Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Bert-Jan

#2001
Dit is een zakelijke uitgave waarbij je kiest voor de optie: Levering buiten EU.
#2002
Niet alleen onderzoekers zijn positief, ook zzp\'er ziet het weer zitten

Zelfstandigen zonder personeel (zzp\'ers) zijn redelijk positief over hun kansen op de ict-arbeidsmarkt. Dat blijkt uit navraag bij diverse freelancers. Meerdere eenpitters geven aan dat het aantal opdrachten toeneemt. Dit bleek ook al uit recent onderzoek van bemiddelaars Yer en IT-Contracts.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/loopbaan/3576734/1458016/freelance-icter-krijgt-weer-opdrachten.html#ixzz12cFF7rIL
#2003
Dankje Karen, het gaat dus automatisch. Dat wist ik niet.
#2004
Waarom kun je de investeringen niet uitsmeren over meerdere jaren?

Als startende ondernemer mag je voorts willekeurig afschrijven.

Daarnaast kun je denken aan carry forward waarbij je verlies verrekend met toekomstige winst. Hiertoe dien je een verzoek in te dienen bij de belastingdienst.
#2005
De belastingdienst spreekt van het hoofdbestanddeel van de factuur. Mijns inziens bedoelen ze dan het bestanddeel met de grootste totaalprijs ex BTW.
#2006
Het aantal 55-plussers dat met een eigen bedrijf start is de afgelopen jaren verdrievoudigd. Oorzaak is onder meer de kredietcrisis; vooral ouderen verloren daarbij hun baan.

http://55plusplaza.nl/?page=artikelen&artikel=117
#2007
Maak je de nieuwe relatie aan vanuit het scherm voor de nieuwe zakelijke uitgave?
#2008
Ik ben daar nog niet uit. Dossiers kunnen door gebruikers heel verschillend worden gebruikt.

Even een tegenvraag: je kunt nu bijlagen toevoegen aan de PDF-factuur. Is het dan geen idee om een rapportage mee te sturen?
#2009
Nieuwe functionaliteiten / PDF-achtergrond mogelijk
09 oktober, 2010, 22:55:49
Je kunt nu een pagina-vullende achtergrond toevoegen aan een factuursjabloon. Dit betekent dat je meer vrijheid hebt om de factuur op te maken met vormen, letters en kleuren.

Je moet dan wel een afbeelding maken ter grootte van een A4-tje. Dit kun je doen in bijvoorbeeld Photoshop of The GIMP (gratis).

De afmetingen zijn in milimeters 209.90 mm breed x 297.04 mm hoog (210 x 297).
In pixels bij 72 DPI: 595px breed x 842px hoog,
bij 96 DPI: 794px breed x 1122px hoog
en bij 120 DPI: 992px breed x 1403px hoog.

De afbeelding wordt geschaald op 209.90 millimeter breed. De hoogte volgt de breedte. Je kunt dus ook een kortere achtergrond maken.

De achtergrond wordt gepositioneerd vanaf de linker bovenhoek. Let er op dat hoe hoger je de kwaliteit kiest van de afbeelding bij het ontwerpen (DPI en laag compressie-niveau), hoe groter het bestand in kB\'s wordt, waardoor al jouw facturen groter worden.

Persoonlijk heb ik de beste resultaten behaald met 120 DPI.

Have fun.
#2010
De grote accountants zijn niet kritisch genoeg en hun werk is slordig. Aldus toezichthouder AFM. Deel twee in een serie over de \'Big Four\': het businessmodel.

http://www.fd.nl/artikel/20438488/commercialiteit-accountants-bedreigt-kwaliteit
#2012
Grofweg 1,4 miljoen euro aan ingevorderd uitkeringsgeld, boetes en rente is tot nu toe terugbetaald aan werklozen die met hun WW-uitkering een eigen bedrijf zijn begonnen.

http://www.nu.nl/economie/2351111/toe-14-miljoen-terug-ww-starters.html
#2013
Gebruikers kunnen via de \'Accept\'-knop in een LinkedIn-uitnodiging ongewild naar een website worden gestuurd die malware installeert. Dat vormt een beveiligingsprobleem, vinden experts van het security-panel van Computable. Alle beveiligingslagen, waaronder antivirussoftware, hebben namelijk een groot nadeel: ze zijn afhankelijk van correcte installatie en updates.

Read more: http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/cloud_computing/3556710/2333364/linkedinuitnodiging-vormt-beveiligingsrisico.html#ixzz11hIct5o2
#2014
Zit er nu in. Dat wil zeggen: onder het tabblad Openstaande facturen verschijnt na de naam van de debiteur een wolkje. Als je daar met je muis over hangt, verschijnt de naam en het telefoonnummer.
#2015
Nieuws, wet- & regelgeving / Verzekeringen
06 oktober, 2010, 12:40:43
Verzekeringen voor het bedrijf of onderdelen zoals de bedrijfsauto, zijn aftrekbaar.

Arbeidsongeschiktheid ook en ziektekosten inderdaad weer niet.
#2016
Lijkt mij ook wel handig. Goed idee.
#2017
Ik heb een beginnetje gemaakt want het werkt door in bijna alle schermen... :(

Je kunt nu een toelichting geven op een rekening welke wel getoond wordt in de meeste overzichten maar niet op de factuur.
#2018
Ik ken dit probleem. Ik denk er over na om een extra veld toe te voegen voor persoonlijke informatie over de rekening die niet zichtbaar wordt op de factuur.
#2019
Vraag & aanbod / mijn eigen huisstijl invoeren
04 oktober, 2010, 21:51:13
Het idee om een background-image te kunnen toevoegen op A4-formaat, spreekt mij wel aan.

Ik ga puzzelen.
#2020
Vraag & aanbod / mijn eigen huisstijl invoeren
04 oktober, 2010, 21:32:49
Stukje bij beetje worden de mogelijkheden van de factuur verruimd.

Veel van onze klanten hebben geen expliciete huisstijl ontwikkeld, en zijn al zeer geholpen met de eenvoudige mogelijkheden die er zijn in Acumulus.

Voor mensen met een heel eigen stijl, zijn de mogelijkheden inderdaad soms beperkt.
#2021
Nieuwe functionaliteiten / Bijlagen versturen
04 oktober, 2010, 02:21:24
Het is nu mogelijk om bijlagen te versturen bij een factuur.

Je dient de bijlage(n) eerst te uploaden bij de boeking onder documenten. Wanneer je vervolgens kiest voor Email factuur als PDF-bestand, kun je selecteren welke documenten die bij de boeking zijn opgeslagen, moeten worden meegestuurd.

Indien je geen knopje Documenten hebt op het eerste tabblad van het boekingsscherm, maar je wilt hier wel gebruik van maken, kun je ons het beste even een mailtje sturen met de vraag of Documenten kan worden aangezet.
#2022
Ondernemers die over het jaar 2009 btw terugvragen in een ander EU-land, kunnen deze verzoeken nog tot en met 31 maart 2011 indienen. Dit is een half jaar langer dan gepland. De 27 EU-landen hebben hierover overeenstemming bereikt.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/1074/termijn-terugvragen-btw-uit-andere-eu-landen-verlengd
#2023
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
03 oktober, 2010, 12:50:13
Als er een deelbetaling komt op een factuur, parkeer ik deze altijd als een privéstorting met in de omschrijving het factuurnummer.

Zodra alles is betaald, zet ik de factuur op betaald en corrigeer ik de privéstorting met een opname.
#2024
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
03 oktober, 2010, 12:47:01
Indien de klant die 20 euro toch weer betaald, zal dat inderdaad zowel fiscaal als saldotechnisch moeten worden verwerkt met een factuur van 20 euro.

Ik ging er van uit dat die 20 euro niet meer kwamen.
#2025
Nieuws, wet- & regelgeving / Het einde van PDF?
02 oktober, 2010, 23:12:37
Tijdens de Virus Bulletin 2010 conferentie hebben beveiligingsonderzoekers massaal voor gestemd om het PDF-formaat definitief uit te roeien. PDF moet volgens de onderzoekers het hoekje om, want het formaat is steeds onveiliger gebleken.

http://techworld.nl/technologie/32225/beveiligingsonderzoekers--sterf--pdf-.html#source=newslist
#2027
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
02 oktober, 2010, 17:46:03
Stel dat je honderd euro factureert, en de klant gaat slechts 80 betalen. Dan maak je een creditfactuur voor 20 euro.

Fiscaal klopt dan alles. Zolang er niets is betaald, blijven beide facturen op Niet betaald. Zodra de 80 euro is betaald, zet je beide op Betaald en het saldo klopt ook weer.
#2028
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
02 oktober, 2010, 17:35:34
De Koninklijke weg voor dit soort zaken is toch echt een creditfactuur. Factuurnummers kosten geen geld.  :)

Het is van belang dat zowel de winst alsook de eventuele BTW correct wordt gecorrigeerd en met een creditfactuur gaat dat altijd goed.
#2029
Nieuwe functionaliteiten / Herinnering uitbreiden
02 oktober, 2010, 17:31:39
Ik wil eigenlijk af van de herinnering gekoppeld aan het eerste sjabloon.

Liever zie ik dat er voor alles een apart sjabloon komt.
#2030
Nieuwe functionaliteiten / Deel betaling
02 oktober, 2010, 17:23:50
Je mag een factuur nooit zomaar verwijderen.

Volgens mij is dit makkelijk te administreren met een creditfactuur. Je crediteert wat niet is betaald. Beide facturen komen dan op betaald te staan.
#2031
Nieuwe functionaliteiten / Herinnering uitbreiden
02 oktober, 2010, 17:21:02
Je kunt nu zoveel factuursjablonen maken als je zelf wilt.

Daar moet je jouw probleem mee kunnen oplossen.
#2032
Ik wil dit wel gaan inbouwen.

Alles moet met email gaan kunnen, ook bijlagen.
#2034
Nieuws, wet- & regelgeving / Een Elevator Pitch maken
26 september, 2010, 20:02:06
Jij en jouw bedrijf in dertig seconden. Veel mensen lukt het niet om zich in zo'n korte tijd duidelijk voor te stellen. Dat is jammer, want de eerste indruk is de belangrijkste. Vooral voor ondernemers en sollicitanten, want als de aandacht verslapt lopen ze misschien die klant, opdracht of baan mis.

http://henkreports.nl/nl/component/content/article/34-2010/104-een-elevator-pitch-maken
#2035
Dat is nu geregeld.
#2036
Welke verbouwingswerkzaamheden vallen onder het tijdelijke verlaagde btw-tarief van zes procent, en welke niet? De Belastingdienst publiceerde antwoorden over het verlaagde btw-tarief op arbeidskosten bij renovatie en herstel van woningen. Hoveniers mogen binnen deze regeling het verlaagde tarief hanteren voor aan- en verbouw, herstel en onderhoud van schuren, carports en tuinhuizen, mits deze zich bevinden op het perceel van de woning.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/1065/tijdelijke-btw-verlaging-ook-voor-hoveniersklussen
#2037
Automatische verlenging
Vanaf augustus 2009 verlengt de Belastingdienst in september automatisch uw VAR verklaring als u: de afgelopen drie jaar een VAR heeft aangevraagd, telkens een VAR voor hetzelfde soort werk heeft aangevraagd, het werk onder vergelijkbare omstandigheden heeft uitgevoerd, telkens eenzelfde VAR van de Belastingdienst heeft gekregen en deze tussentijds niet is herzien door de Belastingdienst.

Als u uw VAR niet automatisch krijgt, kunt u hem vanaf 1 september aanvragen. De Belastingdienst bericht binnen 8 weken. Indien u de nieuwe VAR al in januari moet overhandigen aan een opdrachtgever kunt u de VAR het beste nu al aanvragen. Kijk hiervoor op http://www.belastingdienst.nl/variabel/verklaring_arbeidsrelatie/download/

http://hallo.kvk.nl/hallo/ervaringen/hele_community/archief/2010/09/23/vraag-op-tijd-uw-nieuwe-var-aan.aspx
#2038
Ik bedoelde ingewikkeld voor de gebruiker. Lang niet alle klanten verkopen producten die zij eerst hebben ingekocht.

Op dit moment schat ik in dat hier niet veel vraag naar is, terwijl het een behoorlijke ingreep betekent.
#2039
Beste mensen,

Indien je bijkomende kosten factureert zoals verzendkosten, sejour (eten en drinken) of kilometervergoeding, dien je hier hetzelfde BTW-%-age over te berekenen als het hoofdbestanddeel van de factuur.

Ook al heb je zelf geen BTW betaald over de postzegels, je moet er wel BTW over berekenen tenzij het hoofdbestanddeel 0% BTW heeft.

Pas op voor een naheffing van BTW als je dit niet goed doet.  :|
#2040
Volgens mij kun je dit reeds door de periode te kiezen en vervolgens op trefwoord (bijvoorbeeld de naam van de leverancier) te filteren.

Of is dat niet wat je bedoelt?
#2041
Je hebt niet alleen uitgaven (+AF) en inkomsten (+BIJ) maar ook negatieve uitgaven (-AF) en negatieve inkomsten (-BIJ). De zogenaamde creditfacturen.

Wanneer je alles alleen met een eventueel minteken weergeeft, kun je niet meer zien of het een creditfactuur betreft.

Ben je niet bang dat het een beetje druk wordt?
#2042
Ik begrijp je vraag maar dat wordt volgens mij wel ingewikkeld. Je moet dan als gebruiker voor alles wat je inkoopt een product aanmaken of kiezen uit een lijst. Daar zullen de meeste klanten denk ik niet zo blij mee zijn.

Dan kun je kiezen om bepaalde zaken wel en bepaalde zaken niet in een tabel op te slaan. En dan wordt het een beetje ingewikkeld denk ik.
#2043
Nieuwe functionaliteiten / Afronden van factuurtotaal
21 september, 2010, 00:02:33
Acumulus gaat uit van het bedrag ex BTW en telt daar 6 of 19 % BTW bij op. Dit is feitelijk conform de wetgeving.

In de praktijk redeneren detaillisten vanuit het bedrag inclusief BTW en halen daar de BTW uit. Wiskundig gezien kan het bedrag van 45.00 euro nooit ontstaan bij een BTW-percentage van 19% indien gewerkt wordt met twee decimalen.

37,81 plus 19% = 44,99
37,82 plus 19% = 45,01

Je ziet dat wanneer het bedrag ex BTW één cent omhoog gaat, het totaal meteen twee cent omhoog gaat en voorbij de 45.00 schiet. Je zou dan een halve cent moeten toevoegen maar die bestaan niet.

Wanneer je met twee decimalen werkt, kan er nooit een juiste balans zijn tussen 45.00 en het bedrag ex BTW.

Acumulus slaat zo min mogelijk gegevens op. Alleen het bedrag ex BTW en het BTW-percentage is voldoende om alles te berekenen.

Ik ben wel aan het zoeken naar cosmetische oplossingen zoals het afronden op de factuur.
#2044
Volgens steeds sterker wordende geruchten zal de fiscale bijtelling voor leaserijders omhoog gaan in 2011. Het koffertje wat demissionair minister van financien Jan Kees de Jager morgen zal presenteren zal naar verwachting plannen bevatten om de fiscale bijtelling in alle categorieën te verhogen. De 14 % categorie zal worden opgehoogd naar 17 %, de 20 % categorie naar 23 % en ten slotte de restcategorie van 25 % naar 30 %.

http://www.goedkopeleaseauto.nl/blog/266/Prinsjesdag_2010:_Fiscale_bijtelling_omhoog_in_2011?!
#2045
Dat zou inderdaad mooi zijn en ik heb daar al een keer een poging toe gedaan. Ik heb het even losgelaten vanwege andere aanpassingen.

Als het wat rustiger is, wil ik er wel weer naar kijken.
#2046
Je kunt het artikelnummer opnemen in de (standaard)-productregel. Indien je zoekt op het nummer, wordt de regel ook gevonden.
#2047
Zal ik doen.
#2048
Ik begrijp het. Moet ik even goed over nadenken.
#2049
Ik wil graag een keer op jullie scherm kijken want ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp.
#2050
Nieuwe functionaliteiten / facturen inclusief btw
19 september, 2010, 14:50:12
Ik zit een beetje te tobben met de afrondingen. Met kleine bedragen ontstaan er afrondingsverschillen van een cent. Hier moet ik eerst een oplossing voor vinden voordat ik bedragen inclusief kan weergeven want anders kunnen deze soms afwijkingen vertonen.