Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Annalies Janssens

#201
Voor stap 2 gaat het niet om het bovenste bedrag (verschil tussen...) maar het eindbedrag (Links op de balans betekent te ontvangen, rechts op de balans betekent te betalen)

Is dat bedrag bij jou hetzelfde als wanneer je bij overzichten omzetbelasting 4e kw bekijkt?

Zo niet, mail me dan gerust op info@countforyou.nl met inlogcodes (incl. contractcode) dan kijk ik met je mee.
#202
Ik denk dat het bij jou gaat om de KOR boekingen?

Zelf vind ik het handiger om eerst boeking 1 en 3 te doen.

boeking 1: is al gelukt,

Boeking 3: bijzondere bijtelling, kostensoort Diversen € 1058.24

Dan kijk je op de balans (toon inhoud) en wat daar staat als eindbedrag te betalen of te ontvangen, is boeking 2
(boeking 2 hoort dus niet echt bij de KOR)
Controleer nog wel of het bedrag op de balans klopt (dus zijn alle BTW boekingen in de loop van het jaar goed gegaan)
#203
mooi dat het gelukt is!
#204
Wat bedoel je met "het kopje btw aangifte"? Waar zie je dat staan? (Bedoel je het eindbedrag in de aangifte omzetbelasting 4de kwartaal in Acumulus)

Misschien heb je nadat je de aangifte Q3 deed nog een boeking toegevoegd of verwijderd. Is niet heel belangrijk (je kunt nog even je ingediende aangifte naast de aangifte in Acumulus leggen en kijken waar het verschil zit) en kun je rechttrekken in de laatste aangifte die je nu gaat doen.

Als je de voorbelasting in je aangifte Q4 verlaagt met € 27, dan betaal je € 27 meer en dat is dan het verschil van Q3


#205
Soms is boekhouden ineens logisch...
#206
Dat klopt dan precies!
De balans is een momentopname van 31-12-2017. Op dat moment was de BTW nog niet afgedragen dus staat het nog open als schuld op 31-12
#207
Als dit saldo inderdaad de waarde van de niet-ingeleverde cadeaubonnen is, dan klopt het dat je het saldo zo moet overnemen.
Als er in 2017 wel al cadeaubonnen zijn verzilverd moet daar een uitgaande factuur tegenover staan.
#208
Is er al betaald voor de cadeaubonnen? Dan heb je als het goed is geboekt als omzet BTW vrij.

Je zou nu een aparte rekening "cadeaubonnen" aan kunnen maken. Voor de niet ingeleverde bonnen maak je een uitgaande credit-factuur op 31-12 van het bedrag BTW vrij (dus met een - ervoor)
Kies hier voor de rekening "cadeaubonnen" en zet deze op betaald.
Het saldo van de rekening neem je over op 01-01-2018 als privé opname.

Bij inlevering maak je een factuur waar je wel BTW berekent en die zet je ook op betaald op deze rekening.
#209
Ik geloof dat ik je niet begrijp. Kun je het iets duidelijker uitleggen wat je vraag is?
#210
Nog even een tip: Maak een screenshot voordat je de boeking opslaat, zodat je precies kunt zien welke gegevens je ingevuld hebt (ook handig voor volgend jaar)
#211
Voor de bijtelling is een speciale optie. Kijk onderaan bij de speciale boekingen en kies de 4e (ik wil de bijtelling....)
#212
Als je bij Balans klikt op "toon inhoud" kun je precies zien hoe het bedrag is ontstaan.
Wellicht heb je de balanspost van 01-01-2017 niet (goed) geboekt.
Wat bedoel je precies met "ik heb het bedrag van 4de kwartaal ingevuld". Heb je dat geboekt? En op welke datum?

Kijk hier nog even goed naar, misschien helpt dat om de oplossing te vinden:
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=controle-btw-op-de-balans
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/Mogelijkheden%20BTW%20op%20balans.pdf
#213
Mooi dat het zo vlot lukte nu!

Ik zou dan gewoon de aangifte doen met € 72 te betalen. De balanspost "Te betalen BTW 2017" op 01-01-2018 boek je dan met € 72. Dan klopt het straks allemaal weer.
#214
Je hoeft niet te denken dat je dom bent hoor, KOR is een ingewikkelde materie.

Staat er helemaal onderaan op je overzicht omzetbelasting 4e kwartaal te betalen € 72? (dus na KOR berekening)
Als je die BTW afdracht van 60,17 boekt dan gebruik je als rekening "rekening buiten Acumulus". Je banksaldo blijft dan kloppen.

Als je daarna op je balans "toon inhoud" kijkt, dan zou daar € 72 moeten staan als te betalen. (of als dit niet het bedrag na KOR is, dan zou er € 12 moeten staan)

Je mag ook even een screenshot van je balans met inhoud geven.
#215
Je kunt dan de BTW van Q2 in je aangifte toevoegen aan Q4
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=btw-aangifte
Als je dit excel bestand invult heb je een handig hulpmiddel om het uit te rekenen
#216
Heb je de aangifte Q3 dan nog niet gedaan?
In elk geval mag de BTW van de aanloopperiode gewoon teruggevraagd worden. Daarvoor neem je dit mee in je BTW aangifte.
In Acumulus hoef je daar niets speciaals mee te doen.
#217
De inhoud van rubrieken 1e, 2a, 4a en 4b hebben invloed op de KOR berekening. Als daar bedragen staan die er niet horen, dan klopt de berekening ook niet.
Kijk daar eerst eventjes naar.
#218
Hiervoor moet je 2x de bijtelling boeken.
De eerste keer van 01-01 tm 29-11
De andere van 30-11 tm 31-12

Dan moet het helemaal goedkomen.
#219
Dit soort posten komen op Diversen waarna het in de IB-aangifte gesplitst kan worden. Eventueel kun je zelf een aparte kostensoort aanmaken als je dat overzichtelijker vindt.
#220
Boekhoudkundig (en belastingtechnisch) hoort alleen omzet bij inkomsten. Alle andere bedragen die je ontvangt, horen in de verlies en winstrekening (en IB aangifte) bij andere posten.

Bijvoorbeeld:
Bijtelling auto: diverse baten
Rente: financiële baten en lasten

#221
Als het om kleinere verschillen gaat (zoals BJ zegt, ca 10 euro) dan zorg ik altijd dat de aangifte Q4 overeenstemt met het afgeronde bedrag op de Balans.
Dat trek je recht door rubriek 5b (voorbelasting) aan te passen.
Voorbeeld:
Eindbedrag balans 2017 570.45 te betalen. Aangifte Q4 is 578 te betalen.
Verhoog 5b in de aangifte dan met 8 euro (ten opzichte van de aangifte uit Acumulus) zodat de afdracht 570 wordt.
Als balanspost 01-01-2018 boek je dan € 570 te betalen (dus ook het afgeronde bedrag)

Hier nog wat meer gedetailleerde uitleg over de aansluiting van de BTW
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=controle-btw-op-de-balans
#222
Als er maar BTW op de factuur staat en jouw naam en adres, dan hoeft het inderdaad niet op de bedrijfsnaam te staan.

En het klopt ook dat wanneer je iets echt zakelijk koopt (dus je bekend maakt als ondernemer) dat je dan niet onder het consumentenrecht valt.
Maar als je het in de praktijk wel echt zakelijk gebruikt dan kun je alsnog "door de mand vallen" omdat er bij schade o.i.d. vaak gevraagd wordt "gebruikt u dit artikel zakelijk"
#223
Geeft niet, samen komen we er wel!
#224
Ah, ik snap de verwarring. (omdat je zei "onze computers zijn aan vervanging toe" dacht ik dat het nog moest gebeuren)
Je hebt het nu over de BTW. Wanneer je net aan in aanmerking komt voor de KOR dan is zo'n aanschaf inderdaad gunstig omdat deze er net voor kan zorgen dat je er net voor in aanmerking komt.
Dat maakt dus zeker wel verschil.

Waar ik op doelde (gering voordeel) is de inkomstenbelasting. Weinig extra afschrijving maar nog wel extra investeringsaftrek.
#225
De factuurdatum is bepalend voor de aftrek, niet wanneer het betaald wordt.
Dus als je nu een boeking doet met "rekening buiten Acumulus" telt het gewoon mee als investering.
En inderdaad boeken als lening AF met saldo-mutatie wanneer je aflost op de schuld

Houd er wel rekening mee dat wanneer je dit jaar nog investereert (en je geen recht hebt op startersaftrek) dat het dan dit jaar nauwelijks invloed op je resultaat heeft. Je mag dan immers slechts max 1 maand van 1/5de deel afschrijven (maximaal 20% per jaar afschrijven en dan nog max 1 maand in 2017)
Investeringsaftrek kan evt. wel een voordeel opleveren
#226
Zonder een mening of een oordeel te geven:

http://www.vrijspreker.nl/wp/2009/09/barkruk-economie-nederlands-belastingsysteem/

Barkruk economie: Nederlands belastingsysteem
Met het risico dat dit al eens gepubliceerd is op Vrijspreker, dan wellicht leuk voor nieuwere bezoekers. Humor met een kern van waarheid.

Stelt u zich eens voor. Een groep van 10 vrienden gaat elke dag in hetzelfde café een paar biertjes drinken en elke dag bedraagt de rekening voor de groep precies € 100,-. Als ze deze rekening zouden betalen volgens de principes van de belasting, zou dat er als volgt uitzien:

De vier armste vrienden zouden niets betalen.
De vijfde zou € 1,- betalen.
De zesde zou € 3,- betalen.
De zevende zou € 7,- betalen.
De achtste zou € 12,- betalen.
De negende zou € 18,- betalen.
De tiende (en de rijkste) zou € 59 betalen.
Dit dus geheel in de verhoudingen van de belastingbetalers in Nederland en ze besloten de rekening elke dag op deze wijze te vereffenen.

De dagen en weken gingen voorbij en elke dag dronken de tien vrienden enkele biertjes in het café, tot op een goede dag de cafébaas hun een grafiek liet zien met hoe goede klanten ze wel waren en dat hij had besloten hun groepje een vaste korting van 20% te geven. Dus vanaf die dag kostte het gezelig samenzijn nog maar € 80,- voor z'n tienen.

De vriendengroep hield vast aan het systeem om de rekening te betalen volgens het belastingsysteem, zoals ze altijd al deden. De armste vier mannen bleven onaangetast en hoefden niets te betalen. Maar hoe zat het met de andere zes vrienden; de betalende klanten? Hoe zouden zij elk hun deel moeten krijgen?

De € 20,- korting konden ze delen door 6, wat per betalende vriend een korting van € 3,33 zou opleveren. Maar dit kon niet gaan werken, want het zou betekenen dat de vijfde en de zesde vriend geld toe zouden krijgen om hun biertjes te drinken.

De cafébaas schoot de vrienden te hulp en stelde voor om de korting een beetje te verdelen, zodat iedereen een klein beetje van de korting kon profiteren, maar de vijfde en zesde vriend toch nog meebetaalden voor hun biertjes. Naar beste gevoel en inzicht verdeelde hij de € 20,- korting naar ieders draagkracht, teneinde iedereen mee te laten profiteren van een deel van de korting. Dat zag er als volgt uit:

De vijfde vriend hoefde, net als de armste vier, niets meer te betalen (€ 1,- minder, 100% korting).

De zesde vriend ging € 2,- betalen in plaats van de oorspronkelijke € 3,- (€ 1,- minder, 33% korting).

De zevende vriend ging € 5,- betalen in plaats van de oorspronkelijke € 7,- (€ 2,- minder, 28% korting).

De achtste vriend ging € 9,- betalen in plaats van de oorspronkelijke € 12,- (€ 3,- minder, 25% korting).

De negende vriend ging € 14,- betalen in plaats van de oorspronkelijke € 18,- (€ 4,- minder, 22% korting).

De tiende vriend ging € 50,- betalen in plaats van de oorspronkelijke € 59,- (€ 9,- minder, 15% korting).

Zo waren alle zes de betalende vrienden er beter van geworden én bovendien konden de armste vier vrienden nog steeds gratis drinken. Die avond dronken ze gezellig en met een goed gevoel hun biertjes.

Maar 's avonds, op weg naar huis, begonnen ze te denken en zich een en ander af te vragen:

De zesde vriend zei: "Hee, ik heb eigenlijk maar € 1,- voordeel uit die korting, terwijl hij € 9,- voordeel heeft", wijzend naar de tiende (de rijkste) vriend.
"Ja precies," zei de vijfde vriend, "Ik heb ook maar € 1,- korting en hij heeft inderdaad 9 keer zoveel korting. Dat is niet eerlijk."
"Dat is waar," riep de zevende vriend, "waarom krijgt hij € 9,- voordeel, terwijl ik maar € 2,- bespaar? De rijken hebben altijd geluk in dit soort zaken."
"Jaaa, maar ho eens eventjes," riepen de vier armste vrienden, "Wij hebben helemaal niets gekregen, geen enkel voordeeltje. Het systeem is altijd gebaseerd op de uitbuiting van de armsten."
De negen vrienden verzamelden zich rond de tiende (rijkste) vriend en sloegen hem in elkaar.

Logischerwijs kwam de tiende vriend de volgende dag niet meer opdagen bij het traditionele drinkgelag. De andere negen zaten zwijgend bij elkaar en dronken, zoals altijd, hun vaste aantal biertjes. Maar toen het tijd was om af te rekenen deden ze een interessante ontdekking: ze hadden nauwelijks genoeg geld bij zich om de helft van de rekening te betalen, laat staan de gehele rekening.

En zo, jongens en meisjes, journalisten en universiteitsprofessoren, is hoe ons belastingsysteem werkt. De mensen in de hoogste belastingschalen profiteren het meest van een belastingverlaging. Maar belast hen teveel, of val hen aan omdat ze rijk zijn, en ze zouden weleens in staking kunnen gaan, niet meer op komen dagen of zelfs weggaan naar landen, waar het belastingklimaat wat vriendelijker is.
#227
Ik denk dat ik nog iets mis in bovenstaande.

Als je de investering geheel boekt van de zakelijke rekening, dan klopt je saldo niet meer.
In eerste instantie kies je daarom voor "rekening buiten Acumulus". Tegenover de investering staat een lening die je afbetaalt.
Die lening boek je dan in als Lening BIJ en de afbetalingen als lening AF. Dan blijft het saldo van de bank kloppend.

Hoop dat dit iets toevoegt en het niet (onnodig) ingewikkeld maakt  :|
#228
De redenering klopt zeker. Wat ik alleen aangeef is dat het allemaal niet uitmaakt. € 2000 kosten = € 2000 bijtelling dus 0 aftrek
€ 5000 kosten = € 5000 bijtelling dus aftrek 0

Aantonen blijft een punt van aandacht.
Je stelt zelf wel dat je de auto alleen nog maar prive gebruikt maar wat als de belastingdienst jou vraagt om dat aan te tonen?
Je moet daarvoor echt wel een km registratie bijhouden.
Zo zit het fiscaal nu eenmaal. Dit is de consequentie van "eens gekozen blijft gekozen".
#229
Allereerst vraag ik me af of de auto die 5 jaar geleden 0% had, nu al op 22% (leid ik een beetje af uit die bijtelling van 9500) komt maar dat kun je zelf even goed nakijken natuurlijk.

CiteerOm dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.
Dat helpt niet. Als je kosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de kosten die je hebt geboekt. Per saldo 0 kostenaftrek.
Alleen als de bijtelling lager is dan de kosten heb je nog enige aftrek

CiteerWijziging feitelijk gebruik. Om een auto als zakelijk te kunnen aanmerken, moet deze auto voor minimaal 10% zakelijk worden gereden. Onder de zakelijke kilometers valt binnen de Loonheffing en Inkomstenbelasting, naast de ritten naar klanten, ook het woon-werk verkeer. Wordt de auto minder dan 10% zakelijk gebruikt, dan is er geen sprake van keuzevermogen en wordt de auto als privé gezien!
Die 10% geldt op het moment van keuze. Als je dus minder dan 10% zakelijk rijdt mag je de auto niet op de zaak zetten.
Nu de keuze is gemaakt, is wijziging feitelijk gebruik veel strenger. Eigenlijk mag je de auto dan niet of nauwelijks meer zakelijk gebruiken. Je moet dan eerder denken aan 2%/98%

CiteerHoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?
Je moet dan wel een heel goede km-administratie voeren voor het hele gebruik (zowel zakelijk als prive). De bewijslast bij overgang naar prive is zwaar en ligt bij jou

Waar je in elk geval ook goed rekening mee moet houden als het mogelijk is en je kiest ervoor om de auto naar prive te doen:
1  je moet de economische waarde van de auto bepalen en voor dat bedrag "verkoop" je de auto aan jezelf. De opbrengst is dan gewoon belast in je bedrijf
2  hierbij moet je ook BTW berekenen (dus afdragen) over de verkoopprijs ex BTW

#230
Het kan soms simpel zijn  :|
Graag gedaan!
#231
Je kunt ook zelf een kostensoort hiervoor aanmaken.
#232
Esther heeft inmiddels (2012 is erg lang geleden  ;)) een artikel in de wiki geplaatst met meer uitleg
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=deelbetalingen

Hoop dat je er zo uitkomt.

Eenvoudiger dan dat kunnen we het niet maken. Enige andere mogelijkheid is dat je de klant 2 facturen stuurt met elk dus een eigen factuurnummer.
#233
Als boekhouder nog een kleine kanttekening. Grote pakketten zoals Exact werken met automatische koppeling. Het lijkt echt mooier dan het is. Veel mutaties raken buiten je gezichtsveld en wanneer de koppeling niet goed gebeurt heb je daar weinig zicht op. Bij het semi handmatig verwerken zoals met Acumulus houd je veel meer grip.
Daarbij moet je in exact alle inkomende facturen zelf boeken en daarna wordt alleen de betaling gekoppeld. Dat zou in Acumulus dubbel werk zijn.

Kortom, verkijk je niet op alleen voordelen voor automatische koppeling.
#234
Speciale onderwerpen / Re: Subsidie boeken
13 juli, 2017, 09:15:46
Omdat er geen prestatie tegenover staat hoeft er geen BTW berekend te worden.
Maar het zijn wel inkomsten dus er moet wel IB over betaald worden.
Subsidie wordt vaak gegeven ter dekking van opstartkosten. Die kosten trek je dan af maar de subsidie staat daar dan tegenover.
#235
Speciale onderwerpen / Re: Subsidie boeken
12 juli, 2017, 14:49:14
Je zou een factuur kunnen aanmaken (BTW vrij) of een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een - ervoor) BTW vrij.
#236
Je kunt even een mailtje aan de klantenservice sturen (via contact rechtsboven).
#237
Als je het niet zelf betaald hebt, kun  je er zakelijk niets mee. Beter om dan bijvoorbeeld het als een lening te zien welke dan evt. in termijnen teruggeschonken wordt.

Je ouders hebben deze aankoop dus voorgeschoten. Dan moet er wel een factuur op jouw bedrijfsnaam komen, anders mag je ook geen BTW terugvragen.
#238
Namens ons: graag gedaan!
#239
De borg is BTW vrij (denk er aan, niet BTW 0%) dus dat moet sowieso goed ingesteld worden.
Afhankelijk of je dit precies in Acumulus wilt bijhouden of in een apart overzicht in excel bijvoorbeeld kun je een methode kiezen.

Wil je het heel precies doen, dan moet je per betaalde borg een interne credit-factuur maken voor het bedrag van de borg. Als je hierbij kiest voor de rekening "Borg"(zie eerdere reactie van Esther).
Op deze manier wordt het bedrag als AF op deze rekening geboekt, dus als schuld.
Als je het geld terugboekt maak je een interne overboeking van Zakelijke naar Borg waardoor dit tegen elkaar weg valt.

Je zou het dus ook apart kunnen bijhouden en dan hoef je alleen op het einde van het jaar een boeking te doen om de borg uit de omzet te halen.
Het voert wat ver om het hier in detail uit te werken. Kijk even welke methode je aanspreekt en dan zou je specifieker kunnen vragen hoe je verder moet.
#240
Graag gedaan en succes met de te maken keuzes.
#241
Ok, allereerst mijn excuses, ik haal de verkoop en inkoop door elkaar.

Daarom even opnieuw:
De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 3200
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 2500 incl. BTW waarbij er automatisch € 433.88 BTW berekend wordt.

Zoals je het beschrijft klopt het inderdaad bij een aankoop van € 1000 en weer verkopen. Dit is echt de regel. Overigens is het verlies iets minder groot omdat je ook minder inkomstenbelasting betaalt wanneer je er verlies op hebt.
In jouw situatie betaal je IB over 2067 in plaats van over 2500.

Alternatief is de auto voor de BTW niet op de zaak te zetten. Je trekt dan geen BTW af over de kosten maar je hoeft ook geen BTW te betalen bij verkoop.
Je trekt dan alle uitgaven volledig af als kosten (dus incl. BTW).

Het is ook een ingewikkelde kwestie. Er zijn heel veel mogelijkheden en mengvormen die bekeken moeten worden om de gunstigste uitkomst te bepalen.



#242
De hele aankoopwaarde van de auto heb je in de kosten meegenomen, dus € 2500
Daarentegen moet de verkoopwaarde dan weer als opbrengst geboekt worden.

Omdat je de auto als marge-auto gekocht hebt, heb je jaarlijks als BTW-bijtelling 1.5% van de cataloguswaarde (zou 2.7 % zijn als het een BTW-auto was geweest)
Je hebt naar ik aanneem dus gewoon de BTW op de kosten afgetrokken. Dat is ook de reden dat je wel BTW op de verkoop moet afdragen.

Op je verkoopfactuur zet je daarom € 3200 incl. BTW waarbij er automatisch € 555.37 BTW berekend wordt.

Helaas is deze regel bij veel ondernemers onbekend waardoor de auto op de zaak ineens minder gunstig is dan het leek.
#243
Jazeker, dit is volledig aftrekbaar, ook de BTW. Ik zou dit als promotiekosten (reclame en advertenties bijvoorbeeld) boeken.
#244
Allereerst moet je wel zeker weten dat je de auto zakelijk mag zetten. Ben je dit jaar met je bedrijf gestart?
De keuze voor zakelijk of prive vermogen (in dit geval de auto) moet gemaakt worden bij aanschaf van de auto óf bij start bedrijf.
Deze keuze kun je tussentijds niet meer wijzigen.
#245
Voor wat betreft het privé deel moet je inderdaad controleren of het klopt met je eigen jaaropgaven.
Als je inlogt wijst het zich denk ik vanzelf.

Je bedrijfsinkomsten moet je helemaal zelf invullen aan de hand van je jaarrekening in Acumulus en dat is wat we donderdag gaan doornemen.
#246
1  Als je je administratie in Acumulus hebt dan kun je gewoon de jaarrekening uit Acumulus halen.
   Ook in je IB-aangifte 2015 heb je de balans en v&w rekening in moeten vullen. Dat is hetzelfde als een jaarrekening

2  Nee, dat hoort bij het privé deel wat wij niet behandelen. Staat overigens (normaalgesproken) ook ingevuld als je de aangifte online opent

3  Nee, het is maar net hoe elke bank het noemt. Dit heb je bij de bijeenkomst verder ook niet nodig

Het is wellicht handig om vooraf alvast in te loggen op mijnbelastingdienst zodat je al een beetje kunt zien hoe het eruit ziet.
#247
Je moet de factuur als het ware uit elkaar trekken.

- aankoop prive auto

- verkoop bedrijfsauto (jij verkoopt de auto)

Voor de verkoop van de bedrijfsauto maak je een verkoopfactuur waarbij je ook BTW berekend

Dat de verkoopwaarde hoger is dan de balanswaarde betekent dat je hierbij boekwinst op de activa maakt.
Om de auto van de balans te krijgen moet je de investering aanpassen
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen
#249
Omdat dit een eenmalig iets is, kun je beide keren kiezen voor een prive boeking.
Prive storting toen je het ten onrechte ontving en privé opname toen je het weer terugboekte
#250
Graag gedaan