Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#351
Is dan weer opgelost. Graag gedaan!
#352
Aangezien er wel BTW betaald is voor deze transactie, moet gekozen worden voor gewone factuur, BTW vrij dus niet inkoop buiten EU (zie toelichting bij de laatste optie)

Voor de boeking van de BTW van TNT kun je het sheet gebruiken wat je vindt onder Beheer, Bijlagen, BTW op invoer/import
#353
Aanvullend op het antwoord van Karin:
om je saldo van je rekening steeds kloppend te houden (en ook vanwege de verzendkosten die blijven bestaan) is het misschien handig om het zo te doen:
1  vervang de boeking van de eerste aanschaf door een zakelijke uitgave (geen investering)
2  bij terugontvangst van het bedrag boek je het als een negatieve zakelijke uitgave.

Het verschil van de verzendkosten komt dan ook goed tot uiting en je hebt alles goed inzichtelijk in je administratie wat er is gebeurd.
#354
Het is wat lastig om zo op afstand antwoord op te geven.

Maar FOR wordt gebaseerd op de winst van het boekjaar (dus eigenlijk de jaarruimte van 2015) en de lijfrente op basis van je inkomen 2014 waarbij wel weer rekening gehouden moet worden met de FOR die je in 2014 al toegevoegd hebt. Dit beperkt namelijk je jaarruimte.

Dit is wel een handig hulpmiddel:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/lijfrentepremie/
#355
Ja, die moet je inderdaad invullen als afname.

De reden dat je het moet splitsen bij de lijfrente betaling is omdat er anders over het gehele bedrag gekeken zou worden naar de jaarruimte terwijl het alleen over 9563 berekend moet worden.
#356
Je vult 30366 in als lijfrente vanuit FOR en 9563 als gebruik van jaarruimte

Verder staat als het goed is op je balans in de jaarrekening de FOR op 0 en dat klopt ook want je hebt de gehele FOR afgestort.
Als je echt de jaarrekening uit Acumulus gebruikt moet het vanzelf goedkomen
#357
Graag gedaan!
#358
Ziet er helemaal goed uit. Alleen bij de boeking zelf moet je helemaal bovenaan Facebook nog als leverancier kiezen
#359
Dat kan, dan zou ik even de bank opnieuw downloaden en de betreffende mutaties boeken als interne overboeking.
Voor de reeds geboekte facturen kun je dan het rekeningnummer wijzigen in rekening Provisie.
Als het goed is komt die rekening dan op 0. Zo niet moet er aanvullend nog een factuur gemaakt worden
#360
Hier is niet echt een functionaliteit voor maar ik zou dit als voorstel doen (vanwege de omschrijving)
Ik ga er vanuit dat het uiteindelijk als omzet geboekt moet worden?

- Maak een rekening aan "provisie" (bij beheer bankrekeningen)
- zodra er geld binnenkomt maak je een interne overboeking van "provisie" naar zakelijke rekening.
- eens per maand of per kwartaal (wat je zelf wilt) kun je een verkoopfactuur maken voor het bedrag dat er op de rekening Provisie staat.
  Als rekening kies je dan ook Provisie.

Zo houd je je banksaldo kloppend en je neemt de volledig omschrijving mee in de interne overboekingen en periodiek klopt je omzet
#361
Dit keer ben ik het met de belastingtelefoon eens. Op het forum van belastingadviseurs is door de Belastingdienst bevestigd dat begin en eindstand als sluitend wordt geaccepteerd.
#362
Dat kan ook prima natuurlijk. Ik zou de syllabus wel eerst opslaan zodat je die vervolgens op je laptop kunt openen ook al zou wifi niet werken.
#363
Je kunt in elk geval hier eens kijken:
https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/

Is op postcode gesorteerd dus kun je zien of er iemand in de buurt zit.
#364
Graag gedaan!
#365
Je kunt (als het er niet teveel zijn) de boekingen verwijderen en opnieuw op de juiste manier boeken.
Als het er veel zijn dan kun je het totaalbedrag (geboekt excl BTW) opzoeken in overzichten, grootboek, bankkosten.
Dat bedrag boek je negatief (bedrag met - ervoor) op 31-12-2015 met rekening buiten Acumulus.
Vul het bedrag in bij excl BTW en Acumulus berekent dan de BTW. Noteer het bedrag incl. BTW
Zo heb je de foute boekingen gecorrigeerd.
Doe vervolgens nog een boeking op 31-12-2015 van het bedrag incl. BTW, BTW vrij.
Zo heb je het op de juiste manier geboekt.

De balanspost BTW op 31-12-2015 wordt hiermee anders en dus ook de balanspost op 01-01-2016. Als er meer verschillen in zitten met de BTW-aangifte Q4 2015 kun je een suppletie indienen, anders verwerk je het verschil in de aangifte Q1 2016 (voorbelasting iets verlagen)
#366
Klopt, de boeking kun je doen met 0% bijtelling
#367
Heb je toch nog geluk  ;D
#368
Strikt genomen:
1.5% gaat in na 4 volledige kalenderjaren. Wanneer je de auto begin van het jaar hebt gekocht dan bijna 5 jaar en eind van het jaar gekocht, dan iets meer dan 4 jaar.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/

#369
Op het moment dat je de BTW bij aanschaf terugvraagt dan etiketteer je de auto voor de BTW zakelijk en is de bijtelling de eerste 5 jaar 2,7% als je geen km registratie wilt bijhouden.
#370
Het is een verplichting om een factuur uiterlijk de 15de van de volgende maand uit te reiken
http://www.dezaak.nl/tip:-verstuur-btw-factuur-op-tijd-1720765.html

Dus, tot de 15de van de maand kun je nog facturen verwachten.

Dus voortaan toch handiger om iets langer te wachten met de aangifte.
#371
@HtV: In de allereerste vraag stond dat het om een cataloguswaarde van € 30.000 gaat.

€ 450 BTW betekent ca € 2600 btw houdende autokosten. Ligt inderdaad erg aan je gebruik. Als je minder kosten hebt dan moet je toeleggen.
En waarom zou je de auto in dit geval voor BTW op de zaak zetten? Je hebt geen BTW bij aanschaf betaald en terug kunnen vragen (ga ik van uit) en als je de auto voor BTW privé houdt mag je de BTW ook naar verhouding terugvragen. En je voorkomt dat je bij verkoop nog eens BTW moet afdragen.

@Stijn:
Hier uitleg over 1.5% en 2.7% bijtelling
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/
#372
Graag gedaan!

Dit komt waarschijnlijk (of hopelijk) niet zoveel voor. In deze situatie is het beter om de auto voor de BTW niet zakelijk te hebben. Bij verkoop moet er namelijk altijd BTW afgedragen worden, ook al is deze als marge ingekocht.
Wannneer de auto voor de BTW privé gehouden wordt, mag toch de BTW naar verhouding teruggevraagd worden.
#373
Inderdaad wordt er bij de bijtelling boeking automatisch ook BTW geboekt. Die beide boekingen kun je gewoon verwijderen.

#374
Je noemt 1.5%; daaruit leid ik af dat je de auto als marge-auto gekocht hebt dus bij aanschaf geen BTW hebt teruggevraagd. Of, de auto is al meer dan 5 jaar in de zaak.

Als je nu de BTW op het privé gebruik zelf wilt bepalen moet je dit verwerken in 2 boekingen.

Stel dat je € 210 BTW prive wilt corrigeren.
Dit reken je om naar kosten. (210 : 0.21). Dit zijn € 1000 kosten.
1 negatieve zakelijke uitgave € 1000 excl. BTW, 210 BTW  (bedrag met een - ervoor). Zo breng je € 210 in mindering op de BTW en € 1000 in mindering op de kosten
2 zakelijke uitgave, BTW vrij € 1210 (zo verhoog je de kosten met € 1210. Zo is boeking 1 teniet gedaan in de kosten en de BTW die je niet terugvraagt mag je als kosten boeken)
#375
Speciale onderwerpen / Re: Terugstorting boeken
27 januari, 2016, 12:02:01
graag gedaan!
#376
Je moet even zorgen voor een soort betaalbewijs of iets waaruit blijkt voor hoeveel je de auto hebt gekocht. Dze boek je dan in als zakelijke uitgave (BTW vrij) en als betaaldatum kies je de datum dat je werkelijk betaalt (hoeft dus niet meteen maar wel van de zakelijke rekening). € 300 lijkt wel weinig maar zou wel kunnen. Bekijk even wat reëel is.
#377
Helaas heb ik deze week sowieso geen tijd maar in deze situatie lijkt het antwoord eenvoudig:

- voor de IB is het bijna altijd gunstig om de auto op de zaak te zetten (omdat de auto ouder is dan 15 jaar en je relatief weinig zakelijk rijdt). aftrek km vergoeding levert dan minder op dan aftrek kosten
- voor de BTW zelden voordelig.

Je kunt er voor kiezen om de auto in eerste instantie als bovenstaand te "etiketteren" en na afloop van het jaar bekijken of het anders toch gunstiger is. Je kunt dan alles nog terugdraaien zolang de IB aangifte niet gedaan is.
#378
Let wel op voor de BTW. Daar geldt wel een normale bijtelling van 1.5% van de cataloguswaarde, dus € 450. Dit wordt niet beperkt door de BTW-aftrek.
Dus als je maar € 300 BTW op autokosten hebt dan moet je € 150 toeleggen.
Bovendien moet je bij eventuele verkoop van de auto BTW afdragen.

Je kunt er voor kiezen om de auto voor de BTW niet op de zaak te zetten en de BTW op basis van de werkelijke verhouding zakelijk/prive terugvragen.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=priveauto-ib-ondernemer
#379
Eigenlijk kun je het net zo simpel of uitgebreid doen als je zelf wilt.
Alles wat er betaald is via PL hoef je eigenlijk geen verklaring voor te geven. Je ontvangt dat geld op je rekening dus je hebt er werk voor gedaan, anders betaalde de klant niet. Door het invoeren van een verkoopfactuur boek je dit als omzet.
Ik neem aan dat je met orderbonnen werkt? Die zijn dan eerder van belang voor je administratie. Dat daar geen bonnen ontbreken; dat zou namelijk kunnen betekenen dat iemand contant betaald heeft en dat je dat niet geboekt hebt als omzet.
Maar als je het prettig vindt om de periodieke factuur met meerdere boekingsregels te doen met het werkadres en werkbonnnummer dan is daar niets op tegen natuurlijk.
#380
Als je normaalgesproken geen facturen voor de klant maakt, dan kun je het t handigst zo doen:

1 maak onder Beheer een rekening "payleven" aan. Als je de uitbetaling op je rekening ontvangt maak je een interne overboeking van "PL" naar "zakelijk".
Zo blijft je saldo steeds kloppen
2 eens per maand (of per kwartaal, wat je zelf wilt) maak je een verkoopfactuur per einde van die maand of kwartaal voor het saldo op PL

Op die manier boek je iets minder omzet dan het werkelijk was vanwege de ingehouden kosten. Op zich is dat niet erg, heeft geen invloed op het uiteindelijke BTW-bedrag of resultaat.

Als je het perfect wilt doen dan kijk je wat het precieze omzet-bedrag is geweest, daarvan maak je een factuur (met rekening PL) en daarnaast boek je zakelijke kosten. Per saldo is dat dan weer het saldo op PL dat daarmee op 0 komt.
#381
Tsja... andere mogelijkheid maar officieel niet toegestaan  :| is een volledige credit-factuur waar je ook de BTW gewoon laat staan. Dan wordt het wel verrekend met de normale BTW aangifte.
#382
Speciale onderwerpen / Re: Terugstorting boeken
04 januari, 2016, 16:22:15
Je hebt het zo helemaal goed geboekt.
#383
Het punt is juist dat je het volgens deze methode niet mag verrekenen met de gewone BTW aangifte maar apart moet terugvragen.
#384
Strikt genomen moet je een credit maken, BTW vrij voor het bedrag exclusief BTW.
De BTW moet je apart terugvragen bij de belastingdienst.
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_vanwege_oninbare_vorderingen

Of je dat echter op deze manier wilt doen....
#385
Speciale onderwerpen / Re: autokosten en loondienst
02 januari, 2016, 17:09:29
Graag gedaan!
#386
Speciale onderwerpen / Re: autokosten en loondienst
02 januari, 2016, 15:18:09
Voor je bedrijf mag je alleen je zakelijke kilometers aftrekken en niet de kilometers die je voor je werkgever rijdt.
#387
Beste Ingmar,

Ik treed even in de plaats van Bert-Jan  :)

Urenregistratie is puur voor jezelf, bijvoorbeeld voor het urencriterium. Het heeft geen invloed op de verlies&winstrekening of Balans. Het is dus alleen een registratie, geen boeking.
#388
Je kunt de factuur als 1 bedrag inboeken, de omschrijvingen staan allemaal op de factuur van de opdrachtgever. Die kun je desgewenst toevoegen aan de boeking.

Mochten er vragen komen over aantal opdrachtgevers dan is het wel belangrijk dat je je kunt profileren als ondernemer. Dat blijkt altijd wat moeilijker als je alleen via bemiddeling werkt zoals bij jou het geval is.
Het kan daarom belangrijk zijn dat je in elk geval probeert om ook via andere bemiddelaars of zelfstandig opdrachten te verwerven. De belastingdienst zou dit namelijk anders kunnen zien als een soort dienstverband. Er zijn meer factoren die een rol spelen om te bepalen of je ondernemer bent:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting/wanneer_bent_u_ondernemer_voor_de_inkomstenbelasting

Je hoeft dus niet spontaan aan te tonen dat je meerdere opdrachtgevers hebt maar bij een controle komt dat wel naar boven.
#389
Je kunt dit wel gewoon als uitgaande factuur boeken. Je hoeft die uiteraard niet te versturen maar op deze manier verwerk je de omzet. Neem als factuurdatum dezelfde datum als de ontvangen credit-factuur en vermeld in de omschrijving het factuurnummer van hen.
#390
Speciale onderwerpen / Re: klantcode op factuur
28 december, 2015, 13:53:01
Het is nooit te laat om het goed te gaan doen!  :)
#391
Speciale onderwerpen / Re: klantcode op factuur
26 december, 2015, 19:56:20
Acumulus herkent alleen numerieke factuurnummers dus letters en leestekens moet je sowieso vermijden.
Je zou dan eventueel als klantcode 01, 02, 03 enz kunnen gebruiken.
Dan krijg je bijvoorbeeld factuurnummers 201601001, 201602001, 201602002 enz.

Het is wel een discutabele manier van nummeren. De belastingdienst eist namelijk een opeenvolgende doorlopende nummering en daar is nu geen sprake van.
Voor verschillende bedrijfsonderdelen kun je wel een aparte serie gebruiken maar om voor elke klant een serie te gebruiken zou ik niet durven adviseren.
Voor de belastingdienst is het namelijk van belang om te kunnen zien of er geen nummers missen en dat is op deze manier niet aannemelijk te maken laat staan aan te tonen.
#392
Dank voor je melding! Je zou er maar verzekerd zijn.....
#393
Graag gedaan!
#394
6% is zelfs niet toegestaan. De catering maakt zogezegd deel uit van het hoofdbestanddeel van de factuur en moet met hetzelfde % belast worden. 21% dus
#395
Speciale onderwerpen / Re: Auditfile
17 november, 2015, 16:01:47
Ik zou even precies bij de inspecteur navragen welke informatie hij wenst. Aansluiting is wel erg algemeen. Misschien bedoelt hij eindbalans 2013 met beginbalans 2014?
Dan hoef je alle andere zaken niet te verklaren. Ik heb een voorgevoel dat het gaat om het bedrag dat je op de balans 2013 hebt staan voor BTW te betalen en dat dat niet klopt met de betaalde BTW in 2014.
Maar, dat is slechts een gevoel.....
#396
Speciale onderwerpen / Re: hoe te boeken?
30 oktober, 2015, 19:17:36
Mooi dat het duidelijk is. Veel plezier met Acumulus en je hebt de weg naar het forum in elk geval al gevonden.
#397
Speciale onderwerpen / Re: hoe te boeken?
30 oktober, 2015, 10:07:04
Het Verschil van ontvangen en betaalde BTW is het bedrag dat je ziet als je Overzicht Omzetbelasting heel jaar kiest.

Zo kun je met Toon Inhoud precies zien op welke data er  BTW geboekt is. Dan zouden er dus toch boekingen in andere kwartalen dan Q4 zijn.
#398
Aangezien hier geen BTW mee gemoeid is (neem ik aan) kan hiervoor een credit-nota gemaakt worden. Kies na boeken bij beide facturen als rekening "rekening buiten Acumulus" en neem voor beide als betaaldatum dezelfde datum en zet beide op betaald.
#399
Dank je wel Yvette. 2 weten er meer dan 1!

Wil je je laatste alinea (over de bijtelling) nog iets anders formuleren? Ik begrijp het namelijk niet goed wat je hiermee bedoelt.
#400
Het is ook een heel ingewikkelde materie. Als je 100% zekerheid wilt hebben moet je het schriftelijk voorleggen aan je belastingkantoor. Als je 3 x belt met de belastingtelefoon kun je 3 x een ander antwoord krijgen.
De belastingdienst stelt dat wanneer je geen sluitende km administratie hebt én geen BTW hebt afgetrokken bij aanschaf (wat je dus niet hebt gedaan omdat je de auto niet hebt aangeschaft) de bijtelling 1.5% is.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_auto_is_ondernemingsvermogen/u_leaset_een_auto_voor_uw_onderneming
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/privegebruik_auto_van_de_zaak

Als je wel een sluitende km administratie hebt hoef je niet uit te gaan van de 1.5 of 2.7 maar mag je een bijtelling doen van het werkelijke privé-gebruik. Dat lijkt in jouw situatie gunstiger.

Bij je berekening IB zie je volgens mij niets over het hoofd. Alleen moet je er wel op letten dat bij minder dan 10% privé-gebruik de auto geen keuzevermogen is maar verplicht bedrijfsvermogen.

Verder wel voor de zekerheid: het betreft hier echt operational lease?

Omdat de keuze slechts eenmaal gemaakt mag worden, je er dus niet op terug kunt komen, hoor ik graag van de andere dames adviseurs wat ze hiervan vinden. Dat we zeker weten dat er geen dingen over het hoofd gezien worden.