Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Karen Töning

#1
Het klinkt inderdaad het beste zoals Bert-Jan zegt om dossiers hiervoor te gebruiken. Daar kun je heel makkelijk alles per klant in bijhouden en met een paar klikken een maand factuur maken.

Een andere optie is om standaard produktregels aan te maken bij Beheer, de desbetreffende dienst aan te klikken in de factuurregel wanneer je de factuur maakt en die dan wat aan te passen. Maar ik begrijp dat je dit laatste op dit moment al doet?
#3
Nieuwe functionaliteiten / Re: Factuurherhalingen
24 augustus, 2013, 21:26:21
Ziet er erg mooi uit. Geweldige koppelingen allemaal. Ben er erg blij mee.
#4
Vraag & aanbod / Re: Website Oom
22 augustus, 2013, 18:08:46
Ingevuld. Succes
#5
Beste Martijn,

Over het algemeen is het in Acumulus inderdaad handiger, overzichtelijker en simpeler om 1 factuurreeks aan te houden.
Hierdoor hoef je niet te letten op het steeds aanpassen van het factuurnummer wat je bij elke nieuwe uitgaande factuur aangeboden krijgt. Deze hoef je dan ook niet steeds aan te passen. Hierdoor kunnen er snel fouten ontstaan in de factuurnummering en je meer werk, tijd en energie op de hals haalt wat niet nodig is. Keep it simpel zou ik zeggen.

Ik sluit me aan bij de oplossing die Annalies aangeeft, maar met nog een kleine toevoeging.
Wanneer je een webshop hebt naast je huidige activiteiten is het het eenvoudigste aparte kostenplaatsen aan te maken.
1. kostenplaats Webshop
2. kostenplaats huidige activiteiten en
3. kostenplaats Algemeen

1. Kostenplaats Webshop
Deze kun je gebruiken wanneer je inkomsten en uitgaven hebt specifiek voor deze kostenplaats.

2. Kostenplaats huidige activiteiten
Ook deze kun je gebruiken wanneer je inkomsten en uitgaven hebt specifiek voor deze kostenplaats.

3. Kostenplaats Algemeen
Deze kostenplaats kun je gebruiken voor als je kosten hebt die je zowel voor je huidige activiteiten hebt als voor je webshop (bijvoorbeeld aanschaf computer, printer, kantoorartikelen e.d.)

Voor de Aangifte OB en de Aangifte IB worden alle kostenplaatsen sowieso samengevoegd als er sprake is van 1 KvK inschrijving. Zo niet, dan moet het gesplitst aangegeven worden en zijn kostenplaatden echt noodzakelijk

Vriendelijke groeten,
Karen
#6
Aangiftebrief omzetbelasting verdwijnt volgend jaar
De Belastingdienst verstuurt per 1 januari 2014 niet langer de aangiftebrief omzetbelasting. U moet vanaf die datum dus zelf in de gaten houden dat u op tijd de btw-aangifte doet en betaalt.

Aangiftebrief omzetbelasting verdwijnt volgend jaar
De Belastingdienst verstuurt vanaf 1 januari 2014 niet langer de aangiftebrief omzetbelasting. De acceptgiro bij die aangiftebrief verdwijnt al in december 2013.

U moet voortaan dus zelf in de gaten houden dat u op tijd de aangifte btw doet en betaalt. Deze deadlines zijn te vinden in het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Daar vindt u ook het betalingskenmerk.

Overzicht
De Belastingdienst stuurt begin januari 2014 nog wel een overzicht met de volgende gegevens:

- Aangiftetijdvakken;
- Uiterste inlever- en betaaldatums;
- Betalingskenmerken.

Tip
Wilt u toch een herinnering dat u aangifte moet doen? Vul dan in het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst onder 'gebruikersinstellingen' uw e-mailadres in, en vink aan dat u een e-mailbericht wilt ontvangen.
#7
Speciale onderwerpen / Re: Bankkosten
11 augustus, 2013, 16:59:12
 :) Graag gedaan
#8
Speciale onderwerpen / Re: Bankkosten
11 augustus, 2013, 14:00:23
Hallo Kim,

Bankkosten die je hebt ontvangen op je rekening boek je als volgt.
Gewone zakelijke uitgave - BTW-vrij - maar let op! Als het bedrag op je rekening gestort is, dan zet je een - teken ("min"-teken) voor het bedrag.
Hiermee wordt per saldo het bedrag opgeteld.

Groet,
Karen
#9
Citaat van: Belvi
Citaat van: Karen TöningAls u een koopwoning heeft, en u heeft in de woning een aparte ruimte (bijv. een kamer of een zolder) wat u uitsluitend gebruikt voor uw bedrijf, dan kunt u de kosten hiervan zakelijk evenredig aftrekken.
Dit heet administratief splitsen.

...

Verplichte voorwaarden
...
- De ruimte die u voor uw onderneming gebruikt, moet minimaal 10% zijn van de totale oppervlakte van de woning.
....
Ter aanvulling/toevoeging.

Betreffende dat er een aparte ruimte is die uitsluitend gebruikt wordt voor het bedrijf.
Wanneer ik deze tool van de belastingdienst invul (http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/), kom ik niet tegen dat de ruimte perse minstens 10% van de oppervlakte moet zijn.

Wanneer ik antwoord:
- koopwoning,
- alleenstaand persoon,
- geen zelfstandige werkruimte,
- werkruimte is meer dan 10% van de oppervlakte: nee,
- etikettering: administratief splitsen naar gebruik.
Dan krijg ik als antwoord: U vermeldt de werkruimte voor de werkelijke waarde op de balans.

Vul alles hetzelfde in als bovenstaande, maar nu bij de vraag:
- werkruimte is meer dan 10% van de oppervlakte: ja.
Dan krijg ik als antwoord: U vermeldt de werkruimte voor de werkelijke waarde op de balans.

Ik weet dat die \"meer dan 10%\" eis gerelateerd is, om iets als 100% zakelijk of 100% privé te mogen etiketteren. Maar bij een administratieve splitsing/verdeling naar gebruik, is mij op dit moment niet bekent dat dan ook die 10% voorwaarde zou gelden.

Bovenstaande kreeg ik ook als antwoord bij een huurwoning wanneer gekozen werd voor administratief splitsen (in dit geval van het \"huurrecht\") naar gebruik.
Dit is een van de vele fouten op de site van de belastingdienst. Aan desbetreffende site kunnen nooit rechten ontleend worden. Volgens de Belastingdienst is het wettelijk dat het percentage wat er voor de onderneming gebruikt wordt, minimaal 10% moet zijn van de totale oppervlakte van de woning. Juist bij administratieve splitsing is die minimaal 10% een eis.
#10
Nieuwe functionaliteiten / Vrije kostensoorten
16 september, 2012, 02:04:16
Dank je wel Bert-Jan. Hier zullen veel mensen blij mee zijn.

@alle Acumulusgebruikers:
LET OP dat er aan de kostensoorten die je zelf toevoegd geen fiscale regels verbonden zijn zoals die bijvoorbeeld in Acumulus ingebouwd zijn onder de bijzondere kostensoorten.
#11
Citaat van: dycmediaIs al iemand bekend hoe het zit met betalingskorting?
Ook over de betalingskorting dient BTW verrekend te worden.
#12
Citaat van: Bert-JanVanaf 1 oktober 2012 zal het hoge BTW-tarief 21% bedragen.

Er is nu een knop ingebouwd waarbij je kunt switchen tussen 19% en 21%. Vanaf 1 oktober 2012 zal deze standaard op 21% staan. Tot die tijd op 19%.

Het kan zijn dat je nu reeds te maken hebt met facturen met 21%. Zet dan voor deze boekingen tijdelijk de BTW-modus op 21%.

Vergeet deze niet - zolang het nog geen 1 oktober is - terug te zetten voor boekingen met 19%!

Waarom niet gewoon een extra tarief in de dropdownlijstjes?

Er zit veel rekenlogica in de schermen die afhankelijk zijn van het gekozen BTW-tarief. Om technische redenen was het beter om het tarief te kunnen switchen dan extra in te bouwen. Bovendien is dit een tijdelijke zaak omdat wij allen geacht worden vanaf 1 oktober 21% te rekenen.

Gebruikers die oude gegevens moeten invoeren, dienen na 1 oktober tijdelijk terug te switchen naar 19%.

Maak geen uitgaande facturen met zowel 19% als 21% BTW!

Gebruik de 21%-modus NIET voor bijvoorbeeld facturen uit het buitenland zoals België en Ierland. Buitenlandse BTW hoort niet thuis in de aangifte omzetbelasting.


Tot slot...

Rubriek 1a van de aangifte omzetbelasting gaat mogelijk niet meer kloppen. Dat wil zeggen: er was altijd een vaste verhouding tussen het gefactureerde bedrag ex BTW en de BTW. In de aangifte van belastingdienst werd dat ook zo berekend. Je voerde de BTW in en de omzet werd berekend.

Nu klopt dat mogelijk niet meer omdat er zowel 19 als 21% gefactureerd kan worden in hetzelfde kwartaal. Op jaarbasis klopt het gegarandeerd niet meer omdat dan zeer zeker 19 en 21% door elkaar zullen lopen.

Ik ben zeer benieuwd hoe de belastingdienst dat gaat oplossen.
Hoe werkt het dan als er nog boekingen ingevoerd moeten worden met 19% BTW? In verband met het invoeren ook van voorgaande periodes en jaren?
#13
Citaat van: Bert-JanIk moet toegeven dat ik niet zoveel snap van Facebook maar je bent jong en je wilt met je tijd mee gaan...  :cool:

Natuurlijk is er al dit forum, maar laten we kijken hoe dit zich ontwikkeld. Misschien krijgen we wel Likes!

http://www.facebook.com/acumulusonline
De eerste is al binnen.
#14
Citaat van: RaasveldHoi Karin,

Ik ben bezig een nieuwbouw huis te kopen deze wordt in december opgeleverd.
mijn onderneming bestaand sinds 1 juni 2010 is dit dan nog van toepassing ,
Voorwaarde is: bij start van de onderneming of bij verhuizing. Antwoord is dus ja, wat dat betreft wel.
#15
Nieuws, wet- & regelgeving / Quote van de dag!
07 juli, 2012, 16:23:55
Zeg dat wel. Eigenlijk te triest voor woorden.
#16
Citaat van: VerschilMKaren of Bert Jan kunnen jullie aangeven wat nu de oplossing is voor het inboeken want op jullie site en in het forum staat nog altijd de suggestie om de 0% in te voeren. Wat dus niet kan omdat je dan die rode vraagtekens krijgt.

Wat is nu het advies? Hoe dit te boeken?


m vr gr

John
1.  De autokosten kun je gedurende een periode het beste boeken met een privé boeking - AF. Dit kan alleen als de kosten betaald zijn van de zakelijke rekening.
Wanneer de kosten betaald zijn van een rekening buiten Acumulus, kun je dit apart bijhouden in bijv. een excelbestandje.
2.  Op de laatste dag van die periode maak je een correctieboeking (ook privé boeking maar dan BIJ) met het totaalbedrag van alle kosten gemaakt over die periode.
3. Hierna maak je op de laatste dag van die periode de definitieve boeking met de boeking \"Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren\". Je gebruikt het totaalbedrag van alle kosten over die periode - de laatste datum van die periode - je voert het naar rato berekende percentage in wat je zakelijk mag aftrekken.
Wanneer je kosten hebt betaald van een rekening buiten Acumulus, dan hoef je alleen maar de laatste boeking (3.) te doen in Acumulus op de laatste dag van een periode.
#17
Citaat van: Belvi
Citaat van: BelviNuon heeft een vragenlijst/check gemaakt, waarbij je als ondernemer kunt zien wat je eventueel af mag trekken van de bedrijfsruimte/kantoor. De link is //www.nuon.nl/mkb/belastingcheck/
De belastingdient heeft nu ook een rekenhulp hiervoor, deze is uitgebreider als die van de NUON.
De link is: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
De belastingdienst steekt het administratief splitsen van de huur- of koopwoning niet meer onder stoelen of banken. Het mag tijd worden!!!

LET OP!
In de link staan geen voorwaarden vermeld wanneer u administratief mag gaan splitsen. Deze voorwaarden staan wel in het begin van dit topic en kunt u ook opvragen bij de Belastingdienst.
#18
Citaat van: Bert-JanIk was vanavond bij een lezing van Lynne McTaggert.

http://www.lynnemctaggart.com/

Die zei het ook, maar dan veel mooier en beter onderbouwd  :)
Luid en duidelijk.
#19
Citaat van: Esther-Meer over CijfersHoi Karen,

De bonnenboekjes zijn een hele goede tip voor als je persoonlijk iets van een particulier koopt.

Als het allemaal via internet verloopt, lijkt mij wat Gerda (rogema) zegt ook wel goed. Je maakt dan zelf een soort inkoopfactuur aan mbv de gegevens en een betaling via je zakelijke rekening maakt het een en ander sluitend.
Of heb jij er andere ervaring mee?

Groet, Esther
Als het via Internet verloopt, heeft Gerda gelijk. Dat is voor de Belastingdienst voldoende. Heb ik inderdaad al vele jaren ervaring mee.
#20
Citaat van: rogemahallo,

Hoe moet zo\'n bewijsje er dan minimaal uitzien?
Ik bedoel dan als je iets inkoopt via een particulier?

Is een afdruk van de advertentie met emails voldoende, met daarnaast betalingsbewijs via je zakelijke rekening?

mvg
Gerda
Er zijn speciale bonnen boekjes bij de kantoorboekhandel te koop. Op de bonnen kun je dan zowel jouw gegevens als die van bijvoorbeeld de leverancier (in dit geval de verkoper kwijt).

Deze bonnenboekjes worden overigens ook gebruikt op markten en beurzen waar veelal geen kassa bij een stand is.
#21
Citaat van: Esther-Meer over CijfersHoi Karen,

dat klinkt als een aantal zeer interessante onderwerpen, ik zal er wat mensen op attent maken.
Mogelijk dat ik zelf ook even aan kom waaien  ;)

Dank je wel voor de info.

Groet, Esther
:)
#22
Bij deze cursus wordt er nader ingegaan op het volgende:

- Beginbalans beginnen om een boekjaar te starten.
- Saldo van de zakelijke rekeningen controleren en gelijk houden met de bankafschriften.
- Grootboekoverzicht per diverse grootboekrekeningen inhoudelijk met o.a. fiscale tips en extra informatie.
- Informatie over het boeken van kosten betreft de zakelijke auto en de bijtelling.
- Boeken van terugvragen van de BTW van de kosten van de privé auto die u zakelijk gebruikt.
- Hoe om te gaan met het boeken van de kleine ondernemersregeling.
- Het boeken van een lening (bijv. voor de zakelijke auto).
- Geïmporteerde bankmutaties.

Overige informatie
- Investeringen voordelig boeken n.a.v. de Winst over het desbetreffende jaar.
- Fiscale Oudedagsreserve (FOR).

- Informatie betreft de urencriteria t.o.v. investeringen en/of het al of niet werken in loondienst en/of het hebben van een uitkering.
#23
Nieuws, wet- & regelgeving / Lunchbonnen
29 april, 2012, 16:33:13
Citaat van: Bert-JanJe kunt het standpunt innemen dat je 100 % mag aftrekken.
Om het aannemelijk voor de Belastingdienst te maken, kun je de bon ook opsplitsen in een deel voor 100% te boeken voor het team en een deel voor jou apart met 73,5% zakelijk en 26,5% privé. Je moet er dan wel op letten dat het totaalbedrag wat je hebt betaald klopt.
#24
Citaat van: VerschilMKaren, als ik 0% invoer dan boekt acumulus niet en krijg ik rode vraagtekens.

John
Gedurende de periode kun je hier beter privéboekingen - AF van maken. In de omschrijving van deze  privéboeking zet je bijv. btwauto, MAAR ALLEEN WANNEER ER EEN BTW PERCENTAGE AAN GEKOPPELD IS. (Dus niet bij verzekeringen en wegenbelasting o.a.).
Aan het eind van de periode selecteer je de desbetreffende periode bij saldo overzichten - per rekening en je zoekt op het trefwoord btwauto. Je krijgt dan het totaalbedrag aan uitgaven voor de privé auto. Van dit totaalbedrag maak je 1 privéboeking - BIJ (per rekening). Als bedrag voer je het totaalbedrag in van de kosten in die periode. Met deze boeking is het saldo van de kosten van de privé auto waar BTW op zit op 0 gekomen.

Hierna boek je nog 1 boeking om het saldo weer gelijk te krijgen met je bankafschrift, maar ook om het daadwerkelijke zakelijke BTW percentage als voorbelasting af te trekken. Je gebruikt hiervoor de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren.
#25
Citaat van: Bert-JanSoftware zou ik boeken onder kantoorbenodigdheden.
Ter aanvulling, software boven 450,= excl. BTW mag je niet willekeurig afschrijven. Wel gewoon afschrijven.
#26
Citaat van: embie
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
Goed plan, maar dan geef je in de BTW Aangiften aan dat je hogere zakelijke uitgaven hebt terwijl dat niet zo is, ook al crediteer je dit weer.

Je kunt beter hier Privéboekingen van maken. De kosten van het zakelijk gebruik van de privé auto zijn altijd privé. Dit wordt ook zo in Acumulus verwerkt met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren.
Misschien is het handig om dit in de hele administratie op die manier door te voeren i.p.v. er in beginsel zakelijke uitgaven van te maken.

Dat is ook een idee!! Maar, op je BTW aangifte geef je toch niet aan wat je zakelijke uitgaven zijn? Alleen de BTW die je betaald hebt mag je aftrekken. Dus zolang je 0% BTW invult op crediteur \"prive auto\" is er volgens mij niks aan de hand.
Anyway, volgens mij kan het allebei en maakt het niet zoveel uit.
Alleen jouw allereerste uitleg is dan technisch niet mogelijk omdat je de aftrekbare BTW niet op 0% kan zetten.
Dank voor het meedenken!
Klopt. De BTW kan niet op 0 gezet worden. Had ik niet door. Sorry, kan gebeuren.
Het wordt wel degelijk weergegeven bij de aangifte OB waarover OB betaald moet worden. Vandaar deze oplossing.
#27
Citaat van: embieIk heb zelf een oplossing bedacht die voor andere gebruikers misschien ook te gebruiken is:
Ik heb een relatie (crediteur) aangemaakt \"prive auto\".
Hier boek ik de brandstof en andere kosten voor het gebruik van de prive auto op als zakelijke auitgave met 0% BTW.

Aan het eind van het jaar maak ik 1 creditboeking (totaalbedag met - ervoor) op deze crediteur en maak 1 totaalboeking via \"kosten voor het gebruik van prive auto\" met het uiteindelijke BTW %.

Zo blijft het saldo van de bank kloppen.
Goed plan, maar dan geef je in de BTW Aangiften aan dat je hogere zakelijke uitgaven hebt terwijl dat niet zo is, ook al crediteer je dit weer.

Je kunt beter hier Privéboekingen van maken. De kosten van het zakelijk gebruik van de privé auto zijn altijd privé. Dit wordt ook zo in Acumulus verwerkt met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren.
Misschien is het handig om dit in de hele administratie op die manier door te voeren i.p.v. er in beginsel zakelijke uitgaven van te maken.
#28
Citaat van: embie
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: embieIk probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
Misschien kan Bert-Jan hier iets over zeggen?


Ik hoop dat Bert-Jan er nog even naar kan kijken, anders kan ik nog wel een andere manier verzinnen om het te boeken, want ik wil graag het saldo van de bank up-to-date houden. Ik wil dus niet wachten tot het eind van het jaar met boeken.
Na overleg gehad met Bert-Jan kom ik hier dit weekend op terug.
#29
Citaat van: AnnaliesNee hoor, ik stuur de aangifte gewoon in \"naar keuze\" dus zoals dat het gunstigst is voor de klant. Het is in alle jaren 1 x voorgekomen dat de BD alsnog vroeg om een winstaangifte maar na verklaring van mijn kant simpel afgedaan als particuliere aangifte.
De ondernemersaangiften zijn altijd als zodanig afgehandeld.

De case die ik noemde ging om een aangifte die als particulier al volledig was afgehandeld en definitief was. Daarom een brief er achteraan
Je moet het maar durven. Ook de Belastingdienst kan tot 7 of 10 jaar na dato nog terugkomen op besluiten. You never know.
#30
Citaat van: AnnaliesIk doe dit al jaren zo.
Als je als particulier aangifte doet terwijl je uitgenodigd bent als particulier of andersom en je krijgt gewoon een (definitieve) aanslag, dan is daarmee de aangifte goedgekeurd door de belastingdienst.

Vorige week nog zoiets bij de hand gehad. Een nieuwe klant had in 2008 als particulier aangifte gedaan. Ik heb electronisch alsnog een winstaangifte ingestuurd met ondernemersaftrek en startersaftrek. Begeleidende brief gestuurd met reden en alles is zonder meer goedgekeurd. 5000 euro verdiend. Alles legaal en goedgekeurd
Ah! Dat is het dus. Je hebt een begeleidende brief erbij gestuurd, dus niet zomaar ingediend. Zou het kunnen dat dat de reden was dat het goedgekeurd is?
#31
Citaat van: martinmaharadjaIn 2010 heb ik een lening als balanspost opgevoerd, deze loopt echter niet door in de 2011 en 2012. Hoe kan ik dit corrigeren?
Dit moet je elk jaar opnieuw invoeren. Zie de HELP functie van Acumulus bij Beginbalans beginnen.
#32
Citaat van: Annaliestoch een kleine aanvulling: het hangt van veel factoren af of het voordelig is of je als ondernemer aangifte doet of niet.
Ook als er geen aangifte voor je klaarstaat mag je toch als ondernemer aangifte doen (moet je wel ff de aangiftebestanden van iemand krijgen).
Hoi Annalies, indien dit echt mag, heb je dan een link of zoiets voor ons van de Belastingwetgeving waarin dit staat? Heel veel mensen zouden hier dan graag gebruik van maken...... Graag een link om eventuele problemen te voorkomen.
De mogelijkheid om dit te doen is er, maar of het wettelijk is toegestaan?

Toch even nagevraagd bij de fiscaal inhoudelijke afdeling van de Inkomstenbelasting. Volgens hun mag dit dus niet. Als je van mening bent dat je in aanmerking moet komen om een Aangifte IB voor Ondernemers te doen, dan moet je hiervoor eerst een brief sturen naar de Inspecteur van de Belastingdienst met het verzoek om wijziging van de status als ondernemer. Dit werd expliciet gezegd.
#33
Citaat van: embieIk probeer nu voor het eerst een boeking te maken zoals Karen het beschreven heeft.
Maar als ik van de aftrekbare BTW 0% maak, krijg ik bij het percentage en bij het aftrekbare bedrag een rode uitroepteken,
naar mijn idee bedoeld om aan te geven dat je hier iets in moet vullen.
Heb ik iets gemist?
Misschien kan Bert-Jan hier iets over zeggen?
#34
Citaat van: Annaliestoch een kleine aanvulling: het hangt van veel factoren af of het voordelig is of je als ondernemer aangifte doet of niet.
Ook als er geen aangifte voor je klaarstaat mag je toch als ondernemer aangifte doen (moet je wel ff de aangiftebestanden van iemand krijgen).

Als je hulp nodig hebt voor de beoordeling wat gunstig is, PM mag.
Maak ons een wijzer  :) Ik denk dat veel mensen hier oren naar hebben.
#35
Citaat van: culenborgMijn vrouw heeft voor haar eenmanszaak een kleine vrachtwagen met laadklep met een maximaal gewicht van 3500kg, hij valt dus in de categorie bestelwagens.
Ikzelf ben in loondienst bij een werkgever. Mijn werkgever wil deze auto gebruiken om een machine mee te vervoeren. Nu is mijn vraag hoe kan ik dat het beste regelen zonder in de problemen te komen met de bijtelling, want als ik gewoon kilometervergoeding declareer telt dat als privé kilometers.
Is het ook mogelijk om de auto te verhuren aan mijn werkgever en zo ja hoe moet ik dat dan boeken? Ik stel mij zo voor dat ik de werkgever gewoon een factuur inclusief BTW stuur en die dan inboek als ontvangst?
Ja hoor. Gewoon een factuur sturen met BTW.
#36
Citaat van: Annalieswoon-werkverkeer (dus van je prive adres naar je eigen praktijkadres) telt niet mee voor de BTW verrekening. Wel voor de 0.19/km
Beide regelingen mag je naast elkaar toepassen.

0.19 heeft te maken met je v&w en de BTW alleen met het terugvragen van de BTW
Hier nog een kleine toelichting op. Woon-/werkverkeer is, wanneer je bedrijf niet geregistreerd staat op je woonadres. Indien je bedrijf geregistreerd staat op je woonadres, dan heb je niet te maken met woon-/werkverkeer.
#37
Op een scherm wat voor iedereen duidelijk te zien is, worden sowieso alle schermen van de Aangifte IB doorlopen.
#38
Citaat van: branden68Nou, alles is opgelost en de site doet het weer op en top.

Ik zou het heel leuk vinden als je op mijn site kijkt.
Uiteraard kon ook ik het niet nalaten om op je site te kijken. Ik denk niet dat het alleen bij kijken blijft..... Wordt vervolgd. ;)
#39
Citaat van: Bert-JanWij leveren online software. Indien u werkelijk geïnteresseerd bent in één van onze producten, neem ik graag de tijd om hier over te vertellen. Maar niet in de lift. Daarvoor neem ik mijzelf en mijn bedrijf iets te serieus.
:D That\'s the way it is.
#40
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
08 februari, 2012, 17:21:30
Citaat van: StienserIs het niet handiger om de factuur op contante ontvangst te zetten en alle deelbetalingen op kasstorting?
Dan klopt in ieder geval het afschriftsaldo aan het eind zonder weer aparte privéopnamen te moeten doen.
De rekening Kas dien je alleen maar te gebruiken indien je een Kassasysteem hanteert, net zoals wanneer iemand op bijv. een beurs staat en contante Kasinkomsten heeft. Ik zou de rekening Kas niet op een andere manier gebruiken, aangezien er aan het gebruik van een rekening Kas ook weer speciale regels verbonden zijn.
Indien ondernemers een Kas hanteren, is dit voor de Belastingdienst een reden om te controleren.
#41
Citaat van: HtV
CiteerMet de boeking Nieuwe uitgave - kostensoort Autokosten (alleen aanschaf)
Ik bedoelde (jij waarschijnlijk ook  :) ) Autokosten (geen aanschaf)
Ja, klopt. Deze boeking is in eerste instantie bedoeld voor een zakelijke auto.
#42
Citaat van: HtVAls je steeds aangeeft dat de boeking 100% privé is gebeuren er dan nog steeds dingen \"onder de motorkap\"? Misschien kan Bert-Jan daar een keer iets over zeggen.
Met de boeking Nieuwe uitgave - kostensoort Autokosten (alleen aanschaf) geef je in je administratie aan dat je een zakelijke auto hebt, ook al zet je deze op 100% Privé.
Voor een zakelijke auto gelden andere regels dan voor een privé auto. Vandaar de verschillende soorten boekingen.
#43
Citaat van: AnnaliesOm heel eerlijk te zijn: ik denk dat we er niet zo\'n probleem van moeten maken.
Helemaal mee eens.
Citaat van: AnnaliesWelke manier je ook kiest voor boeken: als je t maar kunt \"verkopen\" aan de inspecteur. Het zijn echt niet zulke \"boe-mannen\" als iedereen misschien denkt.
Heb je ook helemaal gelijk in, maar in een online boekhoudprogramma zitten er vaak bij bepaalde boekingen regeltjes verbonden die invloed hebben op je gehele administratie. Het is wel belangrijk dat je weet wat je doet.
Citaat van: AnnaliesJe mag ook het hele jaar al je kosten in een excel sheet invoeren. Net zo handig.
Ook een goed idee. Er zijn altijd wel meerdere mogelijkheden. Gelukkig maar :)  Je zit dan alleen wel met het saldo van je zakelijke rekening die gedurende het jaar meestal wel kloppend gehouden wil worden. :/
#44
Citaat van: HtVIk blijf er mee bezig. :)
Ik vroeg me af: is het niet handiger om de boekingen gewoon als zakelijke boeking in te voeren, onder \"autokosten (geen aanschaf)\" en dan aangeven dat het 100 % prive is. Dan is later ook heel gemakkelijk het totaal terug te vinden en je hoeft geen correctie-boekingen te doen.
Ben benieuwd wat je er van vindt.
Deze boeking is eigenlijk specifiek bedoeld voor een zakelijke auto, aangezien er \"onder de motorkap\" speciale regeltjes aan verbonden zitten.
#45
Citaat van: HtVIk kan geen prive-boeking doen van \"rekening  buiten Acumulus\".
Je hebt helemaal gelijk. Ga ik direct aanpassen. Uitleg is aangepast.
Citaat van: HtVEdit: Dat van die rekening buiten Acumulus doet eigenlijk niet zo terzake volgens mij, want je moet die kosten wel van je zakelijke rekening betalen volgens mij.
Ook als je betaald hebt van je privérekening, is er een link naar jou dat jij die kosten hebt gemaakt zegt de Belastingdienst. Oftewel, dit mag je dus meenemen.
Indien er contant betaald is, is er geen link naar jou en mag je de contant betaalde kosten niet meenemen.
Citaat van: HtVEdit2: ik zie nu dat ik het boekingscherm voor \"opgeven kosten priveauto\" wel kan kiezen voor de \"rekening buiten Acumulus\".
Maar bij een gewone priveboeking dus niet, logisch ook neem ik aan.
E.e.a. is aangepast in de eerste uitleg hoe er eenvoudig mee omgegaan kan worden.
#46
Citaat van: Annalies
Citaat van: Karen TöningProbleem is alleen wel dat je dan aangeeft dat je in de praktijk ook een zakelijke rekening hebt waar deze kosten op geboekt staan. Ook op de Balans en op de jaarrekening komt e.e.a. weer naar voren. Overal in Acumulus blijft deze niet bestaande zakelijke rekening doorgevoerd worden. Dit is niet wenselijk en kan veel vragen van en het uitlokken van de Belastingdienst in de hand werken.

Dit is slechts een tijdelijke rekening. Zoals ik in mijn voorbeeld aangeef, loopt de rekening per 31-12 van het jaar weer op nul.
Als je de rekening vervolgens op inactief zet komt ie nergens in de boeken meer voor.

Bovendien, als de belastingdienst vragen stelt, dan heb je toch juist een fantastisch argument om te laten zien hoe goed je de onderbouwing voor het percentage doet. Geen enkele reden tot ongerustheid dus.
Het kan wel, maar de drempel om meerdere tijdelijke niet-bestaande rekeningen aan te maken is dan heel laag.
#47
Citaat van: AnnaliesIk heb er het volgende op bedacht (voor de liefhebbers   ):
Een rekening aanmaken: BTW-plichtige autokosten (dus brandstof, onderhoud. Maar geen belasting, verzekering).
Op het moment dat je deze kosten betaalt, dan maak je een interne boeking
- van je \"zakelijke rekening\"
- naar \"BTW plichtige autokosten\"
Zo houdt je de kosten mooi apart en kun je het gemakkelijk terugvinden.
Aan het eind van het jaar weet je dan:
- de verhouding zakelijk prive
- het totale bedrag waar de BTW correctie op plaats mag vinden.
Je kunt dan 1 boeking doen op 31-12-2012 \"ik wil de kosten gebruik prive auto opvoeren\"
Bij \"rekening\" kies je dan \"BTW plichtige autokosten\"
Hiermee voer je de correctie (zoals het hoort) bij de laatste BTW aangifte op.
Ook de rekening \"BTW-plichtige autokosten\" staat hiermee weer op 0.
Hoop dat mijn uitleg duidelijk is en ben benieuwd wie dit gaan volgen.....
Probleem is alleen wel dat je dan aangeeft dat je in de praktijk ook een zakelijke rekening hebt waar deze kosten op geboekt staan. Ook op de Balans en op de jaarrekening komt e.e.a. weer naar voren. Overal in Acumulus blijft deze niet bestaande zakelijke rekening doorgevoerd worden. Dit is niet wenselijk en kan veel vragen van en het uitlokken van de Belastingdienst in de hand werken.

Ik heb er een apart item voor geschreven.
#48
Citaat van: Annalies
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: AnnaliesBij overzichten, fiscaal overzicht, kun je onder Toelichting, zien waar bij de zakelijke uitgaven een deel als prive is geboekt
OK........ Overzichten - Fiscaal overzicht - Toelichting????? Waar zit die knop of link van de toelichting?

Gewoon de kopbalk: datum, omschrijving, toelichting..........
Ik dacht dat je bedoelde dat je het met Toelichting o.i.d. kon sorteren. :rolleyes:
#49
Nieuwe regels Privé-auto zakelijk gebruik m.i.v. 1 juli 2011 en respectievelijk 6 oktober 2011

Er zijn in 2011 regels veranderd voor het terug vragen van de BTW betreft het zakelijke gebruik van de privé-auto.

Voor de BTW geldt dat vanaf 1 juli 2011 het woon-/werkverkeer niet meer meetelt als zakelijk gereden kilometers.
Dit dient meegenomen te worden voor de berekening van het terugvragen van een percentage van de BTW van de zakelijke kosten van het gebruik van de privé-auto.
Indien uw bedrijf op uw huisadres is gevestigd en ook als zodanig bij de KvK en de Belastingdienst staat geregistreerd, is er geen sprake van kilometers woon-/werkverkeer.

Voor de IB is er (nog) niets veranderd. Voorlopig mag de € 0,19 per zakelijk gereden kilometer nog steeds fiscaal als kosten afgetrokken worden.

Vanaf 6 oktober 2011 moet er een sluitende kilometer administratie bijgehouden worden om een percentage van de BTW van de kosten van het gebruik van de privé-auto terug te kunnen vragen. Dit is verplicht geworden!
LET OP! Kilometers woon-/werkverkeer mogen vanaf 1 juli 2011 NIET meegenomen worden bij de berekening voor het terugvragen van de BTW.
Heb je vanaf deze datum geen sluitende kilometer administratie dan mag je ook geen percentage van de BTW van de kosten van de privé-auto terugvragen.
In dat geval zul je helaas alle boekingen vanaf deze datum die hiermee te maken hebben opnieuw moeten boeken als privéboeking wanneer een en ander betaald is van de zakelijke rekening. De foutieve boekingen verwijderen.

Indien er kosten zijn gemaakt en betaald van de Rekening buiten Acumulus dan kunnen deze boekingen verwijderd worden.

Mocht je vanaf 06-10-2011 of vanaf een latere datum besluiten om de BTW wel terug te vragen, dan moet je de km. stand per die datum noteren (als je dat nu doet, kun je misschien nog enigszins schatten wat deze was op 01-01-2012) en je noteert de km.stand op de laatste dag van een periode (bijv. per kwartaal).
Ook de zakelijk gereden km. hou je bij.
 
Berekening
Het verschil tussen de beginstand en de eindstand van een periode is het totaal aantal gereden km.
Hier trek je de zakelijk gereden km. van af. Je houdt de privé gereden km. over en je weet het percentage zakelijk gereden km.

Hoe te boeken
1. Vanaf de datum dat je de BTW terug wilt vragen, boek je de kosten voor het gebruik van de privé-auto in Acumulus in met de boeking "Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé auto invoeren", maar dan voer je bij Aftrekbaar % van de BTW 0% in. In de omschrijving bij elke boeking het woordje \"btwpriveauto\" vermelden.
Dit doe je ook wanneer er betaald is van een Rekening buiten Acumulus.

Correctieboeking van totaalkosten per periode
2. Voor de correctieboeking aan het eind van een periode kun je de totaalkosten vinden in het Saldo overzicht – 2011 – selecteer de desbetreffende periode – selecteer desbetreffende rekening – voer in bij Trefwoord \"btwpriveauto\" – klik op Vernieuwen.
Onderin het scherm in het midden bij Saldo kun je zien wat het totaalbedrag van de autokosten waren per periode per rekening. Ook van Rekening buiten Acumulus.
Maak een correctieboeking met de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren. – datum: laatste datum van die periode – omschrijving: BTW correctieboeking periode desbetreffende periode – Zet bij Aftrekbaar % van de BTW: 0% – Bedrag: het bedrag van de totaal gemaakte autokosten van de desbetreffende rekening voor die periode (LET OP! Zet een "-"teken voor het bedrag) – Kostenplaats: Algemeen – selecteer desbetreffende rekening.

Laatste boeking om een percentage van de BTW terug te vragen
3. Nadat de correctieboeking van de totale autokosten per rekening is gemaakt, kan de uiteindelijke boeking gemaakt worden waarbij het juiste BTW percentage als voorbelasting wordt afgetrokken.
Je gebruikt hiervoor ook weer de boeking Ik wil de kosten voor het gebruik van mijn privé-auto invoeren.
Als datum voer je de laatste datum van een periode in.
Bij omschrijving zet je: Definitieve berekening btwpriveauto met daarbij de periode. Zorg ervoor dat in ieder geval het woordje \"btwpriveauto\" in de omschrijving naar voren komt.
Voer eerst het berekende zakelijke BTW percentage in.
Voer daarna het totaal van de autokosten voor die periode in.
Selecteer de rekening waarvan de kosten betaald zijn. Boeking opslaan.

Stap 1., 2. en 3 uitvoeren voor elke rekening apart. Dus ook alle 3 de stappen uitvoeren voor de Rekening buiten Acumulus!
#50
Citaat van: irmaMij is toen geadviseerd dit als zakelijke uitgaven te boeken en dan bijvoorbeeld 100% prive te kiezen.
Dan haal je wel heel erg zakelijk en privé door elkaar heen en is een goed overzicht niet meer mogelijk. Acumulus is zakelijk bedoeld, net zoals andere boekhoudprogramma\'s.