Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Bert-Jan

#1051
Nieuwe functionaliteiten / boeking dupliceren
13 september, 2012, 09:19:30
Citaat van: arnohoogwerfDeze functie bestaat toch al via opties » kopieer deze factuur debet/credit?
Klopt, maar dat is alleen voor uitgaande facturen.
#1052
Nieuwe versie geupload!
#1053
Speciaal voor facturen die met 21% btw zijn gefactureerd vóór 1 oktober a.s. alsook facturen die met 19% btw worden gefactureerd vanaf 1 oktober a.s. is er nu een nieuwe rubriek in de aangifte omzetbelasting ingebouwd:

Rubriek 1c.

Facturen die aan de bovenstaande kenmerken voldoen, vallen automatisch in rubriek 1c.

Let er op dat je dus mogelijk ook deze rubriek moet overnemen uit Acumulus bij het doen van aangifte omzetbelasting.
#1054
Speciale onderwerpen / Relaties verwijderen
09 september, 2012, 10:54:02
Je kunt een relatie alleen verwijderen wanneer deze nog niet aan één of meerdere boekingen is gekoppeld.

Wanneer je bijvoorbeeld een uitgaande factuur boekt, moet je een relatie selecteren. Zodra de boeking is opgeslagen, kan deze relatie dus niet meer worden verwijderd want dan zou de factuur niet meer compleet zijn.

Ook wanneer je de factuur verwijderd, kan de relatie niet worden verwijderd want de factuur komt in de lijst van Verwijderde boekingen. Verwijderde boekingen moeten altijd hersteld kunnen worden en daarom moet ook hier de relatie bewaard blijven.

Om een relatie te verwijderen, ga je naar Relaties in het hoofdmenu en klik je op de betreffende relatie waardoor een nieuw scherm wordt geopend. Rechts onderaan vind je de knop Verwijderen. Staat er geen knop Verwijderen, dan is de relatie gekoppeld aan één of meerdere boekingen. Dit geldt ook wanneer er een dossier is gekoppeld aan de relatie.


Meerdere relaties in één keer verwijderen

In de hoofdlijst van relaties kun je relaties aanvinken. Vink alle relaties aan die je wilt verwijderen en klik op het derde kleine icoontje onder de lijst met de subtekst \"Met geselecteerd...\"

Kies vervolgens voor Verwijderen. Alleen de geselecteerde relaties waar geen boekingen of dossiers aan zijn verbonden, worden dan verwijderd.


Wat je ook zou kunnen doen...

is een relatie op niet actief zetten. Dan verschijnt deze niet meer in de lijstjes voor een nieuwe boeking.
#1056
Hopelijk duurt het niet langer dan een uur.
#1057
Formeel is een kredietbeperking geen betalingskorting maar een toeslag wegens waarschijnlijk te laat betalen welke door de klant in mindering kan worden gebracht bij tijdig betalen.

Stel je factureert iets voor 100 euro ex btw. Als je een kredietbeperking wilt toepassen, ga je er op de factuur vanuit dat de klant te laat gaat betalen en factureer je de boete (kredietbeperking) er alvast maar bij.

Goederen: 100,00
Kredietbeperking: 10,00
Netto: 110,00
19% btw: 20,90
Totaal: 130,90

Let er op dat over de kredietbeperking hetzelfde btw-tarief wordt berekend als het hoofdbestanddeel van de factuur.

Wanneer de klant op tijd betaalt en de kredietbeperking er van aftrekt, stuur je een creditfactuur voor de kredietbeperking.

De klant is - zover ik weet - wettelijk niet verplicht de kredietbeperking te betalen. Zie het maar als een soort dreigement van jouw kant die mogelijk leidt tot snelle betaling maar ook extra werk met zich meebrengt.
#1058
Aangezien je in een enkele factuur geen 19 en 21% kunt combineren, zou je eerst een credit factuur met 19% kunnen maken voor de periode na 1 oktober en deze dan weer opnieuw factureren met 21%.
#1059
Citaat van: arnohoogwerfDat bij BTW hoog onderaan dan een negatief saldo komt is geen probleem?
Lijkt mij geen probleem. Dat hoort bij crediteringen.
#1060
Als je in eerdere instantie de aanbetaling hebt gefactureerd, dan kun je deze inderdaad op de eindfactuur crediteren.

Als je 19% had gefactureerd, crediteer je 19%.

Ik zou voor de duidelijkheid liever spreken van: Reeds gefactureerde en ontvangen aanbetaling.
#1061
Nieuws, wet- & regelgeving / Bert-Jan speelt de bas
04 september, 2012, 10:16:54
Hey wat leuk!

Het is een electric upright:
http://www.gelbass.com/
#1062
Wanneer jouw account is beëindigd, kun je niet meer bij jouw gegevens.

Je kunt het beste voor elk kalenderjaar de volgende uitdraaien maken:

- jaarrekening  (voor de IB-aangifte);
- saldo-overzicht van elke rekening;
- fiscaal-overzicht voor elke kostenplaats en alle kostenplaatsen tegelijk;
- het grootboek-overzicht in Word- alsook in Excel-formaat.

Bij elke BTW-aangifte (per maand, per kwartaal of jaar afhankelijk van hoe vaak je aangifte doet):

- de aangifte omzetbelasting zonder detail-informatie;
- de aangifte omzetbelasting zonder met detailinformatie.

Ik zou sowieso altijd elke aangifte even opslaan wanneer je deze hebt verstuurd.

Tot slot kun je alle documenten die zijn opgeslagen bij de boekingen, het snelst benaderen via Overzichten -> Alle geüploade documenten


Worden mijn gegevens direct verwijderd na beëindiging?

Nee. Dat deden wij enkele jaren geleden wel maar dat gaf erg veel problemen. Relatief veel klanten hadden hun gegevens toch nodig voor bijvoorbeeld de belastingdienst en hadden geen goede uitdraaien gemaakt of waren deze kwijt. Daarnaast waren er klanten die gewoon weer verder wilden werken met Acumulus maar dan wel het liefst met hun oude gegevens.

Tegenwoordig worden de gegevens daarom nog ca. een jaar bewaard. Wanneer klanten binnen deze periode opnieuw bij hun gegevens willen, vragen wij simpelweg om het abonnements-geld met terugwerkende kracht over te maken.

Indien de vertrekkende klant expliciet aangeeft dat de gegevens direct en onherroepelijk verwijderd dienen te worden, worden de gegevens ook daadwerkelijk direct en onherroepelijk verwijderd.
#1064
Direct in een map plaatsen, zal niet zo snel kunnen. Je moet een bestand altijd eerst downloaden en kiezen waar deze terecht moet komen.
#1065
Inkoopfacturen kunnen meerdere factuurregels bevatten. Je kunt deze in een enkele boeking verwerken wanneer alle onderdelen onder dezelfde kostensoort, kostenplaats en eventuele afschrijving vallen.

Wanneer je bijvoorbeeld een inkoopfactuur hebt met de regels:

CiteerLaptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-19%, aantal 1
Laptoptas, prijs inclusief BTW 100 euro, BTW-19%, aantal 1
dan zijn de kostensoorten, kostenplaatsen en de BTW gelijk. De laptop moet je in principe afschrijven over minimaal 5 jaar en daar kun je de tas in meenemen. Je boekt dan één zakelijke uitgave met afschrijving voor 700 euro.

Maar wanneer je naar de Makro gaat en je krijgt de volgende factuur:

CiteerLaptop Dell, prijs inclusief BTW 600 euro, BTW-19%, aantal 1
Balpoint, prijs inclusief BTW 1 euro, BTW-19%, aantal 10
Koffie, prijs inclusief BTW 5 euro, BTW-6%, aantal 5

lukt dat niet in een enkele boeking. De laptop moet worden afgeschreven over 5 jaar. De ballpoints moeten niet worden afgeschreven en de koffie heeft een ander BTW-tarief.

Waarom kan dit niet in één keer dan?

Het scherm voor een enkele zakelijke uitgave is op zich al redelijk complex omdat er allerlei fiscale regelingen in de gaten worden gehouden en er moet kunnen worden afgeschreven. Als je deze complexiteit per factuurregel moet kunnen toepassen, wordt het scherm er niet eenvoudiger op. Ik had een keer een probeersel gemaakt maar dat werd dusdanig bewerkelijk dat ik het vermoeden kreeg dat gebruikers hier veel vragen over zouden gaan stellen.

Dus heb ik dat maar niet gedaan. Mogelijk zie ik in de toekomst een keer het licht en maak ik een scherm wat mega complex is en toch makkelijk in te vullen is, maar dat moment is nog niet gekomen.
#1066
Nieuws, wet- & regelgeving / Bert-Jan speelt de bas
24 augustus, 2012, 17:00:27
Was verplicht tenue...

niet mijn keuze.
#1067
Citaat van: EdwinDeze nieuwe functie gaat door mij niet veel gebruikt worden denk ik want ik werk alleen met Acumulus (dagelijks met veel genoegen!!) :)
Toevallig moest ik vandaag weer een paar facturen printen en bedacht een andere toepassing in dat zelfde scherm;
zou er in de rij met opties een directe link naar de printer kunnen komen?
Dan hoef je niet eerst een pdf te maken of Word te openen. :cool:
Direct printen vanuit de browser is lastig. Misschien kom ik nog eens een keer een stukje code tegen die dat kan.
#1068
Citaat van: Jasper TielenWat mij wel opvalt is dat de kwaliteit van de header minder is via de link.
Vreemd, het is dezelfde code.
#1069
Nieuws, wet- & regelgeving / Bert-Jan speelt de bas
23 augustus, 2012, 23:22:24
In mijn vrije tijd ben ik jazz bassist. Ik heb mijn eerste Youtube filmpje geupload:

http://www.youtube.com/watch?v=AfnwUTyGm68&feature=youtu.be
#1070
Webkoppelingen / Webshop-koppeling Prestashop 1.4
22 augustus, 2012, 10:51:53
Ik heb het al gevonden en verlengd.
#1071
Webkoppelingen / Webshop-koppeling Prestashop 1.4
22 augustus, 2012, 10:49:27
Citaat van: djurreBert, kan er nog iets met mijn probeerperiode gedaan worden? Die verloopt bijna maar wil nog graag de nieuwe module proberen.
Stuur even een mailtje met je contractnummer, dan verlengen we dat.
#1072
Webkoppelingen / Drupal Ubercart
21 augustus, 2012, 16:48:33
Zijn er gebruikers van Acumulus die werken met de webshop Ubercart?
#1073
Webkoppelingen / Webshop-koppeling Prestashop 1.4
21 augustus, 2012, 14:08:32
Mijn dank Dinesh!
#1074
De nieuwste staat er nu op. Aan het begin van dit draadje.
#1075
:)
#1076
Wanneer je een nieuwe relatie invoert, kun je de postcode invoeren op basis waarvan het adres en de woonplaats worden gezocht.

Klik op de gevonden adresgegevens en voeg daarna het juiste nummer toe.
#1077
Nieuwe functionaliteiten / Feature Request
17 augustus, 2012, 16:28:05
Moet ik even over nadenken.

Het punt is dat je niet weet op welke veld gezocht wordt. Je zou zeggen: de bedrijfsnaam, maar men kan ook zoeken op contactpersoon op zelfs plaatsnaam.
#1078
Voorraadwaardering is niet hetzelfde als voorraadadministratie. Bij voorraadadministratie houd je netjes bij wat je hebt ingekocht en verkocht.

Voorraadwaardering gaat over het bijhouden van de waarde van de voorraad op de balans aan de linkerkant (de activa-kant). De voorraadwaarde dient verhoogt te worden wanneer je voorraad inkoopt en verlaagt te worden wanneer iets uit de voorraad hebt verkocht. Je dient de voorraad ook af te waarderen door bijvoorbeeld diefstal of bederf.


Hoe gaat voorraadwaardering in zijn werk?

Stel je koopt voor 1000 euro ex btw artikelen in om te verkopen. Dan boek je dat met een Nieuwe zakelijke uitgave met de kostensoort Inkopen. Inkopen gaat over al die zaken die je niet voor jezelf koopt, maar voor jouw klanten en die niet voor de eigen bedrijfsvoering bedoeld zijn.

Met deze zakelijke uitgave wordt de winst lager want de inkoopkosten worden direct als kosten geboekt. Als je niet aan voorraadwaardering doet, ben je hiermee klaar. Als je echter wel aan voorraadwaardering doet, moet je vervolgens hetzelfde bedrag weer bij de winst optellen (om die eerste kostenaftrek ongedaan te maken) en vervolgens op de balans te zetten als voorraad.

Deze twee boekingen kun je in een keer doen met een nieuwe Balanspost -> Activa - Voorraad

Als je voorraad hebt ingekocht, kies je BIJ, dan gaat de waarde omhoog. Voor het afwaarderen van de voorraad, kies je AF. Standaard staat het vinkje bij Resultaatrekening bijwerken aan. Dat betekent dat er naast een verhoging van de voorraad op de balans, gelijk een correctie wordt geboekt in de winst- & verliesrekening om de eerder geboekte kosten weer ongedaan te maken. Dit komt in de winst- & verliesrekening terecht als negatieve uitgave kostensoort Diversen.

Je hebt nu dus in het totaal eigenlijk drie dingen gedaan:

1. inkoop geboekt als kosten;
2. deze kosten weer gecorrigeerd met een negatieve uitgave;
3. de waarde van de voorraad op de balans verhoogd.

Je hebt dus wel kosten gemaakt maar deze worden in eerste instantie niet van winst afgeboekt. In plaats daarvan heb je deze op de balans gezet zodat je deze in de toekomst kunt aftrekken. Je zou de voorraad op de balans (en de investeringen) kunnen zien als: nog af te trekken kosten in de toekomst.

Wanneer trek je het dan wel af van de winst? Wanneer je voorraad hebt verkocht of wanneer de voorraad is bedorven of gestolen. Dat doe je niet bij elke verkoop maar minimaal één keer aan het einde van het jaar. Je bepaalt de waarde van de voorraad door deze te tellen aan het einde van het jaar en je stelt vast hoeveel deze nog waard is. Stel dat je 1000 euro aan voorraad had opgewaardeerd en je aan het einde van het jaar tot de conclusie komt dat jouw voorraad nog maar 600 euro waard is.

Dan boek je een afwaardering van de voorraad van 400 euro op 31-12 van het betreffende jaar met Resultaatrekening bijwerken aangevinkt en DAN PAS wordt er 400 euro als kosten geboekt. Die overgebleven 600 euro blijven gewoon op de balans staan.


Beginbalans nieuw jaar

Om die 600 euro op de balans te zetten van het volgende jaar, kies je weer voor de balanspost voorraad maar nu vink je Resultaatrekening bijwerken uit. Waarom? Omdat je anders weer een correctie toepast in de winst van 600 euro maar dat was voor deze voorraad al gedaan in het vorige jaar. Je moet alleen kiezen voor Resultaatrekening bijwerken als je nieuw ingekochte voorraad eerst hebt geboekt als zakelijke uitgave en nu op de balans wilt zetten.


Waarom zou ik dit allemaal doen?

Ten eerste wordt dit in het traditionele boekhouden vaak zo gedaan dus denkt men vaak dat het zo moet. Wij hebben diverse malen aan de belastingdienst gevraagd of het verplicht is, en het antwoord was steeds: nee.

Ten tweede is het van belang om de waarde van je onderneming beter zichtbaar te maken op de balans. Als je niet aan voorraadwaardering doet, is eigenlijk niet goed duidelijk wat jouw onderneming waard is. Dat kan van belang zijn wanneer je jouw bedrijf wilt verkopen. We spreken dan van een commerciële balans omdat de balans de commerciële waarde van de onderneming moet weergeven.

Voor de aangifte IB is dit niet noodzakelijk. De belastingdienst gaat primair uit van een fiscale balans ofwel een balans die aangeeft over welke winst inkomstenbelasting dient te worden betaald.

Aangezien wij boekhouden zo makkelijk mogelijk willen maken, ontraden wij het hele proces van voorraadwaardering. Het is meer werk en levert eigenlijk alleen maar een rijker plaatje op van het bedrijf. Hierdoor moet je op korte termijn mogelijk meer belasting betalen. Met voorraadwaardering stel je de aftrek van kosten immers uit. Dat kan in je voordeel zijn of in je nadeel afhankelijk of je nu of in de toekomst meer of minder winst maakt.

Als je in het begin veel voorraad inkoopt maar weinig verkoopt, zou voorraadwaardering gunstig kunnen zijn. Op termijn maakt het niet zoveel meer uit maar heb je er wel meer werk aan.  :(


Het stelsel van voorraadwaardering wijzigen

Als je reeds aan voorraadwaardering deed voordat je met Acumulus ging werken, is het een logische keuze om dat voort te zetten maar je mag het ook wijzigen. Dat dien je dan wel specifiek aan te geven in de aangifte IB.
#1079
Uitgaande facturen die gemaakt worden vanaf vandaag, kunnen met een externe link direct worden gedownload.

Je tref in het boekingscherm op het eerste tabblad bijna onderaan de externe link.

Deze kun je gebruiken voor andere systemen of doorgeven aan je klant.

Hier werd veel om gevraagd door gebruikers die naast Acumulus een verkoopsysteem hebben en daar de facturen direct opvraagbaar willen hebben.

(dit is nog niet ingebouwd voor facturen vanuit webshops)
#1080
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
10 augustus, 2012, 13:48:10
En hij doet het weer...

Dat krijg je als je gaat koppelen met andere partijen. Je weet nooit of het altijd operationeel is.
#1081
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
10 augustus, 2012, 13:48:10
En hij doet het weer...

Dat krijg je als je gaat koppelen met andere partijen. Je weet nooit of het altijd operationeel is.
#1082
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
10 augustus, 2012, 12:18:31
Vandaag kan er geen verbinding gemaakt worden met OpenKVK. Weet niet waarom.
#1083
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
09 augustus, 2012, 14:04:55
Bestaat er een openbare postcode tabel met API?
#1084
Ja hoor, daar gaan we weer. We gaan werknemers en zelfstandigen vergelijken en komen dan zowaar op een verschil uit.

http://hallo.kvk.nl/hallo/financieel/b/weblog/archive/2012/08/09/de-zelfstandigenaftrek-is-zo-ontzettend-oneerlijk.aspx
#1085
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
09 augustus, 2012, 10:43:03
Je kunt nu ook bestaande relaties controleren en zo nodig makkelijk updaten.
#1086
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
09 augustus, 2012, 01:23:19
;)
#1087
Nieuwe functionaliteiten / Koppeling met KVK
09 augustus, 2012, 01:16:39
Wanneer je een nieuwe relatie invoert, kun je deze opzoeken in de gegevens van de KVK.

Bij het snel-invoerscherm staat naast de bedrijfsnaam een knopje Opzoeken...

Wanneer je daar op klikt, opent zich een scherm waarin je kunt zoeken. Er worden maximaal 5 resultaten getoond (niet mijn keuze maar een beperking van de API van OpenKVK.

Klik op de gewenste ondernemer en de naam en het adres worden automatisch ingevuld.

Ik heb geen velden gevonden voor telefoon e.d.
#1088
Door elkaar. De belastingdienst kiest ook voor de makkelijke weg. Daar ben ik wel blij mee.
#1090
Webkoppelingen / Webshop-koppeling Prestashop 1.4
04 augustus, 2012, 20:53:42
Er wordt op dit moment reeds naar gekeken vanwege een zelfde vraag van een andere klant.
#1091
Zover ik weet moet er dan een bedrijfslogo op staan van minstens 18 centimeter of je gaat bij de EU werken.

Edit: kleding die is voorzien van een of meer duidelijk zichtbare, aan de werkgever gebonden beeldmerken (logo\'s) met een gezamenlijke oppervlakte van minstens 70 cm 2.
#1092
Dat is in principe niet aftrekbaar.
#1093
Nieuwe functionaliteiten / BTW-tarief 21% ingebouwd
03 augustus, 2012, 20:40:02
In de overgangsregeling wordt gesteld dat vrijwel altijd het moment van presteren bepalend is.

Dat geeft administratieve problemen. Of men moet 19% opgeven in het derde kwartaal en 2% in het vierde kwartaal, óf men geeft in beide kwartalen zowel 19 als 21% op.

Het is volgens mij op dit moment nog niet duidelijk wat dat administratief betekent. Het eerste lijkt mij lastig en het tweede technisch gezien problematisch.

Mogelijk komen er goedkeuringsregelingen. Misschien is er ook wel eentje bij die zegt: keep it simpel.

Op dit moment zeg ik daarom ook: keep it simpel.
#1094
Naar aanleiding van deze vraag:

http://www.acumulus.nl/forum/viewtopic.php?pid=10906#p10906

is er nu een overzicht van alle documenten die her en der bij verschillende boekingen zijn opgeslagen.
#1095
In dit verhaal staat ook aangegeven dat je beter geen facturen met 21% kunt versturen vóór 1 oktober.

http://www.verhalen24.nl/article.php?id=979
#1096
Dan zou ik een nep factuur aanmaken met nummer 6998 en deze weer crediteren met 6999.
#1097
Webkoppelingen / Magento-koppeling gebouwd
31 juli, 2012, 20:01:28
Ik heb even contact opgenomen met de bouwer.
#1098
Ik zeg ook altijd: hou je zonnescherm in de gaten!
#1099
Dat zou ik inderdaad eenmalig zo doen.
#1100
Lijkt mij heel lastig op deze termijn.

De mensen hebben het minste last van de overgang naar 21% wanneer zij consequent 19% factureren tot 1 oktober en 21% vanaf 1 oktober.

Edit:

Wees niet Roomser dan de paus door voor 1 oktober al met 21% te factureren en na 1 oktober nog met 19%. Het zal dan veel ingewikkelder worden en ik ga er van uit dat ook de belastingdienst enige coulance zal betrachten inzake deze chaotische overgang halverwege het jaar.