Hoi Annelies,
Het eerste klopt hoor. Bijtelling start pas vanaf december 2018, bedrag zal wel ongeveer zoiets worden. Dit weekend kwam het ter sprake bij een "vergelijkbare" situatie (al staat daar de auto op naam van een BV), waar de auto ook per november 2018 in de bijtelling gaat. Omdat de auto in een BV zit is de verkoop wat eenvoudiger. Dit is natuurlijk wat er met alle priusen, outlanders enz gaat gebeuren: velen zullen er vanaf willen om de bijtelling te voorkomen (wat ook tot gevolg heeft dat ze gigantisch in waarde zullen dalen). Verkoop is daardoor eigenlijk geen optie.
Ik vraag me af hoe andere gebruikers van het forum hiermee omgaan, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
Maar de redenering op die website klopt wel? Als ik op jaarbasis bijvoorbeeld € 3000 kosten heb is dat de bijtelling, zo lees ik het toch goed?
Ik zou er ook voor kunnen kiezen (na 2018) om een andere privé-auto te gebruiken voor zakelijke km's. Dan is aantonen niet zo lastig want dan rijdt de zakelijke auto alleen nog maar privé. En het is beter sowieso natuurlijk slimmer om tot die tijd te wachten want, zoals boven aangegeven is de prijs dan waarschijnlijk helemaal ingestort (nu nog rond de € 15.000 verwacht dat er een schamele € 7.500 van over blijft).
Het eerste klopt hoor. Bijtelling start pas vanaf december 2018, bedrag zal wel ongeveer zoiets worden. Dit weekend kwam het ter sprake bij een "vergelijkbare" situatie (al staat daar de auto op naam van een BV), waar de auto ook per november 2018 in de bijtelling gaat. Omdat de auto in een BV zit is de verkoop wat eenvoudiger. Dit is natuurlijk wat er met alle priusen, outlanders enz gaat gebeuren: velen zullen er vanaf willen om de bijtelling te voorkomen (wat ook tot gevolg heeft dat ze gigantisch in waarde zullen dalen). Verkoop is daardoor eigenlijk geen optie.
Ik vraag me af hoe andere gebruikers van het forum hiermee omgaan, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben.
CiteerOm dit bedrag te minderen is de enige optie de auto niet meer gebruiken of de kosten simpelweg niet of nauwelijks meer boeken.
Dat helpt niet. Als je kosten lager zijn dan de bijtelling, dan is de bijtelling gelijk aan de kosten die je hebt geboekt. Per saldo 0 kostenaftrek.
Alleen als de bijtelling lager is dan de kosten heb je nog enige aftrek.
Maar de redenering op die website klopt wel? Als ik op jaarbasis bijvoorbeeld € 3000 kosten heb is dat de bijtelling, zo lees ik het toch goed?
CiteerHoe toon je aan dat je er zakelijk niet meer dan 10% mee rijdt?
Je moet dan wel een heel goede km-administratie voeren voor het hele gebruik (zowel zakelijk als prive). De bewijslast bij overgang naar prive is zwaar en ligt bij jou
Waar je in elk geval ook goed rekening mee moet houden als het mogelijk is en je kiest ervoor om de auto naar prive te doen:
1 je moet de economische waarde van de auto bepalen en voor dat bedrag "verkoop" je de auto aan jezelf. De opbrengst is dan gewoon belast in je bedrijf
2 hierbij moet je ook BTW berekenen (dus afdragen) over de verkoopprijs ex BTW
Ik zou er ook voor kunnen kiezen (na 2018) om een andere privé-auto te gebruiken voor zakelijke km's. Dan is aantonen niet zo lastig want dan rijdt de zakelijke auto alleen nog maar privé. En het is beter sowieso natuurlijk slimmer om tot die tijd te wachten want, zoals boven aangegeven is de prijs dan waarschijnlijk helemaal ingestort (nu nog rond de € 15.000 verwacht dat er een schamele € 7.500 van over blijft).