzicht in Acumulus kunt u deze Rekening Courant X specificeren en hebt u inzicht in de mutaties van dit Rekening Courant X, net zoals u dit voor de mutaties van uw andere rekeningen kunt inzien.
#348
Speciale onderwerpen / Acumulus en de BV
25 september, 2012, 14:22:18
De BV en Acumulus

Regelmatig krijg ik de vraag of het pakket geschikt is voor de administratie van een kleine BV.  In veel gevallen kan ik hier bevestigend op antwoorden.

Acumulus is weliswaar in eerste instantie gemaakt voor eenmanszaken, ZZP'ers en Freelancers, maar het pakket wordt ook steeds vaker gebruikt voor kleine BV's, zoals een Holding BV, Stamrecht BV, of een kleine werk BV. Ondernemers vinden de eenvoudige opzet van Acumulus vaak prettig en zijn zo in staat om zelf een groot gedeelte van hun administratie bij te houden. Voor het opstellen van de publicatiestukken en het indienen van de VPB-aangifte (Vennootschapsbelasting) zult u wellicht wat extra hulp nodig hebben.

Hierbij is het zaak dat de administratie voor de BV in beginsel goed opgezet wordt in Acumulus.
Er zijn voor een BV nl. een aantal wezenlijke verschillen met de administratie van een eenmanszaak (waar Acumulus op gebaseerd is)  en u zult met bepaalde boekingen wat creatief moeten omgaan in Acumulus, om zo de gegevens op de juiste manier te kunnen verwerken.

Hierbij kunt u denken aan een Rekening Courant Directie, het Aandelenkapitaal, het betalen en/of ontvangen van Dividend, een Deelneming in een ander bedrijf, de oprenting van een Stamrechtverplichting en ga zo maar door......
Voor vrijwel elk "probleem" waar u tegenaan loopt, is een oplossing voorhanden om dit creatief in Acumulus te zetten, zodat de Balans en Winst/Verliesrekening een correct beeld geven .

Wanneer u deze opzet dan eenmaal doorheeft en goed toepast in Acumulus, kunt u eenvoudig de dagelijkse administratie in Acumulus bijhouden. U houdt daarmee overzicht over uw inkomsten en uitgaven en kunt bijvoorbeeld de BTW-aangiftes zelf verzorgen.
#349
Nieuwe functionaliteiten / BTW-tarief 21% ingebouwd
25 september, 2012, 11:56:32
Het is ook lastig, die btw-verhoging midden in een jaar.....  :(
#350
Nieuwe functionaliteiten / BTW-tarief 21% ingebouwd
25 september, 2012, 11:28:05
Ik ben dit nog niet eerder tegengekomen, maar probeer logisch na te denken..... :/

Kan het zijn dat je bij deze tijdelijk opgeslagen factuur zowel regels met 19% hebt aangemaakt, als regels met 21% ?
Dat kan/mag nl. niet in Acumulus!
(sttaat ook bovenaan in het eerste stukje van dit topic....)