Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - whugos

#1
Bedankt Annalies! Ik ga eens op de website van Rene kijken.

Hartelijke groet, Hugo
#2
Beste forum-leden,

Wie kent een goede financieel planner in (ongeveer) het Westen van Nederland in de "Acumulus-stijl" (geen nodeloze opsmuk, maar gewoon kraakhelder en concreet advies)?

Heel korte omschrijving waar ik naar op zoek ben. Ik heb een prima overzicht van mijn financien, maar weet helaas niet - althans niet zeker - hoe ik mijn doelen moet bereiken. Ik beleg (te) hap snap, heb in de afgelopen jaren FOR toegepast (maar twijfel of dit handig was), etc. Mijn vragen zien vooral op de fiscale regels die aan (bijvoorbeeld) lijfrente etc. vastzitten. Vandaar het idee dat een financieel planner mij het beste kan helpen. Er valt nog meer over te zeggen, maar dit is - hoop ik - duidelijk genoeg.

Iemand een idee?
#3
Dank Annalies voor je waarschuwing. Is inderdaad iets om op te letten. Hmmm... toch allemaal best lastig die keuzes vooraf en voorwaarden waar je aan moet voldoen....

Ben bij stoppen voor AOW inderdaad fiscaal niet gunstig uit. Maar kan in dat geval toch alsnog lijfrente aankopen? Dan neemt FOR af en moet ik belasting over betalen, maar kan ik betaalde premie weer aftrekken van IB. Of zitten daar weer maxima aan?
#4
Dank voor jullie reacties, Bert-Jan en Annalies. Ik zit weer op het (hopelijk goede) spoor. Nu nog even beter kijken/nadenken naar wat mijn voorkeur heeft.

Dat het geld bij echt pensioen vaststaat tot AOW-leeftijd vind ik een groot nadeel. Ik wil de vrijheid hebben eerder meer geld uit te (kunnen) geven. Dat komt o.a. omdat ik een chronische ziekte heb die mij later beperkingen kan opleveren. Ik zie het dus niet zitten om jarenlang geld opzij te zetten tot (verplicht) 67 jaar en dan op mijn 63e constateren dat ik minder mobiel word en graag nog X, Y of Z had gedaan. Met dát geld!

Dus als ik het goed zie is voor mij de beste optie om via FOR geld buiten huidige IB-heffing te houden en kan ik dat geld dan zelf beleggen. Bij afname of opheffen van FOR betaal ik dan belasting, maar als ik dan AOW-leeftijd heb is dat lager tarief. En in tussentijd ben ik vrij bij het laten renderen van het geld. Eens met de opmerking van Bert-Jan dat je geen grote risico's moet lopen. Volgens mij zou je dan "te betalen belasting" (geschat op bijv. 40%) als cash of obligaties kunnen aanhouden en restant risicovoller beleggen.
#5
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
07 oktober, 2018, 08:31:18
@Bert-Jan: Dank! Aan de ene kant is het prettig dat de regels wat variabel zijn, aan de andere kant levert het nu onduidelijkheid op hoe te handelen. Dat laatste is vooral in dit geval niet handig, want als je eenmaal iets hebt weggegooid kun je het niet meer tevoorschijn toveren.

Ik vind het ook te begrijpen dat de inspecteur strenger is bij ondernemers die er een potje van maken. Helaas heb ik ook verhalen gehoord van goedwillende ondernemers die veel last hebben gehad van de (in die gevallen onterecht) strenge interpretatie van de inspecteur...

@Annalies: Dank! Hopelijk geeft de Belastingdienst helderheid. Ik kijk uit naar het verslagje!
#6
Lange tijd heb ik weinig aan het opbouwen van pensioen gedaan. Ik gooi het geld zeker niet over de balk, maar echt een systeem van aflossen, beleggen en sparen zit er niet in. Dat wil ik veranderen.

Nu heb ik de afgelopen 2 jaar de FOR gereserveerd (of hoe je dat noemt). Het geld heb ik op een aparte spaarrekening gezet. Maar dat levert uiteraard vrijwel niets op. Is het dan niet slimmer om het te beleggen?

Ik heb inmiddels verschillende pensioenmogelijkheden voor ZZP'ers gevonden. ZZP Pensioen, Pensioenbeleggen bij Brand New Day en DeGiro. Kan ik dan nu die gereserveerde bedragen bij één van die partijen op een rekening zetten? Alles, dus nu 2 keer ongeveer 8000?

Volgens mij niet, want als ik via webtools mijn jaarruimte bereken moet ik altijd mijn "OR" invullen en dan komt er een veel lager bedrag aan 'jaarruimte' uit.

Hopelijk weet iemand raad, want ik ben het spoor (en de juiste info!!) even kwijt.
#7
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
06 oktober, 2018, 10:20:52
Oud item, maar bij mij (nog steeds) een actuele vraag. Ik lees hierboven en hoor bijna overal dat ondernemers hun facturen, bonnen, etc. inscannen en daarna weggooien. Ik durf dat weggooien (nog steeds) niet aan. Vanwege de onduidelijke informatie op de site van de Belastingdienst. Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/administratie_bewaren/hoe_bewaart_u_uw_administratie

En dan de eerste zin: "U bewaart de gegevens uit uw administratie in de originele vorm: digitaal of op papier." Als ik dat dan letterlijk interpreteer moet ik een kassabon die ik op papier krijg ook op papier bewaren. Toch?

Die brochure maakt het ook niet duidelijk(er). Er staat dat je mag converteren. Daarover op pagina 5: "Bij conversie is het belangrijk dat u de gegevens volledig overzet. Scant u een document? Dan moet u de informatie op alle bladzijden (voor- en achterzijde) en bijlagen van het document converteren. Besteed ook aandacht aan echtheidskenmerken (zoals papiersoort, kleur, logo en watermerk). Bij conversie kunnen deze verloren gaan."

Moet ik dan de voor- en achterzijde van een kassabon scannen? Dat lijkt mij bizar.

En wel eens de pagina over het bewaren van digitale documenten gelezen? Zie pagina 6: "Ontvangt u de factuur als bijlage bij een e-mailbericht? Dan is de authenticiteit en integriteit achteraf niet gewaarborgd. U moet aanvullende organisatorische maatregelen nemen om de authenticiteit en integriteit aannemelijk te maken. Het bewaren van de oorspronkelijke e-mail kan hierbij helpen."

Dus (ook) alle e-mails bewaren? Bij de betreffende factuur? Of gewoon in je mailbox? En er staat dat bewaren "kan helpen". Dus als de Belastingdienst zegt dat ze het niet vertrouwen moet je nog meer aanleveren...

Ik kan nog wel even doorgaan met schieten op de brochure, maar deze post is al (te) lang geworden.

Hopelijk weet iemand hoe de Belastingdienst het echt wil...
#8
@Astrid: waar heb jij uitgebreider gereageerd? Ik wil dat graag lezen :) ook al blijf ik alle ritten bijhouden...
#9
@allen: waarom staat dan op de gewone site van de Belastingdienst sluitend en waarom is de definitie van sluitend bij btw anders. Ik kan me voorstellen dat het ligt aan het voordeel/nadeel. Bij btw terugvragen kun je allerlei zakelijke ritten verzinnen, maar zul je ook op andere manier de zakelijkheid van die ritten moeten kunnen aantonen bijv met bestemming en agenda. Dit zou idd kunnen met begin en eindstand en bestemming. Aantonen dat je minder dan 500km prive hebt gereden kan (volgens mij) alleen met een rittenregistratie met vermelding van iedere rit.

@Yvette: als jij bij een controle hebt meegemaakt dat een rittenregistratie nodig was blijf ik lekker alle ritten bijhouden. Het is wat werk, maar heb nu een goeie app gevonden.

@Annelies: waarom staat dat alleen op de site van belastingconsulenten? Of is die site voor iedereen toegankelijk?
#10
Toch even checken wat jullie profs ervan vinden. Wil mijn huidige werk in toekomst combineren met ander werk. Volg voor dat andere werk nu een opleiding van een jaar. Heb mijn eenmanszaak wel alvast uitgebreid met handelsnaam voor dat andere werk. Cursus opvoeren als kosten binnen die eenmanszaak of aftrekken als persoonlijke studiekosten?
#11
Hallo allemaal,

Het is een heel oud topic, maar probeer het toch. (Nieuwe topics aanmaken voor "oude" vragen wordt meestal niet op prijs gesteld.)

Wat Annalies schreef hoorde ik afgelopen maandag ook op een cursus van Acumulus. Toch strookt het volgens mij niet met wat ik hierover op de site van de Belastingdienst vond:

"Houdt u een sluitende kilometeradministratie bij? Dan kunt u met behulp hiervan berekenen wat de verhouding is tussen zakelijk gebruik en privégebruik. Daarnaast kunt u berekenen of dat zakelijk gebruik betrekking heeft op belaste of vrijgestelde omzet. Hoe u met die gegevens de aftrekbare btw berekent, leest u bij Voorbeeld zakelijk gebruik privéauto met kilometeradministratie. Houdt u geen kilometeradministratie bij? Lees dan hieronder hoe u de aftrekbare btw op het onderhoud en gebruik uitrekent."

Hier de link: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

Als ik dit zo lees wil de Belastingdienst toch een sluitende kilometerregistratie. Omdat de beslissing nogal definitief is (achteraf kan ik geen sluitende kilometeradministratie maken) wil ik het wel zeker weten.

Hoor graag. Bij voorbaat dank!