Regelmatig besteed ik opdrachten en klusjes van mijn opdrachtgevers uit aan derden. De facturen voor deze verleende diensten gaan naar mij, betaal ik en die zet ik weer op mijn factuur voor mijn opdrachtgevers. Zijn dit 'inkopen' voor mij? Of hoe kan ik het anders boeken?
Als ik niet 1 op 1 door factureer naar mijn opdrachtgevers onder welke kostensoort kan ik het dan het beste boeken? Dus het inhuren van derden voor diverse werkzaamheden.
Hoor graag!
Leonie
www.ondernemer.support
Hierbij zou ik kiezen voor Inhuur. Dat gebruik je voor werk wat je uitbesteedt. Inkopen gebruik je doorgaans voor fysieke zaken die je inkoopt en weer verkoopt.
Dank je Annelies,
Dus een nieuwe kostenpost Inhuur aanmaken, begrijp ik dat goed?
Kostensoort Inhuur staat standaard in Acumulus (onder de I van inhuur :) )
Oh wat erg. Nu is het echt tijd voor een brilletje! 8) Bedankt!
ha ha, nou, dan ben ik vandaag jouw bril 8)
Succes!
...en een klus doen op basis 50/50 waarbij een A de faktuur naar de opdrachtgever stuurt en vervolgens B een faktuur naar A stuurt. Is niet echt inhuur?
Dit lijkt me juist wel inhuur. Waarom denk je zelf van niet=
Om wat voor werkzaamheden gaat het?
A stuurt een factuur aan de opdrachtgever (verkopen) en B stuurt een factuur (verkopen) aan A (inkoop/inhuur) voor zijn aandeel
Citaat van: Annalies Janssens op 05 oktober, 2018, 10:27:46
Dit lijkt me juist wel inhuur. Waarom denk je zelf van niet=
Om wat voor werkzaamheden gaat het?
A stuurt een factuur aan de opdrachtgever (verkopen) en B stuurt een factuur (verkopen) aan A (inkoop/inhuur) voor zijn aandeel
Werving&selectie vast dienstverband bestuurders, directeuren, toezichthouders, fin.controllers e.d. voor publiek/private sector. Er moet voor alles de schijn van een fictief loondienstverband worden voorkomen. Partij B doet voornamelijk search voor interimmers in zakelijke sector, heeft nu een eigen BV (toen nog niet) en stuurt een factuur vwb het afgesproken aandeel. Op het moment zijn er geen lopende acties met B.
Ik heb wel eens een V&W rek.gezien waar het onder 'kosten van de omzet' werd geboekt.
Onder kosten van de omzet hoort inkoop (bijvoorbeeld voor een webshop) of inhuur (zoals in jullie geval)
Inhuur gaat om werkzaamheden voor de core-business van je bedrijf, dus waarvoor je je opdrachtgevers weer factureert.
Als voorbeeld: als ik als boekhouder iemand betaal om mutaties van klanten te verwerken, dan is het INHUUR. Als ik daarentegen iemand mijn website te bouwen, dan is dat reclame.
Citaat van: Annalies Janssens op 07 oktober, 2018, 13:09:34
Onder kosten van de omzet hoort inkoop (bijvoorbeeld voor een webshop) of inhuur (zoals in jullie geval)
Inhuur gaat om werkzaamheden voor de core-business van je bedrijf, dus waarvoor je je opdrachtgevers weer factureert.
Als voorbeeld: als ik als boekhouder iemand betaal om mutaties van klanten te verwerken, dan is het INHUUR. Als ik daarentegen iemand mijn website te bouwen, dan is dat reclame.
dat is dan duidelijk. Dank, ik heb het 'verhaal' rond.