Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#51
Graag gedaan  ;)
#52
10% korting van 66 euro is 6,60 euro.

Als je het middels een kortingsregel wilt verwerken is de inkoopprijs 0 (nul).
Op die manier gaat het negatieve bedrag (de korting) van je margeomzet af en draag je alleen btw af uit de winstmarge die resteert.

Winstmarge van de factuur is dan 66,00 (verkoopprijs) - 6,60 (korting) - 32,00 (inkoop) = 27,40 (uit dit bedrag moet je btw afdragen).
#53
Citaat van: Spotlights op 18 maart, 2018, 17:19:32
Boeking 2 Snap ik niet (helemaal)
Wat er daarna eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet u op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-2018 -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.
Bedrag: (zie balans)
Vraag: welk bedrag dien ik hier in te voeren. Ik neem aan een balanspost van 2017, is dat soms het totaal van de post Passiva-vreemd vermogen-te betalen BTW of is dat de post van de (inmiddels) terugontvangen btw(incl. kor) van het 4e kwartaal 2017.

Eerst doe je boeking 1. Daarna kijk je op de balans 2017 bij Nog te betalen of Nog te ontvangen BTW (er staat OF bij Activa OF bij Passiva een BTW bedrag). Dit bedrag is het bedrag wat je bij boeking 2 dient te gebruiken.
#54
*** Win een gratis kaartje *** Voor een Profit First Workshop ***

Je onderneming is op het eerste gezicht succesvol. Genoeg omzet, veel klanten, hoop drukte. En toch... herken je een of meer van de volgende dingen:

- Iedereen verdient aan je bedrijf, behalve jij

- Je bedrijf loopt goed, heel goed, en toch blijft er niet méér over

- Soms lijkt het geld er harder uit te vliegen dan dat het binnenkomt

- Met financiële overzichten uit de boekhouding kan je niet goed sturen

- Je maakt je soms zorgen over de belastingaanslag, waarvan je weet dat hij gaat komen

- Je zoekt een betere grip op jouw cijfers

- Winst is te vaak een toevalstreffer. Je hoopt dat er wat overblijft

Dan wil ik je graag iets leren waarmee ikzelf ook heel tevreden werk sinds een tijdje. Dat is de Profit First methode. Daarmee ga jij absoluut zeker meer focus op je winstgevendheid krijgt.

Op woensdag 21 maart 2018 geef ik een Workshop over Profit First in Apeldoorn (09.30 -11.30 uur).
In deze workshop leer je:
- Hoe je weer een scherpe gezonde focus op je winst krijgt;
- Hoe je altijd genoeg belastingreserves overhoudt;
- Wat Profit First voor jou kan betekenen.

Wil je een kaartje winnen - stuur me een PM of reageer hieronder met "JA"
#55
Speciale onderwerpen / Re: Onbetaalde factuur
02 februari, 2018, 14:41:48
Graag gedaan :)
#56
Speciale onderwerpen / Re: Onbetaalde factuur
02 februari, 2018, 13:58:05
Hai Leonie,

Als je een eenmaal aangemaakte (credit)factuur weer opent, kun je op dat moment Rekening buiten Acumulus selecteren.
Als de verkoopfacturen gecorrigeerd zijn in de jaarrekening van 2016, dan moet je dit ook in Acumulus in 2016 corrigeren met creditfacturen in dat jaar.
#57
Nee, daar is het bedrijf voor aansprakelijk die dezelfde factuur dubbel invoert.
#58
In grotere bedrijven kan het ook zijn dat de facturen bijvoorbeeld drie maal geprint worden, waarvan twee maal met het woordje Kopie er op.
Het origineel gaat naar de klant. Kopie 1 komt in een ordner met Debiteuren op alfabet, Kopie 2 komt in een ordner met Verkoopfacturen op nummer.

De reden van het woordje Kopie op je factuur kan ook zijn dat zij willen uitsluiten dat je twee maal die factuur in je administratie verwerkt en dus twee maal de btw zou terugvragen ;)
#59
Misschien begrijp ik je vraag niet goed...

Als je te weinig btw hebt afgedragen dan corrigeer je dat OF met een suppletie-aangifte OF met een correctie in de volgende periode (bij de volgende btwaangifte).
In Acumulus doe je verder niets bijzonders. Als je een suppletie hebt ingediend en deze wordt betaald, dan boek je dit net zoals je dat doet bij een "gewone" btw-aangifte.
#60
Ik zie dat ik je vraag nog niet beantwoord heb  :o

Wil je dit via een suppletie-aangifte doen?

Een suppletieformulier vind je bij Mijn belastingdienst > Voor ondernemers. Log in en ga naar Overige formulieren > Omzetbelasting > Suppletie omzetbelasting.
#61
Citaat van: LovvsTanja op 03 januari, 2018, 11:42:50
Ook hier een vraagje. Ik heb tijdens het jaar geen KOR toegepast. Ik heb in het 1e,2e en 3e kwartaal eenmaal moeten betalen en tweemaal iets teruggekregen. Voor het 4e kwartaal zou ik weer een bedrag moeten betalen. In totaal moet ik meer betalen dan dat ik terug heb gekregen. Nu vroeg ik me af, ik heb een heel klein bedrijf met lage inkomensten/uitgaven, en ik dacht dat je met de KOR geen BTW hoeft te betalen (omdat ik onder de grens zit). Acumulus geeft aan dat de aftrek KOR over heel 2017 4,95 euro bevat. Dit betekent dus dat ik uiteindelijk wel BTW moet betalen.  Heb ik ergens een denkfout?

De aangifte van het 4e kwartaal heb ik al ingediend, ik begon nu opeens te twijfelen of het wel goed is gegaan.

Ik heb er pasgeleden een blog over geschreven op mijn website, omdat er veel vragen over zijn. Misschien vind je het handig om door te lezen. Je vindt de blog hier: https://www.meerovercijfers.nl/kleineondernemersregeling-kor-2017/
#62
Citaat van: Kok op 30 december, 2017, 11:09:45
Super gaan we die nog even snel bestellen om boven de investeringsaftrek in aanmerking te komen.

ik lees dit topic door en wil er een opmerking bij plaatsen:

- banden kun je direct in de kosten boeken als onderhoudskosten/gebruikskosten auto.
- zou je een complete set velgen en banden aanschaffen dan is dat voor mij een grijs gebied. De velgen gaan langer mee dan een jaar, dus zou je dit ver kunnen doorvoeren en zeggen dat de banden bij de velgen horen en dat het een investering is.

NB alleen als de auto  als geheel in aanmerking komt (kwam) voor investeringsaftrek (KIA) is er een mogelijk recht op investeringsaftrek voor overige onderdelen.
Anders niet!
#63
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
21 december, 2017, 17:57:41
Even voor alle duidelijkheid:
Je zegt dat er 2 'dezelfde' facturen zijn. Maar jij boekt maar 1 keer dit bedrag in Acumulus, met het factuurnummer wat Acumulus voorstelt en in de omschrijving zet je dan het factuurnummer neer wat de afnemer heeft opgesteld.
#64
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
21 december, 2017, 09:37:59
Dat is geen probleem.
#65
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
20 december, 2017, 20:55:17
Hai Maarten,

Ik gaf ook aan dat je in de omschrijving kan verwijzen naar het andere factuurnummer ;)

Een tweede factuurreeks is zeker een goede optie. Maar dat moet je dan handmatig gaan bijhouden, bij welk nummer je bent.
Ik zou persoonlijk er voor kiezen om Acumulus te laten doornummeren en in de omschrijving te verwijzen naar het nummer van Selfbilling.
#66
Graag gedaan ;)
#67
Speciale onderwerpen / Re: Self-billing
20 december, 2017, 20:18:04
Hallo Maarten,

1. Ik zou een extra kostenplaats in Acumulus aanmaken voor Selfbilling. Dit vooral omdat je dan later beter overzicht hebt op "gewone" omzet en verkopen via Selfbilling.
2. Maak facturen aan zoals je dat normaal zou doen. Zet in de omschrijving dat het gaat om Selfbilling en verwijs eventueel naar het nummer wat de afnemer hier aan gegeven heeft.
#68
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: oninbare rekening
18 december, 2017, 16:39:25
Als ik het goed begrijp is er een advies vh incassoburo om de zaak te laten rusten omdat er naar verwachting niet betaald kan/gaat worden.
Dan zou ik het in dit jaar verrekenen middels een creditfactuur met btw.
Zet in de omschrijving waar het om gaat, zodat je dit later weer kunt herleiden.
#69
Als je het als btw-vrij hebt geboekt, heeft dat geen gevolgen.

Mocht je het bedrag aan buitenlandse btw terugkrijgen van de belastingdienst, dan kun je het makkelijkst dit bedrag als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor) boeken op dezelfde kostensoort als waar de uitgave op staat.

#70
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: oninbare rekening
18 december, 2017, 09:32:57
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 16 december, 2017, 10:01:03
Formeel moet je de belastingdienst verzoeken om btw-teruggave.

Zodra je toestemming hebt om de btw te crediteren, boek je een creditfactuur met btw.

Zet zowel de eerste facturen als de creditfactuur op betaald op dezelfde datum. Dan vallen deze tegen elkaar weg in het saldo-overzicht.

Ter aanvulling:
de regels omtrent wel/geen brief sturen naar de belastingdienst zijn gewijzigd.

Als de oninbaarheid is onstaan na 1 januari 2017, hoef je geen toestemming meer te vragen, maar kun je het zelf in je btw-aangifte verwerken.
Zie ook:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen
#73
Citaat van: Annie Bohets op 04 december, 2017, 21:44:11

En hoe staat het met de rente die berekend wordt op die afbetaling?


De investering geldt voor het aanschafbedrag ex. btw.

De rente boek je als zakelijke uitgave, btw-vrij, kostensoort Rente
#74
Nieuwe functionaliteiten / Re: Voorraad beheer
15 november, 2017, 14:36:01
Het antwoord op je vraag weet ik helaas niet precies.
Ik heb een verzoekje neergelegd bij de technische mannen van Acumulus om je verder te beantwoorden.  ;)
#75
Goedemorgen,
Ik weet het antwoord op de vraag helaas niet.
Wanneer je een snel antwoord wilt raad ik je aan om een mail te sturen naar klantenservice@acumulus.nl
De reactiesnelheid is dan vrij vlot ;)
#76
Graag gedaan ;)
#77
Een simpele oplossing is:

- Maak een extra rekening aan via Beheer > Rekeningen en kas, noem deze rekening iZettle;
- Alle bedragen vanuit iZettle die op je bankrekening binnenkomen verwerk je met een interne boeking VAN rekening iZettle NAAR zakelijke bankrekening;
- De kosten van iZettle boek je als zakelijke uitgave, bankkosten, kies bij rekening voor rekening iZettle.
- Maak een relatie aan en noem deze iZettle-inkomsten;
- Kijk per maand hoeveel geld er is betaald via iZettle (plus de kosten van iZettle) en boek een verkoopfactuur voor dit bedrag, relatie iZettle-inkomsten, status betaald via rekening iZettle.

De rekening iZettle zou nu (tussendoor) op nul moeten komen.
#78
Ik weet niet om hoeveel foute facturen (creditnotas) het gaat, maar ik zou het factuurnummer noteren, de boeking verwijderen en dan met hetzelfde factuurnummer een correcte factuur aanmaken. ;)
#79
In onderstaand topic staat mijn tip op vrijwel dezelfde vraag ;)

https://forum.acumulus.nl/index.php?topic=6027.msg36783#msg36783
#80
Acumulus is een hele goede keuze  :D
#81
4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

Dit is inderdaad een punt waar ik geen rekening mee had gehouden. Het feit dat de auto je ter beschikking staat, ook al is deze geschorst, zorgt er dan toch voor dat je bijtelling dient te betalen in de maanden dat de auto geschorst is en er dus niks mee doet. Dit is zeker weer te omzeilen om bij het schorsen de tennaamstelling over te schrijven naar een vriend/kennis en bij het uit de schorsing halen weer terug op je naam te zetten  :-X? Of zou een stalling op een afgesloten plek afdoende zijn. Of moet ik hier uberhaupt maar niet aan beginnen  ;/

Bij overschrijven moet je een verkoopfactuur aanmaken voor een reeele waarde, die auto B-youngtimer is immers zakelijk vermogen.
Vervolgens weer de auto aankopen na de winter en zo ieder jaar opnieuw?
Tsja....wat kan ik daar nu voor zinnigs over zeggen..... :blank:

Je zou even de belastingtelefoon kunnen bellen en je casus voorleggen.
#82
2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.
Ik bedoel dat ik auto A voor IB prive rijdt en de BTW hiervan naar rato prive/zakelijk aftrek. Auto B rijd ik voor IB zakelijk en voor de BTW prive. Mag ik dan alle gebruikskosten inc. BTW aftrekken voor Auto B? De BTW zelf vorder je dan niet meer terug

Dat kan ook.
Maar je kunt naast auto A ook voor auto B-youngtimer de verhouding prive/zakelijk berekenen en naar rato btw terugvragen.
#83
Ik ga een poging doen ;)

Kloppen de volgende beweringen hierover?
1. Het aanmerken van de ene auto als privé (Auto A) en de andere als zakelijk (Auto B, youngtimer) is toegestaan.
Ja, dat is toegestaan

2a. Ik kan bij beide auto's de BTW van de gebruikskosten naar rato prive-zakelijk aftrekken. Ik hoef bij de youngtimer (en ook bij auto A) geen BTW bijtelling of iets dergelijks te betalen.
Zoals je het bij vraag 2a schetst: je beschouwt zowel auto A, als auto B-Youngtimer als zakelijke auto voor de BTW en zorgt voor een sluitende km-administratie. Klopt, dat mag op die manier.

2b. Ik kan de youngtimer ook prive rijden voor alleen de BTW. Ik hoef dan geen BTW bijtelling te betalen en kan alle gebruikskosten inclusief BTW aftrekken voor de IB.
Je bedoelt bij vraag 2b dat je auto B-youngtimer voor de IB als zakelijk wilt beschouwen en voor de btw als privevermogen? Dat mag.


3. Het is fiscaal geaccepteerd de dagwaarde van de youngtimer te bepalen met de site www.dagwaarde.nl. (Iemand ervaring hiermee met de fiscus?)
Ik kijk persoonlijk vaak op Marktplaats om een reeele dagwaarde van een auto te bepalen. Of vraag een lokale garage.
Ik heb geen ervaring met www.dagwaarde.nl


4. Ik betaal alleen IB bijtelling over de maanden dat de youngtimer niet geschorst is (en ik deze auto dus in gebruik heb) ter hoogte van 35% van de dagwaarde.
Dat lijkt mij niet correct. De keuze om auto B-youngtimer in de winter niet te gebruiken is jouw eigen keuze. Het scheelt in de verzekering en wegenbelasting, geloof ik... IB-bijtelling geldt voor het hele jaar, de auto blijft het hele jaar zakelijk vermogen.

5. Ondanks dat ik de youngtimer niet het gehele jaar gebruik, kan ik de auto toch in 5 jaar afschrijven.
Je schrijft de auto af tot een reeele restwaarde. Kan dus ook zijn dat je youngtimer in waarde stijgt ;)

6. Wanneer de youngtimer totall loss is geraakt (bijvoorbeeld door brand, een ongeval etc.) mag de auto op dat moment compleet afgeschreven worden met het verschil tussen het aankoopbedrag en het bedrag dat de auto op de sloop nog oplevert.
Dat is niet correct. Je schrijft het verschil tussen de boekwaarde en de opbrengst op de sloop af als boekverlies. Of boekwinst als de sloop meer oplevert ;) 

7. Bij eventuele verkoop van de youngtimer bepaalt het verschil tussen het aankoopbedrag en verkoopbedrag de daadwerkelijke afschrijving en dien ik de geboekte afschrijving te corrigeren naar dit bedrag.
Dat is niet correct. Je schrijft in beginsel maximaal 20% per jaar af en als de boekwaarde bij verkoop hoger blijkt te zijn dan de verkoopprijs, dan is sprake van een boekverlies. Of als de boekwaarde lager is dan de verkoopprijs, dan is er sprake van een boekwinst.


#84
Graag gedaan  ;)
#85
Hieronder een link naar het forum van HigherLevel, waar over dit onderwerp gediscussieerd wordt.
Dat topic is weliswaar al wat ouder, maar er staan goede voorbeelden in.

https://www.higherlevel.nl/forum/financiering-juridische-en-fiscale-zaken/administratie-en-verzekeringen/optelsom-kleine-investeringen-aftrekbaar-84226?start=msg84821

Aanwijzing voor Acumulus:
Wanneer je van mening bent dat je een aantal losse items als 1 investering wilt boeken, dan maak je in Acumulus 1 boeking voor het verzamelbedrag (hang evt. alle losse facturen aan die boeking, of zet een notitie bij de boeking neer). Deze boeking kun je dan als investering met afschrijving invoeren en activeren op de balans.
#86
Eens met Annalies  ;)

De semi-automatische verwerking zoals in Acumulus heeft voor mij ook de voorkeur.

#87
Graag gedaan  :D
#88
Citaat van: Doesdesign op 24 juli, 2017, 22:05:23
Beste Esther, ik ben net nieuw en ben samen met mijn vader(boekhouder) met acumulus begonnen. Ik geef cursussen edelsmeden en cursisten mogen het lesgeld in twee termijnen betalen. Nu las ik dit stuk over deelbetalingen. Ik heb maar één rekening waar ik alle zakelijke transacties mee maak en dat zou ik graag zo willen aanhouden. Nu schrijft u dat ik nog een extra rekening moet aanmaken, mag dat met hetzelfde rekeningnummer ? Of moet ik nu via de bank een extra rekening openen voor alleen alle deelbetalingen? Kan dat niet eenvoudiger?
Met vriendelijke groet, B.Doesborg

Hier ben ik met het verlossende antwoord :)

In het artikel Deelbetalingen geef ik aan dat er een extra rekening aangemaakt kan worden voor de deelbetalingen.
Deze "rekening" is een interne rekening in de administratie, geen extra rekening bij een daadwerkelijke bank.
In andere administratiepakketten kun je vaak een extra grootboekrekening aanmaken voor diverse zaken. In Acumulus is die optie er niet en heb ik daarom een workaround bedacht, waarmee het wel mogelijk is.

Dus...via Beheer > Rekeningen en kas kom je bij de rekeningen uit die in jouw administratie staan. Standaard staat daar Uw Rekening en Kas, waarbij Uw Rekening de zakelijk gebruikte betaalrekening bij de bank is.
Voeg hier een extra rekening toe, genaamd Deelbetalingen en volg verder de aanwijzingen in het artikel in de Wiki/handleiding.

Ik hoop dat het zo duidelijk is.
#89
Binnenkort zullen er wat dingen in de Wiki/handleiding geupdate worden.
Ik noteer dat het onderwerp "rente" ook een plaatsje gaat krijgen en zal het in de gaten houden :)
#90
Dat is correct, zoals je het aangeeft in je bericht.
#91
Ik geef regelmatig trainingen en workshops voor Acumulus-gebruikers.
Dan zie ik wel vaker ineens iets nieuws/anders in het pakket  ;)
#92
Het is sinds kort mogelijk om een gebruiker alleen leesrechten te geven. 8)

Eerst moet je een gebruiker toevoegen (of bestaande gebruiker nemen), deze vervolgens openen en dan staat er een blanco vakje naast de tekst "alleen lezen".
Als je dit vakje aanvinkt, dan komt er bij de gebruiker te staan dat deze alleen leesrechten heeft.
#93
Hallo Leonie,

je mag me wel mailen (info@meerovercijfers.nl) wat de correcties betreffen, dan geef ik je aanwijzingen hoe je dit in Acumulus kunt verwerken.
#94
Verkocht voor 500 euro en in je aanschafboeking staat 50% privé.....
Dan heb je het zakelijke deel vd computer verkocht voor 250 euro (incl 21% btw)....
Hier maak je een verkoopfactuur van in je administratie en de investering pas je aan door tot nul af te schrijven in Acumulus.
#95
We lopen stapsgewijs alle schermen van het aangifteprogramma door en geven tips en aanwijzingen. Als je nog geen eigen jaarrrekening beschikbaar hebt, is dat geen probleem :)
#96
Er is op dit moment al iets meer inzicht in gecreeerd door de technische mannen:

als je factuurherhalingen hebt aangemaakt, verschijnt er via Overzichten een nieuw onderdeel "Factuurherhalingen".
Hier staan de actuele factuurherhalingen in een handige lijst.

.....persoonlijk mis ik de mogelijkheid om dit te kunnen exporteren en zou ik graag onderaan het lijstje nog een optelsom zien, maar dat terzijde  ;)
#97
Het is handig om de bijlagen te printen en mee te nemen.
#99
Citaat van: SKYB Yvette op 15 februari, 2017, 11:07:51
Hi,

Annalies, je hebt gelijk ik heb het aangepast  ;D Lang leven koorts en griep  :(

Beterschap Yvette  ;)
#100
CiteerWanneer is iets woon-werk? Vaste werkplek of alle km's naar klanten? Als dat laatste het geval is hoef ik niet zoveel te gaan rekenen.... met klanten in het hele land, waarbij ik zelden enkel even heen en weer rij voor een afspraak maar er dan ook meteen heel de dag werk, rij ik in dat geval alleen maar privé km's....

Km's naar wisselende klanten zijn zakelijke km's.
Woon-werk heeft betrekking op vaste werkplek.