Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#101
Graag gedaan  ;D
#102
Citaat van: Gert-Jan op 15 februari, 2017, 10:37:50
Begrijp ik het goed dat als je een nauwkeurige km registratie bijhoudt, je dan niet 1,5% van die cataloguswaarde moet verrekenen, maar het werkelijke aandeel? Dus stel ik rij 50/50 prive/zakelijk, heb 2000 euro aan BTW op al mijn autokosten betaald (dus teruggevorderd), dan moet ik 1000 euro corrigeren in het laatste kwartaal?
(dus dan wordt de vergelijking: inschatten hoe de verhouding prive/zakelijk is, hoeveel autokosten en vooral BTW daarop heb ik per jaar, en dan rekenen...).

Dat klopt, hou er wel rekening mee dat woon-werkverkeer bij de btw-berekening als privekilometers gelden!
#103
Citaat van: Gert-Jan op 15 februari, 2017, 10:37:50
Ok maar dan wordt een youngtimer al niet zo heel snel meer interessant. Een auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro kun je als die 16 jaar oud is, prima voor een paar 1000 euro aanschaffen. Maar 1,5% van de cataloguswaarde wordt dan alsnog een vrij prijzig geintje waardoor een lease-auto (zeker rekening houdend met het feit dat het een nieuwe auto is, en je niet voor onvoorziene kosten komt te staan) zakelijk gezien misschien wel slimmer is (behalve dan dat je natuurlijk een verplichting aangaat, en je die maandelijkse factuur altijd moet betalen).

Wanneer de leaseauto zakelijk betaald wordt, zul je dan wel over de cataloguswaarde de betreffende IB-bijtelling moeten betalen  :|
En tevens geldt voor een leaseauto de btw-correctie voor het privégebruik!
#104
Citaat van: Annalies Janssens op 15 februari, 2017, 10:33:47
@Yvette, misschien lees ik je antwoord verkeerd maar de BTW bijtelling wordt niet beperkt door de afgetrokken BTW (zoals bij de IB wel het geval is)

Klopt, maar in dat geval kun je er voor kiezen om alle btw van de autokosten te corrigeren en af te dragen.
#105
Ik heb de tekst van mijn eerdere reactie gekopieerd.
Deze instructie zou moeten kloppen.... ???

Ga naar Beheer > Factuursjablonen:
Voor elke betaaltermijn dien je een apart factuursjabloon aan te maken, dat klopt.
Op het tweede tabblad ("Algemeen") van een factuursjabloon kun je naar onderen scrollen en de betaaltermijn aanpassen van 30 dagen naar datgene wat van toepassing is voor het betreffende sjabloon. Bijvoorbeeld 14 dagen of 60 dagen. Als het goed is houdt Acumulus dan ook rekening met die betaaltermijn bij de betreffende overzichten.
#106
De oudedagsreserve wordt berekend over de winst uit onderneming. Dit is de fiscale winstberekening minus investeringsregelingen.

#107
Ik zie dat op deze vraag nog geen antwoord is gegeven  :o

- als u een datum kiest in 2017 dan is de correctie die Acumulus automatisch voor u kan toepassen: 80%
- als u een datum kiest vòòr 2017 dan is de correctie 73,5%
#109
35% van de autokosten?
Misschien is dat niet correct..... :o

Als de youngtimer als zakelijk vermogen wordt aangemerkt (= auto van de zaak) dan boek je zowel de autokosten als de aanschaf voor het volledige bedrag.
Na afloop van het boekjaar vul je in Acumulus het scherm in om de bijtelling te berekenen (op basis van 35% van de dagwaarde als het een youngtimer betreft).

#110
Citaat van: Tof op 05 januari, 2017, 23:37:46
Hallo Bert-Jan,

Op de balans van 2016 staan nu 5 boekingen: BTW vorig jaar(+) en 3 Afdrachten(-) (4e 2015, 1e 2016, 2e 2016 en 3e 2016)
Hoogte bedrag 'BTW vorig jaar'(+) is zelfde als 'Afdracht 4e kw 2015 (-).
Klopt dit zo?

Ik ben niet Bert-Jan, maar kan je wel vertellen dat het klinkt alsof het zo prima is.
#111
Citaat van: Annalies Janssens op 26 december, 2016, 11:00:03
Is € 2300 excl. BTW. Per investering (anders is het geen investering maar kosten) moet het om min. € 450 ex BTW gaan.

Aanvulling op dit antwoord:

Kun je de btw op de aanschaf terugkrijgen, dan neem je voor de investeringsaftrek het aanschafbedrag exclusief btw. Heb je geen recht op btw-aftrek, bijvoorbeeld omdat je alleen vrijgestelde prestaties verricht, dan ga je uit van  € 450 inclusief btw...
#112
Webkoppelingen / Re: Betalingstermijn dynamisch
22 november, 2016, 11:58:08
Citaat van: guillome op 18 november, 2016, 16:03:28
Dat kan niet.
Cursus 1 is over 40 dagen, betalingstermijn is dan 10 dagen.
Cursus 2 is 2 april 2017, betalingstermijn is dan bijna 3 maanden.

Zou het een optie kunnen zijn om je cursist niet meteen een factuur te sturen, maar te werken met een offerte voor de cursus waarop een betaalverzoek staat?
Zodra de betaling binnen is, krijgt je cursist dan een factuur.
#113
Speciale onderwerpen / Re: Events
14 november, 2016, 14:41:01
Hoi Lissa,

Persoonlijk zou ik een event in de meeste gevallen niet als 100% zakelijk aftrekbare kosten boeken.

Zie ook onderstaande link naar de site van de belastingdienst:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/zakelijke_kosten/aftrek_van_kosten


#114
Graag gedaan  ;)
#115
Speciale onderwerpen / Re: Events
08 november, 2016, 14:03:44
Citaat van: Lissa op 24 oktober, 2016, 20:12:04
Moeten deze facturen cursussen/seminars weggeboekt worden met percentage privé en zonder BTW of kan ik ze gewoon onder 'diverse' zetten en volledige BTW aftrekken?

BTW mag gewoon in aftrek genomen worden bij de kostensoort Cursussen/seminars.
#116
Speciale onderwerpen / Re: Events
08 november, 2016, 14:02:09
Ik schiet helemaal niets of niemand af  :o

#117
Ik zou de factuur 1 op 1 crediteren.

De verzendkosten die je extra hebt terugbetaald aan je klant, zou ik boeken als een zakelijke uitgave.
#118
Voor borgsommen kun je een extra (tussen)rekening aanmaken via Beheer > Bank- en girorekeningen. Noem deze rekening Borgsommen en zet bij omschrijving dat het gaat om een Tussenrekening/balansrekening.

Als je borg ontvangt van een klant boek je dit met een interne overboeking VAN rekening Borgsommen NAAR Bank of Kas.
Als je borg terug betaalt boek je ook een interne overboeking VAN Bank of Kas NAAR rekening Borgsommen.

Via Overzichten > Saldo-overzicht > selecteer rekening Borgsommen:heb je inzicht in de bedragen aan Borg die je nog onder je klanten uit hebt staan.
#119
De variabele [betalingstermijn] verwijst naar de betalingstermijn die is opgegeven in het desbetreffende factuursjabloon.
Bij een relatie kun je (helaas) geen betalingstermijn aangeven.
#120
 ;)
#121
Ik heb niet zo veel verstand van de webshopkoppelingen, sorry.  :(

Als ik jou was zou ik dan een mail sturen naar opencart@acumulus.nl en vragen wat je moet doen.
Ik neem aan dat Erwin - Burorader in ieder geval graag wil weten met welk systeem/versie je werkt.
#122
In een reactie van Erwin - Burorader hierboven staat:

Stuur een mail naar opencart at acumulus punt nl met daarin jouw systeem en acumulus log. Zet eerst de log op het hoogste niveau. Als je mail krijgt van de plugin stuur die dan ook door (zet de instelling boven de loginstelling op altijd mail zenden).
#123
Speciale onderwerpen / Re: aftrek huurkosten
07 september, 2016, 14:11:07
Bedankt, Annalies  ;D
#124
Dat kan kloppen ;)
#125
Hallo Jacqueline,

we hebben vanmiddag middels Skype en Teamviewer de boekingen in je account gezet.
Dit met behulp van het aanmaken van twee extra (tussen)rekeningen.
Denk je er aan dat je op 01-01 van elk jaar een beginsaldo voor deze rekeningen (middels een priveboeking) op je balans moet zetten?
Net zoals je dat met een "gewoon" banksaldo in Acumulus moet doen  ;)
#126
Dat is prima. Mijn skypenaam is meerovercijfers :)
#127
Schikt het as maandag om 15 uur voor jou?
#128
Hallo Jacqueline,

Zal ik je er weer mee helpen? Dan graag middels een telefonische afspraak waarbij we Teamviewer kunnen gebruiken, dan laat ik je zien hoe je het zelf kunt invoeren.
#129
Hallo René,

Annalies en ik hebben zojuist onderling nog even contact gehad hier over. Door de recente uitspraak van de Hoge Raad wordt er heel wat over gesproken, geschreven en gediscussieerd  :o

Mijn persooniljke visie is dat het niet nodig is om een huurrecht op de balans te activeren. Bij de huur van een kantoor doe je dit ook niet. Of bij het aangaan van een operational lease-contract van een auto waarvoor je mogelijk ook een privebijtelling moet opvoeren in de administratie.
De berekening van de kosten is iets wat inzichtelijk zou moeten maken per wanneer het huurrecht keuzevermogen was en wat de keuze van de ondernemer is geweest. Die berekening dient dan ook goed gedocumenteerd en bewaard te worden.

Op het forum van Fiscaal Dienstverleners gaan stemmen op dat het huurrecht voor 1 euro op de balans geactiveerd kan worden, om die keuze nog duidelijker te maken. Dit zou dan vooral toegepast worden bij een wijziging in de situatie, zoals het in gebruik nemen van een grotere werkruimte (wijziging van minder dan 10% naar meer dan 10%), waardoor het huurrecht geen verplicht privévermogen meer is, maar keuzevermogen wordt.

We volgen de discussies en nieuwsberichten nauwlettend. Als er iets bijzonders te melden is, dan zullen we dat zeker ook aan de gebruikers van Acumulus kenbaar maken  ;)
#130
Graag gedaan  ;)
#131
Of je moet verhuizen is een keuze die alleen jij kunt maken  ;)
#132
het is jammer dat je niet eerder op de hoogte was van deze optie.
De laatste jaren is het onderwerp "werkruimte in de huurwoning" al vaker in het nieuws geweest nav jurisprudentie. Ook bij een eerder topic hier op het forum van Acumulus is het al ter sprake gekomen (in 2012....).

Ik citeer even uit het artikel in de Wiki/handleiding:

De uitleg in dit artikel betreft geen nieuwe regeling. De optie bestond al langer en er zijn meerdere gebruikers van Acumulus die dit succesvol toepassen. De belastingdienst heeft sinds enkele jaren ook een rekenhulp op haar site staan over het onderwerp werkruimte in uw woning: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/


#133
Nee hoor, je bent niet verplicht te verhuizen.

Nu staat het gegeven dat je destijds niet gekozen hebt om het huurrecht tot je ondernemingsvermogen te rekenen.
(althans, zo begrijp ik je verhaal)
Die keuze mag niet zomaar gewijzigd worden, omdat je niet van de mogelijkheid op de hoogte was.
De verantwoording voor je administratie ligt bij jou als ondernemer.
Mocht je wel verhuizen naar een andere huurwoning, dan zou dat een nieuw keuzemoment kunnen zijn.

Werkruimte in een eigen (koop)woning is een geheel ander verhaal. Ik kies er even voor om daar in dit topic niet te diep op in te gaan. 
Het artikel in de wiki gaat over werkruimte in een huurwoning. 
#134
Je zou het aan de belastingdienst kunnen voorleggen.
Wellicht gaan zij akkoord als je vanaf 2015 een andere keuze maakt.
Feit blijft dat de mogelijkheid voor keuzevermogen al langer bestond en de belastingdienst dit ook al een aantal jaar middels een rekenhulp op haar site aangeeft. Destijds heb je gekozen voor de mogelijkheid van administratief splitsen, terwijl toen ook de mogelijkheid van zakelijk etiketteren aanwezig was (het gebruik was toen ook al meer dan 10%). Ik denk dat die keuze niet meer gewijzigd kan/mag worden.


#135
Als er voorheen minder dan 10% als werkruimte werd gebruikt en vanaf begin 2015 meer dan 10% dan zou er vanaf dat moment de mogelijkheid zijn om de keuze te maken om het huurrecht tot je ondernemingsvermogen te rekenen. Je zou het dan vanaf IB 2015 kunnen toepassen.
#136
Nee, dit is niet hetzelfde.

We spreken van administratieve splitsing als er een deel van de woning als zakelijk wordt aangemerkt en de kosten daarvoor naar rato kunnen worden doorberekend. Bij een huurwoning waar meer dan 10% als werkruimte wordt gebruikt is er een veelal gunstige aftrekmogelijkheid door het huurrecht als zakelijk vermogen te etiketteren. Het artikel wat vandaag in de Wiki/handleiding is geplaatst gaat over die laatste mogelijkheid.

#137
Ik heb het gevoel dat je de mogelijkheden van Acumulus nog niet optimaal benut.
Even ter info:

Ga naar Beheer > Factuursjablonen:
Voor elke betaaltermijn dien je een apart factuursjabloon aan te maken, dat klopt.
Op het tweede tabblad ("Algemeen") van een factuursjabloon kun je naar onderen scrollen en de betaaltermijn aanpassen van 30 dagen naar datgene wat van toepassing is voor het betreffende sjabloon. Bijvoorbeeld 14 dagen of 60 dagen. Als het goed is houdt Acumulus dan ook rekening met die betaaltermijn bij de betreffende overzichten.

Ga naar Overzichten > Relaties
Bij elke relatie kun je op tabblad 3 een factuursjabloon selecteren. Als je vervolgens voor die relatie een factuur aanmaakt, zal Acumulus automatisch het geselecteerde sjabloon voor die relatie aanhouden.
#138
De volledige huurlasten van uw woning als zakelijke kosten aftrekken: hoe zit dat nu?
Onderstaand artikel in de Wiki/handleiding van Acumulus geeft er wat meer uitleg over.

https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=werkruimte-in-een-huurwoning
#139
Graag gedaan  ;)
#140
Speciale onderwerpen / Re: aftrek huurkosten
18 augustus, 2016, 09:53:22
Het artikel staat op FD en is alleen na registreren toegankelijk  :|

Ik vermoed dat het gaat om de recente rechtszaak waarin bevestigd is dat je als zzp'er het huurrecht (in sommige gevallen) als zakelijk vermogen kunt etiketteren? Deze optie bestond al langer, er is een aantal jaar geleden ook een rechtszaak over geweest, die dit balletje aan het rollen heeft gebracht. Lastig is alleen dat niet elke inspecteur en financieel adviseur hiervan op de hoogte is.

Artikel voor de Wiki/handleiding van Acumulus zit al in mijn pen.
Morgen staat het er in en zal ik hier ook de link plaatsen.
#141
Als het salaris is waarover al loonheffingen zijn afgedragen door het uitzendbureau, dan boek je dit in Acumulus met een priveboeking (storting-BIJ).
#142
Om wat voor inkomsten gaat het precies?
Je schrijft "uitzendbureau" en "salaris".
Ik vermoed dat het dan gaat om inkomsten uit loondienst?
#143
Fijn.
Graag gedaan  ;)
#144
Ehm...nee.

Als het niet gebruikelijk is, dien je de fooi op te geven bij de btw-aangifte en er btw over af te dragen.
Boek het in Acumulus met een extra verkoopfactuur, of boek een negatieve zakelijke uitgave (bedrag met een minnetje ervoor) op kostensoort Diversen. Zet in de omschrijving dat het om ontvangen fooi gaat.
Het wordt dan overigens ook meteen in de IB-aangifte meegenomen met je bedrijfsresultaat. Dus dan is geen extra handeling nodig.
#145
Ik wil graag een aanvulling geven op de reactie van Bert-jan:

Hoe je hiermee om moet gaan, ligt aan de branche waarin je werkzaam bent.
Als het gebruikelijk is om fooien te geven, bijvoorbeeld horeca- en taxibranche, dan gelden er andere regels dan voor branches waar dit niet gebruikelijk is.

Let op: Wanneer het in jouw branche niet gebruikelijk is, moet je btw betalen over de bedragen die je extra hebt ontvangen!

Zie ook: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_berekenen_aan_uw_klanten/waarover_btw_berekenen/bijzondere_omzet/fooien_en_extra_vergoedingen
#146
Voor zover mij bekend is dat niet mogelijk.
Ik heb een berichtje gestuurd naar de technische mannen van Acumulus om je vraag verder te beantwoorden.  ;)
#147
Ter info:
Ieder jaar stelt Acumulus via de Wiki een checklist beschikbaar met dingetjes waar je op kunt controleren voordat je de IB-aangifte gaat doen.
Als bijlage de checklist voor 2015.
Naast de opmerkingen over bankkosten en verzekeringen staat er misschien nog meer tussen waar je iets aan hebt  ;)
#148
Hallo Jolanda,

dit is een topic uit 2012.... Inmiddels al een paar jaartjes geleden  ;)

Over je vragen:
1. Ter info: je klant betaalt geen btw over 10 euro..... Jij draagt over de winst van 10 euro omzetbelasting (btw) af aan de belastingdienst.
2. De inkoop van een margeartikel boek je via een zakelijke uitgave in Acumulus, uiteraard zonder btw. Als je dit prive betaalt hebt, selecteer je bij de rekening de Rekening buiten Acumulus (of KAS, als je een kasboek bijhoudt).
3. Voor je klant maak je een verkoopfactuur: in Acumulus is er een optie om een factuur te maken waarbij je aangeeft dat de margeregeling van toepassing is. Wanneer je die optie aanklikt komt er bij de productregel een extra kolom te staan, hierin vul je de inkoopprijs in. Acumulus berekent dan de winstmarge en past dit toe mbt de verschuldigde omzetbelasting. Op de factuur voor je klant staat geen btw, maar wel een regel dat de margeregeling van toepassing is.
4. Als je de betaalde 100 euro aan jezelf wilt terug betalen, dan is dat een priveopname. 





#149
Speciale onderwerpen / Re: Huurkoop auto
25 maart, 2016, 11:55:17
Ik ga met de werkwijze van Embie mee. Met de opmerking dat investeringsaftrek in de meeste gevallen niet van toepassing is als het gaat om een personenauto!

Heb overigens ook zitten googlen en stuitte bij Higher level op een mooie bijdrage welke ging om huurkoop van een horecagelegenheid.
Of het in dit geval gaat om een auto of een pand, doet niets af aan de onderbouwing, lijkt me.

Het is als volgt:
Je bent economisch gewoon eigenaar. Hoe het juridisch inelkaar zit maakt helemaal niet uit voor je commerciele balans. Waarom ben je economisch eigenaar: je kan als het goed is niet zonder uitzonderlijk hoge kosten van de koop afzien gedurende de looptijd. Met andere woorden de koop is gewoon gesloten, de betaling is alleen uitgesteld. Derhalve is er geen sprake van operational lease maar van financial lease. (er zijn nog meer redenen waarom het kwalificeert als financial lease, ik zal niet alles noemen)

(( huurkoop is een bijzondere vorm van leasing, bij leasing is het de vraag of het actief op de balans komt of niet, voor je jaarrekening gaat de economische realiteit hier voor de juridische. In het engels gaat het gezegde: if it's a pig and you dress it up legally to be a dog it is still a pig, dit komt doordat bedrijven van alles proberen om activa off balance te houden en daarmee ook de financiering.  ik zal er verder niet teveel op ingaan)).

Voor de btw is de koop ook al gesloten dus je dient ook de volle btw te betalen, als verkopende partij dien je dus de omzet/verkoop te verantwoorden.

Wat neem  je nu op in je balans. Debet het pand, credit de lening.
De termijn betalingen zijn deels aflossing op deze lening en de rente voor de lening. rente in de verlies en winst, aflossing in mindering op de lening.
Op het pand schrijf je vervolgens gewoon af.



#150
Als je even de oudere reacties doorleest, dan staat daar al heel veel informatie over de vragen die je stelt  ;)