Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Bert-Jan

#451
Browsers moeten cookies default blokkeren, vindt de Europese privacytoezichthouder EDPS. Het wordt gebruikers nu veel te lastig gemaakt om cookies te weigeren.

De Europese Toezichthouder voor gegevensbescherming (EDPS) adviseert de Europese Commissie om browsermakers bij wet te verplichten om cookies standaard uit te zetten. Gebruikers die een browser voor het eerst installeren of updaten moeten een privacywizard krijgen met een keuze voor of tegen cookies.

http://webwereld.nl/nieuws/65516/-browsers-moeten-cookies-standaard-weigeren-.html#source=news_list
#452
De ING Bank ontwijkt al jaren tientallen miljoenen euro\'s aan Nederlandse btw door diensten in te kopen via zijn Zwitserse vestiging.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/789/ing-ontloopt-nederlandse-btw-via-zwitserse-vestiging
#453
Je kunt nu ook bankmutaties van Fortis-bank importeren. Selecteer dan het csv-bestand bij Fortis (en in Acumulus).
#454
Betaalreus Mastercard wil binnen een jaar in heel Europa zijn iDeal-concurrent online Maestro introduceren. Nederlandse banken kijken de kat nog uit de boom.

In België is de nieuwe online-betaalmethode - waarbij je met een betaalpas met het Maestro-logo kunt afrekenen - al een klein half jaar functioneel. Het systeem wordt binnen één jaar in heel Europa uitgerold, is de planning van Mastercard.

http://webwereld.nl/nieuws/65431/nederlandse-banken-mijden-ideal-killer-mastercard.html#source=news_list
#455
Nieuws, wet- & regelgeving / Boekhoudfraude
14 maart, 2010, 22:05:20
#456
Acumulus is (niet door mij) opgenomen in het overzicht van www.softreviews.nl

http://www.softreviews.nl/ervaringen-met-acumulus-boekhoudsoftware

Geef je onbarmhartige mening als je dat wilt.
#457
Het klinkt als een marketingpraatje, maar zo is het niet bedoeld: we groeien hard.

Hoewel ik graag leuke en mooie nieuwe functionaliteiten inbouw in Acumulus, moet mijn aandacht de komende tijd even uitgaan naar de backoffice.

In twee jaar tijd zijn we gegroeid van een onderneming met enkele tientallen klanten en enkele honderden facturen per jaar naar een onderneming die meer dan 20.000 facturen per jaar verstuurt.

Ik wil dat alles in goede banen blijft lopen en zal daarom de nodige aandacht besteden aan het administratieve proces.

Daarna kan ik mij weer vrolijk richten op al jullie verlanglijstjes en verbeter-suggesties.

Houd moed.

Bert-Jan
#458
Moeders, die 28 uur of meer per week werken, zijn vaker zelfstandige dan vrouwen zonder thuiswonende kinderen. Ze reizen minder dagen per week naar het werk, ook nemen ze relatief vaak werk mee naar huis.

http://www.nuzakelijk.nl/werk/2200768/moeders-werken-vaker-als-zelfstandige.html
#459
Indien je een auto rijdt die op naam van de zaak staat, en je rijdt meer dan 500 kilometer per jaar privé, dien je het volgende te doen:

- boek een bijzondere bijtelling op 31-12 van het boekjaar ter hoogte van 25% van de cataloguswaarde van de auto;
- geef in de aangifte IB bij Privéontrekkingen hetzelfde bedrag op bij privégebruik auto van de zaak.
#460
iDeal probeert zijn systeem te exporteren naar andere Europese landen. Ook Thuiswinkel.org maakt zich sterk voor de betaalmethode. Maar ze erkennen dat hun lobby geen succes heeft.

Piet Mallekoote, directeur van iDeal-eigenaar Currence, geeft het op het Online Betaalcongres in Utrecht grif toe: bij banken in andere landen is nog weinig interesse om iets te doen met iDeal. Als redenen voert hij aan: desinteresse in Europese landen waar e-commerce minder bloeit en de financiële crisis, waardoor investeringen in nieuwe betaalmethoden op een laag pitje staat.

http://webwereld.nl/nieuws/65361/geen-interesse-voor-ideal-in-buitenland.html#source=news_list
#461
De officiële vertaling werkt niet goed, dus ben ik zelf maar wat woorden gaan vertalen op dit forum.

Is nog niet af, dus je zult nog weleens een Engelse term tegen komen. :|
#462
Nieuwe functionaliteiten / Uren en minuten
27 februari, 2010, 12:17:09
Je kunt nu in een dossier makkelijker minuten invoeren met het extra veld \"uren\". Het werkt beide kanten op: van uren naar minuten en andersom.
#463
Indigo\'s zijn mensen met een natuurlijke behoefte om \"out of the box\" te denken. Zij kunnen excelleren op gebieden van hun interesse maar missen veelal de maatschappelijke erkenning van hun talenten omdat zij moeilijk in het onderwijssysteem passen.

Niet zelden zijn het rebellen met een afkeer van bestaande structuren en opvattingen. Zij kunnen op school vaak moeilijk meekomen maar tevens briljante oplossingen bedenken waar de gevestigde orde weinig mee kan.

Wanneer een indigo ondernemer wordt, kan deze zich laten kenmerken als:

[list=*]
  • zeer creatief;
eigenzinnig en autonoom;
weinig geïnteresseerd in erkenning van bestaande (machts)structuren zoals de overheid, banken, opleidingsinstituten en brancheorganisaties;
gedreven door innerlijke passie en creativiteit i.p.v. conformiteit, maatschappelijk succes en waardering.[/*]
[/list]


Indigo-ondernemers doen juist niet hun best om te ondernemen zoals dat hoort. Zij proberen niet te voldoen aan keurmerken en certificaten maar etaleren een nieuwe manier van denken en doen waar keurmerken geen ruimte voor bieden.

Zij ondernemen niet om te overleven in deze wereld van (financiële) regels, structuren en verwachtingen. Hun producten en diensten zijn authentiek en lastig te categoriseren.

Zij doen en leveren wat hen innerlijk drijft.
#464
Belangrijk voor gebruikers die leveren aan ondernemers in het buitenland!

Vanaf 1 januari 2010 dien je elk kwartaal een opgave te doen van jouw intracommunautaire leveringen en diensten, ofwel jouw leveringen aan ondernemers in de EU.

Als je de factuur maakt voor zo\'n ondernemer, kies je voor \"Dit is een factuur aan het buitenland (binnen EU)\". Dat was al zo.  :)

Nu is daar iets bijgekomen.  :|

Als je dit type factuur selecteert, komt er een extra kolom bij: Soort. Je moet hier aangeven of het een product (goed) is of een dienst. Je kunt dit eventueel wijzigen door op de opgeslagen factuurregel te klikken.

In de aangifte Omzetbelasting zie je nu onderaan de lijst zoals je deze moet invullen.

Aangezien deze functie er nu pas in zit, kan het zijn dat je reeds dit soort facturen hebt ingevoerd in 2010. Ik heb deze allemaal op Product gezet. Je kunt de factuur niet wijzigen. Als dit niet klopt (omdat het een dienst was), zul je de factuur opnieuw moeten invoeren.

De lijst ziet er op papier voorlopig zo uit:
http://www.acumulus.nl/downloads/ob125_opgaaf_specimen.pdf

Het gaat dan om rubriek 3.

Ik hoop van harte dat er geen wijzigingen meer in komen. Karen Stikkelman gaf reeds aan dat men vanaf medio april dit zal kunnen invullen.

Voor vragen: bel de belastingdienst!  :D
#465
Het ministerie van Economische Zaken heeft een bestaande garantieregeling voor bedrijfskredieten aangepast. De bedoeling is dat vooral relatief kleine leningen beter beschikbaar komen voor middelgrote en kleine bedrijven.

http://www.nuzakelijk.nl/geldzaken/2181730/garantieregeling-lening-mkb-aangepast.html
#466
Minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) komt met verschillende maatregelen om werklozen die met behulp van WW-uitkeringen een eigen bedrijf zijn begonnen en zich gedupeerd voelen door uitkeringsinstituut UWV, tegemoet.

http://www.nu.nl/economie/2187117/donner-wil-gedupeerde-starters-ww-helpen.html
#467
Je kunt nu direct een factuur of herinnering als PDF-bestand e-mailen naar een klant.

Zorg ervoor dat:

- bij Beheer -> Factuur-instellingen onder het nieuwe tabblad E-mail de e-mail teksten worden ingevoerd.
- bij de relatie de volledige aanhef en het email-adres goed staan.

Have fun!
#468
Lang niet iedereen die ondernemer wil zijn, is ondernemer voor de inkomstenbelasting. De wet en de rechtspraak stellen bepaalde eisen waaraan ondernemers moeten voldoen. Na uw aanmelding als ondernemer beoordeelt de belastingdienst aan de hand van uw omstandigheden of u aan die eisen voldoet. Uw aangifte inkomstenbelasting speelt bij die beoordeling soms ook een rol. Als u aan de eisen voldoet, bent u ondernemer voor de inkomstenbelasting. U kunt dan gebruikmaken van een aantal speciale regelingen.

De belastingdienst let bij de beoordeling op de volgende punten:

    * Maakt u winst? Zo ja, hoeveel?
Als u alleen marginale winst hebt of structureel verlies lijdt, is het niet aannemelijk dat u winst gaat maken. Er is dan geen sprake van een onderneming.

    * Hoe zelfstandig is uw onderneming?
Als anderen bepalen hoe u uw onderneming moet inrichten en hoe u uw werkzaamheden uitvoert, dan is er meestal geen sprake van een onderneming.

    * Beschikt u over kapitaal (in de vorm van geld)?
Kapitaal is voor veel ondernemingen noodzakelijk. U moet investeren in bijvoorbeeld reclame, inhuur van mensen en verzekeringen. Voldoende kapitaal om een onderneming te starten en enige tijd draaiende te houden, wijzen erop dat u mogelijk een onderneming hebt.

    * Hoeveel tijd steekt u in uw werkzaamheden?
Als u erg veel tijd aan een activiteit besteedt zonder dat dat rendement oplevert, is er meestal geen sprake van een onderneming. U moet daarentegen wel voldoende tijd aan uw werkzaamheden besteden om deze rendabel te maken.

    * Wie zijn uw opdrachtgevers?
U streeft ernaar meerdere opdrachtgevers te hebben, onder andere om betalings- en continuïteitsrisico\'s te verminderen. Wanneer u meerdere opdrachtgevers hebt, neemt uw afhankelijkheid van een of enkele opdrachtgevers af en neemt uw zelfstandigheid toe. Als uw klantenkring echter voornamelijk uit uw familie en vrienden bestaat, wordt u niet als ondernemer erkend.

    * Hoe maakt u uw onderneming bekend naar buiten?
U bent voor uw bestaan afhankelijk van opdrachtgevers. Om ondernemer te zijn, moet u zich voldoende kenbaar maken, bijvoorbeeld door reclame, een internetsite, een uithangbord of eigen briefpapier.

    * Loopt u \'ondernemersrisico\'?
Bestaat er een kans dat uw opdrachtgevers niet betalen? Gebruikt u uw goede naam voor de uitoefening van uw werkzaamheden? Bent u afhankelijk van de vraag naar en het aanbod van uw producten en diensten? Loopt u \'ondernemersrisico\', dan hebt u waarschijnlijk een onderneming.

    * Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming?
Bent u aansprakelijk voor de schulden van uw onderneming, dan bent u ondernemer.

Bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-02.html
#470
Nieuwe functionaliteiten / Het nadeel van innovatie
12 februari, 2010, 16:28:59
Ik zat te denken:

elke keer wanneer Acumulus weer een stukje gebruikersvriendelijker wordt,

komt men steeds moeilijker aan die 1225 uur voor de ondernemersaftrek.

 :D
#471
We hebben een begin gemaakt met het kunnen importeren van bankmutaties in Acumulus. We zijn begonnen met de ING.

Indien je een online zakelijke ING-rekening hebt, ga je naar: Overzicht van uw rekeningen.
Klik op de rekening die je wilt importeren.
Klik op downloaden.
Selecteer nooit meer dan 1 rekening.
Kies de periode (per week of maand is wellicht handig)
Kies Kommagescheiden (dd-mm-jjjj)
Sla het bestand op op je computer op een plaats waar je deze weer kunt vinden.

Ga in Acumulus naar Overzichten.
Geïmporteerde bankmutaties (thans alleen ING)
Nieuw bestand importeren
Selecteer het bestand
Kies de rekening in Acumulus die overeenkomt met de rekening bij ING
Bestand importeren
Je ziet nu een extra regel toegevoegd aan de lijst.
Open de lijst en houd deze open.
Klik op een mutatie
Selecteer hoe je deze mutatie wilt boeken
Klik op boeken, in het hoofdscherm staat nu de boeking klaar met zoveel mogelijk gegevens ingevuld.

Klik als de boeking is gedaan, in het mutatieoverzicht op Deze mutatie is geboekt. Daarmee wordt deze verwijderd van de lijst en kun je deze niet nog een keer boeken.
#472
Nieuwe functionaliteiten / Landcodes en IPC-lijst
26 januari, 2010, 23:52:50
Ik ben de nieuwe ICP-lijst (intracommunautaire prestaties) aan het inbouwen. Vanaf 1 januari 2010 vallen zowel diensten als goederen-leveringen onder hetzelfde regime wat betreft het verleggen van de BTW en de wijze waarop dat geadministreerd wordt.

Onderdeel daarvan is de landcode (zoals ES voor Spanje) voor EU-landen.

Je kunt nu bij de relatie ook de landcode kiezen (alleen EU-landen)

Hierna volgt de toevoeging van de ICP-lijst aan de aangifte omzetbelasting.

Om een idee te krijgen, hoe de papieren aangifte er uit gaat zien:
http://www.acumulus.nl/downloads/ob125_opgaaf_specimen.pdf

Indien je diensten of goederen levert aan een ondernemer in een EU-land, dien je er voor te zorgen dat de landcode en het volledige BTW-nummer goed staan geregistreerd bij de relatie.

Je vinkt bij de nieuwe factuur aan dat het gaat om een levering binnen de EU.

Deze leveringen staan vermeld op de aangifte omzetbelasting bij onderdeel 3b. De ICP-lijst is een nadere specificatie van deze leveringen. Indien je de relatiegegevens goed hebt ingevuld, hoef je de lijst uit Acumulus alleen maar over te nemen.

Onderscheid tussen leveringen en diensten

Er moet echter op dit formulier worden aangegeven of het gaat om goederen of diensten. Dat betekent dat in Acumulus ook moet worden aangegeven of het goederen of diensten zijn. Dit is thans nog niet het geval.
#473
Nieuwe functionaliteiten / Factuur kopiëren
26 januari, 2010, 01:19:05
Je kunt nu een factuur kopiëren als debet-factuur (dezelfde bedragen) of als credit-factuur (negatieve bedragen).

Op dit moment worden alleen de factuurregels gekopieerd.

Om een factuur te kopieren, open je een factuur in één van de overzichten en klik je onderaan op

Kopieer debet/credit

Ik zag dat de linkjes debet en credit in Internet Explorer niet aangeven dat het linkjes zijn. Het zijn het wel!  :)
#474
Website.

Kan na opslaan direct worden geopend in een nieuw venster.
#475
Tientallen webwinkels bieden de eenmalige machtiging als betaalwijze, zonder verdere authenticatie. Op die manier kunnen op andermans bankrekening producten worden besteld.

Televisieprogramma Kassa nam na diverse klachten de proef op de som en wist bij veel webwinkels op andermans kosten producten te bestellen. Bij de gedupeerde - een redacteur van het tv-programma - werden zonder haar medeweten allemaal bedragen van de bankrekening afgeschreven.

http://webwereld.nl/nieuws/64898/webwinkels-kiezen-fraudegevoelige-betaalwijze.html#source=news_list
#476
In de gewone jaarrekening (niet die voor de aangifte IB) is een aantal kengetallen opgenomen.
#477
Het aantal iDeal-betalingen is in 2009 met 63 procent gestegen. Via de betaaldienst werd voor meer dan 3,4 miljard euro aan goederen verhandeld. Dit gaat ten koste van de acceptgiro.

http://webwereld.nl/nieuws/64852/ideal-groeit-ten-koste-van-acceptgiro.html#source=sub2
#478
Een van de gevaarlijkste methoden om te beginnen met een onderneming is het direct aangaan van langlopende verplichtingen en vaste kosten.

Het beginnen van een bedrijf met schulden is alom geaccepteerd maar niet verstandig. Er bestaat een soort collectieve gedachte dat je voor een nieuwe onderneming een startkapitaal nodig hebt. Er wordt vanuit gegaan dat een onderneming vanaf de eerste dag dat deze draait, kosten moet maken. Kosten voor bijvoorbeeld huisvesting, middelen en voorraad. En aangezien de inkomsten niet direct binnenstromen, moet dit verschil worden gefinancierd. Zelfs het inkomen uit de winst die er niet is, moet worden gefinancierd.

Deze gedachte dat een onderneming direct "moet staan", brengt heel wat ondernemers in grote financiële en emotionele problemen.

Lees verder...
http://hallo.kvk.nl/hallo/ervaringen/hele_community/archief/2009/12/25/de-onzin-van-een-ondernemingsplan.aspx
#479
Het is nu mogelijk om de relatiegegevens te exporteren naar Excel.
#480
Wat verandert er?

Er komt één elektronische brievenbus voor elektronisch factureren bij het Rijk. Alle rijksoverheidorganisaties worden hierop aangesloten.
Voor wie?

Alle ondernemingen
Wanneer?

In januari 2010 is het UWV-Werkbedrijf als eerste overheidsinstantie aangesloten op de elektronische brievenbus De ministeries van Verkeer & Waterstaat, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Economische Zaken, de gemeente Zoetermeer, het RIVM en de RDW volgen later.
Waarom?

Het wordt makkelijker om elektronisch zaken te doen met het Rijk en de administratieve lasten verminderen.

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/nieuwe-wet--en-regelgeving/ez/EZ---E-n-elektronische-brievenbus-voor-elektronisc
#481
In het saldo-overzicht is een kolom toegevoegd met het saldo-subtotaal. Hiermee kunt u makkelijker controleren wat het saldo was op een bepaalde datum.

Dit heeft alleen zin indien u een rekening selecteert en de periode op een heel jaar zet.
#483
Is het einde van de hegemonie van Internet Explorer dan toch in zicht? In Duitsland is IE niet langer de populairste browser.

http://www.bright.nl/firefox-nummer-1-duitsland
#484
Je kunt nu ook het veld [factuurnummer] gebruiken in de tekst op de factuur.
#485
Het valt niet mee om de kosten voor de thuiswerk-plek nog te kunnen aftrekken van de winst.

Wat wel mag, is het aftrekken van de BTW van inventaris-kosten zoals een bureau, stoel e.d.

Hiervoor is nu een speciale boeking gemaakt.
#486
De naam zegt het al: het gaat om middelen. Je mag het belastbaar inkomen in box 1 van drie opeenvolgende kalenderjaren bij elkaar optellen, dit door drie delen en op grond hiervan wordt het bedrag opnieuw bepaald dat je aan belasting moet betalen. Als dat bedrag minder is dan je werkelijk hebt betaald, dan geeft de fiscus je het verschil terug. Tenminste, als dat méér is dan 545 euro.\"

http://www.deondernemer.nl/artikel/2169237/Minder-afdracht-fiscus:-Middelingsregeling
#487
Consumenten in Nederland kunnen vanaf 2012 niet meer betalen met PIN. In de plaats daarvoor komt een nieuw betalingssysteem waarbij mensen hun pas niet meer door een sleuf hoeven te halen maar slechts ergens in te steken. De pincode, die meeverhuist met een klant, blijft bestaan.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/586/betalen-met-pin-verdwijnt-in-2012
#488
Nieuwe functionaliteiten / Aanhef en offerte
21 november, 2009, 01:23:36
Het is nu mogelijk een aanhef toe te voegen aan een relatie. Bijvoorbeeld:

CiteerGeachte heer Wiegeraad

of

CiteerGeachte heer Wiegeraad, beste Bert-Jan

Je kunt een komma toevoegen maar dat kan ook in de tekst in de offerte boven de producten/diensten.

Bijvoorbeeld:

Citeer[aanhef],

Zoals afgesproken ontvangt u hierbij onze offerte voor de volgende diensten:

Als tekst onder de diensten kun je bijvoorbeeld plaatsen:

CiteerIndien u vragen hebt over deze offerte, verneem ik dat graag. Deze offerte is 30 dagen geldig.

Met vriendelijke groet,

SIEL


Bert-Jan Wiegeraad





Offerte akkoord: ___________________  Datum: ___________________
#489
Nieuwe functionaliteiten / Product of dienst?
17 november, 2009, 23:04:50
Het is nu mogelijk om zelf de titel aan te geven van het product of dienst in de factuur. Je vindt deze mogelijkheid bij de factuurinstellingen.

Standaard staat deze op \"Product\".
#490
Steeds meer consumenten kopen allerlei producten en diensten via internet. Daarbij valt te denken aan kleding, meubels, reizen, maar ook het afdrukken van uw digitale foto\'s of zelfs het laten samenstellen van een fotoboek.

Wat zijn zaken waar u zo al op moet letten, zeker als u vooruitbetaalt en maar moet afwachten of uw aankoop ook wordt toegezonden.

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Winkelen_op_het_web??WT.srch=1&WT.mc_id=Algemeen&WT.seg_1=online%20aankopen
#491
Het Wetsvoorstel Incassokosten beschermt de consument niet tegen te hoge incassokosten, maar zadelt de consument en de samenleving juist op met veel hogere kosten. Invoering van de nieuwe wet leidt tot een enorme stijging van het aantal gerechtelijke procedures.

http://www.financieel-management.nl/content/view/13286/wetsvoorstel-incassokosten-gaat-miljoenen-kosten
#492
De regeling dient ter normering van de vergoeding voor incassokosten. Incassokosten zijn de kosten die een schuldeiser maakt om een geldvordering te innen, indien de schuldenaar deze niet uit zichzelf betaalt. Voorgesteld wordt om een maximale vergoeding voor incassokosten voor vorderingen met een hoofdsom tot 25.000 euro vast te leggen. In dit wetsvoorstel is de grondslag opgenomen voor de algemene maatregel van bestuur waarin de vergoeding voor de incassokosten wordt gemaximeerd.

http://www.internetconsultatie.nl/wetsvoorstel_incassokosten
#493
Weer voor een baas werken? Alleen als het écht niet anders kan. Crisis of niet, steeds meer mensen werken liever voor zichzelf.

http://www.cultutekst.nl/jolandabreur/archive/2009-11-01/Nooit_meer_voor_een_baas
#494
Als je begint als freelancer zul je naamsbekendheid moeten krijgen. Als niemand jou en je kwaliteiten kent dan zul je geen opdrachten krijgen. In dit artikel 4 tips om succesvol als freelancer naamsbekendheid te krijgen.

http://www.b2bcontact.nl/freelance/804-4-tips-om-als-freelancer-succesvol-naamsbekendheid-te-creeren
#495
De Belastingdienst mag voortaan niet meer dan drie maanden heffingsrente rekenen als een aanslag moet worden betaald. Dat heeft de Hoge Raad bepaald op 25 september.

http://www.nuzakelijk.nl/geldzaken/2116728/maximaal-drie-maanden-heffingsrente.html
#496
Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat bij het verhogen van de AOW-leeftijd ook rekening wordt gehouden met zelfstandig ondernemers.

Zogeheten zelfstandigen zonder personeel (zzp\'ers) zijn bijvoorbeeld veel in de bouw actief en doen ook zwaar werk. Maar zij worden in het kabinetsplan voor een hogere pensioenleeftijd niet ontzien, omdat ze geen werknemer zijn.

http://www.nu.nl/economie/2121123/kamer-dringt-oplossing-aow-zelfstandigen-.html
#497
Het opstarten van een onderneming duurt in Nederland gemiddeld 10 dagen. Dat is relatief snel in vergelijking met andere Europese landen zoals Spanje (47 dagen) en Duitsland (18), stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

http://www.kvk.nl/Nieuws/opstartenbedrijfgaatsnelinnederland.asp
#500
Een stamrecht BV, een BV die men laat oprichten om een ontslagvergoeding in te beheren, wordt vaak ingezet om een eigen onderneming te starten. Een bruto ontslagvergoeding kan met behulp van een stamrecht BV belastingvrij worden gebruikt om allerlei zakelijke kosten te betalen.

Utrecht, maandag 2 november 2009

Een stamrecht BV is een BV waar (ex)werknemers belastingvrij hun ontslagvergoeding in af kunnen laten storten. Naast het oprichten van een stamrecht BV zijn er nog andere fiscale aanwendingsmogelijkheden waar (ex)werknemers gebruik van kunnen maken, zoals 'direct afrekenen met de belastingdienst' en 'een stamrechtverzekering'. Vanaf 2010 kan er ook worden gekozen voor banksparen. Banksparen zal als nieuwe variant aantrekkelijk worden voor relatief 'kleinere' ontslagvergoedingen.

Voordelen stamrecht BV

Bij VRB Belastingadviseurs, marktleider in het oprichten en onderhouden van stamrecht BV's, ziet men een enorme vraag naar het oprichten van stamrecht BV's. Van Rijswijk, directeur van VRB, geeft aan dat dit mede komt door de, in vergelijking met andere aanwendingsmogelijkheden, grote flexibiliteit in het uitkeren van de ontslagvergoeding naar privé. Ook kan men het geld belastingvrij aanwenden voor de start van een eigen onderneming en de aanschaf van een (vakantie)woning. Op een nieuwe website van VRB www.vrb-stamrechtbvoprichten.nl vinden geïnteresseerden alles over het oprichten en de werking van een stamrecht BV.

Start eigen onderneming

Van Rijswijk: "Wanneer iemand zijn ontslagvergoeding heeft laten afstorten in een stamrecht BV dan kan men dit bruto bedrag belastingvrij investeren in een eigen onderneming. Zo kan het geld belastingvrij worden gebruikt voor de aanschaf van een auto, kunnen telefoon- en internetkosten worden betaald en kunnen etentjes met zakelijke relaties vanuit het bruto geld worden voldaan. Al met al voldoende redenen om de ontslagvergoeding in een stamrecht BV te laten afstorten en de fiscus te laten meebetalen aan je eigen zaak". Wel geeft Van Rijswijk aan dat je hier natuurlijk niet te makkelijk naar moet kijken. "Laat alles goed vastleggen in 'ruim opgestelde' documenten en laat alles op de juiste wijze afstemmen met de belastingdienst, dit voorkomt eventuele discussies achteraf" aldus Van Rijswijk.

http://www.verstuurpersbericht.nl/10344-veel-startende-ondernemers-na-oprichten-stamrecht-bv/