Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Es

#401
Annalies geeft gewoon een andere manier aan, die heel handig werkt.

Maar gewoon via je priverekening alles betalen is natuurlijk ook goed.

Groet, Esther
#402
Laten we maar gewoon ieder ons eigen standpunt innemen in deze kwestie.
Ik ben niet zo bang voor de belastingdienst als het geheel goed verdedigbaar is.  ;)
#403
Dames, wat een leuk onderwerp toch weer.... :)

Annalies, ik heb het nu ook gedaan zoals je zei voor een klant. We gaan wel zien hoe dat uitpakt.
Bedankt voor de tip in ieder geval.
#404
Wat Bert-Jan bedoelt is dat je de link naar je website in je berichtje even moet aanpassen.
Je hebt nu www.gezondechocola@gmail.com staan.
Dit zal een samenspel van je website en je mailadres zijn  :)  

Ik gok dat het www.gezondechocola.nl moet zijn en je mailadres via een gmailaccount is.

Succes, groet, Esther

ps ik heb meteen even gekeken: chocola eten en dan gewoon gezond bezig zijn en ook nog afvallen... ik ben voor! ;)
#405
De Kamer van Koophandel rekent voor de jaarlijkse bijdrage géén btw (voor andere producten kan dit wel het geval zijn).

Groet, Esther
#406
:/  Eh......ik ben recentelijk best druk bezig geweest om een passende, pakkende, aandacht vasthoudende elevator-pitch in elkaar te draaien voor een netwerkbijeenkomst.....
ik voel mij nu lichtelijk in de war, want eigenlijk ben ik het ook wel met Bert-Jan eens.

Maar, ik houd vast aan mijn eigen liftgedachte, want soms is er gewoon geen tijd om 30 verdiepingen met de trap te gaan!  :D
#407
BBZ is niet vergelijkbaar met een WW uitkering.....
#408
Als het voor jou makkelijk werkt, en het onderaan de streep fiscaal gezien klopt, dan is dit kennelijk voor jou de beste manier. ;)
#409
Hallo Irma,

Ik begrijp je gedachte en het zou een optie kunnen zijn.
Maar ook hier geldt dat je wel moet aangeven dat de uitgaven 100% privé zijn, als dat het geval is.
Anders komen de kosten op je winst/verliesrekening, terwijl ze daar niet thuishoren.
En ook met deze extra kostenplaats zie je de bedragen dus niet direct op de overzichten, omdat ze als \"0\" zakelijk geboekt worden.....
Of had je een andere manier in gedachten?

Persoonlijk zou ik 100% privéuitgaven in 2012 in ieder geval gewoon weer als privéopname boeken, zoals het bedoeld is.
#410
Hallo Irma,

Als ik het zo lees heeft de klantenservice van Acumulus je dit geadviseerd op basis van je toenmalige vraag, maar waren zij niet op de hoogte van het feit dat jij de priveuitgaven duidelijk wilt kunnen zien.
Acumulus is zakelijk bedoeld, maar ook gericht op het zo makkelijk mogelijk maken voor ondernemers, waarbij het onderaan de streep fiscaal moet kloppen.

In jouw geval kun je alles opnieuw boeken als privé, maar als dat veel werk is kun je misschien via de grootboekkaarten een export naar Excel doen, denk er aan dat je dan \'toon inhoud\' moet selecteren.
Grootboekkaarten kun je ook per maand doen en als je bij de bankrekening of kas kijkt, zie je bij de omschrijving dan bijvoorbeeld AOV (100% privé). Het bedrag staat er dan ook.
deze bedragen kun je in een extra kolom in excel zetten en een optelsom maken.

Misschien heb je hier iets aan?
#411
Goede tip, Annalies.  :)
#412
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: Bert-JanOnlangs heeft de rechtbank in Breda geoordeeld dat een grote afhankelijkheid van één opdrachtgever geen beletsel voor het ondernemerschap is.

http://www.accountancynieuws.nl/actueel/fiscaliteit/ondernemerschap-ondanks-afhankelijkheid-van.108357.lynkx
Veel ondernemers zullen een zucht van verlichting slaan denk ik.

Dat denk ik ook  ;)
#413
Citaat van: LegraConBen het met je eens dat \"eerlijkheid en billijkheid\" eigenlijk mooier klinkt, maar ja, \'t is niet aan ons.
PS. Laten we hopen dat je wel gezond oud wordt. :P

Nou, ik heb in ieder geval een goede AOV afgesloten.... :(

Maar ik ben pas 40, hoor. Ik loop gewoon te suffen omdat het een paar avonden laat is geworden en mijn hoofd soms een beetje omloopt van alle cijfers en letters (waar ik natuurlijk WEL mijn aandacht bij houdt en niet loop te gissen  ;) )
#414
Citaat van: LegraConEsther, het is \"redelijkheid en billijkheid\" ( eerlijk was de rechtbank natuurlijk altijd al  ;)  )

Groetjes,
Lenny

Oeps, je hebt natuurlijk gelijk!
Gelukkig heb ik het half goed  :D

Ik was vanochtend nog een beetje suf van een cursus gister (geen cursus rechten  ;) ) en vond het nog wel zo leuk klinken, \"eerlijkheid en billijkheid\".....
 
maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik wel zat te piekeren wat dat woordje naast billijkheid ook al weer was....
(...ik word oud...).

Goed, \"redelijkheid en billijkheid\", het blijft een mooi fenomeen.
En als de rechtbank dat maar in de gaten blijft houden, zit het met de eerlijkheid ook goed.   ;)
#415
Dat is een mooie uitspraak, welke illustreert dat de rechtbank het principe \"billijkheid\" gelukkig hoog in het vaandel heeft.  

Ik heb zelf nog Rechten gestudeerd en het is me altijd bijgebleven, dat er ondanks alle regeltjes een term bestaat in al wetten die \"eerlijkheid en billijkheid\" heet en waar soms verbluffende uitspraken mee tot stand komen.

Dit is weer een goede rechterlijke uitspraak waar menig zzp\'er moed uit kan putten  :)
#416
Als ondernemer voel ik me vrij om mijn eigen keuzes te maken en mijn eigen visie te volgen.
Ik blijf bij mezelf, dat is het belangrijkste.

Maar in een land waar je aan allerlei regeltjes, voorwaarden en verplichtingen moet voldoen, is vrijheid een relatief begrip.

Overigens vind ik het geen probleem om geld te verdienen en dit ook weer te gebruiken om lekker van te leven  ;)
#417
Dank je wel, Bert-Jan.
Wat ben je toch een attente man! ;)
#418
Citaat van: Bert-JanIn juni 2011 heeft een Nederlandse rechter uitgesproken dat de btw-bijtelling voor privé-gebruik van een zakelijke auto in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. De btw-bijtelling was dus onwettig.

In een paniekreactie heeft de overheid de regels per 1 juli 2011 aangepast.

Echter, voor het eerste half jaar zou men dus geen btw-bijtelling hoeven te betalen. De belastingdienst heeft inmiddels hoger beroep aangetekend tegen deze rechterlijke beslissing.

Mijn idee is dat je het beste de bijtelling wel kunt betalen maar dat je binnen 6 weken bezwaar moet maken.

Heeft iemand een voorbeeld bezwaarschrift?

Bert-Jan,

Ik geloof dat ik er een heb gevonden....  :D

Groet, Esther
#419
Citaat van: Bert-JanDankje Esther.

Graag gedaan  ;)
#420
Citaat van: AnnaliesIk denk er het volgende aan de hand is: je hebt je wel ingeschreven bij de kvk en die geeft het door aan de belastingdienst. Waarschijnlijk is er toen geoordeeld dat je inkomsten gelden als \"inkomsten uit overige werkzaamheden\". Dat betekent dat je als particulier aangifte doet. Je moet het dan niet invullen bij je loon uit dienstbetrekking maar het betreffende vakje aanvinken bij de inkomsten in het programma. Dan wordt ook niet (zoals in de zakelijke aangifte) de MKB vrijstelling in mindering gebracht op je verlies.
Wanneer je als ondernemer aangifte wilt doen (zeker niet aantrekkelijk zo lang je niet aan het urencriterium én verlies hebt) dan kun je daarvoor een brief schrijven aan je belastingkantoor zodat je zakelijke aangifte klaargezet wordt op de beveiligde site.

Dank je wel, Annalies.
Dit is een duidelijk antwoord waar we wat aan hebben.
#421
Onderstaand heb ik gekopieerd van de ANWB-website.

\"Hoeveel btw wordt berekend door de ANWB?
Voor het ANWB Lidmaatschap en de services van Wegenwacht wordt btw berekend. Dit betreft een gewogen tarief van 10,33%. Een gewogen tarief wil zeggen dat er over 1/3 deel 19% btw wordt berekend en over 2/3 deel van de contributie of service 6%.\"

Als je deze kosten dus als autokosten in Acumulus wilt boeken, moet je deze factuur in twee delen splitsen en over het ene bedrag (1/3 deel) 19% btw aangeven en over het andere bedrag (2/3 deel) 6% btw.
Verder gelden dan dezelfde regels als voor overige autokosten.

Groet, Esther
#422
Citaat van: moren005Dit zijn toch wel veel besproken onderwerpen maar kom er nog steeds niet uit.

Voor de zelfstandigenaftrek geld het urencriterium van 1225 uur. snap ik. Als je hieraan niet voldoet heb je dus ook geen reacht om Starteraftrek? dit is een reizende vraag.

Mijn situatie. Ben dit jaar begonnen met een bedrijf en kom uiteindelijk na alle plussen en minnen op een verlies van ongeveer EUR 2.600,-
Acumulus geeft terecht aan de MKB vrijstelling in geval van verlies je verlies met 12% naar beneden brengt. Het nieuwe verlies is dus vastgesteld op opgeveer EUR 2.300,-. Dit is een feit ook al vind ik het een beetje jammer.

Als ik nu het vinkje \"Ondernemersaftrek\" aanvink heb ik tevens de mogelijkheid om ook de Starteraftrek te selecteren en wordt opeens mijn verlies een stuk aantrekkelijker nl. ruim 12K Dat houdt in dat ik een aardige som geld terug ontvang.

Is het nu zo dat de starteraftrek alleen geldt als je in aanmerking komt voor de ondernemingsaftrek? en krijg je opeens zoveel geld terug.

Tot slot ben ik al twee jaar ingeschreven bij de KvK maar kan ik nog steeds niet online aangifte doen. Gebruik hiervoor nog steeds het particuliere programma (heb ook nog een FT baan) en zet op de tweede regel (onder mijn salaris) winst/verlies uit onderneming.

Ik hoop dat iemand mij de weg door het bos kan laten zien.

Alvast bedankt
Remco

Beste Remco,

als je niet aan het urencriterium voldoet (minimaal 1225 uur per jaar), dan heb je helaas geen recht op de zelfstandigenaftrek.
En wanneer je niet voor de zelfstandigenaftrek in aanmerking komt, dan heb je ook geen recht op de startersaftrek.

Wat bedoel je precies met: \"ik kan nog steeds geen online aangifte doen\"?


Groet, Esther
#423
Citaat van: VerschilMals we de kosten uitdraaien in het grootboekoverzicht missen we de kostpost afschrijvingen bij de kostensoorten. Als je nu naar de V&W rekening kijkt is het lastig te controleren of de bedragen kloppen. Kunnen jullie dit zo gaan rubriceren in de toekomst?

Ik hoop dat het met een nieuwe uitdraai wel goed lukt?
#424
Citaat van: VerschilMJe hebt gelijk, bij een tweede import van het bestand is het gewoon allemaal in orde.

Opgelost. Sorry voor het ongemak.

John

Bij dit forum hoef je geen excuses te maken, hoor  ;)

Het is er juist om dit soort dingetjes even na te vragen en met een beetje geluk heb je snel een reactie en kun je weer verder.
#425
Citaat van: VerschilMDank voor de reactie. Het is natuurlijk altijd de afweging tussen gebruikersvriendelijkheid en te ingewikkeld worden.  Het lijkt mij ook niet verstandig om allerlei verschillende posten mogelijk te maken. Alleen verschillende kostensoorten, waarbij ik me voor kan stellen dat je de kostensoorten waaraan regels zitten niet mee zou nemen. Scheelt natuurlijk toch weer allerlei extra boekingen aanmaken.

bedankt voor de snelle reactie.

John


Natuurlijk is het iets meer werk om 1 factuur in meerdere porties in te boeken, maar de meeste gebruikers van Acumulus zullen hier niet of nauwelijks tegenaan lopen.
En een factuur/rekening die bestaat uit meerdere kostensoorten, boek je in 2 of meer gedeeltes. Net zo simpel  ;)

Ik denk dat als je bij het invoerscherm verschillende kostensoorten mogelijk zou maken in Acumulus, dat daarmee de basis van dit pakket verloren gaat.
#426
Het idee achter Acumulus is dat het allemaal zo eenvoudig mogelijk blijft, zodat (bijna) iedereen zelf zijn/haar eigen administratie kan bijhouden.

Het lijkt misschien even wat omslachtig om een factuur in meerdere porties in te boeken, maar meestal valt dat wel mee.  ;)
#427
Ik verstuurde nog veel per post, maar ga nu over op pdf via mail. Dat is toch wel de toekomst  ;)