Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - daido1964

#1
Ik maak gebruik van KOR regeling en ben zzper, Mijn bestelbus is nieuw aangeschaft, btw vrij (in september 5 jaar oud) en ik verwacht er minstens 10000 euro voor te krijgen. Dan kom al gauw boven de 20000 euro en raak ik mijn KOR kwijt.
Of is er een mogelijkheid dat bedrag over meerdere jaren te verdelen?
Als ik een gewone personenauto prive koop, kan ik die natuurlijk niet aftrekken.
#2
https://logistiek010.nl/zes-zone-en-toegangseisen/

Er viel van de week een brief op de mat van de gemeente Rotterdam die per 1 januari 2026 bestelauto's (lager dan euro 5)  gaat verbieden in Rotterdam en 27 andere steden.
Per 1 januari 2027 komen de euro 5 bestelwagens aan de beurt en per 2028 zijn de euro 6 bestelauto's het haasje
Ook vrachtwagens komen aan de beurt.

Dit verhaal komt voor mij helemaal onverwacht. Ik heb het in geen 1 krant gezien.
Je moet als zzper maar overschakelen naar een elektrische bestelbus.

Dit gaat natuurlijk zeer grote gevolgen hebben voor iedereen. Voor de meeste zzpers is een elektrische bestelwagen niet te betalen. Wat krijg je dan: Bouwprojecten komen stil te leggen omdat er geen bouwvakkers meer kunnen komen met hun bestelbus, winkels kunnen niet meer bevoorraad worden, een loodgieter of elektricien kijkt wel uit om in Rotterdam nog klussen te doen. Schoonmaakbedrijven haken af. En voor degene die zich wel een elektrische bus kan permiteren zal zijn tarieven flink verhogen. Alles zal duurder worden en de armoede zal nog groter worden.

Wat nu te doen? Ik zou mijn bestelbus op prive kunnen zetten. Dan ga ik meer wegenbelasting betalen, maar dan kan je blijven rijden (althans dat hoop ik).
Ik heb niet echt een bestelbus nodig, dus ik zou mijn bestelbus kunnen verkopen (dat zal ik snel moeten doen voordat die dadelijk niks meer waard is)
en een gewone benzinewagen met trekhaak kopen.
Of een campertje van mijn bestelauto maken.
Ze zijn bij de gemeentebesturen volledig krankzinnig geworden. Iets besluiten zonder over de gevolgen na te denken.

#3
Heel erg bedankt! Ik kan weer verder.
#4
Sorry dat ik niet helemaal duidelijk ben. Ik ben een beetje lees en schrijf dyslectisch.
Bedankt voor het antwoord, maar dat was niet mijn vraag. Ik heb er wel wat aan, want ik had dat anders gedaan.Nieuwe afdracht/teruggave invoeren voor Nederlandse BTW Ik had het hier ingevoerd.

BTW-bijtelling
Hebt u voor de aanschaf EN de gebruikskosten volledige BTW afgetrokken? Zo ja, vink dan dit vakje aan. Indien u alleen maar voor de gebruikskosten BTW verrekend heeft (marge-auto), dan kunt u dit vakje blanco laten. Ook als de auto langer dan 5 jaar op de balans staat kunt u dit vakje blanco laten.

Vraag moet ik nu aanvinken of niet in mijn geval?


*Zowel IB- als BTW-bijtelling (standaard)
Kies deze optie wanneer u zowel een IB-bijtelling als een BTW-bijtelling moet opvoeren. Dit is het geval wanneer u de aanschaf hebt opgevoerd als kosten (het vervoermiddel staat op de balans) EN u hebt de BTW afgetrokken van het vervoermiddel of de BTW op de gebruikskosten. U selecteert deze optie ook wanneer u de BTW van de aanschaf niet hebt afgetrokken (bijvoorbeeld een marge-auto) maar wel de BTW op de gebruikskosten.

*Alleen IB-bijtelling
Kies deze optie als u alleen de IB-bijtelling dient te boeken en er geen BTW is afgetrokken voor de aanschaf en ook niet voor de gebruikskosten. In dit geval is het vervoermiddel alleen zakelijk voor de IB.

*Alleen BTW-bijtelling
Kies deze optie als het vervoermiddel alleen voor de BTW als zakelijk is bestempeld.
Deze optie is ook van toepassing wanneer u een BV hebt en de IB-bijtelling verloopt via de loonadministratie.
Kies deze optie ook wanneer u een privevervoermiddel hebt en een forfaitaire BTW-bijtelling moet opvoeren. Dit is het geval wanneer u alle BTW op de gebruikskosten van uw privevervoermiddel 100% hebt afgetrokken.


Vraag:Welke moet ik in mijn geval aanvinken?



#5

Ik heb de herziening van de BTW inmiddels aangevraagd en ontvangen van de belastingdienst.

" Ik wil de bijtelling voor het privé-gebruik van mijn bedrijfs-auto invoeren."
Hebt u voor de aanschaf EN de gebruikskosten volledige BTW afgetrokken? Zo ja, vink dan dit vakje aan. Indien u alleen maar voor de gebruikskosten BTW verrekend heeft (marge-auto), dan kunt u dit vakje blanco laten. Ook als de auto langer dan 5 jaar op de balans staat kunt u dit vakje blanco laten.


Nu weet ik niet wat ik nu moet invullen:( omdat ik uiteindelijk niet de volledige btw heb afgetrokken van mijn nieuwe bestelwagen).
Moet ik dit nu aanvinken? Ik vraag dit omdat ik nu in de KOR regeling zit en de btw van 2021 heb terugbetaald aan de belastingdienst.


Zowel IB- als BTW-bijtelling (standaard)
Kies deze optie wanneer u zowel een IB-bijtelling als een BTW-bijtelling moet opvoeren. Dit is het geval wanneer u de aanschaf hebt opgevoerd als kosten (het vervoermiddel staat op de balans) EN u hebt de BTW afgetrokken van het vervoermiddel of de BTW op de gebruikskosten. U selecteert deze optie ook wanneer u de BTW van de aanschaf niet hebt afgetrokken (bijvoorbeeld een marge-auto) maar wel de BTW op de gebruikskosten.


En welke boeking moet ik hier toevoegen?    

Zowel IB- als BTW-bijtelling (standaard)
Alleen IB-bijtelling
Alleen BTW-bijtelling
#6
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Vragen over de KOR
13 oktober, 2020, 17:25:33
Klopt, zo had ik het ook begrepen van jou.
#7
Als ik dat geweten had, had ik mij al voor 2020 al op gegeven voor de KOR regeling. Maar achteraf is alles makkelijk.
#8
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Vragen over de KOR
13 oktober, 2020, 14:45:07
Bedankt Annelies!
Ik heb de belastingdienst aan de telefoon gehad.
Het verhaal van de btw is zo zoals je vermeldde.
Tot mijn grote verrassing hoef je de extra 2,7% BTW voor prive gebruik van de bedrijfswagen niet te betalen aan het einde van het jaar.
Voor de BPM heeft het geen gevolgen als je de auto voor meer dan 10% zakelijk gebruikt.
Voor de aftrek van de aanschafkosten heeft het ook geen gevolgen.
#9
Ik heb niet de belastingdienst aan de telefoon gehad en die zeiden dat ik het niet hoefde te betalen. Ik bericht dit omdat dit misschien nuttig kan zijn voor anderen.
#10
Nieuws, wet- & regelgeving / Vragen over de KOR
04 oktober, 2020, 12:27:51
Ik wil mij mij per 2021 aan melden voor de KOR. Ik verwacht dat mijn omzet de komende 3 jaar niet boven de 20000€  komt.
Ik had hier nog een paar vragen over. Ik heb in 2018 een nieuwe bedrijfswagen gekocht en heb de btw daarvoor afgetrokken. Moet ik een deel van die verkregen btw terug betalen aan de belastingdienst en hoe gaat dat? Moet ik dat zelf  aanmelden eventueel? Heeft dat nog gevolgen voor de BPM waarvoor ik vrijstelling kreeg?
Ik werk voor opdrachtgevers die de btw niet kunnen aftrekken, dus voor hun maakt de vrijstelling van de btw niet uit. Ik werk ook voor VEV beheerders voor particuliere woningbouw. Als ik het goed heb kunnen die ook de btw niet aftrekken, dus voor hun maakt het ook niet uit?
#11
Bedankt voor het antwoord! Dat is nu jammer.
#12
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ondernemers/kleine-ondernemersregeling-wijzigt
Kleine ondernemers met maximaal € 20.000 omzet in Nederland kunnen vanaf 1 januari 2020 kiezen voor een vrijstelling van omzetbelasting. Dit betekent dat hij geen btw in rekening brengt aan zijn afnemers en dus ook geen btw meer mag vermelden op zijn facturen. Hij is daarnaast ook ontheven van het doen van btw-aangiften en bijbehorende administratieve verplichtingen. Daar staat tegenover dat deze ondernemer de btw die andere ondernemers aan hem in rekening brengen niet in aftrek kan brengen. De regeling geldt alleen voor de door hem in Nederland verrichte goederenleveringen en diensten.

Het kabinet wil hiermee de kleineondernemersregeling (KOR) vereenvoudigen voor bedrijven en de Belastingdienst. De regeling gaat ook gelden voor bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's.

De eerste vraag die bij mij opkomt is: Als je je bedrijfswagen privé gebruikt moet je in de 4e kwartaal 2,7% van de catalogus waarde  van je auto aan BTW betalen vanwege het privé gebruik. Vervalt dat dan ook???
#13
Duidelijk bedankt voor de antwoorden!
#14
Goedendag, ik heb ook nog een vraag. Ik wilde bijtelling van auto van de zaak van 2017 invoeren. Nu heeft mijn bus op 30 november 2017 zijn 15e verjaardag bereikt. Moet ik de dagwaarde invoeren omdat mijn auto op dit moment ouder is dan 15 jaar of  gewoon de cataloguswaarde?
Dus met andere woorden: Vanaf welke datum rekent de belastingdienst de leeftijd van de bus?
Tot slot wil ik alle medewerkers van Aucumulus bedanken voor hun inzet en een mooie jaarwisseling toewensen.
#15
Dit stond vandaag op nos.nl,:

Ben jij zzp'er? Waar je op moet letten bij de nieuwe regels
Vandaag, 08:15
Economie
Zzp'ers sluiten nu met opdrachtgevers modelcontracten af ANP

Vandaag veranderen de regels voor zelfstandige ondernemers. Waarop moeten zij vanaf nu letten?
Wat verandert er vandaag?

De VAR-verklaring wordt vervangen door de Wet DBA. Eerder toonden zelfstandigen met de VAR aan dat ze ondernemer zijn. Onder de nieuwe regels sluiten opdrachtgevers en opdrachtnemers onderling een contract af waarin staat hoe de werkrelatie eruitziet.

Op de site van de Belastingdienst staan goedgekeurde modelovereenkomsten waar zzp'ers en opdrachtgevers gebruik van kunnen maken.
Waarom verdwijnt de VAR-verklaring?

Op dit moment is het moeilijk te controleren of een opdrachtnemer met een VAR ook echt een zelfstandige is. De Belastingdienst wil met de nieuwe wet schijnconstructies aanpakken. Bij die constructies zijn ondernemers op papier zzp'er, maar werken ze in de praktijk voor één opdrachtgever en zijn ze verkapt in loondienst.

Ook was met de VAR alleen de zzp'er aansprakelijk als bij controle toch sprake was van een loondienstverband. Met de nieuwe wet komt de verantwoordelijkheid ook bij de opdrachtgever te liggen. De modelovereenkomsten moeten dus zorgen voor meer zekerheid vooraf.
Wat staat er in een modelovereenkomst?

De opdrachtgever en zzp'er beslissen samen wat voor overeenkomst bij het werk past. In een modelcontract staat bijvoorbeeld dat de opdrachtnemer zelf bepaalt onder welke omstandigheden een opdracht wordt uitgevoerd. Of dat tijdens uitvoering van het werk herkenbaar is dat hij zijn eigen bedrijf vertegenwoordigt.

Zo hoeft een timmerman niet de bedrijfskleding te dragen van zijn opdrachtgever en neemt hij bijvoorbeeld zijn eigen hamer mee. Maar ook rijdt hij in zijn eigen busje en kan hij als hij wil andere opdrachten accepteren. Dit alles zorgt ervoor dat de timmerman werkelijk onafhankelijk is.
Kan ik die modelovereenkomsten aanpassen?

Voor lang niet alle beroepsgroepen zijn er al modelcontracten beschikbaar. De Belastingdienst gaat die de komende tijd wel aanvullen, maar in de tussentijd is het ook mogelijk de overeenkomsten aan te passen of zelf op te stellen. Het is wel handig om zelf opgestelde overeenkomsten te laten beoordelen door de fiscus, om te voorkomen dat je later met naheffingen wordt geconfronteerd.

Het is trouwens niet verplicht om met een modelovereenkomst te werken. Als er geen twijfels zijn over de werkrelatie tussen de opdrachtgever en zzp'er, is het niet nodig.

De modelovereenkomsten zijn vijf jaar geldig. Maar dat betekent ook dat de Belastingdienst tot vijf jaar na de ingangsdatum kan naheffen, als blijkt dat niet volgens contract is gewerkt.
Moet je voor elke nieuwe opdracht een aparte overeenkomst afsluiten?

Veel zzp'ers maken zich zorgen over de vele administratie die ze te wachten staat. Volgens de Belastingdienst is het ook voldoende als je schriftelijk of per mail met je opdrachtgever afspreekt volgens welke modelovereenkomst je werkt. De overeenkomsten staan namelijk genummerd op de site.
Moet vandaag alles al rond zijn?

Er geldt een overgangsregeling van een jaar, tot 1 mei 2017. Tot die tijd houdt de Belastingdienst wel toezicht, maar er worden nog geen boetes opgelegd, behalve bij duidelijke gevallen van fraude.
#16
Ik snap het! Bedankt voor je snelle antwoorden!
#17
Ik lees uit de woorden van de belastingdienst niet echt dat DBA verplicht is? Als je maar aan de voorwaarden voldoet?
VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst.
Voor de duidelijkheid: partijen hoeven uiteraard geen gebruik te maken van een modelovereenkomst. Net als de VAR is deze niet verplicht.
#18
Ik werk voor diverse vve 's als zzper en verricht werkzaamheden als huismeester. Per vve voor 4 uur in de week. Ik bepaal zelf wanneer ik er naar toega, gebruik eigen materialen en verricht de werkzaamheden naar eigen inzicht. Soms krijg ik van de vve een verzoek wat te repareren of een afspraak te maken met een aannemer. Ik kan zelf de tijd bepalen. Verder heb ik meer dan drie opdrachtgevers.
Moet ik nu volgens "de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)" met de vve 's een modelovereenkomst afsluiten?? Een VARverklaring heb ik altijd gehad, maar daar hebben ze nooit naar gevraagd.
Begrijp ik nu goed dat ik volgens onderstaande tekst van de belastingdienst  ik helemaal geen modelovereenkomst hoef af te sluiten met mijn opdrachtgevers? Waarom zou ik dat dan doen??

VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst. Opdrachtgevers weten dan zeker dat zij geen loonheffingen hoeven in te houden en te betalen. De wijzigingen staan in de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA).

In samenwerking met belangenorganisaties stellen wij hiervoor een stelsel van modelovereenkomsten op en beoordelen wij overeenkomsten van branches, opdrachtgevers of hun intermediairs en individuele opdrachtnemers.

De modelovereenkomsten zijn op onze internetsite te vinden. Als opdrachtgevers en zzp'ers in de praktijk ook conform de modelovereenkomsten werken, hebben zij de gewenste zekerheid over de loonheffingen vooraf voor een periode van 5 jaar.

Voor de duidelijkheid: partijen hoeven uiteraard geen gebruik te maken van een modelovereenkomst. Net als de VAR is deze niet verplicht.

De DBA herstelt de balans in verantwoordelijkheid tussen opdrachtgevers en zzp'ers en stelt ons in staat te handhaven. Daarnaast verlaagt het de administratieve lasten voor zzp'ers en hun opdrachtgevers.
#19
Bedankt voor je snelle antwoord!
#20
Ik verricht schoonmaak en tuinwerkzaamheden als zzper voor een bedrijf. Dit zijn werkzaamheden voor vereniging voor eigenaren.
Nu wil de eigenaar van het bedrijf dat ik de btw op 0 procent zet en  de btw verlegt, omdat hij anders volgens zijn zeggen dubbele btw betaald.
Klopt dit? Ik heb nu een faktuur gemaakt waarbij ik de optie "De BTW van deze factuur wordt verlegd naar BTW-nr" heb gebruikt.
Helemaal snappen doe ik dit niet, want als ik een faktuur uitschrijf met btw, dan kan hij de btw toch gewoon terugkrijgen.
#21
http://www.nu.nl/ondernemen/3543742/coalitie-wil-zzpers-extra-belasten.html

Ik ben gedwongen om zzper ter worden, omdat ik anders de zak kreeg. De zak heb ik inmiddels toch gekregen,  maar ik red het op dit moment.
Maar zie wat er in 2015 aan gaat komen. Geen vrolijke vooruitzichten voor een heleboel mensen.