Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Bert-Jan

#351
Nieuwe functionaliteiten / Re: Sielshop
06 april, 2017, 20:39:24
Is het een optie om meerdere varianten als apart product in te voeren, afhankelijk van de verzending?

Lamp ophalen 6.00
Lamp met DHL  12.00
Lamp in limo thuisgebracht 45.00

#352
Nieuwe functionaliteiten / Re: Sielshop
06 april, 2017, 14:08:44
Hoe bepaal jij de verzendkosten?

Op basis van gewicht of iets anders...
#353
Nieuwe functionaliteiten / Re: Sielshop
06 april, 2017, 08:37:10
Verzendkosten kunnen behoorlijk complex zijn.

Ik zit daar nog een beetje tegenaan te hikken, mede omdat steeds meer webshops helemaal geen verzendkosten meer apart rekenen.
#354
We kunnen wel een keer kijken of SumUp kan worden geimporteerd.

Zou je een CSV-bestand willen mailen naar klantenservice@acumulus.nl
#355
Dit is een bericht voor de deelnemers aan de cursus Aangifte Inkomsten-belasting met Acumulus welke wordt gegeven op

woensdag 15 maart 2017
dinsdag 21 maart 2017
donderdag 23 maart 2017

De cursus zal gegeven worden door Esther van der Meer (www.meerovercijfers.nl) en Annalies Janssens (www.countforyou.nl)

Ter informatie en ter voorbereiding hierbij een aantal zaken.

Het adres

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal "Rood"
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht

Routebeschrijving
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/routebeschrijving_marinus_ruppertgebouw.pdf

Wanneer je de ingang neemt aan de smalle kant van het gebouw aan de Universiteitsweg, vind je zaal Rood ongeveer halverwege de gang aan je rechter hand.

Zorg ervoor dat je uiterlijk 18:45 uur aanwezig bent, zodat we op tijd kunnen beginnen.

In verband met mogelijke files en het zoeken van een parkeerplek, adviseren wij jullie om op tijd te vertrekken.


Ter voorbereiding

Download en print de volgende documenten en neem deze mee op de cursus:

Syllabus IB-aangifte voor ondernemers 2016
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2016/Syllabus%20Aangifte%20Inkomstenbelasting%20voor%20ondernemers%202016.pdf

Bijlage 1: Checklist
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2016/Bijlage%201%20-%20Checklist%20t.b.v%20IB%20aangifte%202016.pdf

Bijlage 2: Voorbeeld-jaarrekening
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2016/Bijlage%202%20-%20Jaarrekening%20IB-aangifte%202016%20uit%20Acumulus.pdf


Tijdens de cursus is het handig om te hebben:


- Uitdraai eigen jaarrekening voor de IB-aangifte 2016 uit Acumulus plus de schermafdrukken, zoals in checklist staat.

- Bij eigen laptop: zorg dat de accu is opgeladen.

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind vorig jaar was (uit IB-aangifte 2015).


Als het goed is, zal er wifi aanwezig zijn.

De handleiding en de bijlagen kunnen ook hier worden gedownload:
https://wiki.acumulus.nl/

Heb je verdere vragen over deze bijeenkomsten, dan verzoeken we je deze hieronder te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Tot ziens op de cursus!

SIEL

Sjaam Mahabier
Karin Stijger
#356
De BTW-aangifte kost ca 5 minuten per kwartaal.

Daar valt weinig echte winst te behalen.
#357
Ik begrijp jouw vraag niet goed.

Acumulus neemt ook het V&W-resultaat uit startpunt.
#358
Webkoppelingen / Re: PDF FAKTUREN verzenden
01 februari, 2017, 19:11:36
Ik leg het even voor aan mijn collega Guido.
#359
Webkoppelingen / Re: PDF FAKTUREN verzenden
01 februari, 2017, 17:08:02
In welk scherm?
#360
Annalies is de beste.
#361
We kunnen een belafspraak maken.

#362
Ik snap m en dat klopt.

Als je het logo aanpast, wordt het hoofdvenster van het sjabloon niet opgeslagen maar opnieuw geopend.

#363
Welke omschrijving?
#364
Voor het inboeken van omzet uit het verleden, wordt vaak een totaalfactuur per kwartaal aan gemaakt.

Maak hiervoor een relatie aan met de naam: Diverse klanten.

Voor elke betaalwijze een aparte factuur. Maak op de factuur onderscheid tussen 6 en 21%.
#365
Je kunt ook een totaalfactuur boeken voor een bepaalde periode.
#366
Nee. De proefversie is volledig functioneel.

Misschien heb je per ongeluk een spatie mee-gekopieerd?

Je kunt het beste een aparte gebruiker aanmaken van het type API-koppeling.

Beheer -> Gebruikers.
#367
Is een goed idee.
#368
Het totaal van de geselecteerde facturen?
#369
Dat is wel een idee. Ik durf echter niets te zeggen over eventuele implementatie.
#370
Als het goed is, staat op de balans hetzelfde bedrag als in de aangifte btw 4e kwartaal.
#371
Dat kan meerdere oorzaken hebben:

- de openstaande btw van 2015 was niet als balanspost op de balans van 2016 gezet;
- niet alle btw-afdrachten/-ontvangsten zijn als zodanig geboekt;
- er zijn later boekingen gedaan in de eerste 3 kwartalen.
#372
Dit is helemaal goed.
#373
Ik zou een afwaardering van 100 euro boeken met resultaatcorrectie.

Die retourzending zou ik pas in 2017 verwerken.
#375
Precies.

Je hoeft helemaal niets over te boeken.

Je doet alsof je het geld op 1 januari stort. Het staat al op de echte rekening maar Acumulus weet dat nog niet voor 2017.
#376
Nee, je hoeft alleen maar een priveboeking BIJ te doen op 01-01-2017 met als bedrag het eindsaldo van 2016.
#377
Indien jouw kas aan het einde van 2016 niet leeg was, moet er weer een beginsaldo boeking gedaan worden op Kas op 01-01-2017.
#378
Je moet Saldo direct bijwerken NIET aanvinken.
#379
Het is automatisch 0.

Je hoeft dan dus niets te doen.
#380
Ik heb jouw nummer niet.

Kun je om 11:00 uur bellen?
#381
Zullen we even bellen?
#382
Citaat van: Jos van Prooijen op 23 december, 2016, 10:22:25
Hoi,
Ik snap de tip niet voor de bankrekeningen. Waar dient het voor om hier priveboekingen van te maken?
Misschien als ik dat weet dat ik het snap.

Groet Jos
Het beginsaldo wordt in Acumulus altijd geboekt met een prive-boeking.
#383
Citaat van: theemstra op 22 december, 2016, 16:39:04
Urenregistratie
- start een nieuw project/dossier tbv niet-relatie-gebonden-uren-registratie voor 2017 en laat het project lopen van 01-01-2017 tot 31-12-2017

Is het een idee om dit te automatiseren? Dat alle projecten die nog open staan, automatisch worden afgesloten en een nieuwe wordt geopend? (of hiervoor een functie te maken)
Dat klinkt niet eenvoudig :(
#384
Citaat van: de Glutenvrije Bier Specialist op 22 december, 2016, 10:35:42
Hoi Bert-Jan,

hoe maak ik een "Urenregistratie  - start een nieuw project/dossier tbv niet-relatie-gebonden-uren-registratie voor 2017 en laat het project lopen van 01-01-2017 tot 31-12-2017" aan?

Mvg. Rob
Wanneer je jezelf als relatie hebt aangemaakt, kun je in de lijst van Relaties in de laatste kolom Projecten op de regel van jouw naam op het plusje klikken.
#385
Saldi van bankrekening(en)
Maak voor iedere betaalrekening inclusief Kas een priveboeking naar deze rekening op 1 januari 2017 met het bedrag van het beginsaldo, noem deze boeking bijvoorbeeld: Beginsaldo.
Wanneer het een positief saldo is, maakt u een prive-storting. Bij een negatief saldo een prive-opname.

Openstaande BTW
Als het goed is, staat op de balans van 2016 alleen nog de BTW die afgedragen (of ontvangen) moet worden uit het 4e kwartaal. Deze wordt immers pas aangegeven en betaald in januari 2017.
Zet de openstaande BTW op de balans van 2017 met een nieuwe Balanspost -> BTW-vorig jaar (onderste boeking in het scherm Nieuwe boeking.
Moet je BTW afdragen, kies dan BIJ en niet AF. Datum: 01-01-2017.

Voorraden en leningen
Heb je een lening op de balans staan, zet dan de eindwaarde van 2016 op de balans van 2017 met een Balanspost -> Passiva Lening. Kies NIET voor Saldo direct bijwerken.
Heb je voorraad op de balans staan, lees dan eerst https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=voorraadwaardering

Auto privé
- schrijf de kilometerstand op op 01-01-2017 indien de priveauto zakelijk zal worden gebruikt
- zet de kilometerstand als notitie in het Homescherm zodat je deze makkelijk kunt vinden

Auto op naam van de zaak
- verwerk de bijtelling zakelijke auto voordat je btw-aangifte Q4 doet (als je hier pas aan denkt bij de IB-aangifte, ben je mogelijk te laat)

Investeringen en investeringsaftrek
- controleer of er nog een investering gedaan kan worden in 2016 om aan € 2300 te komen voor de investeringsaftrek

Bankgegevens
- download een volledig CSV-bestand uit elke bankomgeving voor elke rekening zolang deze nog beschikbaar is van heel 2016.

Urenregistratie
- start een nieuw project/dossier tbv niet-relatie-gebonden-uren-registratie voor 2017 en laat het project lopen van 01-01-2017 tot 31-12-2017

Factuurnummering

- Acumulus zal automatisch starten met nummer 20170001, als je dat niet wilt, moet je de eerste factuur handmatig een ander nummer geven
#386
Webkoppelingen / Re: Koppeling ING boekhoudpakket
07 december, 2016, 14:28:40
Acumulus kent geen automatische import van bankmutaties. Het automatisch importeren van bankgegevens in boekhoudpakketten betekent vaak niet meer dan het importeren in het zogenaamde bankboek.

Hierna dienen de bankmutaties veelal handmatig afgeletterd te worden omdat veel essentiële informatie ontbreekt.

Stel dat er in de bankmutatie staat:

Laptop Dell prijs 1250 euro.

In de bankmutatie staat niet:
- wat de kostenplaats is;
- wat de kostensoort is;
- met welk btw-tarief gerekend is;
- of de aankoop (willekeurig) afgeschreven dient te worden;

Deze informatie dient derhalve toegevoegd te worden voordat de mutatie volledig kan worden geboekt.

Acumulus kent geen separaat bankboek. Boekingen hebben invloed op het banksaldo indien deze op "Betaald" worden gezet. Het boeken van bijvoorbeeld een laptop inclusief saldo en eventuele afschrijvingen, gaat in één enkele boekingshandeling.

Acumulus kan op basis van de tegenrekening onthouden om welke relatie het gaat en welke kostenplaats en -soort het betreft. Hierdoor verloopt de verwerking van terugkerende kosten sneller.

Tot slot hechten veel klanten er waarde aan zelf te kunnen bepalen wanneer zij hun administratie bijwerken over welke periode. De een doet dat wekelijks, de ander eens in de drie maanden. Het importeren van de bankmutaties kost enkele minuten en biedt de vrijheid om de administratie op eigen initiatief, tempo en boekhoudkundige keuzen  bij te werken.
#387
Ik zou een bijlage toevoegen voor meer informatie over wat er is gefactureerd.
#388
Installeren en bijwerken:
De plugin is via Wordpress.org en dus via uw dashboard te downloaden. U wordt automatisch geïnformeerd als er nieuwe versies beschikbaar zijn.
- Installeer de plugin via "Plugin toevoegen" in uw dashboard, zoek op acumulus.
- Een eventuele upgrade van settings of de database wordt automatisch uitgevoerd zodra de plugin door WordPress bijgewerkt wordt.
- Bezoek de instellingenpagina voor eventuele nieuwe instellingen en opties.
#389
https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,3984.0.html

Deze kan wordne geinstalleerd vanuit Woocommerce zelf.
#390
Welke koppeling zoekt u?
#391
Nieuwe functionaliteiten / Re: meerdere klantgegevens
09 september, 2016, 13:03:06
In een memo kun je 200 tekens kwijt. Een memo is eigenlijk bedoeld als een korte aantekening die ook in het beginscherm niet al te veel ruimte moet innemen.
#392
Speciale onderwerpen / Re: aftrek huurkosten
18 augustus, 2016, 10:32:41
Dank Esther!
#393
Het is een complex verhaal wat, denk ik, niet allemaal in het boxje past.

Bij software buiten de EU kies je inderdaad ook deze optie.

Deze twee rekenhulpen zijn ook handig:

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/leveren_van_goederen_naar_het_buitenland/

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/diensten_in_en_uit_het_buitenland/
#394
Een fooi hoort niet thuis in de boekhouding omdat er geen prestatie tegenover staat (formeel dan).

Het totaal aan fooien geef je op in de IB-aangifte bij inkomsten uit overige arbeid.

Indien het toch saldotechnisch moet worden geboekt, zijn het privestortingen.
#395
Dat is tot mijn spijt thans niet mogelijk.
#396
Ik wil wel even kijken naar een factuur van jou.
#397
Je zou de factuur kunnen aanmaken met een datum in bijvoorbeeld het jaar 2000. Vervolgens maak je een jaarherhaling wanneer je wilt.
#398
Dank voor het plaatsen.
#399
Je hoeft het niet te doen, maar je kunt het doen omdat:

- dat jou meer zekerheid geeft;
- de opdrachtgever daar om vraagt.
#400
Ik werk voor diverse vve 's als zzper en verricht werkzaamheden als huismeester. Per vve voor 4 uur in de week. Ik bepaal zelf wanneer ik er naar toega, gebruik eigen materialen en verricht de werkzaamheden naar eigen inzicht. Soms krijg ik van de vve een verzoek wat te repareren of een afspraak te maken met een aannemer. Ik kan zelf de tijd bepalen. Verder heb ik meer dan drie opdrachtgevers.
Moet ik nu volgens "de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA)" met de vve 's een modelovereenkomst afsluiten??

Daar ga ik wel van uit.

Een VARverklaring heb ik altijd gehad, maar daar hebben ze nooit naar gevraagd.
Begrijp ik nu goed dat ik volgens onderstaande tekst van de belastingdienst  ik helemaal geen modelovereenkomst hoef af te sluiten met mijn opdrachtgevers? Waarom zou ik dat dan doen??

Om meer zekerheid te hebben dat jij en jouw opdrachtgevers geen problemen krijgen.

VAN DE BELASTINGDIENST:
Vanaf 1 mei vervalt de Verklaring Arbeidsrelatie (VAR). Ter vervanging van de VAR kunnen opdrachtgevers en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) – als zij dat willen – een modelovereenkomst gebruiken om vooraf zekerheid te hebben over de voorgenomen arbeidsrelatie en zo te weten dat er geen sprake is van loondienst. Opdrachtgevers weten dan zeker dat zij geen loonheffingen hoeven in te houden en te betalen. De wijzigingen staan in de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA).

In samenwerking met belangenorganisaties stellen wij hiervoor een stelsel van modelovereenkomsten op en beoordelen wij overeenkomsten van branches, opdrachtgevers of hun intermediairs en individuele opdrachtnemers.

De modelovereenkomsten zijn op onze internetsite te vinden. Als opdrachtgevers en zzp'ers in de praktijk ook conform de modelovereenkomsten werken, hebben zij de gewenste zekerheid over de loonheffingen vooraf voor een periode van 5 jaar.

Voor de duidelijkheid: partijen hoeven uiteraard geen gebruik te maken van een modelovereenkomst. Net als de VAR is deze niet verplicht.

De DBA herstelt de balans in verantwoordelijkheid tussen opdrachtgevers en zzp'ers en stelt ons in staat te handhaven. Daarnaast verlaagt het de administratieve lasten voor zzp'ers en hun opdrachtgevers.