Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - etsearch

#2
Citaat van: Guido op 07 januari, 2021, 17:29:05
Citaat van: MartijnH op 07 januari, 2021, 17:22:05
2)  jullie wijzigen de functionaliteit, maar op de bestaande sjablonen is dit niet actief

Wat bedoel je precies? Er nog nooit onderliggende code in Acumulus aanwezig geweest om de inhoud van het veld "KvK-nummer" zoals beschikbaar in het factuursjabloon op tabblad "Algemeen" te tonen op een factuur.

Kan het zijn dat je misschien (onbedoeld) de voettekst hebt herzien ?

Ik zou persoonlijk niet alle facturen opnieuw versturen, maar de voettekst corrigeren en jouw relatie die om een aangepaste factuur vraagt deze opnieuw verstrekken.

Gr,
Guido

btw id is denk ik belangrijker.
#3
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuur opmaak
07 januari, 2021, 17:54:46
Citaat van: Guido op 07 januari, 2021, 17:23:31
Citaat van: Marialena op 05 januari, 2021, 17:17:42
Nu verwerk ik mijn facturen 2x omdat de factuur opmaak uit acumulus niet bij mijn huisstijl past. Veel ondernemers willen hun huisstijl ook in de factuur tot uitting brengen, het ziet er niet vrij uit als er dingen opstaan die er niet toe doen. Het zou heel prettig zijn dat je als gebruiker de layout vd factuur naar eigen wens kan aanpassen.
Acumulus kent voor een aantal componenten van de factuur een vaste opbouw. Via het factuursjabloon heb je hier enige invloed op, maar dat betreft dan zaken als kleuren, lettertypen en regelafstanden. Positionering van componenten is helaas niet altijd instelbaar. We helpen altijd graag met het zo goed mogelijk presenteren van de eigen huisstijl. Neem hier gerust contact over op met de klantenservice. We werken met plezier aan een fraaie factuurachtergrond voorzien van de relevante bedrijfslogo's etc.

maar 'aantal' blijft....
#4
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuur opmaak
05 januari, 2021, 21:08:36
Citaat van: Marialena op 05 januari, 2021, 17:17:42
Citaat van: etsearch op 29 oktober, 2020, 17:13:24
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 oktober, 2020, 15:37:21
Ik begrijp je vraag maar wij zien hier geen reden in om het aantal weg te halen. Het zit te fundamenteel in de factuuropbouw.

dan halen we de factuur door de pdfpen molen om het te schrappen........digitaal ligt de wereld voor ons open ;-)
Vind het fijn dat Etsearch dit ter sprake brengt en met hem nog vele anderen, zie het aantal lezers. Ik snap ook niet waarom dit in het fundament van de factuuropbouw zit, wil je in acumulus je voorraad bijhouden dan blijkt dit wel erg ingewikkeld. Nu verwerk ik mijn facturen 2x omdat de factuur opmaak uit acumulus niet bij mijn huisstijl past. Veel ondernemers willen hun huisstijl ook in de factuur tot uitting brengen, het ziet er niet vrij uit als er dingen opstaan die er niet toe doen. Het zou heel prettig zijn dat je als gebruiker de layout vd factuur naar eigen wens kan aanpassen.
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 oktober, 2020, 15:37:21
Ik begrijp je vraag maar wij zien hier geen reden in om het aantal weg te halen. Het zit te fundamenteel in de factuuropbouw.

het lijkt op 'onbespreekbaar'. Ik vind het belangrijker dan een phoneappje.....
Inderdaad ook hier 2x verwerken.

hoe zal een timmerman Koos het verwerken? 'divers onderhoud, aantal 2' .....
#5
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuur opmaak
29 oktober, 2020, 17:13:24
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 oktober, 2020, 15:37:21
Ik begrijp je vraag maar wij zien hier geen reden in om het aantal weg te halen. Het zit te fundamenteel in de factuuropbouw.

dan halen we de factuur door de pdfpen molen om het te schrappen........digitaal ligt de wereld voor ons open ;-)
#6
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuur opmaak
29 oktober, 2020, 13:42:01
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 oktober, 2020, 13:25:30
Ik lees niet dat het aantal niet hoeft te worden vermeld.

'als u diensten levert: wat voor diensten u hebt geleverd en de omvang ervan
Bijvoorbeeld 1 massage van 1 uur of het ophogen van een tuin van 50 m2 met 30 cm grond'

in ons geval: 'eerste termijn zoeken lid raad van toezicht'. Bij invulling vacature: 'derde termijn.....'

Op een dergelijke factuur voldoet de omschrijving m.i. en worden er geen aantallen geboekt. Het voorbeeld van de fiscus verwijst ook naar de grondverzetter.
#7
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuur opmaak
29 oktober, 2020, 13:21:31
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 oktober, 2020, 10:37:31
Dit is een bericht van 2011. Wat is precies jouw vraag?

staat hierboven maar ik stel hem nog een keer:


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

hier staat dat het bij diensten niet verplicht is om een aantal op de factuur te zetten. Er wordt ook niets in de voorraad veranderd m.i.

Zou mooi zijn om dat in de standaard factuur aan te kunnen passen. Dat was ook de vraag van OP.
#8
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuur opmaak
29 oktober, 2020, 10:17:03
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 13 januari, 2011, 20:27:23
De factuur blijft een punt van aandacht. Daar valt qua opmaak inderdaad nog wel e.e.a. te verbeteren.

nog steeds niet aan te passen? '1 bestuurder geleverd' ......

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

hier staat over 'diensten': de omschrijving moet duidelijk zijn. Er staat niet dat bij het herinrichten van 50m2 tuin het aantal 50 moet zijn.
#9
ik zoek in 'overzichten' omzet per klant. Dus over alle jaren samen.
#10
Speciale onderwerpen / Re: Afschrijving starter
04 maart, 2019, 22:00:14
Dank je, dan boek ik de iPads in een keer af  -de fiscalist snap toch al niet dat we 99% van het werk met een tablet doen. Uit beeld ermee  :)
#11
Speciale onderwerpen / Afschrijving starter
04 maart, 2019, 19:17:28
Gestart halverwege het jaar en bedrijfsmiddel op afschrijving 5 jaar gezet. Het eerste jaar ook geen ook geen zelfstandigenaftrek genoten; zou voor een half jaar fiscaal niet aantrekkelijk zijn. De vraag: is het geoorloofd om bedrijfsmiddel waarop al iets is afgeschreven in eerder boekjaar in het daaropvolgende jaar geheel af te schrijven? Dat is fiscaal aantrekkelijker.
#12
Kwam idd bij ANWB uit.

#13
Speciale onderwerpen / Re: Splitsen
13 februari, 2019, 08:31:48
Citaat van: Annalies Janssens op 01 februari, 2019, 19:32:40
Het laagste bedrag van € 50 zou ik boeken met BTW laag. Dan trek je iets te weinig BTW af. Maar je kunt het natuurlijk ook in 2 aparte boekingen doen.

€ 250 zie ik meer als soort seminar, representatie waar een behoorlijk prive aandeel in zit (hapje en drankje). Dus met 20% privé correctie.

Het idee is veranderd: koper gaat niet zelf, de organisatie mag de stoel doorverkopen mocht er animo voor zijn; zou dan bij kunnen dragen aan extra opbrengst.
En dat maakt het voor de boekhouder ook simpeler.
#14
Citaat van: nielsvo op 04 februari, 2019, 23:29:26
[

"Wij verzekeren geen grijze kentekens...
Bij OHRA verzekeren we alleen auto's voor privégebruik. Dagelijkse ritjes naar je werk vallen daar ook onder, maar bijvoorbeeld niet een complete bezorgservice. Heb je een grijs kenteken, dan kun je niet bij ons terecht. En ook niet met een auto voor zakelijk gebruik zonder grijs kenteken. Je kunt je auto wel makkelijk verzekeren bij Nationale-Nederlanden.

Wat als je al een autoverzekering bij OHRA hebt voor een auto die zakelijk wordt gebruikt? Geen zorgen, dan verandert er niets. Je kunt alleen geen wijziging voor de auto of bestuurder meer doorgeven. Wil je dat wel, dan kun je bij Nationale-Nederlanden terecht."

NN: helaas u kunt bij ons geen 'niet particulier' afsluiten  :(  Willen persoonlijk contact ivm andere produkten.
#15
Nog geen reactie van ohra gehad, maar ze laten idd wel iets in het midden met de aangehaalde tekst. Ik zou bijna weer naar een tussenpersoon in het dorp verlangen .

Dit kom ik bij ANWB autoverzekering tegen:
Zakelijk gebruik auto
Als je de auto gebruikt voor bedrijfsvoering, zoals voor het vervoer van zakelijke goederen, als taxi, koerier of lesauto dan kunnen wij je helaas niet verzekeren. Als je de auto gebruikt als zelfstandige, ZZP'er of freelancer voor woon-werkverkeer en/of klantbezoek, kies dan 'Nee'.

Ohra:
Privégebruik
Je kunt bij OHRA alleen een autoverzekering afsluiten als je de auto privé gebruikt. Woon-werkverkeer valt onder privégebruik. Gebruik je de auto (ook) zakelijk? Dan kun je geen autoverzekering afsluiten bij OHRA. Dit is bijvoorbeeld het geval als je vertegenwoordiger bent en dagelijks onderweg bent met de auto.

'Dus ook zakelijk' impliceert dat 19 cent pkm declareren met een privé auto een zakelijk gebruik is. Wel probeert Ohra nu diverse zzp verzekeringen te slijten, maar auto's vallen buiten de boot.

#16
Citaat van: Annalies Janssens op 02 februari, 2019, 20:13:39
Dat is in elk geval gunstig. Daarnaast zal wel aangetoond/aannemelijk gemaakt moeten kunnen worden dat jij zelf mee geweest bent dus in de gelegenheid was om mee te gaan.

Voor het overige vraag ik me nu ook af of het kenteken wel echt op haar naam staat. Ik vraag me namelijk af of een verzekeraar een verzekering afsluit waarvan de auto op iemand anders naam staat.

Blijft dat ik niet een uitspraak durf te doen hoe de belastingdienst hier tegenaan kijkt.
Als je zekerheid wilt kun je vooroverleg aanvragen en anders neem je een standpunt in en dat verdedig je als er vragen komen.

Kenteken staat op naam van 'haar e.v. mij'  zie ik op het pasje staan. MRB komt ook binnen met 'echtgenote van...'
Bij Ohra was afsluiten geen probleem, nadat gecheckt was of de auto in 'het systeem' stond.
#17
Citaat van: Annalies Janssens op 02 februari, 2019, 10:02:25
Ik durf het niet zeker te zeggen met de verzekering. Op zich zou het geen probleem hoeven te zijn omdat een autoverzekering gekoppeld is aan een auto en die is zakelijk.
  Omdat je bij controle kunt verklaren dat de auto wel minimaal 10% zakelijke gebruikt wordt (ook al ben jij de chauffeur) en waarom de verzekering op jouw naam staat, lijkt het mij verdedigbaar.

Er is ook nog een agenda waar de afspraken met klanten genoteerd staan en  facturen waarop staat waar (locatie) de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Meer dan de helft van 45000km is zakelijk.
#18
Sorry, ze heeft wel een rijbewijs, maar durft niet meer te sturen ivm brokken in het verleden; heeft dan ook geen schadevrije jaren.......  Ik stuur altijd en indien niet dan wordt het de trein. De verzekering staat op mijn naam en de rekening wordt maandelijks van de (EZ) bankrekening afgeschreven.
#19
Citaat van: Annalies Janssens op 01 februari, 2019, 07:52:45
Wat bedoel je precies met "fiscale eenheid"?

Als je een VOF hebt dan moet het echt op naam van de VOF staan. Als je een EZ hebt dan moet het wel op jouw naam staan. De EZ staat is gekoppeld aan jou als persoon.

De auto staat op naam van EZ van vrouw, maar de verzekering op naam  van mijnheer (vrouw heeft geen rijbewijs) ik neem aan dat de verzekering wel op naam van de zaak betaald mag worden?
#20
Speciale onderwerpen / Re: Splitsen
01 februari, 2019, 18:13:15
250 staat als 'giftelement' op factuur.

En toevoeging: vrijwaring btw heffing onderzoek erkende collectebusfondsen. https://vrouwhart.nl/gala-event-love-your-heart-2019-14-februari-2019/

De 50 euro incl. btw? Administratiekosten umc o.a.? Er staat geen omschrijving op de factuur.
#21
Speciale onderwerpen / Splitsen
01 februari, 2019, 15:49:25
Totaalbedrag: 300 incl. btw

Deelname gala 250,00
Uitsplitsing laag tarief 32,11
Uitsplitsing laag tarief  12.40

Totaal 294,51

Btw 5,49

Via crediteuren geboekt
En betaald per bank, 2 dagen na factuurontvangst.

Hoe boek ik dat overzichtelijk?

#22
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 10 december, 2017, 22:22:09
Als je iets zakelijk aanschaft, is het beter dat jouw naam op de bon staat. Zeker voor de btw.

En stel: je bent een fiscale eenheid met 'partner', mogen er namen x of y willekeurig op staan?
#23
Citaat van: Loekarin op 13 maart, 2016, 15:48:00
Ik zou het handig vinden als je bij Relaties zelf (door Drag and Drop o.i.d.) de volgorde van de velden zou kunnen veranderen. Ik zou het bijv. prettig en logisch vinden als de velden Email en Website onder elkaar staan, ipv het ene op Blad 1 en het andere op Blad 2. Als je zelf de volgorde van de velden in het invoerscherm kunt aanpassen, kun je dit zo instellen dat je die velden als eerste ziet, die je zelf het meeste gebruikt. Velden die je niet of minder gebruikt, komen dan meer naar achteren (op Blad 2).

Drag and drop zou mooi zijn. Tablet met split screen en overhevelen van documenten naar inkoop- en onkostenrekeningen. Denk dat het er niet in zit; programma ziet er nogal 'msDOS' uit. Ik hoop dat ik het mis heb.
#24
Citaat van: Annalies Janssens op 07 oktober, 2018, 13:09:34
Onder kosten van de omzet hoort inkoop (bijvoorbeeld voor een webshop) of inhuur (zoals in jullie geval)
Inhuur gaat om werkzaamheden voor de core-business van je bedrijf, dus waarvoor je je opdrachtgevers weer factureert.

Als voorbeeld: als ik als boekhouder iemand betaal om mutaties van klanten te verwerken, dan is het INHUUR. Als ik daarentegen iemand mijn website te bouwen, dan is dat reclame.

dat is dan duidelijk. Dank, ik heb het 'verhaal' rond.
#25
Citaat van: Annalies Janssens op 05 oktober, 2018, 10:27:46
Dit lijkt me juist wel inhuur. Waarom denk je zelf van niet=
Om wat voor werkzaamheden gaat het?

A stuurt een factuur aan de opdrachtgever (verkopen) en B stuurt een factuur (verkopen) aan A (inkoop/inhuur) voor zijn aandeel

Werving&selectie vast dienstverband bestuurders, directeuren, toezichthouders, fin.controllers e.d. voor publiek/private sector. Er moet voor alles de schijn van een fictief loondienstverband worden voorkomen. Partij B doet voornamelijk search voor interimmers in zakelijke sector, heeft nu een eigen BV (toen nog niet) en stuurt een factuur vwb het afgesproken aandeel. Op het moment zijn er geen lopende acties met B.
Ik heb wel eens een V&W rek.gezien waar het onder 'kosten van de omzet' werd geboekt.
#26
...en een klus doen op basis 50/50 waarbij een A de faktuur naar de opdrachtgever stuurt en vervolgens B een faktuur naar A stuurt. Is niet echt inhuur?
#27
Onze fiscalist lijkt dat geen probleem. Dank voor reactie.
#28
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 05 mei, 2015, 00:08:53
Ik heb al heel wat inspecteurs aan de lijn gehad met de vraag of er een XML-auditfile kon worden gemaakt.

Iedere keer heb ik verteld dat dit niet aanwezig is maar dat het wel heel goed mogelijk is om controles uit te voeren.

Iedere keer was dat voor de belastingdienst voldoende.

Controleurs neem ik aan.
#29
inspecteurs of controleurs? Verschil in niveau is mijn ervaring.
#30
en wat vertelde je ze dan? Niet alleen dat dat kan maar ook hoe. Dat wil mijn fiscaal adviseur namelijk ook weten.