Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Djeuce

#1
Goedemiddag,

Ik ben bezig de boekhouding van mijn man zijn bedrijfje over 2018 af te sluiten en loop tegen het volgende aan. Eind 2018 heeft mijn man voor zijn bedrijf losse computeronderdelen besteld waarmee hij zelf zijn nieuwe computer in elkaar heeft gezet. Al deze losse onderdelen vormen samen zijn computer en daarom zie ik al deze onderdelen - die allen bij één bedrijf zijn aangeschaft en gezamenlijk op één factuur staan - ook als één geheel. Alle onderdelen bij elkaar heeft hij een computer in elkaar gezet met een waarde van meer dan € 3.500. Een flinke investering dus en dit heb ik ook zo in Accumulus ingevoerd: als één computer en één investering met afschrijving over vijf jaar. Volgens mij is dat oké toch?

Nu het probleem. Mijn man heeft het totaalbedrag voor de computer overgemaakt in december 2018. De factuur van de computer is echter pas in 2019 binnengekomen en de factuurdatum staat dus ook op 2019. Geen probleem voor de investering, die gaat gewoon lopen vanaf de factuurdatum in 2019, dat regelt Accumulus uitstekend. De kosten zijn door mijn man echter al betaald in 2018. Ik heb hiervoor een balanspost 'overlopende activa' gemaakt en daarmee het gehele bedrag op 2019 gezet. Tot zo ver klopt mijn redenatie volgens mij nog (zo niet, dan hoor ik het graag ;)). In 2019 - tijdens het in elkaar zetten van de computer - bleek echter dat mijn man het verkeerde type videokaart voor de computer had besteld. Hij heeft met de leverancier gebeld en heeft de videokaart mogen retourneren en een andere videokaart besteld. Hij kreeg een nieuwe factuur waarop het bedrag van de ene videokaart volledig gecrediteerd is (een bedrag van zo'n € 700) en de andere videokaart gefactureerd is (een bedrag van zo'n € 800). Uiteraard stond op deze factuur alleen het crediteren en factureren van de videokaart en dus niet meer alle andere losse computeronderdelen die mijn man eerder al had besteld. En dit is het punt waarop ik vastloop. Hoe boek ik deze factuur/creditnota nu correct? Het bedrag dat als overlopende activa op de balans in 2018 staat, is dus niet juist doordat hij uiteindelijk een net iets duurdere videokaart heeft gekocht en ook het bedrag dat als investering is geboekt, klopt dus niet meer. Hoe pas ik dit overal correct aan, dus voor de balans 2018, maar ook voor de investering die nu dus iets hoger uitpakt, terwijl ik nu dus niet één volledige factuur meer heb? Hoe doe ik dat nu ik twee facturen heb die bij elkaar horen; de eerste factuur met het totaalbedrag van alle computeronderdelen en de tweede factuur met de facturatie/creditatie van de videokaart?


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast heel erg bedankt.

Groet,
Joyce