Acumulus Forum

Voor leden en niet-leden (openbaar) => Nieuws, wet- & regelgeving => Topic gestart door: Bert-Jan op 05 januari, 2013, 21:16:17

Titel: Zakelijke rijders moeten toch aan de kilometeradministratie
Bericht door: Bert-Jan op 05 januari, 2013, 21:16:17
Wanneer je een zakelijke auto rijdt en daar meer dan 500 privé-kilometers mee maakt, dan heb je een vaste bijtelling afhankelijk van de categorie waarin de auto valt. Het maakt dan niet uit hoeveel privé-kilometers je maakt (als het maar niet meer dan 90% is).

Aangezien de overheid naarstig op zoek is naar nog meer geld, is dat opeens niet meer eerlijk.

http://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/januari/32473-weekers-getrapte-bijtelling-en-strippenkaart-oldtimers

Staatssecretaris Weekers kondigde daarom aan in overleg te willen met de autobranche om een \'faire\' bijtellingsregeling uit te werken. Er moet een soort staffel komen waarbij een notoire privé-kilometer-rijder meer betaalt dan iemand die minder privé-kilometers maakt.

De enige manier om dit vast te stellen, lijkt mij een sluitende kilometer-registratie. De rijders van een privéauto waren in 2011 al de klos en moesten opeens toch maar een sluitende kilometer-administratie gaan bijhouden willen zij nog iets van de btw op gebruikskosten kunnen aftrekken.

Nu mag - naar het zich laat aanzien - ook de zakelijke rijder met een bijtelling een sluitende kilometer-administratie gaan bijhouden.

Hoe zat het ook alweer met administratieve lastenverlichting?
Titel: Zakelijke rijders moeten toch aan de kilometeradministratie
Bericht door: Bert-Jan op 05 januari, 2013, 22:22:50
Ik bedenk mij opeens nog iets: de bijtelling over een 10 jaar oude auto is net zoveel als een nieuwe!

Als we het dan toch gaan hebben over \"eerlijk\"en \"fair\", kan er dan ook een faire staffel komen voor de dagwaarde van de auto?
Titel: Zakelijke rijders moeten toch aan de kilometeradministratie
Bericht door: DaMenaCe op 06 januari, 2013, 12:00:55
Citaat van: Bert-JanIk bedenk mij opeens nog iets: de bijtelling over een 10 jaar oude auto is net zoveel als een nieuwe!

Als we het dan toch gaan hebben over \"eerlijk\"en \"fair\", kan er dan ook een faire staffel komen voor de dagwaarde van de auto?

Dat zou natuurlijk top zijn! Maar dan lopen zij inkomsten mis. Denk niet dat dat gaat gebeuren.
Ik betaal \"graag\" bijtelling omdat ik gek werd van de kilometer registratie (ook met gps apparaat).
Titel: Zakelijke rijders moeten toch aan de kilometeradministratie
Bericht door: Bert-Jan op 06 januari, 2013, 12:44:12
Dat was ook één van de redenen van mij om een zakelijke auto te gaan rijden...
Titel: Zakelijke rijders moeten toch aan de kilometeradministratie
Bericht door: DaMenaCe op 06 januari, 2013, 19:34:53
Pluspunt is wel dat ik misschien een 170pk+ diesel kan rijden zonder een bijtelling van 200-400 euro per maand te betalen.