Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Joost Baelemans

#1
Dank je voor de reactie

Ondernemers sturen een factuur van het bedrag, particulieren kunnen dat niet.
Dus voor een particulier heb ik dan geen bon, maar betaal die wel uit. Ik maak daadwerkelijk geld over aan een particulier.

Dus als ik het goed begrijp, maak ik een kredietfactuur aan, mail deze eventueel aan de particulier en betaal deze uit op zijn/ haar bankrekening?

Dan is het belastingtechnisch ook allemaal afgevinkt? Nog speciale regels t.a.v. BTW? Krijg bij de belasting niet echt een duidelijk antwoord namelijk ook niet of dat dit verkapte loondienst verband is van bijvoorbeeld een influencer
#2
hoi,

Ik bied affiliaties aan voor particulieren en bedrijven. Bedrijven sturen mij gewoon een factuur van het bedrag en die kan ik gewoon boeken. Alleen hoe doe ik dit met een particulier die mij geen factuur stuurt omdat het geen onderneming is.
Boek ik dit bij reclame kosten? Moet ik ergens vermelden dat het een uitbetaling aan een particulier is? Moet ik die particulier dan registreren in de contactenlijst bij Acumulus?

Ik hoor het graag

Met vriendelijke groet
Joost
#3
Webkoppelingen / Re: SEPA bestand uploaden
24 maart, 2022, 16:17:30
Dank je wel.

oplaad ik de SEAP bestanden bij mijn bank of bij Mollie?
#4
Webkoppelingen / Re: SEPA bestand uploaden
24 maart, 2022, 09:12:55
Hoi

op dit moment volg ik de handleiding dus herhaalfacturen vanuit acumulus en maak dan daar ook het separatisten bestand.

Het gaat mij er vooral omdat dat de betalingen zoveel mogelijk automatisch ook geboekt worden. Dus als er een betere manier is, dan hoo rik het graag
#5
Webkoppelingen / SEPA bestand uploaden
23 maart, 2022, 21:33:23
Hoi,

We hebben het hele verhaal doorlopen om een sepa incasso te doen, alleen is nu mijn vraag, upload ik dit via mollie of via mijn eigen bank?

En wordt een factuur dan automatisch op voldaan geboekt als een incasso is voldaan?

Thx alvast
#6
Hoi,

Ik wilde graag dat bij elke product klanten worden verwezen naar een andere bedankpagina, na betaling. Dus is mijn vraag is het mogelijk om de bedankpagina aan een product te koppelen ipv betaalprofiel? Of is er een andere oplossing?
#7
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
25 januari, 2018, 10:04:16
TNX!!

Dan kan 2009-2010 weg

Rest scannen en in de cloud zetten!
#8
Nieuws, wet- & regelgeving / Bonnen bewaren
25 januari, 2018, 09:57:05
Hoi

Een paar vragen:
Hoe lang moet ik nu voor de belasting de bonnen bewaren is dat 7 of 9 jaar?

Mogen deze bonnen ook allemaal ingescand zijn, zodat de enorme papieren stapel weg kan?

Groet

Joost
#9
Hoi ik ook niet,

maar werd mij vandaag als advies meegegeven daar ik een nieuwe mac nodig had en je als consument andere rechten hebt dan als dat je deze zakelijk aanschaft.
#10
Hoi Hoi

Klopt het dat er op een zakelijke bon geen bedrijfsnaam hoeft te staan als je een eenmanszaak bent?

groeten
Joost
#11
oke,dank je

staat het nog op de planning om dit te veranderen?
#12
Webkoppelingen / Re: notificatie betaling sielshop
04 oktober, 2017, 17:48:41
aha, ik krijg dus 2 mailtjes, 1 van acumulus en 1 van mollie?
#13
sielshop in combi met mollie...nu pay pro..maar papyro  wordt stiekem flink prijzig

koppeling moet in kajabi gaan plaats vinden
#14
Webkoppelingen / notificatie betaling sielshop
04 oktober, 2017, 17:07:58
Hoi

Zodra iemand een product online neemt, krijg ik hiervan een bericht, echter is dit bericht gemaild naar mij voordat de betaling is gedaan.
Ik krijg geen bericht meer als de betaling is gelukt. Is dit een instelling of niet mogelijk te doen?

groet
Joost
#15
Hoi
nu kan ik per product (en dus betaal link) maar 1 kortingscode toevoegen. Door het gebruik van meerdere codes, kan ik zien waar een kortingscode vandaan komt. en wil deze allemaal voor 1 product gebruiken. Is dit mogelijk?

gr
\joost
#16
Goede dag,

We moeten thuis door privé dingen de meterkast laten aanpassen, nu is dit gewoon mogelijk alleen lastiger ivm de auto van de zaak die elektrisch wordt opgeladen.(deze wordt reeds al een jaar opgeladen)

daarom mijn vraag:
1 zijn er kosten zakelijk aftrekbaar voor het laten ombouwen van de meterkast daar dit lastiger wordt ivm auto van de zaak
2 de netwerkkosten gaan omhoog, wat niet nodig zou zijn, zonder het opladen van de auto. Is dit gedeelte dan wel aftrekbaar?

groetjes
Joost
#17
Hoi Karen,

ik heb het nooit meegenomen in de boekhouding omdat ik wel een praktijkruimte heb (een slaapkamer) maar zolder voor voorraad dient en ook voor prive net als kantoor dat is studiplek en kantoor.


Citaat van: Karen Töning
Citaat van: Joost BaelemansHoi hoi,

ik denk dat ik het antwoord al weet, maar ik hoor veel tegen strijdige verhalen. Met de steeds agressievere wijze waarop winkels, cafetaria en woonhuizen worden overvallen, lijkt het mij zinvol om wat aan beveiliging te doen. Nu heb ik mijn zaak aan huis gevestigd ( dit is een praktijk en een webshop en behoorlijke hoeveelheid voorraad) en mijn vraag is dan ook, kan ik dingen zakelijk opvoeren ( beveiliging zou ik niet doen als ik de zaak niet had gehad, maar denk dat de belastingdienst daar geen boodschap aan heeft) zo moet je denken aan goed hang / sluitwerk, daarnaast een beveiligingssysteem met meldkamer en camera controle met intercom systeem.

Wat kan ik wel en wat niet aftrekbaar maken? Of is dit weer het grijze gebied van proberen en kijken wat het verhaal gaat worden?

groeten
Joost
Hallo Joost,
als je de werkruimte in de woning (bij bouwkundige splitsing) altijd al hebt opgevoerd, of het administratief splitsen van de woning (bij het niet bouwkundig kunnen splitsen) altijd al hebt opgevoerd, dan lijkt het mij dat je ook de beveiliging van de woning naar rato kunt opvoeren.
#18
Hoi hoi,

ik denk dat ik het antwoord al weet, maar ik hoor veel tegen strijdige verhalen. Met de steeds agressievere wijze waarop winkels, cafetaria en woonhuizen worden overvallen, lijkt het mij zinvol om wat aan beveiliging te doen. Nu heb ik mijn zaak aan huis gevestigd ( dit is een praktijk en een webshop en behoorlijke hoeveelheid voorraad) en mijn vraag is dan ook, kan ik dingen zakelijk opvoeren ( beveiliging zou ik niet doen als ik de zaak niet had gehad, maar denk dat de belastingdienst daar geen boodschap aan heeft) zo moet je denken aan goed hang / sluitwerk, daarnaast een beveiligingssysteem met meldkamer en camera controle met intercom systeem.

Wat kan ik wel en wat niet aftrekbaar maken? Of is dit weer het grijze gebied van proberen en kijken wat het verhaal gaat worden?

groeten
Joost
#19
Oke, dank je..dus zoals ik het nu doe is het goed (boeken voor verkoop) en op einde van het jaar mijn voorraad goederen op de balans zetten van acumulus via de balans post?
#20
Iemand al een idee?
#21
Ik denk dat ik het altijd direct vd winst aftrek, ik kies namelijk in acumulus voor inkopen ( voorraad) en hoe wel voor mezelf overzicht in excel bij en pas 1 keer per maand dan zo mijn voorraad goederen aan in acumulus
( is dit corect?)
#22
Hoi,
ik hoor heel vaak, dat je over je voorraad ook belasting moet betalen.
geldt dit ook voor een eenmanszaak?

hoe is dit in acumulus verwerkt en hoe verwerk ik dit in mijn belastingaangifte?
#23
Hoi,

Aan het einde van het jaar wil ik 5% vd winst boeken aan een goed doel, mag ik dit gewoon opvoeren als kosten post?
Iemand een idee hoe dit in zijn werk gaat? Moet ik dit dan bij acumulus boeken als diverse?
Ik moet natuurlijk wel een factuurtje krijgen van het goede doel ;)

groeten
Joost Baelemans
#24
Nieuws, wet- & regelgeving / Verzendkosten
19 augustus, 2011, 12:38:06
op mijn bonnen staat nog steeds geen btw, kan dat komen omdat ik gewoon verzendstickers koop?
#25
Nieuws, wet- & regelgeving / materiaal cursus
19 juni, 2011, 13:00:55
tnx BJ .....zodra ik tijd heb ( morgen tentamen) zal ik eens kijken met die webshop implementatie dingen verhaal met acumulus....
heb je er misshcien een handleiding van?
#26
Nieuws, wet- & regelgeving / materiaal cursus
19 juni, 2011, 11:41:15
2 jaar is met name omdat je heel veel ervaring op moet doen..sommige cursussen worden over termijn van 12 weken gegeven...dat is de reden

kan ik beter als ik het boek percentage prive aangeven dan?
#27
Nieuws, wet- & regelgeving / materiaal cursus
19 juni, 2011, 11:12:01
Hoi,
even een vaag in de hoop dat iemand het antwoord hierop weet.

Ik wil over een tijdje mijn activiteiten als personal trainer gaan uitbreiden met het geven van duiklessen. Nu ben ik daarvoor de opleidingen aan het doen ( sommige in het buitenland, geloof dat ik die kosten niet kan aftrekken./...zeker niet de reiskosten verblijf etc/ naar egypte..of kan dit wel?) kan ik dan mijn reeds aangeschafte materialen die ik nodig heb voor de opleiding ( pak, ademautomaat etc) aftrekken en opvoeren?

het kan nog wel 2 jaar duren voor ik kan gaan starten namelijk

alvast bedankt
#28
Hoi,

binnenkort de aangifte 2e kwartaal BTW.
tot nu toe heb ik altijd btw terug gekregen, maar ja het is zo ver, ook ik mag gaan betalen
alleen kom ik nog niet uit boven de grens en kan dus gebruik maken van de KOR.

moet ik nu het 2e kwartaal gewoon betalen en dan dit op het einde vh jaar verrekenen met aangifte nr 4?
of moet ik nu al iets aanpassen?

groeten
joost
#29
Nieuws, wet- & regelgeving / Lunchbonnen
30 mei, 2011, 12:11:23
Ik was in de veronderstelling dat je op dergelijke dingen de BTW nooit mag terug vragen ( aldus de belastingdienst)
#30
slecht, in de backend van joomla kun je dan niets meer, geen artikelen posten, niet eens afbeeldingen in voegen. daar dus chrome nu voor nodig...ik zeg fail!! en lees net dat IE10 alleen ondersteund wordt door windows 7, rest heeft pech
#31
oke, dank je
ik kreeg van de acountant te horen dat et altijd te achterhalen is (ervaring van accountant) dus hebik het gewoon helemaal via excel model door gerekend...fijne vrienden onze belastingdienstmensen haha
leuker niet...makkelijker...ook niet ;)
#32
het is wel mogelijk om die 75% regel toe te passen, alleen als de fiscus niet kan achter halen wat je verhoduingen zakelijk en prive zijn. Echter kunnen ze dit (bijna) altijd. stel je hebt een apk, registratie km. volgende jaar week..dit verschil heb je dus afgelopen jaar gereden. Je zakelijke km heb je genoteerd ivm de 0,19 cent/km dus zakelijk/totaal km *100% is percentage zakelijk. maw. hou er een goede boekhouding opna. ik heb een excel overzicht gemaakt die deze rekensom vor mij per kwartaal maakt en wat ik dan doe is mijn kosten van bijvoorbeeld reparatie, delen door 4 ( 4 kwartalen) en dan zo per kwartaal bepalen wat ik aan btw terug kan vorderen.

succes
#33
geweldig dit....dan kan ik het vanuit outlook mooi in excel zetten in de spreadsheet die ik heb gemaakt om elk kwartaal mijn btw percentage terug te krijgen dat ik heb aan kosten als reparatie, bezine etc van gebruik zakelijk van prive auto
#34
Hoi Hoi,
ik kan het knopje niet vinden...kan aan mij liggen hoor.

is het ook mogelijk om dit te doen zonder importeren, maar gewoon knopje is overgenomen, soort syncen idee?

Als deze koppeling er is, is het misschien een idee omdat dan ook te doen met km registratie ( belasting wil dit namelijk ook terug zien in agenda) nu zet ik ze in outlook met mooi kleurtje voor zakelijke catagorie en in acumulus voor de boekhouding.

ik ga even kijken hoe het met facturen werkt en idd, voor mij is het vooral voor de crediteuren ;)
#35
Hoi HOi
is het mogelijk dat er vanuit acumuls een koppeling komt die mij via de agenda functie van uitlook verteld dat er een rekening betaald moet worden of dat er betaald had moeten zijn ( zowel debiteuren als crediteuren dus).
Nu ben ik elke factuur handmatig erin aan het zetten om geen betalingstermijn te laten verstrijken.

bedankt.

groeten
joost
#36
Dat klopt, maar met de nationale autopas, wordt bij elke grote beurt mijn km stand vastgelegd en dat kan de fiscus dus inzien en dus het percentage bepalen
#37
Zo belastingdienst gebeld.
antwoord
voor IB niet nodig, wil je BTW aftrekken, moet er de naam van je eigenzaak opstaan
dus wil je een bon gebruiken maar niet de btw terug vragen, maakt het niets uit
wil je wel btw terug vragen, dan moet je dus je naam erop laten zetten. Een bedrijf is ook niet verplicht om je naam erop te zetten, dus als dit niet gedaan wordt, moet je ergens anders gaan kopen.
#38
Ik heb een vraag, hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Een kennis van mij heeft controle gehad vd belstingdienst en die vertelden heb dat je geen bonnen mag opnemen in je administratie als er niet ook je eigen bedrijfsnaam op staat. NU zijn er steeds zaken die geen bonnen meer willen / kunnen schrijven en je het moet doen met de kassa bon met BTW erop.

nu zijn mijn vragen:
1 klopt dit ( anders heb ik heel veel bonnen die ik eigenlijk niet mag gebruiken)
2 Indien 1 correct is, hoe lossen jullie dit op?

groeten
joost
#39
sorry ik bedoelde inderdaad inkomsten belasting.
Was me namelijk aan het afvragen of ik investeringen gewoon nog dit jaar kon doen terwijl ik op een negatiefsaldo uitkom of beter volgned jaar waarbij ik positief zal gaanuitkomen en toch maximaal bealsting voordeel te hebben.
#40
OKe, dus als ik het dan goed begrijp moet ik einde van het jaar mijn rekeningen weer overnemen in het volgnede boekjaar van acumulus en begin ik dus het jaar met een negatief resultaat, ga ik gewoon btw betalen, maar zolang dat negatief resultaat niet is weggewerkt geen OB? ( dit jaar kan het verlies ook niet meer verrekend worden met salaris van werkgever heb ik vernomen)
#41
kijk dit wilde ik weten, dan maakt het niet uit dat ik toch de nieuwe printer aanschaf ipv volgend jaar.
en ja..hoe altijd leuk om te weten....
#42
oke, had namelijk de belastingdienst gebeld en daar kreeg ik te horen, altijd 19% omdat het een dienst is die je levert aan klanten
damn had mij het afgelopen jaar best veel geld gescheelt.
#43
de investeringen kan ik niet uitsmeren omdat hij bijvoorbeeld komt door voorraadgoederen inkopen.
dus als ik jullie antwoorden goed begrijp: stel ik sta dit jaar 200 euro verlies, dan moet er volgend jaar eerst 200 verdiend worden en ga ik pas bijn 201 euro verdienen belasting betalen? En dan over die 1e euro?
#44
Hoi Hoi
Ik heb er bijna mijn eerste jaar opzitten, en einde vh jaar wordt dus het boekjaar 2010 afgesloten. Nu heb ik veel moeten inversteren waardoor ik nog steeds netto een negatief saldo heb. Nu staan er nog wat inversteringen op de rol. Maar nu is mijn vraag, als ik nu nog meer inversteer kom ik zeker uit op een verlies wat natuurlijk fiscaal niet zo gunstig is. kan ik dit verlies meenemen naar volgned jaar zodat ik eerst die investeringen terug verdien ( nee kan de investeringen niet uitsmeren over meerdere jaren) en dan pas belasting ga afdragen of begin ik op 1/1/2011 weer op  € 0,00?
#45
Hoi Bert-jan
geld dit dan per factuur? of is dan totaal van je bedrijf?
ik heb namelijk diensten ( 19%) en goederren van 19 en 6%
en moet ik dan kijken bij een samengestelde factuur naar het hoogste bedrag of naar het aantal producten?
#46
dus als ik het goed begrijp, als ik op de \"normale manier\" een nieuwe zakelijke uitgave aanmaak en dan beslis dat deze bij inventaris moet staan, dan wordet het hele bedrga afgetrokken van mijn omzet en als ik dat dat doe via de \"speciale posten waar ook km vergoeding staat, dan wordt alleen de btw afgetrokken?