Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Gert-Jan

#1
Superklein dingetje maar aangezien rood bij mij altijd een trigger laat afgaan dat er iets niet klopt of iets aan de hand is:
In het status overzicht zie je heel handig direct openstaande debiteuren en crediteuren saldo. Openstaande crediteuren is 0 maar de 0 wordt in het rood getoond. Zou die gewoon zwart mogen worden tot er daadwerkelijk een bedrag open staat?
#2
Van alle facturen die betaald worden, zet ik BTW en IB op 2 aparte spaarrekeningen. Daarnaast zet ik regelmatig een bedrag over van de betaalrekening naar een spaarrekening. Bij het verwerken van de bankbestanden herkt ie dit in 1e instantie niet als interne overboeking (komt dus op de standaard zakelijke uitgave te staan) maar als ik op interne overboeking klik, herkent ie m uiteraard wel (want de spaarrekeningen staan met hun nummer in Acumulus). Het zou echt superhandig zijn als

1. Wanneer doel-rekening 1 van de interne rekeningen is, de boeking soort direct op interne overboeking komt te staan
2. Wanneer het mogelijk is om alle interne overboekingen (eis is dus dat de doel-rekeningen ook als rekening in Acumulus staan) in bulk verwerkt kunnen worden.

Aangezien ik per ontvangen betaling dus minimaal 2 interne overboekingen doe, zou mij dat echt superveel klikken schelen :)
#3
Er is iets gewijzigd in het kopiëren van de uren registraties, de tekst (Kopie) is verdwenen (handig) en je ziet dat je aan een kopie werkt. Maar, je kunt nu niet direct door kopiëren, je moet eerst saven, openen, dan op kopiëren klikken. Het zou handig zijn om direct de koperen button weer te hebben (vooral als je de planning van de hele maand zit in te voeren, moet nu dus 12 x uren + 12 x reistijd kopiëren, maar nu dus 2 x zoveel klikken als voorheen.
#4
Nieuwe functionaliteiten / Favoriete kostensoorten
27 januari, 2018, 14:09:46
De lijst met kostensoorten is best lang. Wat best handig zou zijn, is als je een paar soorten als favoriet kunt aanmerken en dat deze bovenin de kostensoortenlijst komen te staan.
#5
Als je vanuit de uren registraties per project wilt factureren, kun je tegenwoordig wel via het vinkje Toon gefactureerd tonen of verbergen wat al gefactureerd is. Dit is handig, maar alleen als je nog niet meer hebt gepland dan dat je wilt factureren. Als ik in de loop van de maand alvast uren erin zet voor de volgende maand, moet ik alsnog heel veel vinkjes aan of juist uitzetten. Naast dit genoemde vinkje zou het handig zijn om hier te kunnen filteren op een datum traject en/of op de status. In 1e instantie hetgeen dat het snelste te ontwikkelen is :) maar beiden zou erg handig zijn, dan kun je heel makkelijk niet alleen het factureren starten, maar als je een totaalbedrag hebt gefactureerd wel weer eenvoudig de factuur daarna aan de juiste registraties koppelen.
#6
Ik gebruik de laatste tijd iets vaker de mobiele app en een paar kleine dingen vind ik wat onhandig:

- Startscherm. Enkel de tekst "In bescheiden vorm". Het zou erg handig zijn om daar direct de opties te zien, die je ook in het menu ziet. Nu moet je per definitie een keer extra klikken want het startscherm is dus verder leeg... :)

- Projecten kun je kiezen tussen actief en alles. Het zou erg handig zijn om ook makkelijk te kunnen filteren op projecten waarop nog uren "open" staan (dat zijn projecten waar ik nu echt mee bezig ben, en dat zijn er een stuk minder dan echt alle actieve projecten). Even de uren schrijven of bijwerken scheelt op die manier het nodige zoekwerk. Maar, als de sortering wat intuïtiever is, is het juiste project opzoeken niet zo'n probleem meer.

- Project bewerken, volgens mij ben ik net de omschrijving van het project kwijt geraakt. Wilde een project op niet actief zetten en op eens staat er boven in [geen projectnaam] oid. Terwijl die er wel stond.

- Sortering van de projecten: ik zie niet helemaal een logische sortering. Maar aangezien de klantnaam als 1e wordt getoond, lijkt die sortering mij het meest nuttige (nu begint de 1e regel met een C, de 2e met een W, dan weer C, de 5e met een U....). Sortering op klant en daarna op project omschrijving is volgens mij makkelijker in gebruik.

- Uren schrijven. Een kopiëren button zoals op de normale website zou erg handig zijn, dat maakt het uren schrijven via de computer echt supermakkelijk. Zo'n zelfde functie op de mobiel zou makkelijker zijn.

- Een back-button. Ik klik in het menu op Projecten, op een project. Om terug te gaan naar de lijst moet ik weer in het menu klikken om dan weer op projecten te klikken. Een kleine back-button zoals je ook in "echte apps" hebt zou handiger werken. Ja, ik kan de back button van de browser gebruiken maar iOS toont die niet altijd in beeld.
#7
Ik heb nu nog een lease auto maar overweeg in de loop van het jaar een youngtimer te kopen (ouder dan 15 jaar dus). De bijtelling voor de IB is dan 35% van de dagwaarde. Ik heb geen zin om een sluitende km registratie bij te houden dus ik zou m zakelijk kopen, bijtelling pakken (op een auto van 6000 euro aanschaf is dat nog altijd een stuk goedkoper dan mn huidige lease auto), maar je moet bij de laatste BTW aangifte de BTW voor privé gebruik van de auto verrekenen. Maar dan staat er in Acumulus: Dit forfait is 1,5% van de cataloguswaarde incl. BTW en BPM van uw privéauto. Dat kan opeens behoorlijk oplopen (waardoor een sluitende km registratie misschien toch wel verstandiger is....).

Is het bij een youngtimer ook echt van de cataloguswaarde, of niet stiekum toch de dagwaarde?
#8
Ik lees in een PDF van Knab met wat tips voor ondernemers:
Dit verlaagt dan nog de inkomstenbelasting voor het jaar 2016. Deze dotatie bedraagt in 2016 9,8% van je winst uit onderneming vóór de OR- dotatie, maar maximaal € 8.774.

Als ik de aangifte hulp in Acumulus doorloop wordt het van de bruto winst afgehaald (omzet - kosten - KIA - Ondernemersaftrek). Wat is het nu echt? Als ik de tekst van de Knab lees is het de netto winst (dus wat er op de Winst en Verlies rekening onder de streep staat), maar dat scheelt 6000 euro met wat Acumulus voorstelt...
#9
Als het al gevraagd is, heb ik de zoek functie niet goed gebruikt...

Wat ik handig zou vinden is dat ik bij inkomende facturen een uiterste betaaldatum kan opgeven, en dat het bedrag nog te betalen op de voorpagina ook rood getoond was als er facturen verstreken zijn. Meestal boek ik ze pas als de betaling is gedaan vanuit het bankbestand, maar een paar facturen worden pas na 30 dagen geïncasseerd en dan vind ik t toch wel handig om die alvast in Acumulus in te voeren. Nu lijkt het alsof ik te laat ben (ik associeer rood met "je moet echt iets doen! alarm!") terwijl ik bijlange na nog niet de betaaltermijn heb bereikt...

(bij de debiteuren staat het er duidelijk in het rood onder als er facturen verstreken zijn, erg handig. Zoiets dergelijks zou bij de crediteuren ook best handig zijn)
#10
Het zou handig zijn als in het Overzichten Project & uren-registratie ook per project de totalen staan. Er staat nu wel bv 4 producten of diensten wat ik erg handig zou vinden is als je dan ook het aantal uren en producten ziet (niet op 1 hoop gegooid). Dan zie je per project in 1 keer hoeveel uur (diensten), en hoeveel producten er staan (in mijn geval: nog te factureren). Via de rapportage kan ik dat natuurlijk wel opvragen maar dat is weer wat extra clicks.
#11
Ben een nieuwe administratie aan het inrichten dus nu vallen me een paar dingen op die me eerder niet opvielen.
Als ik een uitgave invoer zie ik bij rekeningen zowel rekeningnummer als omschrijving staan.
Misschien is het handiger om hier eerst omschrijving en dan rekening te tonen? Ik heb een klein referentiekader maar als ik naar mezelf kijk vind ik het nummer niet zo relevant maar vooral de omschrijving (daardoor weet ik welke rekening ik echt selecteer...).

Als ik een relatie onderhoud kan ik ook een standaard rekening opgeven waarop uitgaven geboekt moeten worden (handig!). Wat iets minder handig is, is dat ik hier alleen de rekeningnummers zie en niet ook (of juist?) de omschrijving van de bank. Ook de omschrijving tonen, net als bij het invoeren van een uitgave, zou wel een klein handigheidje zijn.
#12
Ik zit net een factuur layout aan te maken, en ik selecteer een logo. Vervolgens klik ik op bewaren en de omschrijving die ik eraan had gegeven, is niet opgeslagen. Ik heb het idee dat wanneer je een logo selecteert en bewaard, de aanpassingen die je reeds had gedaan verdwenen zijn. Niet heel cruciaal aangezien je normaal gesproken niet 20 x per week een layout aanpast, maar toch :) Er zijn een hoop velden die je kunt wijzigen, als je die allemaal kwijt bent is dat toch onhandig.
#13
Ok bankbestanden verwerken gaat al knap snel maar wat ik erg fijn zou vinden (aangezien ik erg veel richting verschillende spaarrekeningen overmaak):
Ik verwerk de bankbestanden, klik op de regel en dan moet ik kiezen wat voor soort boeking het wordt. Ik kies dan interne overboeking, en in het boekingsscherm wordt dit ook terecht goed herkent (bron en doel rekening staan beiden ook in Acumulus als bank). Wat ik makkelijk zou vinden is als ik vanuit het bankbestand dit in 4 klik kan doen in plaats van 3 (1: klik interne overboeking, 2: klik boeken, 3: klik bewaren, 4: klik geboekt). Eigenlijk net zoals dat de ontvangst van een factuur met 1 klik geregeld kan worden.

En als hieraan gerelateerde vraag: ik vind de melding dat je al een boeking hebt gedaan fijn, voorkomt idd dubbele boekingen. Maar als ik 2 x hetzelfde bedrag naar 2 verschillende rekeningen overmaak, zou ik die eigenlijk melding niet verwachten.
#14
Ik kan vaak een kopie maken van een voorgaande dag voor de registratie van "vandaag". Het zou handig zijn wanneer je op kopiëren drukt in de activiteit, dat je niet terug gaat naar de lijst van activiteiten/producten maar direct in de kopie terecht komt zodat je die direct kunt aanpassen.

Het zou ook handig zijn als de kopiëren button direct ook een save actie doet voordat ie kopieert.

Kleine details hoor maar zou het erg makkelijk maken om in 1 keer een week aan uren te kunnen schrijven die steeds een kopie zijn van een eerdere dag.
#15
Bij verwerken van bankexport, wanneer bron en doel beiden als bank bekend zijn.... zou het handig zijn als Acumulus direct al voorsteld om hier een interne overboeking van te maken. Klein handigheidje :)
#16
Als je doorklikt naar een project staan daar alle uren. Je kunt daar niet filteren. Het zou handig zijn als je net als in het scherm "uren en projecten" hier ook kunt filteren op de status.

Zowel bij project als bij uren en projecten zou het ook handig zijn om een datumselectie te kunnen maken.
#17
Ik hou de uren die ik heb geschreven op lopend, waardoor ik makkelijk overzicht hou in wat ik nog moet factureren (versus: uren op afgerond zetten en onthouden wat ik nog moet factureren. Ik schrijf ook uren die ik niet los wil of kan factureren).
Het zou dan handig zijn als je vanuit de uren van een project een factuur aanmaakt, direct de uren (nadat de factuur is aangemaakt en is gekoppeld aan de uren) op afgerond kunt zetten. Of vanuit de factuur aangeven dat dit moet gebeuren, of dat je als de factuur is aangemaakt je makkelijk terug kunt naar het project om ze daar handmatig op afgerond te zetten (in het scherm waar vandaan je nu ook de boeking kunt openen via een button). Dat laatste vind ik geen enkel probleem, maar nu moet je nadat de factuur is aangemaakt weer op home klikken om via uren boeken naar het project te gaan (of via relaties naar het project) en dan zijn het opeens wel heel veel extra klikken.