Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - patrick@dkc

#1
Het is nog niet zover, maar over een jaar toch wel, dan is mijn 0% bijtelling auto 5 jaar. Gevolg, een kleine € 9.500 bijtelling die er aan zit te komen.
Nu las ik via de volgende link http://www.cc2day.nl/auto-zaak-is-vijf-jaar-meer-interessant/ dat de bijtelling niet hoger kan zijn dan de autokosten.
Dat is nogal lastig want dat hangt maar net af hoe vaak je de auto nodig hebt voor werk en bij mij sterk afhankelijk van opdrachten die door het hele land kunnen zijn. Het varieert de laatste jaren tussen € 2.000 en € 3.000.
Kortom: betekent dit dat ik in het slechtste (lees qua omzet waarschijnlijk beter jaar) een bijtelling heb van € 3000?

Om dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.

De auto naar privé brengen is in principe als eenmanszaak niet mogelijk. De link hierboven geeft aan dat dit wel mogelijk is in geval van:

1. Wijziging fiscale wetgeving omtrent de auto van de zaak, bijvoorbeeld wijziging bijtellingstarieven. Let op: Het opnieuw bepalen van het bijtellingstarief na vijf jaar is geen wetswijziging! Deze tariefswijziging ligt namelijk al vast in de wet.

2. Wijziging feitelijk gebruik. Om een auto als zakelijk te kunnen aanmerken, moet deze auto voor minimaal 10% zakelijk worden gereden. Onder de zakelijke kilometers valt binnen de Loonheffing en Inkomstenbelasting, naast de ritten naar klanten, ook het woon-werk verkeer. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er geen sprake van keuzevermogen en wordt de auto als privé gezien!

Is bovenstaande interessant. Optie 1 zal wel een lastige zijn want wat is dan de peildatum, optie 2 betekent (denk ik) dat je een andere privé auto moet rijden waarbij je km's a € 0,19 zakelijk boekt? Hoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?

Zomaar wat overwegingen die waarschijnlijk voor heel veel ZZP's gelden want in 2013 zijn ontzettend veel 0% bijtelling auto's verkocht. Andere forumleden die hier mee te maken hebben, oplossingen?
#2
Hier ben ik weer eens met een vraag over zonnepanelen. Inmiddels is er veel te vinden over het aanschaffen van panelen als zzp-er en plaatsing op de privé woning (zie link hieronder). Maar wat is nu slim. Als ik kijk naar de administratieve rompslomp denk ik laat ik ze maar privé kopen (met aftrek BTW natuurlijk). Want hoe ga je om met de afschrijving (ik heb al 14 jaar panelen en die vertonen nog geen tekenen van achteruitgang), de duur ervan, privé gebruik bijtelling etc. Ik heb wel een (deels) elektrische auto die iig 10% van de door de panelen geproduceerde energie gaat gebruiken. Maar je moet ook weer BTW berekenen over hetgeen is geleverd aan prive, of die is teruggeleverd aan het net.

Dan de situatie als ik de panelen privé koop, ik las in een ander topic dat ik hiervoor mijn bestaande BTW nr kan gebruiken. Maar dan moet ik dus wel tot in de lengte der jaren een forfaitaire BTW bijdrage doen (het gaat maar om een bedrag van €40 per jaar maar toch), kun je hiervoor net als een particulier wel weer vanaf (obv kleine ondernemersregeling)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Patrick

http://www.mfas.nl/wps/portal/home/actueel/!ut/p/a1/hVHBbsIwDP2V7pDjGrcJtOwG29SBBAjBNOgFpWDa0DSp2kA3vn5l4sBhgE9-0nt-zzaN6ZLGWhxlKqw0WqgzjrtrFkXT0WTe8YC_DWD46Xems_ECgENLWLUEuFF9-NNP3yM2Hg-6XsTffRiyYNoLZkOAiF_0dwgP_L9o_Ee5l-BRhsmHKZCu2iTBLasw8On8POl10SYmUOxE3WBSS4sboy1qS0BLPDS1g9oRlZU5KtQErtqT0RpLoc_IMaXTGC116pxO5TNWTiJxa53CpKjkPs9wi5qOaCyTwm02hQtuz2PQ6QUe87jfDZh_Pl1fJyxMaVzhDius3EPVviyztnwhQCATShk3P-auVhdEoEGVm4JAbVGt97g-VkKkBHYEPM6BhQTaVfzQ58wVdfn9n0tmatvaXE2nZfG5hD0XSfjDVPr09AvfGcQh/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
#3
Bij vraagstukken over duurzaamheid (zoals Green Key certificering, PPP scans), milieu (o.a. aanvraag milieuvergunning, milieudoorlichting van het bedrijf maar ook begeleiding van onderzoeken) of veiligheid (zoals machinerichtlijn, legionella etc) kunt u contact opnemen met:

dkc, zie www.dkconsultancy.nl

Door een uitgebreid netwerk van zeer ervaren professionals bestaat de mogelijkheid complexe opdrachten aan te nemen
#4
Ik ben gestart met een eigen consultancybedrijf, maar blijf nog twee dagen in loondienst (toch nog weer die zekerheid....). Ik heb nu de beschikking over een lease-auto. Wij hebben zitten denken over een verdeling van kosten. De boekhouder kwam met de meest eenvoudige oplossing, de lease overnemen. Dat doe ik dus niet: ik zit dan nog 2 jaar vast aan een auto met een contract wat veel te duur is (en veel te weinig kilometers op jaarbasis heeft).
Heeft er iemand enig idee hoe je eea zou kunnen verdelen of een andere handige constructie. In principe staat mijn werkgever open voor ideeen. Maar ze moeten financieel,  belastingtechnisch en boekhoudkundig wel uitvoerbaar zijn.

Iemand een goed idee?