Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Bert-Jan

#401
Is prima.
#402
Dat is helaas niet mogelijk.

Wat je wel zou kunnen doen is een factuur debet kopiëren en aanpassen.
#403
Wij hebben meerdere klanten die dat doen.

Ik zou kunnen vragen aan hen of ik hun nummer aan jou mag geven.
#404
Dit had je ook gemaild naar klantenservice toch?
#405
Ik denk dat als je vrij snel omzet maakt in de nieuwe richting, het te verdedigen is om de kosten zakelijk af te trekken.

#406
Het meest gangbare begrip is het belastbare jaarinkomen. Dat geldt zowel voor werknemers als ondernemers. Het traject van bruto naar netto verschilt per persoon afhankelijk van allerlei bijzondere inhoudingen en eventueel toelagen.

Ik zou inderdaad de bruto winst verminderen met de belasting en dat delen door 12.
#407
Zoiets.

Een werknemer krijgt elke maand hetzelfde en heeft vaak een voorspelbaar financieel  maandritme.

Een ondernemer heeft een jaarwinst die achteraf pas duidelijk wordt. Daarom moet een ondernemer meer plannen en reserves aanhouden.
#408
Stuur anders even een mailtje via de website voor een belafspraak met Bert-Jan
#409
Formeel mag je dan geen btw opvoeren want het moet er expliciet op staan.
#410
Dat klopt. Dat staat in de jaarrekening voor de IB-aangifte.
#411
Is ook een standpunt. Vind je dat deze coaching uitsluitend een zakelijk doel diende of heb je er persoonlijk ook iets aan gehad.
#412
Je kunt in het grootboek zien of er iets geboekt is onder autokosten. Je mag wel een deel van de btw op gebruikskosten aftrekken als voorbelasting.

Of je een cursus wel of niet 100% aftrekt, is een standpunt dat je zelf moet bepalen. De vraag is of een cursus naast een direct zakelijk belang ook een persoonlijk belang dient.
#413
Dan volstaat het postbus-adres denk ik.
#414
Daar wordt regelmatig om gevraagd maar daar zitten meer haken en ogen omdat elke factuurregel ook een eigen kostenplaats, kostensoort en afschrijvingsmethodiek kan hebben.
#415
Ik denk dat je dan een aparte registratie van het bedrijf nodig hebt met een apart BTW-nummer.

Wanneer alles onder hetzelfde BTW-nummer valt, is het noodzakelijk om alles in hetzelfde account bij te houden.
#416
Dit is een bericht voor de deelnemers aan de cursus Aangifte Inkomsten-belasting met Acumulus welke wordt gegeven op

donderdag 17 maart 2016
maandag 21 maart 2016
woensdag 23 maart 2016

De cursus zal gegeven worden door Esther van der Meer (www.meerovercijfers.nl) en Annalies Janssens (www.countforyou.nl)

Ter informatie en ter voorbereiding hierbij een aantal zaken.

Het adres

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal "Paars"
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht

Routebeschrijving
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/routebeschrijving_marinus_ruppertgebouw.pdf

Wanneer je de ingang neemt aan de smalle kant van het gebouw aan de Universiteitsweg, vind je zaal Paars ongeveer halverwege de gang aan je rechter hand.

Zorg ervoor dat je uiterlijk 18:45 uur aanwezig bent, zodat we op tijd kunnen beginnen.

In verband met mogelijke files en het zoeken van een parkeerplek, adviseren wij jullie om op tijd te vertrekken.


Ter voorbereiding

Download en print de volgende documenten en neem deze mee op de cursus:

Syllabus IB-aangifte voor ondernemers 2015
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2015/Syllabus%20IB%20aangifte%202015%20voor%20ondernemers.pdf

Bijlage 1: Checklist
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2015/Bijlage%201%20-%20Checklist%20t.b.v%20IB%20aangifte%202015.pdf

Bijlage 2: Voorbeeld-jaarrekening
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2015/Bijlage%202%20-%20Jaarrekening%20IB-aangifte%202015%20uit%20Acumulus.pdf


Tijdens de cursus is het handig om te hebben:

- Uitdraai eigen jaarrekening voor de IB-aangifte 2015 uit Acumulus plus de schermafdrukken, zoals in checklist staat.

- Bij eigen laptop: zorg dat de accu is opgeladen.

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind vorig jaar was (uit IB-aangifte 2014).


Als het goed is, zal er wifi aanwezig zijn.

De handleiding en de bijlagen kunnen ook hier worden gedownload:
https://wiki.acumulus.nl/

Heb je verdere vragen over deze bijeenkomsten, dan verzoeken we je deze hieronder te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Tot ziens op de cursus!

SIEL

Sjaam Mahabier
Guido Passet
Bert-Jan Wiegeraad
#417
Flexwerkers en ZZP-ers worden door de politiek en de vakbonden onterecht in een adem genoemd.

De verschillen zijn echter groot.

Flexwerkers zijn werknemers met een tijdelijk contract die om de zoveel maanden of jaren op zoek moeten gaan naar een nieuwe baan. Echter, werknemers met een zogenaamd vast contract moeten tegenwoordig ook regelmatig weer op zoek naar werk waardoor je kunt zeggen dat ieder arbeidscontract tijdelijk is en flexwerkers dus gewoon werknemers zijn.

De primaire uitdaging van een werknemer is ergens aangenomen te worden en zo lang mogelijk te blijven.

74% van de flexwerkers streeft naar een vast contract.

ZZP-ers zijn ondernemers. Ondernemers zoeken in een veranderende maatschappij steeds naar nieuwe mogelijkheden om waardevolle producten en diensten te bedenken en te leveren. De enige zekerheid van ondernemers is de noodzaak om hun diensten en producten te blijven innoveren.

71% van de ZZP-ers is NIET op zoek naar een vast contract.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25330246/__Flexwerker_wil_vast_contract__.html

Het grote verschil tussen ZZP-ers en flexwerkers is dat deze laatste streven naar iets dat steeds meer verdwijnt. Dat is vrijwel gegarandeerd teleurstellend.

ZZP-ers kijken naar de samenleving zoals deze nu is en zich ontwikkelt. Dat is hoopgevend.
#418
Kun je deze bestanden mailen naar klantenservice@acumulus.nl
#419
Nieuws, wet- & regelgeving / De slimme ZZP-er
04 februari, 2016, 10:16:49
weet wel raad met het verdwijnen van de VAR...
#420
Dan denk ik dat je standpunt inneemt dat dit volledig aftrekbaar is.

Kies dan kostensoort Cursussen en vink Gemengde kosten automatisch corrigeren uit.
#421
Je moet zelf een standpunt innemen of je deze cursus puur volgt voor het kunnen verrichten en behouden van je huidige werk, of dat er ook een algemeen element in zit waar je ook buiten je huidige werk voordeel van hebt.

Ga je deze cursus op je CV zetten?
#422
Zeker bij de overgang van een jaar komt dit nog weleens voor.

Ik zou hier geen punt van maken en iets meer tijd nemen voor de aangifte.
#424
Je mag tot 1000 euro aan btw in het volgende kwartaal boeken.
#425
Prima. Dit moet wel op te lossen zijn.
#426
Ik kan het wel voor je proberen om te zetten.

Stuur anders een enkel MT940 bestand naar ons.
#427
Als het goed is, kun je twee jaar lang mutaties downloaden van ING.
#428
Is wel iets om over na te denken.
#429
Vraag & aanbod / Re: Hulp gezocht Amsterdam
07 januari, 2016, 09:57:49
Hallo Ivy,

Ik denk dat ik een beetje begrijp in welke situatie je zit. Het is echter lastig om jou te helpen omdat er nog te weinig aangrijpingspunten zijn.

Als je zegt: ik heb een factuur geboekt en nu vraag ik mij af of dat klopt, dan kunnen we even meekijken en advies geven.

Het begint er toch mee dat je een proefaccount maakt, inlogt en voorzichtig aan de slag gaat. Stap voor stap ga je kijken wat er moet gebeuren. Stap voor stap kunnen we jou dan helpen.

Als je wacht met lopen en blijft staan waar je bent, wachten wij ook.

Als jij gaat lopen, lopen wij met je mee.   
#430
Mooi begrip: "Gig economy".

#431
Bij ABN zijn het inderdaad tab-bestanden maar die vallen wat ons betreft in de categorie CSV-bestanden. Het gaat er meer om dat die bestanden voor jezelf hebt en niet voor de belastingdienst.

Je mag een uurtarief invoeren maar het hoeft niet. Daar is geen maximum aan voor de belastingdienst.
#432
Nieuwe functionaliteiten / Re: Koppeling met knab
24 december, 2015, 09:20:13
Lol  :)
#433
Je kunt bij Overzichten -> Fiscaal overzicht onderaan klikken op Bereken fiscale voordelen.

Of je draait de jaarrekening voor de IB-aangifte uit.
#434
Auto privé
- schrijf de kilometerstand op op 01-01-2016 indien de priveauto zakelijk zal worden gebruikt
- zet de kilometerstand als notitie in het Homescherm zodat je deze makkelijk kunt vinden

Auto op naam van de zaak
- verwerk de bijtelling zakelijke auto voordat je btw-aangifte Q4 doet (als je hier pas aan denkt bij de IB-aangifte, ben je mogelijk te laat)

Investeringen en investeringsaftrek
- controleer of er nog een investering gedaan kan worden om aan € 2300 te komen voor de investeringsaftrek

Bankgegevens
- download een volledig CSV-bestand uit elke bankomgeving voor elke rekening zolang deze nog beschikbaar is

Urenregistratie
- start een nieuw project/dossier tbv niet-relatie-gebonden-uren-registratie voor 2016 en laat het project lopen van 01-01-2016 tot 31-12-2016

Factuurnummering
- Acumulus zal automatisch starten met nummer 20160001, als je dat niet wilt, moet je de eerste factuur handmatig een ander nummer geven
#435
De jaarlijkse cursus Aangifte Inkomsten-belasting wordt weer gegeven in maart 2016 op de volgende dagen:

donderdag 17 maart 2016
maandag 21 maart 2016
woensdag 23 maart 2016

Je kunt je inschrijven op de website bij de cursus-agenda:

https://www.siel.nl/acumulus/cursus-agenda/

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal Paars
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht
Aanvang om 19:00 uur (tot ca. 21:45 uur)
#436
Vraag & aanbod / Re: Hulp gezocht Amsterdam
30 november, 2015, 18:25:48
SPOED wat?
#437
Nieuwe functionaliteiten / Re: PAKBON
26 november, 2015, 14:34:43
Kunnen we even bellen?
#438
Nieuwe functionaliteiten / Re: PAKBON
26 november, 2015, 14:21:58
Kun je opnieuw instellen dat dit type bestand voortaan altijd moet worden geopend met OpenOffice?
#439
Hoe duidelijk wil je het hebben?

Onlangs schreef ik dat werknemersverzekeringen voor de overheid een heimelijke bron van inkomsten zijn en dat ZZP-ers daarom ongewenst zijn.

https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,4941.0.html

De PVDA draait er nu niet langer omheen: de groei van het aantal ZZP-ers moet worden tegengegaan!

http://www.nu.nl/politiek/4140297/pvda-pleit-werknemerskorting-toename-zzpers.html

Reden: anders mist de overheid inkomsten uit sociale premies waar men o.a. zorg en onderwijs mee wil betalen.

Even time out...

Sinds wanneer zijn sociale premies bedoeld om zorg en onderwijs te bekostigen?

Blijf met je tengels af van de sociale spaarpotten van de burger.

Het is nu duidelijk geen geheim meer: werknemersverzekeringen zijn bedoeld als melkkoe voor de overheid.

De politiek is daar nu in ieder geval heel duidelijk over.
#440
Hoewel de overheid altijd zegt te streven naar meer ondernemerschap, gaat het eigenlijk alleen om ondernemers die veel werknemers in dienst nemen. Het gaat namelijk uiteindelijk om de werknemers want die zorgen voor inkomsten via het verplichte sociale stelsel.

Voor de overheid is het stelsel van werknemersverzekeringen een verdienmodel. Er wordt altijd meer ingezameld dan uitgekeerd en dat is overheids-winst.

ZZP-ers vormen een directe bedreiging voor dit verdienmodel. Het zijn weliswaar ondernemers maar zij nemen geen personeel aan. En daar gaat het nu precies om. En daarom zijn het ongewenste ondernemers.

Datzelfde geldt voor werkgelegenheid. De overheid streeft naar werkgelegenheid maar dan wel in de vorm die de overheid geld oplevert: banen. ZZP-ers creëren hun eigen werkgelegenheid maar dat is een ongewenste vorm van werkgelegenheid vanwege het beoogde verdienmodel.

Wanneer de overheid dus roept dat deze streeft naar ondernemerschap en werkgelegenheid, moet dat niet te letterlijk worden genomen.

Het gaat eigenlijk helemaal niet om puur ondernemerschap en pure werkgelegenheid want de ondernemingen van ZZP-ers en de werkgelegenheid die zij voor zichzelf creëren, telt de overheid vanuit haar eigen winstoogmerk liever niet mee.

Dit typeert de huidige politieke impasse t.a.v. ZZP-ers. Zij doen precies wat de overheid altijd zegt na te streven: meer ondernemen, meer mensen aan de slag.

Maar dat was op deze manier eigenlijk helemaal nooit de bedoeling.

Bert-Jan Wiegeraad
#441
1. De rekening: in de webshop zijn er verschillende betaalmethoden waarvoor ik een aparte rekening in de boekhouding gebruik. Echter, bij ALLE orders wordt de rekening Sisow genomen, terwijl er ook betaalmethodes zijn voor bijv. PayPal, Afterpay en "op rekening". Vraag: Kan de "betaalmethode" uit CCV gekoppeld worden met een "rekening" uit acumulus? Kun je dat ergens instellen?

CCV-shop maakt nog geen gebruik van de nieuwere opties van onze API en gebruikt dus altijd de bovenste rekening in Acumulus. Je kunt op dit moment weinig anders doen dan Paypal even bovenaan zetten bij Beheer - Bankrekeningen en dan alle Paypal facturen importeren. Daarna zet je een andere rekening bovenaan etc.


2. de betaaldatum: als betaaldatum wordt automatisch de datum van inlezen genomen. Omdat ik eens per maand alles tegelijk inlees in acumulus moet ik dus iedere keer de betaaldatum wijzigen omdat ik dat zuiver wil houden in mijn boekhouding. omdat de betaaldatum 99% van de gevallen gelijk is aan de orderdatum heb ik dus als betaaldatum liever gelijk aan de orderdatum. Is dit in te regelen?

Ook hier zijn wij afhankelijk van wat CCV-shop wil doen om onze API optimaal te gebruiken.


3. Als derde wijzig ik altijd het veld "Omschrijving" in het ordernummer uit de webshop. Dit omdat ik in acumulus dan zeer makkelijk een lijst op volgorde van omschrijving kan halen, zodat ik missende ordernummers eenvoudig kan opsporen om de volledigheid te checken. Kan dit ingeregeld worden in de koppeling tussen acumulus en CCV. Er staat nu standaard de omschrijving "factuurnummer...." maar dit factuurnummer wordt ook al in een ander veld gevuld. Of heeft iemand anders een oplossing waarmee ik eenvoudig een reeks uit Acumulus kan halen?

Dat het factuurnummer ook in de omschrijving staat, zal niet zo snel gewijzigd worden. Het ordernummer staat als het goed is, wel in de toelichting van de factuur.
#442
 :)

Als het meesturen van een UBL-bestandje gemeengoed wordt, en het importeren ook, dan denk ik dat de papieren factuur ver op de achtergrond zal raken.

En daarmee dus ook Scan & herken.

#443
Je kunt nu bij het mailen van een factuur naast de PDF ook een UBL-bestand meesturen.

Vink "Voeg UBL toe" aan.

Hier wordt steeds vaker om gevraagd door met name grote klanten die hun crediteurenbeheer verder willen automatiseren. Zij kunnen - als het goed is - het UBL-bestand inlezen in hun boekhouding zonder iets te hoeven overtypen.

Als UBL doorzet, zal dit ook het hele scan & herken proces kunnen inhalen.

Persoonlijk vind ik UBL nog erg experimenteel en is het de vraag hoe ontvangers omgaan met de UBL vanuit Acumulus. Er zijn nogal wat onduidelijkheden. Veel partijen kiezen voor een eigen interpretatie en dan is het maar de vraag of een andere partij daar weer mee om kan gaan.
#444
Ik vraag mijn collega's even.
#445
Nieuwe functionaliteiten / Re: Inkopen voorraad
02 september, 2015, 21:22:31
Formeel moet je een vorm van voorraad-administratie bijhouden om te voorkomen dat de belastingdienst jou er van zou kunnen verdenken dat je voor jezelf privé inkoopt.

Indien jij met jouw inkoop- en verkoopfacturen reeds goed kunt aangegeven dat alles dat jij inkoopt ook weer verkocht wordt, ben je al een heel eind.
#446
Nieuwe functionaliteiten / Re: Inkopen voorraad
02 september, 2015, 20:44:17
Wat is jouw weerstand tegen het bijhouden wat je hebt ingekocht en verkocht?
#447
Vast wel! Heel erg bedankt!
#448
We hebben het punt bereikt dat de meeste nieuwe klanten komen via bestaande klanten.

Dat is in meerdere opzichten heel mooi.

Ten eerste zijn wij dankbaar voor al die klanten die hun enthousiasme over Acumulus delen met andere ondernemers.

Ten tweede maakt dit ons veel minder afhankelijk van internet-marketing.

De sfeer op internet ten aanzien van boekhoudpakketten is anno 2015 anders dan in 2008. Het is harder en grimmiger geworden.

Voorheen maakte men louter reclame voor het eigen product.

Tegenwoordig schijnt het nodig te zijn om concurrenten op de eigen site met naam en toedoen af te kraken. Om anonieme nep-vergelijkingssites te maken waar vooral veel modder wordt gegooid naar de anderen.

Ik verzin dit niet.

Alle middelen lijken geheiligd om een stukje van de markt te veroveren.

In deze onder-de-gordel-arena voelen wij ons niet thuis en dankzij onze ambassadeurs hoeven we daar gelukkig niet in mee te doen.

Onze ambassadeurs maken de wereld een stukje mooier.

Bert-Jan
#449
Extra puntje van aandacht   ???
#450
Ik had vandaag de tweede klant aan de lijn die verrast was met een naheffing.