Acumulus Forum

Voor leden en niet-leden (openbaar) => Speciale onderwerpen => Topic gestart door: kevin op 10 april, 2015, 12:42:15

Titel: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 10 april, 2015, 12:42:15
Hallo,

Heeft iemand enige idee waarom mijn saldo in Acumulus niet overeenkomt met de saldo wat op de bank staat ?
Want ik heb alles in het systeem verwerkt, en alle bedragen gecontroleerd en die zijn wel juist ingevuld,

maar ik heb meer geld op de bank staan dan ik volgens acumulus heb. en gaat om een verschil van 1100 euro dus ook geen klein verschil.

alvast bedankt voor uw tijd,

gr
Kevin
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Annalies Janssens op 10 april, 2015, 13:01:35
Heb je het beginsaldo wel als privé-storting ingevoerd?
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 10 april, 2015, 13:04:34
Welke begin saldo ? uw bedoelt toen ik er mee starten,
en van 2014 na 2015 ? dit heb ik niet gedaan ? want dan krijg je toch dubbele bedragen?
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Annalies Janssens op 10 april, 2015, 14:19:21
Zie hier voor de bedragen die je handmatig in het nieuwe jaar moet doen.

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=beginbalans
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 10 april, 2015, 14:56:53
dus kan ik beter opnieuw beginnen met het programma en beter invoeren. want ik las ook dat je boekingen niet mag wissen ivm nummering.  want ik had keer wat ingevoerd maar was fout en dat is verwijderd en opnieuw ingevoerd.

Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Annalies Janssens op 10 april, 2015, 14:58:35
Boekingen mag je best verwijderen, alleen uitgaande facturen niet.
Dus opnieuw beginnen is niet nodig.
Eerst het beginsaldo invoeren en dan naast je bankafschriften leggen en kijken wat niet klopt.
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 10 april, 2015, 15:05:42
en over wel begin saldo hebben we want ik begon namelijk met 0 en heb vorige jaar 3 facturen gehad en dan moet ik die eind saldo invoeren van dit jaar ?
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Annalies Janssens op 10 april, 2015, 15:07:41
Het gaat over het werkelijke beginsaldo op 01-01 wat je in moet voeren (dat is dan als het goed is gelijk aan het eindsaldo vorig jaar in Acumulus)
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 10 april, 2015, 15:22:18
ik zal vanavond is kijken.  Alvast bedankt voor uw hulp
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Guido op 11 april, 2015, 12:07:58
Soms helpt het om te ontdekken in welke periode het verschil ontstaat. Je kunt bij saldo-overzicht bijvoorbeeld 1e kwartaal kiezen en het tussensaldo vergelijken met het saldo op je rekeningafschrift. Vaak vind je dan wel de ontbrekende of verkeerde boeking :)

Controleer inderdaad ook tevoren even of het beginsaldo (1 januari) voor de rekening(en) klopt. Als je op 1 januari EUR 39 op een rekening hebt staan maar dit niet heb ingevoerd ontstaat er ook een verschil.

Maak bijvoorbeeld in het saldo-overzicht de volgende selectie:

- 2015
- heel jaar
- alle posten
- alle kostenplaatsen
- [de rekening met het verschil]

en laat deze op datum oplopen.  Als het goed is start 2015 op 01-01-2015 met een boeking om het beginsaldo te definiëren. In de meest rechter kolom staat na elke regel wat de tussenstand op de rekening is. Dit hoort overeen te komen met de tussenstanden die de bank aangeeft. Als deze naast elkaar gelegd worden is op een gegeven moment de afwijking, ontbrekende boeking of verkeerde boeking gevonden.

Guido.
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 12 april, 2015, 20:12:35
Bedankt, ik ga er nu mee aan de slag, ik hou jullie op de hoogte,
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 12 april, 2015, 20:21:12
ik heb trouwens vorige periode in kwartaal 4  115 euro van me prive rekening na zakelijk gestort hoe moet ik dit eigenlijk boeken ?  omdat ik de eerste maand namelijk niks op had staan maar wel wat dingen van die rekening afgingen is dit dan Nieuwe balanspost invoeren en dan  passiva lening ? kiezen ?
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Annalies Janssens op 12 april, 2015, 20:38:15
Dat kun je boeken als privé storting
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: kevin op 12 april, 2015, 20:51:57
Oorzaak gevonden, net wat Annalies Janssens zei ik heb mijn beging saldo niet opnieuw ingevoerd, ik ging er van uit dat deze  automatische door ging,

Annalies Janssens  reuze bedankt voor uw uitleg en geduld, u heeft met erg geholpen bedankt voor uw tijd,

en  Guido u ook bedankt voor uw hulp.
Titel: Re: Saldo klopt niet,
Bericht door: Annalies Janssens op 12 april, 2015, 20:59:33
Graag gedaan en succes!