Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#1
Speciale onderwerpen / Re: restwaarde op balans
30 september, 2020, 17:41:01
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 30 september, 2020, 17:31:19
Ik begrijp je Esther.

Acumulus gaat echter uit van restwaarde = schrootwaarde.

Dus het is als Acumulus-gebruiker beter om de restwaarde alleen te gebruiken voor de waarde na volledig economisch gebruik en niet na persoonlijk gebruik.

Eens. Daarom ben ik ook blij dat nu een melding in rode tekst duidelijk naar voren komt bij het boeken van een investering.

En door de afschrijvingen semi-automatisch in de boeking aan te passen zoals ik in mijn eerste reactie aangaf, kan de Acumulus gebruiker de regels van de belastingdienst toepassen en zo gunstig mogelijk fiscaal afschrijven.
#2
Speciale onderwerpen / Re: restwaarde op balans
30 september, 2020, 17:12:44
Verkeerd gebruik van het begrip restwaarde of niet, dat laat ik graag in het midden.
In de praktijk willen de meeste ondernemers zo gunstig mogelijk afschrijven binnen de fiscale regels.

De belastingdienst geeft aan dat de restwaarde de waarde is die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat je het niet meer kunt gebruiken voor je onderneming**
Mijn vertaling daarvan is dat als je in de regel een auto na vijf jaar vervangt, schrijf je af tot de "restwaarde" die de auto na die vijf jaar heeft. Die "restwaarde" kun je bij o.a. een garage opvragen.

**Zie hier:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

PS ondertussen kijk ik hier naar buiten en zie ik een charmante cabrio staan van ruim twintig jaar oud die behoorlijk meer dan schrootwaarde kost. Wat ik daarmee bedoel is dat iedere auto anders is en ook de gebruiksduur binnen de onderneming anders kan zijn. 
#3
Speciale onderwerpen / Re: restwaarde op balans
29 september, 2020, 17:26:56
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 september, 2020, 16:56:56
Op een bedrijfsauto zit vrijwel nooit restwaarde.

De meeste ondernemers schrijven vijf jaar af op een auto en na die periode mag ik hopen dat een auto nog geld oplevert, zeker als deze nieuw aangeschaft is.
#4
Speciale onderwerpen / Re: restwaarde op balans
29 september, 2020, 15:33:07
Je ziet het goed. Als je bij de boeking aan hebt gegeven dat er een restwaarde is, dan laat Acumulus deze niet op de balans zien.
Wat ik daar uit boekhoudkundig oogpunt van vind, laat ik maar even in het midden...:)
Het is wel zo dat er sinds enige tijd een waarschuwing wordt gegeven door Acumulus als je een investering inboekt:

LET OP! De restwaarde komt niet op de balans en wordt niet meegeteld bij de investeringsaftrek!


Hoe je het op kunt lossen?
Je kunt de investering en afschrijvingen aanpassen.
Zie deze uitleg in de Wiki/handleiding: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen

Kies bijv. voor afschrijving in 10 jaar, zet bij de eerste 5/6 jaren de gewenste bedragen aan afschrijving neer en laat daarna het bedrag van de restwaarde staan tot jaar 10. In jaar 10 zet je dan de afschrijving op het restbedrag.
Op deze manier wordt de restwaarde gewoon meegeteld bij de boekwaarde op de balans.

#5
Hai Marit,

stuur me maar een mailtje (esther@meerovercijfers.nl), dan kan ik je er vast wel mee helpen.
#7
Selecteer bij het wijzigen de rekening naar Rekening buiten Acumulus.
En dan de boeking opslaan.

ik geloof dat dit een tijdje geleden gewijzigd is, dat er een rekening geselecteerd moet worden.
#9
Tip: Maak je al gebruik van de mogelijkheid om "Maak deze optie standaard" in het Uitgaven-scherm aan te vinken? Je kunt op de disc-icon (ziet er uit als een ouderwetse floppydisk) klikken om diverse opties standaard te maken. Waaronder de optie voor wel/geen investering.

#10
Ik zou hier zelf (nog) een extra tussenrekening voor aanmaken binnen Acumulus, deze noem je dan Rolling Reserve.
Bij een inhouding maak je een interne overboeking VAN Rolling Reserve NAAR CC/Visa/Paypal.
Bij terugbetaling maak je de interne overboeking omgekeerd.
Als er vanuit de RR een betaling gedaan moet worden, dan boek je een zakelijke uitgave via rekening Rolling Reserve.
#11
Je kunt altijd even een mailtje sturen naar klantenservice@acumulus.nl, zij helpen je zeker verder.

Je mag mij ook een mailtje sturen, ik heb alleen niet eerder tijd dan volgende week.
#12
Geen dank, graag gedaan ;)
#13
Als het goed is heb je drie stappen gevolgd om de KOR 2019 te boeken en de beginpost 2020 op de balans te zetten.

De teruggaaf in je bankmutaties boek je nu als 'gewone' btw-teruggaaf.
#15
Citaat van: Guido op 01 april, 2020, 23:02:52
Ik hoor ook wel dat voor verschillende diensten van dezelfde leverancier soms meerdere relaties gemaakt worden. Bijvoorbeeld de relaties "ABN Amro - Verzekeringen" en "ABN Amro - Bank", waarbij dan verschillende voorselecties gemaakt kunnen worden.

- Guido

Ja, dat is ook handig.

Ik maak zelf in een account waar bijv een zakelijke auto is ook een relatiekaart voor "brandstof"en komen op die relatie dan alle benzinebonnetjes en zo gebruik ik ook "wegenbelasting".
Met andere woorden: een Relatiekaart kun je ook creatief gebruiken om het boeken efficiënter te maken.
#16
Hai Suzanne,
Wat ik zelf heel handig vind is het aanmaken van een relatie.
Vervolgens die relatie openen en op tabblad 3 (zoals Guido al aangeeft) niet alleen de kostensoort, maar ook btw-%, standaard rekening en ook nog een standaard omschrijving aan te geven.
Bijv. Relatie SIEL, kostensoort Administratie, btw-21%, omschrijving "kosten Acumulus per maand"
#17
Dank je wel, Bert-Jan  :)

Wij noemen jullie De Technische Mannen  ;D
#18
Citaat van: Annalies Janssens op 23 maart, 2020, 16:07:07
Zeker weten, en je moet er maar opkomen!

Ik zat nog even te spelen en je zou dat eigen risico evt nog kunnen invullen bij BTW 0% (die ik normaalgesproken nooit gebruik) om de bedragen gesplitst te zien.
Maar dat is een kwestie van smaak.

Pas je de wiki ook aan?  :)

Doe ik ;)
#19
Citaat van: Annalies Janssens op 23 maart, 2020, 15:50:46
Geniale oplossing Esther!!

Jaaaa, dank je :)
Dat is echt handig zo he!
#20
Sinds kort kan binnen Acumulus bij het invoeren van een zakelijke uitgave gekozen worden voor "gemengde btw" als je het btw-percentage selecteert (links in het scherm).
Je ziet dan in je scherm een overzichtje waarbij je meerdere bedragen kunt invullen, per btw-percentage.
De optie in ingebouwd om het mogelijk te maken een factuur met meerdere onderdelen (btw-hoog, btw-laag, btw-vrij) in te kunnen vullen.
Maar er kan meer mee :)
In het geval van alleen btw moeten betalen OF deels btw betalen en een bedrag aan eigen risico zoals bij de vraagsteller van dit topic is het ook mogelijk om deze optie te gebruiken.

Ik neem de bedragen uit het voorbeeld weer over en vul ze als volgt in (ik heb een printscreen toegevoegd, voor de duidelijkheid):

btw-percentage > kies voor gemengde btw!

tabel btw-21% > vul in bij bedrag excl btw:  € 600,62 in
tabel btw-vrij > vul in negatief bedrag (bedrag met minnetje er voor!): € - 535,62

et voila! zo kan het nu in 1 boeking ingevoerd worden :)
#22
Tegenwoordig kun je in het bijtellingsscherm (onderaan, nadat je alle gegevens in het scherm hebt ingevoerd) aangeven of je IB en btw-correctie wilt boeken (standaard) of alleen 1 van de 2.
#23
De btw correctie voor privegebruik heeft inderdaad invloed op de hoogte van de autokosten.

ALLEEN als de autokosten lager zijn dan de procentueel berekende IB-bijtelling, dan heeft de btw correctie hier nog invloed op en zou je de boekingen mogelijk opnieuw moeten invoeren.

Dus stel dat de autokosten incl. afschrijving in Acumulus op 2500 euro stond. En de IB-bijtelling zou procentueel gezien 3000 euro zijn.
In dat geval zegt Acumulus dat de IB-bijtelling verlaagd wordt naar 2500 euro.
Maar als de btw correctie privegebruik (stel dat dit 300 euro is) dan nog gedaan moet worden, dan zou dit de autokosten nog verhogen.
Je boekt dan eerst alleen de btw correctie, verplaatst de btw-correctie van Diversen naar Autokosten en boekt vervolgens alleen de IB-bijtelling.

De autokosten incl. afschrijving worden dan 2500 + 300 euro en de IB bijtelling moet dan uiteindelijk uitkomen op 2800 euro.

Ik hoop dat het verhaal zo duidelijk is. :)
#24
Graag gedaan! :)
#25
Als ik het goed begrijp wil je alleen de BTW boeken.

Je kunt dan het beste deze methode volgen:
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=alleen-btw-geen-kosten-boeken

Als je het btw-bedrag via een priverekening hebt betaald, kies je bij de rekening Rekening buiten Acumulus.
#26
Dit zou een reden voor mij kunnen zijn om een Android toestel aan te schaffen....  ;)
#27
Stel dat jouw leverancier ook aan particuliere klanten levert, dan hebben die particulieren er geen hinder van (omdat ze toch niets met de btw konden).
Voor jou als zakelijke klant is dat anders.

Dus dan zou ik dat overleggen met de leverancier als ik jou was. ;)
#28
Het is een prima vraag. Ik begrijp je verwarring.

Als het goed is ondervind  jij als klant geen nadeel van het feit dat jouw leverancier zich heeft aangemeld voor de "nieuwe KOR" (= OVOB).
Je leverancier mag geen btw factureren en jij kunt dus ook geen btw terugvragen. De kostprijs van het artikel (of dienst) zal voor jou hetzelfde (moeten) blijven.

Een voorbeeld:

Stel je kreeg in 2019 een factuur voor artikel x, wat 100 euro ex btw kost:
Artikel x  => 100 euro ex btw
btw 21% =>   21 euro
Te betalen => 121 euro (incl. btw)
Jij betaalde dan 121 euro aan de leverancier, de 21 euro btw kon je als voorbelasting terugvragen bij je btw-aangifte en als kosten boekte je 100 euro.

De factuur van diezelfde leverancier (met OVOB) zou dan in 2020 opgesteld moeten worden:
artikel x => 100 euro, vrijgesteld van btw
Te betalen => 100 euro.
Jij betaalt dan 100 euro aan de leverancier, je kunt geen btw terugvragen en hebt 100 euro als kosten.

Als jij dit artikel vervolgens doorverkoopt aan jouw klant, dan bereken je uiteraard wel gewoon btw over jouw verkoopprijs.

#29
Nieuwe functionaliteiten / Re: Voorraad beheer
09 december, 2019, 09:27:40
Ik weet zelf niet precies hoe deze functie werkt.
De vraag heb ik nu uitgezet bij de technische mannen van Acumulus. ;)
#30
Graag gedaan ;)
#31
Het is een harde grens van 2500 euro, voor zover mij bekend.

Tip: misschien een laadkabel op de factuur erbij zetten, die heb je tenslotte nodig om de scooter op te laden.
#32
Hallo Job,

via deze link kom je bij een lijstje met boekhouders/administratiekantoren die aangeven Acumulus te ondersteunen.
https://www.siel.nl/acumulus/boekhouders/
De lijst is gesorteerd op postcode.

Aanbeveling:
Dichtst bij Den Haag waar ik via andere ondernemers goede verhalen over heb gehoord is Wubbo Staal van AdminXper.

#33
Speciale onderwerpen / Re: Inboeken WTL ontvangsten
16 augustus, 2019, 10:10:29
Ik zou dit boeken als negatieve zakelijke uitgave (bedrag met minnetje er voor), btw-vrij, op kostensoort Personeelskosten, salarissen.
#34
Ga naar Beheer > Gebruikers
Klik op gebruiker toevoegen
Verzin een gebruikersnaam en wachtwoord.
Selecteer bij Gebruikerstype > Gebruiker en zet een vinkje bij Alleen lezen.

Vervolgens geef je de contractcode en aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord aan je boekhouder door. (voor de veiligheid liefst niet in 1 mail, maar bijv deels via mail en deels via sms)
je boekhouder kan dan inloggen, gegevens inzien, niets wijzigen.
#35
Misschien is het een optie om zelf de boekingen in Acumulus te doen en je boekhouder als extra gebruiker aan te maken. Je boekhouder kan dan de btw-aangifte verzorgen op basis van de boekingen in Acumulus;)
#36
Citaat van: Amadea op 15 juli, 2019, 17:08:24
Hallo,

Even in het kort: ik deed voorheen via Acumulus de boekhouding zelf. Tot de jaaraangifte (IB) kwam en ik een boekhouder in de arm nam om deze met mij in te kunnen voeren op de juiste wijze.
Nu heb ik wel al mijn inkomsten in Acumulus staan, want ik verstuur vanuit hier ook de facturen.
Echter, ik voerde mijn uitgaven niet meer in, deze werden in een los kasboek gezet en door mijn boekhouder berekend.
Acumulus diende dus meer als controle en facturatie programma dan als boekhoudprogramma voor mij.
Nu heb ik dit kwartaal de uitgaven een keer wel voor de grap in de omzetbelasting verrekend en kom ik tot een bepaald te betalen bedrag.
Mijn boekhouder is echter net geweest en die komt met een verschil van 399€ wat ik moet betalen.

Begrijpt iemand hoe dit mogelijk is?
Ik ken zijn berekening niet, maar als ik blind van Acumulus zou uitgaan en mijn uitgaven daar in zou  verwerken altijd en zelf de Omzetbelasting zou doen zou ik dus voordeliger uitkomen.
Ben wat dit aangaat echt een leek en kan het niet goed onderbouwen dus wat tot dit verschil zou zijn gekomen.

Heeft iemand hier verstand van en kan mij adviseren of informeren?

Het beste lijkt mij om deze bevinding met je boekhouder te overleggen. Wellicht is er sprake van een correctie uit vorige periode.
#37
Hai Lissa,

Ik begrijp dat het fijn zou zijn als bankmutaties automatisch in het pakket staan en zolang dat niet zo is kijken naar wat er op dit moment mogelijk is en hoe je dat zo efficient mogelijk kunt laten lopen.
Klanten die met Acumulus werken en de Profit First methode gebruiken adviseer ik om goed te denken aan de mogelijkheden binnen dit administratiepakket.
Zorg voor een constante aanlevering van bankmuaties van de (vaak twee of drie) meest gebruikte rekeningen. Het hoort bij de routine van administratieve handelingen.
Bij Profit First zijn gebruikers minimaal twee maal per maand met hun boekhouding bezig. Dit is een goed moment om te zorgen voor het downloaden van de bankmutaties en deze te uploaden in Acumulus. Zet het op het lijstje van acties die dan gedaan moeten worden.

Bij gebruik van de basisrekeningen binnen Profit First volstaat het in mijn ogen om de bankmutaties van Ontvangsten en Kosten in te laden in Acumulus en deze (semi-automatisch) te verwerken.
De interne overboekingen van de ene naar de andere rekening zorgen er voor dat de overige rekeningen al bijna volledig gevuld worden met de voorkomende mutaties.
Vaak rest het dan alleen om per maand een priveboeking van Salaris te doen, per kwartaal een afdracht van Belastingen plus interne overboeking van Belasting naar Aanhouden Belasting en per kwartaal een priveboeking van Winst plus interne overboeking van Winst naar Aanhouden winst. Aan het eind van het jaar/periode even kijken of er een rentebijschrijving is op de spaarrekeningen. 
Deze boekingen handmatig doen is vaak sneller dan mutaties inladen en verwerken. Houd het simpel, voor jou en je klant.

Het overzicht van de geldstromen kan de klant op hun bankapp zien, dat is wat Profit First zo fijn voor ondernemers maakt. Zonder ingeboekte mutaties is er overzicht en weten ze wat er beschikbaar is voor welk doel.
#38
Hallo David,

Ter info: een opleiding wordt niet gezien als (fiscale) investering.

Om de deelbetalingen inzichtelijk te maken zou je er een aparte rekening ('Opleiding X')voor kunnen aanmaken binnen Acumulus (via Beheer > Rekeningen en Kas).

De Opleidingsfactuur als geheel kun je boeken als zakelijke uitgave, status Nog niet betaald.
De deelbetalingen boek je ieder als interne overboeking VAN zakelijke rekening NAAR rekening Opleiding X.
De rekening Opleiding X vertoont dan een negatief saldo.
Als de laatste deelbetaling gedaan is, zet je de opleidingsfactuur op Status Betaald, via Rekening Opleiding X, met de laatste datum als betaaldatum.
De rekening Opleiding X staat dan uiteindelijk op saldo 0 (nul).
#39
Koppelen van gegevens bestaat al veel langer. ;)

Wat ik zelf doe als er geen tegenrekening is en ik de boeking wel sneller wil kunnen verwerken:

Maak een relatie aan, sla deze op.
Open de relatie opnieuw en ga naar tabblad 3.
Hier kun je o.a. kostensoort, kostenplaats, btw-%, standaard tekst/omschrijving opgeven.

Bij verwerken van de bankmutatie kies ik dan in de boeking die relatie en hup...een heel aantal velden worden ingevuld. ;)
#40
Speciale onderwerpen / Re: Saldo 1 januari
10 maart, 2019, 13:44:07
Zelf (als boekhouder) los ik dit op door de (negatieve) zakelijke uitgave als factuurdatum 31-12 te geven en als betaaldatum 01-01.
Dan staat de rente in het juiste jaar geboekt en sluit het banksaldo aan met het fiscaal jaaroverzicht van de bank.
#41
Heel graag gedaan!
Het is ieder jaar weer een feestje om op 1 maart in te loggen in het aangifteprogramma en te zorgen voor een goede handleiding voor Acumulus-gebruikers.
#42
Citaat van: miesmol op 03 maart, 2019, 14:06:34
Hallo beste boekhouders,

Hoe moeten veilingkosten/opgeld geboekt worden van goederen die op een veiling gekocht zijn ?
De goederen worden per opbod verkocht en daarop komt nog een percentage(- %) veilinggeld bovenop.
Horen deze kosten bij de inkopen of moeten ze ergens anders geboekt worden.

Alvast bedankt!

Zoals Bert-Jan aangeeft: je kunt er een aparte kostensoort voor aanmaken via Beheer > Kostensoorten. Je hebt dan aan het eind van het jaar inzichtelijk hoeveel je aan veilingkosten/opgeld betaald hebt.
Je zou ook kunnen kiezen om het totaal betaalde bedrag (goederen + veilingkosten/opgeld) in 1 boeking (zakelijke uitgave) op kostensoort Inkopen te boeken.
#43
Citaat van: Lissa op 15 december, 2018, 18:30:45
Als een eenmanszaak omgezet wordt naar een BV, kan dit dan ook zo omgezet worden in Acumulus of moet er dan toch eerst nog een nieuwe administratie opgezet worden?
Andersom kan natuurlijk ook voorkomen.

Hai Lissa,

Voor een nieuw opgerichte BV begin je in een "schoon" account. De eenmanszaak rond je af in het oude account, wat daarna gesloten kan worden. Wel alle gegevens downloaden van dat account dan ;)
#44
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: factuurnummers 2019
12 december, 2018, 17:51:35
Citaat van: SKYB Yvette op 12 december, 2018, 16:05:10
En toen waren we gelijk aan het antwoorden. 😉

Ja, grappig weer he ;)

Jouw antwoord was iets uitgebreider.
Doornummeren mag, mits onderbouwd dat alleen het jaarnummer gewijzigd is.
We zijn het weer samen eens :D
#45
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: factuurnummers 2019
12 december, 2018, 16:00:38
Je mag de factuurnummers door laten lopen in het volgende jaar ;)
#46
Bert-Jan, dank je wel.
Superblij met deze ontwikkelingen binnen Acumulus!
#47
Ik heb je bericht doorgestuurd naar iemand die kennis heeft van Acumulus EN van webshops (incl. Sielshop).
Waarschijnlijk kan zij jou wel verder helpen en stuurt ze jou een bericht hierover.
In ieder geval heel veel succes!
#48
Je eerste aanmelding is binnen  ;)
#50
Hallo Matthijs,

Ik heb even de reacties hierboven gelezen en zoals ik het lees heb je in Acumulus alles goed staan.
Bij de IB-aangifte zou je in de Verlies en Winstrekening dan het bedrag van de bijtelling bij Overige Baten moeten invullen (dit bedrag staat in Acumulus als negatief bedrag bij kostensoort Diversen).

Vervolgens moet je op de juiste manier het onderdeel van de prive-onttrekkingen invullen!
Je vult bij de IB-aangifte in dat je een zakelijke auto hebt en zorgt dat je bij het onderdeel Priveontrekkingen deze bijtelling laat uitkomen op hetzelfde als je in Acumulus hebt berekend (en bij Overige Baten hebt ingevuld).

Bij Overige priveontrekkingen (of stortingen) vul je vervolgens de uitkomst van de onderstaande som in:
Eigen vermogen eind 2017 MINUS eigen vermogen eind 2016 MINUS netto winst 2017 PLUS IB-bijtelling auto

NB dit laatste wordt vaak door ondernemers vergeten, omdat ze denken dat dit al ingevuld staat, maar omdat je die onttrekking als privegebruik Auto hebt ingevuld in dit onderdeel moet je het dan weer bij de andere onttrekkingen optellen.