Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - embie

#1
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
21 november, 2018, 10:13:43
Super service!! Dank je wel :) :) :)
#2
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
21 november, 2018, 07:28:57
Ik heb wel uitgevonden hoe ik de filters kan gebruiken, maar ik vind het niet overzichtelijk in bijv de winst- en verliesrekening.
Maar kan ik uit jullie antwoorden opmaken dat het niet zo makkelijk is om extra vrije kostensoorten toe te voegen?
#3
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
20 november, 2018, 13:30:45
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb al behoorlijk wat rekeningen aangemaakt. Een r/c eigenaar hoort ook een balanspost te zijn, maar betaalde rente over leningen o.i.d. niet.
Het is (volgens mij) vreemd om dit op een rekening, dus een balanspost te zetten. De extra kostensoorten heb ik allemaal opgebruikt aan, zoals je al aangaf, loonheffingen e.d.
De accountant neemt nu de cijfers uit Acumulus over in zijn eigen boekhoudsysteem, maar dat zou toch niet nodig moeten zijn?
#4
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
18 november, 2018, 09:57:54
Het gaat om kostensoorten specifiek voor de BV, bijv.: rente r/c eigenaar, rente lening beleggingen, loonheffingen enz.
Ik prop nu een aantal kosten op 1 kostensoort, maar dat vindt de accountant niet zo'n fijn idee.
Dus een aantal extra vrije kostensoorten zou al prima werken.
#5
Nieuwe functionaliteiten / Re: Vrije kostensoorten
11 oktober, 2018, 12:10:28
Hallo Bert-Jan,

Ik doe de administratie voor een klant die overgestapt is van eenmanszaak naar BV. Het is af en toe wat creatief zijn, maar het lukt wel.
Het enige waar ik tegenaan loop is dat er niet genoeg vrije kostensoorten zijn. Ik zou al geholpen zijn met een stuk of 5 extra vrije kostensoorten.
Gaat dat lukken denk je?

Groet,
Adm. kantoor Embie
Marja Beugelsdijk
#6
Ik zit ook met een telmachientje het totaalbedrag van de facturen op te tellen bij 1 betaling voor meerdere facturen.
Is er nog naar gekeken of met het aanvinken van de facturen ook het totaalbedrag ergens vermeld kan worden?

Zou fijn zijn!
#7
Al een oud onderwerp, maar ik zou het graag opnieuw onder de aandacht willen brengen.
Voor iemand die met het cijfers gewend is te werken is het gebruik van de kalender veel meer werk.
Als er geen streepjes tussen de dd-mm-jjjj getypt hoeven te worden zou dat een stuk prettiger werken.

Dus als het niet een al te moeilijke technische operatie is..... :)
#8
Speciale onderwerpen / Re: Huurkoop auto
25 maart, 2016, 11:09:18
Dank je Yvette!

Het is een lastig onderwerp. Ik had ondertussen al wat verder zitten neuzen en er zitten erg veel regels aan vast.
Huurkoop is zo'n beetje hetzelfde als financial lease, en daar heb ik onderstaande info over gevonden:

Wat is Financial lease?

Het begrip leasing komt in de Nederlandse wetgeving niet als zodanig voor. Leasing kan afhankelijk van de vorm waarin dit plaatsvindt veel raakvlakken vertonen met huur of met een gefinancierde aankoop.
In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat leasing een transactie is waarbij de lessor (de leasemaatschappij) aan de lessee (de klant) het recht geeft om een bepaalde zaak (de auto) te gebruiken.
Leasing kan worden onderverdeeld in twee hoofdvarianten: financial lease en operational lease. Financial lease maakt daarbij slechts een relatief klein aandeel uit van het totaal aantal geleaste auto's.
Financial lease is een leasevorm waarbij u als gebruiker (lessee) het economische belang bij de auto hebt. In wezen heeft het leasecontract dan veel weg van een financieringsovereenkomst. Dat is fiscaal erg voordelig: u kunt op de auto afschrijven (mogelijk zelfs willekeurig) en u kunt investeringsaftrek claimen.
In de praktijk komen soms tussenvormen voor. Deze contracten moeten fiscaal altijd herleid worden tot óf een operational lease óf een financial lease. Dat gebeurt door vast te stellen wie het economisch belang / het restwaarderisico bij de auto heeft.


Ik zet dus de auto op de balans en kan vanaf dat moment ook afschrijven (en investeringsaftrek berekenen)

Je mag er nog op schieten hoor!!
#9
Speciale onderwerpen / Huurkoop auto
23 maart, 2016, 18:38:36
Misschien is het al behandeld, maar ik kan het niet vinden.

Ik moet een zgn. huurkoop auto boeken: na 2 jaar betalen wordt de auto eigendom.
In die 2 jaar worden iedere maand aflossingsbedragen betaald.
Hoe moet dit geboekt worden? Komt de auto nu al op de balans of pas na 2 jaar?

Dank alvast voor de info.
#10
Voor een zakelijke auto hoeft geen bijtelling voor de IB gedaan te worden omdat er minder dan 500 km privé mee wordt gereden.
Echter.... voor de btw moet er wel een bijtelling worden gedaan omdat een groot deel woon-werk verkeer is en dat geldt voor de btw wèl als privé. :-[
Hoe maak ik die boeking in Acumulus? Gewoon de boeking voor de bijtelling maken met 0% bijtelling?
#11
Hallo Rogier,

Je zou het als volgt op kunnen lossen:
Maak op 31-12-14 een negatieve boeking voor het totaalbedrag van de boekingen waar je 100% BTW hebt afgetrokken.
Dus een "min" voor de bedragen. Dit uiteraard weer met 100% BTW.
Maak vervolgens ook op 31-12-14 een nieuwe zakelijke uitgave, ook voor het totaalbedrag, met het juiste BTW percentage.
Zo corrigeer je in het 4e kwartaal de BTW.

Succes!

Marja Beugelsdijk
Administratiekantoor Embie
#12
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
Goed plan, maar dan geef je in de BTW Aangiften aan dat je hogere zakelijke uitgaven hebt terwijl dat niet zo is, ook al crediteer je dit weer.

Je kunt beter hier Privéboekingen van maken. De kosten van het zakelijk gebruik van de privé auto zijn altijd privé. Dit wordt ook zo in Acumulus verwerkt met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren.
Misschien is het handig om dit in de hele administratie op die manier door te voeren i.p.v. er in beginsel zakelijke uitgaven van te maken.

Dat is ook een idee!! Maar, op je BTW aangifte geef je toch niet aan wat je zakelijke uitgaven zijn? Alleen de BTW die je betaald hebt mag je aftrekken. Dus zolang je 0% BTW invult op crediteur \"prive auto\" is er volgens mij niks aan de hand.
Anyway, volgens mij kan het allebei en maakt het niet zoveel uit.
Alleen jouw allereerste uitleg is dan technisch niet mogelijk omdat je de aftrekbare BTW niet op 0% kan zetten.
Dank voor het meedenken!
#13
Ik heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
#14
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
Misschien kan Bert-Jan hier iets over zeggen?


Ik hoop dat Bert-Jan er nog even naar kan kijken, anders kan ik nog wel een andere manier verzinnen om het te boeken, want ik wil graag het saldo van de bank up-to-date houden. Ik wil dus niet wachten tot het eind van het jaar met boeken.
#15
Ik probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
#16
Ik kom ook in aanmerking voor een BTW teruggave ivm de KOR.
Ik heb alle boekingen gemaakt zoals ze aangegeven worden in het BTW overzicht, o.a. de fictieve BTW afdracht op 31-12-2011 op
de rekening buiten Acumulus.
Nu staat alleen deze rekening buiten Acumulus op de eindbalans 2011 met een negatief saldo. Dat zou toch niet moeten?
#17
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
28 juni, 2011, 10:43:53
Ik heb er ook al eens om gevraagd, wie weet helpt het om het onderwerp \"wakker\" te houden.
Ik werk voor mijn administratiekantoor voor meerdere klanten met Acumulus en hoewel ik het een super programma vind, zitten de
deelbetalingen me wel erg dwars.
Misschien is het technisch wel te realiseren om als je een faktuur op \"betaald\" zet een extra veld toe te voegen met een optie
\"volledig betaald\" of \"deelbetaling + bedrag\".???
Ik snap perfect hoe het nu geboekt moet worden, maar ik vind het erg omslachtig, onoverzichtelijk en boekhoudkundig (zeker aan het eind van het jaar) onjuist.
Ik begrijp dat dit een moeilijk onderwerp is, maar voor een juiste administratie wel essentieel.
#18
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
17 januari, 2011, 11:33:11
Hoe verwerk je de deelbetalingen aan het eind van het jaar?
Als je het op prive laat staan klopt je debiteurensaldo niet, en het bedrag wordt niet meegenomen naar het nieuwe jaar.