Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - patrick@dkc

#1
Hoi Annelies,

Het eerste klopt hoor. Bijtelling start pas vanaf december 2018, bedrag zal wel ongeveer zoiets worden. Dit weekend kwam het ter sprake bij een "vergelijkbare" situatie (al staat daar de auto op naam van een BV), waar de auto ook per november 2018 in de bijtelling gaat. Omdat de auto in een BV zit is de verkoop wat eenvoudiger. Dit is natuurlijk wat er met alle priusen, outlanders enz gaat gebeuren: velen zullen er vanaf willen om de bijtelling te voorkomen (wat ook tot gevolg heeft dat ze gigantisch in waarde zullen dalen). Verkoop is daardoor eigenlijk geen optie.
Ik vraag me af hoe andere gebruikers van het forum hiermee omgaan, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.

CiteerOm dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.
Dat helpt niet. Als je kosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de kosten die je hebt geboekt. Per saldo 0 kostenaftrek.
Alleen als de bijtelling lager is dan de kosten heb je nog enige aftrek.

Maar de redenering op die website klopt wel? Als ik op jaarbasis bijvoorbeeld € 3000 kosten heb is dat de bijtelling, zo lees ik het toch goed?


CiteerHoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?
Je moet dan wel een heel goede km-administratie voeren voor het hele gebruik (zowel zakelijk als prive). De bewijslast bij overgang naar prive is zwaar en ligt bij jou

Waar je in elk geval ook goed rekening mee moet houden als het mogelijk is en je kiest ervoor om de auto naar prive te doen:
1  je moet de economische waarde van de auto bepalen en voor dat bedrag "verkoop" je de auto aan jezelf. De opbrengst is dan gewoon belast in je bedrijf
2  hierbij moet je ook BTW berekenen (dus afdragen) over de verkoopprijs ex BTW

Ik zou er ook voor kunnen kiezen (na 2018) om een andere privé-auto te gebruiken voor zakelijke km's. Dan is aantonen niet zo lastig want dan rijdt de zakelijke auto alleen nog maar privé. En het is beter sowieso natuurlijk slimmer om tot die tijd te wachten want, zoals boven aangegeven is de prijs dan waarschijnlijk helemaal ingestort (nu nog rond de € 15.000 verwacht dat er een schamele € 7.500 van over blijft).
#2
Het is nog niet zover, maar over een jaar toch wel, dan is mijn 0% bijtelling auto 5 jaar. Gevolg, een kleine € 9.500 bijtelling die er aan zit te komen.
Nu las ik via de volgende link http://www.cc2day.nl/auto-zaak-is-vijf-jaar-meer-interessant/ dat de bijtelling niet hoger kan zijn dan de autokosten.
Dat is nogal lastig want dat hangt maar net af hoe vaak je de auto nodig hebt voor werk en bij mij sterk afhankelijk van opdrachten die door het hele land kunnen zijn. Het varieert de laatste jaren tussen € 2.000 en € 3.000.
Kortom: betekent dit dat ik in het slechtste (lees qua omzet waarschijnlijk beter jaar) een bijtelling heb van € 3000?

Om dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.

De auto naar privé brengen is in principe als eenmanszaak niet mogelijk. De link hierboven geeft aan dat dit wel mogelijk is in geval van:

1. Wijziging fiscale wetgeving omtrent de auto van de zaak, bijvoorbeeld wijziging bijtellingstarieven. Let op: Het opnieuw bepalen van het bijtellingstarief na vijf jaar is geen wetswijziging! Deze tariefswijziging ligt namelijk al vast in de wet.

2. Wijziging feitelijk gebruik. Om een auto als zakelijk te kunnen aanmerken, moet deze auto voor minimaal 10% zakelijk worden gereden. Onder de zakelijke kilometers valt binnen de Loonheffing en Inkomstenbelasting, naast de ritten naar klanten, ook het woon-werk verkeer. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er geen sprake van keuzevermogen en wordt de auto als privé gezien!

Is bovenstaande interessant. Optie 1 zal wel een lastige zijn want wat is dan de peildatum, optie 2 betekent (denk ik) dat je een andere privé auto moet rijden waarbij je km's a € 0,19 zakelijk boekt? Hoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?

Zomaar wat overwegingen die waarschijnlijk voor heel veel ZZP's gelden want in 2013 zijn ontzettend veel 0% bijtelling auto's verkocht. Andere forumleden die hier mee te maken hebben, oplossingen?
#3
Hier ben ik weer eens met een vraag over zonnepanelen. Inmiddels is er veel te vinden over het aanschaffen van panelen als zzp-er en plaatsing op de privé woning (zie link hieronder). Maar wat is nu slim. Als ik kijk naar de administratieve rompslomp denk ik laat ik ze maar privé kopen (met aftrek BTW natuurlijk). Want hoe ga je om met de afschrijving (ik heb al 14 jaar panelen en die vertonen nog geen tekenen van achteruitgang), de duur ervan, privé gebruik bijtelling etc. Ik heb wel een (deels) elektrische auto die iig 10% van de door de panelen geproduceerde energie gaat gebruiken. Maar je moet ook weer BTW berekenen over hetgeen is geleverd aan prive, of die is teruggeleverd aan het net.

Dan de situatie als ik de panelen privé koop, ik las in een ander topic dat ik hiervoor mijn bestaande BTW nr kan gebruiken. Maar dan moet ik dus wel tot in de lengte der jaren een forfaitaire BTW bijdrage doen (het gaat maar om een bedrag van €40 per jaar maar toch), kun je hiervoor net als een particulier wel weer vanaf (obv kleine ondernemersregeling)?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Patrick

http://www.mfas.nl/wps/portal/home/actueel/!ut/p/a1/hVHBbsIwDP2V7pDjGrcJtOwG29SBBAjBNOgFpWDa0DSp2kA3vn5l4sBhgE9-0nt-zzaN6ZLGWhxlKqw0WqgzjrtrFkXT0WTe8YC_DWD46Xems_ECgENLWLUEuFF9-NNP3yM2Hg-6XsTffRiyYNoLZkOAiF_0dwgP_L9o_Ee5l-BRhsmHKZCu2iTBLasw8On8POl10SYmUOxE3WBSS4sboy1qS0BLPDS1g9oRlZU5KtQErtqT0RpLoc_IMaXTGC116pxO5TNWTiJxa53CpKjkPs9wi5qOaCyTwm02hQtuz2PQ6QUe87jfDZh_Pl1fJyxMaVzhDius3EPVviyztnwhQCATShk3P-auVhdEoEGVm4JAbVGt97g-VkKkBHYEPM6BhQTaVfzQ58wVdfn9n0tmatvaXE2nZfG5hD0XSfjDVPr09AvfGcQh/dl5/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
#4
Volgens mij is het dus zo dat je een aanvraag voor de VAMIL kunt doen zodra je een bestelling geplaatst hebt (heb ik ook zo gedaan en is goedgekeurd, overigens heb ik de auto al). De VAMIL hoef je niet in één keer toe te passen in bijvoorbeeld 2013, dit kun je verschuiven. De KIA is de vraag maar of je daar nog wat mee kunt (gaan ze ook aan rommelen), de MIA wordt in 2014 sowieso getopt. Volgens mij geldt voor deze twee laatste regeling iig dat de auto op naam moet staan.

Kijk even via deze link wat er gaat veranderen (is iig link naar de juiste website).

http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/

Verder voor wat betreft de VAMIL:
http://www.agentschapnl.nl/subsidies-regelingen/miavamil

Daar staat duidelijk dat als je alleen al mondeling opdracht hebt gegeven je de aanvraag kunt indienen. Zo snel mogelijk doen dus (er zit geen jaarlimiet meer op gelukkig, was vroeger wel zo dan kon de pot bijvoorbeeld in oktober leeg zijn). Overigens verloopt aanvraag MIA via dezelfde weg, ik zou het even checken of je hier nog wat mee kunt.

Wat betreft KIA weten de dames hier op het forum vast wel een antwoord (het lijkt mij dat je volledig betaald moet hebben om in aanmerking te komen dit jaar).

Groet,

Patrick
#5
Hoi Esther,

Bedankt weer. Logisch eigenlijk want ik zie ook direct de verdeling die voor dit jaar geldt.

Groet,

Patrick
#6
Ik ben mijn Prius plugin nu aan het boeken. De auto schrijf je dus af over 5 jaar. Hoe je dat moet wijzigen in de boeking is niet zo lastig, maar als ik in de boeking aangeef, afschrijving over 5 jaar en ik zie in het V&W tabblad 6 regels verschijnen, klopt dat? Of had ik bij het inboeken onder "dit is een investering met een afschrijving over meerdere jaren" 4 jaar moeten kiezen (zoals het hieronder naar mijn idee ook vermeld staat). Dus 2013 is jaar 1, 2014 jaar 2, 2015 jaar 3, 2016 jaar 4 en 2017 jaar 5.



Citaat van: T@xpatise op 11 februari, 2013, 18:07:17
Eerste jaar mag je maximaal 75% vervroegd afschrijven. Het restant (minimaal 25%) wordt verdeeld over de normale 5 jaren, inclusief jaar van aanschaf. Dus als auto is gekocht op 1/3/2013 bedraagt de afschrijving in 2013 maximaal 79,17%: 75% + 10/12*5%.
Vervroegd afschrijven is alleen dan zinvol als in de komende 5 jaren het van toepassing zijnde inkomstenbelastingtarief lager is of even hoog.
Let op!

#7
Hier bijvoorbeeld:

http://www.toyota.nl/pages/plug-in-voordeel.tmex
op opel site staat ook zoiets.

En hier misschien nog wat info
http://steinbuch.wordpress.com/2012/05/25/elektrisch-rijden-voor-de-zzper-heel-goedkoop/

Je zult het altijd voor de eigen situatie moeten aanpassen, echt goede rekenvoorbeelden ben ik nog niet tegengekomen. Wellicht gewoon interesse tonen bij Toyota en rekenmodel opvragen...

Belangrijk is dus dat er fiscale winst is. Een inkomen van € 60 k per jaar zegt niet zoveel. Als het je fiscale winst is kun je dit flink naar beneden halen. Het zal bij deze regeling ook wel zijn dat als je in de min duikt je er geen of slechts deels gebruik van kunt maken.
Er zit ook een limiet aan de Mia/Vamil, maar die is voor de totale regeling!! Als je later in het jaar komt heb je kans dat je naast het net vist. Het gaat namelijk niet alleen om auto\'s maar ook om hele grote zaken waar in één keer tonnen doorheen gaan.
#8
Bij vraagstukken over duurzaamheid (zoals Green Key certificering, PPP scans), milieu (o.a. aanvraag milieuvergunning, milieudoorlichting van het bedrijf maar ook begeleiding van onderzoeken) of veiligheid (zoals machinerichtlijn, legionella etc) kunt u contact opnemen met:

dkc, zie www.dkconsultancy.nl

Door een uitgebreid netwerk van zeer ervaren professionals bestaat de mogelijkheid complexe opdrachten aan te nemen
#9
Inderdaad bijtelling is over de eerste 8 maanden geregeld. Het is mooi dat er ook niet weer een verdeelsleutel over het aantal maanden van het jaar moet gebeuren, is er toch nog iets eenvoudig aan al die regelingen rondom de melkkoe.

Dank je voor de toelichting.
#10
Zit er (behalve verhouding privé-zakelijk) ook nog een verdeelsleutel over het jaar in? Ik ben pas in september begonnen met privé kilometers in te boeken (toen heb ik zelf een auto gekocht, daarvoor leaseauto). Moet je dan ook weer iets van 4/12 doen of in dit geval niet?

Overigens eindelijk eens een duidelijk stuk hoe je dit moet registreren en boeken!

Wat betreft het bijhouden van km-registratie: zo staat het hier juist. Ik heb dit onderwerp nog besproken met Belastingdienst (kennismakingsgesprek) omdat het mij te dol leek dat je ook elk privéritje zou moeten registreren. Begin- en eindstanden per jaar én kilometers geregistreerd in Acumulus volstaan dus (hebben ze ook nog eens schriftelijk bevestigd in een verslag).
#11
Hmm, bewijslast ligt bij de inspecteur. Dat is een twijfelachtige: dan zullen ze wel zover het hemd van je lijf vragen dat ze uiteindelijk toch het bewijs rond hebben. De andere kant kan zijn dat ze nooit wat doen, maar dat is wel een gok. Zal ws toch tweedehands auto worden met declaratie van km\'s.
#12
Hallo Esther,

Ja, die eerste optie is natuurlijk ook een mogelijkheid, maar dan komt ook nog het aspect redelijkheid om de hoek. Er is ook nog een brandstofcomponent....Maar de eerste optie heb ik, voor het gedeelte auto, ook al bedacht. Maar hoe zou je dat verwerken in een administratie. Gewoon € 0,19/km inboeken in Acumulus? Mag dat op deze manier? Het lijkt me zo krom: via loondienst bijtelling en dan kosten ten laste brengen van bedrijf. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit mag als ik al die regeltjes rondom auto en fiscus her en der lees.
#13
Ik ben gestart met een eigen consultancybedrijf, maar blijf nog twee dagen in loondienst (toch nog weer die zekerheid....). Ik heb nu de beschikking over een lease-auto. Wij hebben zitten denken over een verdeling van kosten. De boekhouder kwam met de meest eenvoudige oplossing, de lease overnemen. Dat doe ik dus niet: ik zit dan nog 2 jaar vast aan een auto met een contract wat veel te duur is (en veel te weinig kilometers op jaarbasis heeft).
Heeft er iemand enig idee hoe je eea zou kunnen verdelen of een andere handige constructie. In principe staat mijn werkgever open voor ideeen. Maar ze moeten financieel,  belastingtechnisch en boekhoudkundig wel uitvoerbaar zijn.

Iemand een goed idee?