Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Sjaam

#1
Speciale onderwerpen / Re: Invoerfactuur UK boeken
23 december, 2022, 10:31:58
excuus ik zal de ingevulde sturen.
#2
Speciale onderwerpen / Re: Invoerfactuur UK boeken
23 december, 2022, 09:47:55
Dat klopt inderdaad.  Ik heb er samen met mijn collega naar gekeken en de spreadsheet toegepast. Ik zal je deze via de mail toesturen.
#3
Speciale onderwerpen / Re: Invoerfactuur UK boeken
21 december, 2022, 16:17:09
Kunt u de factuur naar de klantenservice mailen? (klantenservice@acumulus.nl)
#4
Speciale onderwerpen / Re: Sluiten Account
09 december, 2022, 15:32:13
dat kan. Via de diverse overzichten kunt u onderaan de pagina uw data exporteren in Word en/of Excel.
#5
De automatische bankimport werkt op dagelijkse basis en als u filters (Cecilia) heeft aangezet dan zullen deze ook op dagelijkse basis verwekt worden.
#6
Dat kan helaas niet. Wij gebruiken de externe Javascript library List.js, deze ondersteunt dat niet.
#7
Er is op dit moment geen alternatief voor Payt.
#8
Als jij een factuur krijgt van een ondernemer, dan boek je deze  kosten in  je administratie op een door jou gekozen kostensoort.
Je doet nu voor de particulieren exact hetzelfde, alleen dan zonder ontvangen factuur.
Je moet dus wel onderbouwen waarom het bedrag uitbetaald wordt maar voor de rest is de boeking exact hetzelfde.

Omdat je geen kostenfactuur hebt met BTW, doe je deze boeking dan ook BTW-vrij.
(en dit heeft overigens ook niets te maken met verkapt dienstverband)
#9
Webkoppelingen / Re: SEPA bestand uploaden
24 maart, 2022, 16:23:12
Dat dient vanuit de bank te gebeuren aangezien u daar een incassocontract heeft.
#10
Webkoppelingen / Re: SEPA bestand uploaden
24 maart, 2022, 15:32:34
U dient de gemaakte incassobatch als factuur in Acumulus te boeken met de status niet  betaald. U kunt daarna met de  bankmutaties de factuur direct afboeken.
#11
Heeft u het boekjaar op slot gezet dan weer open zetten en uw omzet inboeken.
#12
Die waarde dient meegenomen te worden bij het berekenen van de stakingswinst.  Het advies is om u te laten begeleiden door een deskundig adviseur( boekhouder of accountant)
Hierbij de link van de Belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/u_staakt_uw_onderneming/stakingswinst_berekenen
#13
Deze is export is nu niet mogelijk.
Ik denk dat u het beste de facturen (is omzet) uit Acumulus kunt exporteren.
Kies Overzichten, facturen naar klanten en selecteer het juiste jaar en vink alle facturen aan en kies onderaan voor Print facturen. U krijgt dan een download in Word waar u een PDF van kan maken waar de klanten gespecificeerd op staan.
#14
Webkoppelingen / Re: Factuur sjabloon per product
08 oktober, 2021, 09:39:31
Dat kan zeker. U kunt een kopie van het bestaande sjabloon maken en in de kopie alles aanpassen. via de diverse tabbladen. Zo kunt u een factuursjabloon in het Engels maken maar ook een creditfactuur.
Bij het maken van de factuur kunt u dan kiezen wel sjabloon van toepassing is.
#15
Kan ik u hier even over bellen?
#16
U kunt het vinkje uitzetten als u het standpunt inneemt dat deze kosten volledig zakelijk zijn en u er als prive-persoon hier niet aan zou deelnemen.
#17
Als dit een zakelijke creditcard is dan kan je ervoor kiezen om deze onder bankkosten weg te schrijven met btw-vrij op de rekening creditcard.
#18
Graag gedaan.
#19
Zolang je onderliggend de subadministratrie in Stripe hebt is het geen bezwaar om in Acumulus een verzamelfactuur te maken.
#20
Dat kan uiteraard wel.  Je moet dan wel ervoor zorgen dat het saldo in Acumulus per maand blijft kloppen.
#21
Dat hoeft inderdaad niet maar Acumulus zal deze dan niet vinden.
Bij betaling van een door u verzonden factuur, probeert Acumulus de betreffende factuur te vinden. Indien de factuur wordt gevonden, hoeft u enkel op Verwerk te klikken. Indien de factuur niet door Acumulus gevonden kan worden, dient u deze handmatig te selecteren in de lijst van verzonden facturen, de betaaldatum aan te passen en de status op betaald te zetten.
#22
Dit is de link van Stripe
https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/betaaloplossingen/Stripe/
Hier kan je lezen hoe je dat moet doen.  Je kan ook overwegen om totaalboeking per maand te doen maar wellicht is deze oplossing beter.
#23
Heb je een koppeling met Stripe?
Als je die niet hebt dan moet je een rekening Stripe aanmaken in Acumulus en de facturen op deze rekening boeken. De uitbetaling van Stripe boek je dan als interne overboeking van Stripe naar de zakelijke rekening. Indien Stripe kosten rekent dan boek je de factuur van Stripe als zakelijke uitgave op de rekening Stripe.
#24
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
21 november, 2018, 09:20:51
Miin collega is bezig een aantal extra toe te voegen. Ik hoop dat u daarmee verder kan.
#25
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
20 november, 2018, 14:10:49
Dat vindt ik ook. Rente is meer een kostensoort.
Dat de accountant dat doet is overigens wel gebruikelijk.
Daarnaast kan je wel filteren via het trefwoordenboxje. Daarmee kan je los van de kostensoorten zelf overzichten maken op basis van de omschrijving.
#26
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
20 november, 2018, 12:50:10
Ik zou zelf voor de extra rekeningen aanmaken zoals een rekening in de Holding voor de RC Werkmaatschappij, de RC DGA, en misschien EV voor de voorlopige aanslag VPB en uitgekeerd Dividend  .De extra kostensoorten gebruiken voor de loonadminstratie zoals Loonheffingen, netto-loon en premies en afdrachten. Daarnaast misschien nog een kostensoort voor maandelijkse factuur .
#27
Beste Adrie,

Heb je daar een factuur van?
#28
Beste Catharina,

In de regel is deze voorraad al geboekt als kosten en van de winst afgetrokken. Normaliter zou je kunnen redeneren dat er een stukje winstverlies is maar bij het beëindigen van jouw bedrijf speelt dat niet meer. Er valt dan niks te boeken.
#29
HEAR HEAR!!
blijf inderdaad dicht bij jezelf.
#30
Speciale onderwerpen / Facturen uit het buitenland
31 januari, 2013, 13:50:13
Klinkt als buitenlandse btw. U bent in dat geval als particulier behandeld.
2 oplossingen.
1 u vraagt een credit factuur en geeft uw btw-nummer en bedrijfsnaam op en vraagt om een btw-vrije factuur
2. u boekt het als nederlandse factuur en zet de btw op 0% (zo trekt u de betaalde btw af van de inkomstenbelasting
#31
Ik wil jullie graag attenderen op de vervolg-cursus Boekhouden met Acumulus die maandag 4 juni gegeven gaat worden.
Deze cursus is speciaal voor klanten die wat meer uit Acumulus willen halen en de behoefte hebben om dieper op bepaalde boekingen in te gaan. Indien jullie hiervoor geinteresseerd zijn dan graag aanmelden via de website. http://www.siel.nl/agenda.php
#32
Je moet een beetje volhouden. Ambtenaren zijn overal een beetje hetzelfde. Mij ervaring is dat de eigen Belastingdienst daar niet echt bij ondersteund. Wel een beetje jammer omdat het woud van verzonnen regels erg groot is.
Ik wacht nu al een jaar.
#33
Beste Carla,

Als je even de computer opnieuw uit en weer aanzet. Kun je dan kijken of het dan weer werkt?
#35
Wellicht een overbodige toelichting maar de Belastingdienst heeft op de site een voorbeeld en nodig is een beginstand en de zakelijke kilometers. De rest kan dan eenvoudig worden afgeleid.

vriendelijke groet,
Sjaam
#36
Citaat van: Dopics
Citaat van: Bert-JanIk zou dat eens per week om maand corrigeren met een priveboeking of een zakelijke boeking (0% BTW) kostensoort afrondingsverschillen.

Als ik een zakelijke boeking doe 0% btw kostensoort afrondingsverschil,

moet ik dan de zakelijke rekening selecteren of prive (buiten Acumulus) ?

U kiest dan de zakelijke rekening omdat van die rekening het saldo gecorrigeerd moet worden.
#37
Citaat van: andre van overbeekIK heb net ingelogd in de website van de belastingdienst en zag dat  mijn oude bedrijf geen aangiften gedaan had.]dit is natuurlijk de fout van diegene die bewindvoerder in de wsnp is geweest maar niettemin heb ik deze gedaan zonder alle gegevens die liggen bij de bewindvoerder en heb ik nooit terug gehad.
je kunt ervan uit gaan dat er weinig van klopt maar nu is de vraag trekt de belasting het nog zelf na en zo ja hoor ik daar dan wat van.
omdat er in het verleden met dat oude bedrijf nooit aangifte door de boekhouders is gedaan heb ik schattingen gekregen, die ik denk dat ze die nu kunnen herstellen toch?
ik ga er ook van uit dat dit niet als valsheid in geschrifte kan gezien worden omdat ik niet moedwillig verkeerde info opgeef. :rolleyes:  :rolleyes:  :/  :/
weet jij of weten jullie hoe dit zit?
geachte heer Van Overbeek,

Lastig om er iets van te zeggen zonder de benodigde achtergrondinformatie. Mijn advies zou zijn om zelf bij de Belastingdienst navraag te doen en eventueel een correctie op de aanslag(en) te doen aan de hand de informatie die de bewindvoerder heeft. Deze uiteraard wel eerst opvragen.
#38
Citaat van: Con
Citaat van: Bert-JanWe hebben een begin gemaakt met het kunnen importeren van bankmutaties in Acumulus. We zijn begonnen met de ING.

.

Hallo,


Ik begrijp dat het ook mogelijk is om de Rabo-rekening informatie te kunnen importeren in acumulus. .... maar ik snap even niet hoe?

kan ik een korte instructie krijgen hoe je de Rabo-mutaties op de juiste manier download?

groetjes

Con
Is de Rabo een zakelijk rekening dan kunt u met downloads ook de bestanden van de RABO importeren. U logt in bij de RABO en zoekt naar downloads, daar kiest het formaat mut.txt en u download het bestand op uw pc (onthoudt waar u het bestand heeft opgeslagen)
Daarna gaat u naar Acumulus, Overzichten, Geimporteerde bankmutaties, nieuw bestand importeren en u kiest het bestand, u geeft aan RABO, welke rekening en u klikt op bestand importeren. Nu staat het bestand klaar in het overzicht en u kunt beginnen.
#39
Vraag & aanbod / hypotheek
19 januari, 2011, 23:32:15
Citaat van: phon
Citaat van: phon
Citaat van: SjaamGeachte heer Yzerman,

Betreft het hypotheekrente van een bedrijfsruimte (al of niet een gedeelte van de woning) of van uw prive-woning?
Alleen de rente van het zakelijke deel t.b.v. werkruimte is aftrekbaar.

met vriendelijke groet,

Sjaam Mahabier
Siel Consultancy


het betreft alleen een prive woning met een aansluitende garage, deze garage is ook opslag voor de zaak. maar  ik verhuur niets aan de zaak dus alles is prive.  de hypotheek is aflossingsvrij  mijn hele  totale hypotheek is  toch volledig aftrekbaar omdat deze alleen maar uit rente bestaat?

alvast bedankt voor uw tijd.

a.yzermans.

Geachte heer Yzerman,

U dient uw hypotheek op te geven en daarvan betaalde rente in het prive-gedeelte van de aangifte IB. Niet in het zakelijk deel.

met vriendelijke groet,

Sjaam Mahabier
Siel Consultancy
#40
Vraag & aanbod / hypotheek
19 januari, 2011, 16:30:04
Citaat van: phon
Citaat van: Sjaam
Citaat van: phonhoi,

ben bezig het programma te leren, maar, hoe schrijf ik mijn hypotheek af? dit is prive maar de rent is volledig aftrekbaar.

Acumulus is alleen voor het zakelijk deel van de aangifte. Opgave van uw hypotheek valt onder het prive-gedeelte van de aangifte en dient u in het systeem van de Belastingdienst aan te geven.

met vriendelijke groet,

Sjaam Mahabier
Siel Consultancy

goede middag,

bedankt voor je reactie. alleen bedoel ik eigenlijk dat de hypotheek-rent die wordt afgeschreven van de bank toch ingevoerd kan worden als zakelijk?  zodat deze in Acumulus kunnen worden afgeschreven, ( deze zijn aftrekbaar )  

als ik ze als privé afboek  schrijft dit boekhoud programma het niet af.

ik had dus begrepen dat deze zakelijk als post rent wordt ingevoerd en in de automatische btw kolom  je handmatig deze op 0% moet zetten toch?

ik ben benieuwd naar Uw antwoord.

alvast bedankt.

a. yzermans.

Geachte heer Yzerman,

Betreft het hypotheekrente van een bedrijfsruimte (al of niet een gedeelte van de woning) of van uw prive-woning?
Alleen de rente van het zakelijke deel t.b.v. werkruimte is aftrekbaar.

met vriendelijke groet,

Sjaam Mahabier
Siel Consultancy
#41
Vraag & aanbod / hypotheek
19 januari, 2011, 10:35:57
Citaat van: phonhoi,

ben bezig het programma te leren, maar, hoe schrijf ik mijn hypotheek af? dit is prive maar de rent is volledig aftrekbaar.

Acumulus is alleen voor het zakelijk deel van de aangifte. Opgave van uw hypotheek valt onder het prive-gedeelte van de aangifte en dient u in het systeem van de Belastingdienst aan te geven.

met vriendelijke groet,

Sjaam Mahabier
Siel Consultancy
#42
Nieuwe functionaliteiten / Import funktie
17 januari, 2011, 12:42:02
Beste Hans,

Aan een priveboeking kunnen meerdere kostenplaatsen hangen en ook andere kenmerken die gebruikers meegeven. Het is nu niet mogelijk deze te \"bundelen\".
U hoeft dat maar een keer te doen. Acumulus onthoud deze gegevens bij het rekeningnummer voor de volgende boeking.

met vriendelijke groet,

Sjaam Mahabier
#43
Dat heb je volgens mij nu goed gedaan. Dat betekent dat je eigen sjabloon nu als eerste gepresenteerd wordt.
De standaard kan je nu voor andere doeleinden gebruiken.
#44
Als je een bestaande boeking opent dan kun je kiezen met welk sjabloon je de boeking wilt openen.
Controleer ook even onder Beheer hoe het logo staat en of deze ook op ja staat. Het gebeurt wel eens dat er een waarde op nee staan en dan verschijnt het logo niet.
#45
Nieuwe functionaliteiten / Relaties reorganiseren
06 december, 2010, 10:44:09
Citaat van: gosthx, helemaal blij mee.

In principe staat deze nu op 1024 kb per boeking.
#46
Nieuwe functionaliteiten / Korting op factuur
18 november, 2010, 13:06:15
Bij een herinnering klikt u op de kortingsregel en verwijdert u deze.
#47
Nieuwe functionaliteiten / Korting op factuur
18 november, 2010, 10:02:48
U kunt zelf een kortingsregel aanmaken op de factuur door op het knopje naast het vinkje te klikken. Wel zou ik de tekst aanpassen dat de korting vervalt indien men niet binnen de gestelde termijn betaald.
De ervaring leert ook dat men toch de kortingsregel toepast en dat men tevens niet binnen de gestelde termijn betaald. Je moet je afvragen of het een discussie waard is.
#48
Nieuws, wet- & regelgeving / VENNOOTSCHAPSBELASTING
23 oktober, 2010, 16:53:25
Verruiming verliesverrekening ook in 2011

Ondernemers in de vennootschapsbelasting kunnen onder de huidige regeling verliezen verrekenen met de winst uit het voorafgaande jaar en de 9 komende jaren. Voor de verliezen uit 2009 en 2010 geldt echter een verruiming. U mag die namelijk verrekenen met de winsten uit de 3 voorafgaande jaren. U kunt het verlies over 2009 dus nog compenseren met de winst over 2006 en het verlies over 2010 nog met de winst over 2007. Daar staat wel tegenover dat de huidige voorwaartse verliesverrekening wordt ingekort van 9 naar 6 jaar.

De verruiming geldt ook in 2011. Het verlies uit 2011 kunt u dus nog verrekenen met winst over 2008.
#49
Op dit moment ligt nog steeds het wetsvoorstel inzake de vereenvoudiging en flexibilisering van het BV-recht ter behandeling bij de Eerste Kamer. Inmiddels is ook de bijbehorende invoeringswet aan haar parlementaire weg begonnen. Dit wetsvoorstel ligt nog bij de Tweede Kamer. Desondanks is de streefdatum voor inwerkingtreding 1 januari 2011.

De wetsvoorstellen betreffen onder meer de afschaffing van het minimumkapitaal en van de bankverklaring en de accountantsverklaring bij inbreng van een onderneming.

Wanneer u op korte termijn een BV gaat oprichten, kan de notaris bij de opstelling van de statuten al rekening houden met een aantal aangekondigde wijzigingen.
#50
Met de invoering van dit wetsvoorstel komen de bestaande rechtsvormen maatschap en vennootschap onder firma (VOF) te vervallen: deze worden vervangen door openbare en stille vennootschappen. De commanditaire vennootschap (CV) blijft wel bestaan. De belangrijkste gevolgen van invoering van het wetsvoorstel hebben betrekking op de keuzemogelijkheid voor rechtspersoonlijkheid en de aansprakelijkheid van de vennoten (dit treft met name de oude openbare maatschap). Voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting blijft de fiscale transparantie in stand en heeft de rechtspersoonlijkheid geen invloed. Het is voorlopig de bedoeling dat de nieuwe wetgeving op 1 januari 2011 in werking treedt.