Hoe zijn de regels omtrent het boeken van energiekosten? Ik werk als ZZP'er vanuit huis (ICT branche) hierbij maak ik gebruik van een PC, randapparatuur, een server en een NAS. Deze apparatuur vraagt stroom, hoeveel exact weet ik niet. Maar het lijkt me dat ik deze gewoon als kosten kan boeken en de BTW kan terugvorderen? Zijn hier standaard regels voor; bijvoorbeeld een standaard bedrag per PC per jaar?
Het lijkt me dat ik hier een aantekening van de betreffende apparatuur met de kosten indicatie in mijn administratie buitenom Acumulus voldoende is (aangezien ik natuurlijk geen specifieke energie rekening heb van deze energiekosten), klopt dit?
Ik kwam dit tegen:
http://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisbank/fiscale-zaken/aftrek-van-prive-energiekosten-als-zzp-er
Bedankt!
Ik heb het maar even in Excel gezet, valt me eigenlijk alles mee qua verbruik:
Prijs per kilowattuur: € 0,0693 Totaal: 83,81
Apparaat Watt Uren per dag Dagen per jaar kWh Kosten
Monitor 1 35 5 300 52,5 3,64
Monitor 2 35 5 300 52,5 3,64
PC (desktop): 150 watt - 150 5 300 225 15,59
Server/NAS 100 24 365 876 60,71
Printer 2,3 5 300 3,45 0,24
Maargoed, scheelt toch weer een paar euro; ook nog maar eens kijken naar het gasverbruik..
Ik moet toch ergens die 500 euro extra ZVW mee compenseren :-)
Dat tarief is veel te laag. Je vergeet denk ik de energiebelasting, opslag duurzame energie en de btw.
Je moet rond de 0,23 uitkomen per kWh.
Nogmaals bedankt, dat scheelt nogal inderdaad. Schrik er eigenlijk een beetje van hoeveel belasting je hierover betaald.
Kom nu op
Prijs per kilowattuur: € 0,2145 Totaal: 259,43
Leverprijs: 0,0597
Energiebelasting: 0,1165
Opslag duurzame energie: 0,0011
BTW: 0,0372
Totaal: 0,2145