Het is mij al meerdere keren gebeurd, grote bedrijven die wat inkopen. Dan sowieso onze leverings/betaal voorwaarden negeren, maar in sommige gevallen ook no doodleuk melden na 2 herinneringen dat de factuur pas 1 tot 2 maand later pas betaald kan worden. De laaste communcieerde het volgende
'Helaas kunnen wij uw factuur niet voor de zomervakantie betalen. Wij wachten nog op goedkeuring van de nieuwe crediteur door ons hoofdkantoor.
Mijn excuses voor de vertraging; wij zullen eind augustus de rekening betalen.'
Nou gaat de factuur van bovenstaande voorbeeld om slechts 140 euro, maar wat doen jullie met dit soort zaken? Incasso of niet? Een excuus van de medewerker is attent, maar ik moet mijn rekeningen natuurlijk ook gewoon op tijd betalen. Het is ook geen vaste klant..
Ik merk dat ik bij dit soort grotere bedrijven eerder geneigd ben om maar toe te geven, maar zij bepalen zo maar hun eigen regels wat mij toch tegen staat.
Breng je eerst een offerte uit en laat je klant dan expliciet akkoord gaan met jouw leveringsvoorwaarden?
In veel gevallen gaat het via de webshop en moet expliciet toestemming gegeven dat de klant akkoord gaat met de algemene voorwaarden. Van bovenstaande voorbeeld was een bestelling wat per mail is afgehandeld. Ik kan zo niet meer vinden of de offerte vooraf is gestuurd, het wordt daarentegen ook gewoon op de factuur zelf vermeld natuurlijk, dat is toch ook voldoende?
Wat is de betalingstermijn in jouw voorwaarden?
14 dagen. Hierna wordt een herinnering gestuurd met 5 dagen. Als die verloopt een herinnering met (de verplichte) 14 dagen. Deze laatste wordt zowel per mail als post gestuurd.
Dan mag je kosten in rekening gaan brengen maar dat moet je wel aangeven.
https://ondernemersplein.kvk.nl/klant-betaalt-factuur-niet-stappenplan/
Het gaat om een webshop? Dan zou ik een regel invoeren voor bedrijven als ze op factuur willen betalen.
Eerst minimaal 3 x een bestelling plaatsen en dan ook vooruitbetalen voordat ze op rekening mogen bestellen.
Dit 'trucje' (zoals de andere 3 miljoen voor het niet tijdig betalen) is al bekend.
Er zijn nog veel die denken dat 60 dagen vroeg betalen is... helaas.
Misschien is dit nog iets:
https://www.zzp-nederland.nl/nieuws/betalingstermijnen-wettelijk-vastgelegd